Ni som tänker skaffa Samsung Galaxy S4

Permalänk

Ni som tänker skaffa Samsung Galaxy S4

Jag har starka funderingar på att själv införskaffa denna mobil men jag har svårt att välja mellan Snapdragon, eller Exynos 5 Octa..

Snapdragon är beprövat, den funkar, det vet vi.

Hört att båda versioner kommer ha LTE så det hjälper inte..
hörde några rykten om att Exynos 5 Octa kommer att ha en starkare/snabbare grafik chip.. Dock hörde jag detta innan S4:an visades. ingen aning hur det ligger till egentligen då jag är ytterst oinsatt..

Kan tänka mig att Exynos kommer att ha lite bättre batteritid då den har den mindre kärnan för stand-by och lätta tjänster etc.

Snapdragon har ju en högre frekvens, 1,9 mot 1,6. hur påverkar detta temperaturer och sånt? bör inte Snapdragon kunna utprestera Exynos 5? eller är det helt andra chip i grunden?

Inte för att det påverkar mig direkt så verkar Samsung inte direkt vilja släppa infon om Exynos till de som utvecklar ROM's så där lär ju Snapdragon också ligga betydligt bättre till..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Administrativ avgift

Octa får du importera vilket inte är så bra ibland med nysläpp (Bandet med svenska operatörer kan fucka) Så välj snapdragon du lär inte direkt sitta och bencha med den 24/7

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Octa får du importera vilket inte är så bra ibland med nysläpp (Bandet med svenska operatörer kan fucka) Så välj snapdragon du lär inte direkt sitta och bencha med den 24/7

det är det främsta jag tänker på... lär ju bli jobbigt om jag skulle behöva lämna tillbaka telefonen eller reparera den eller nåt sånt..

Hur är det förresten med lagrings storlek? enda versionen jag ser på prisjakt och i affärer är 16gb, skulle det inte finnas 32 och 64 gb också?

Stör mig inte då den har microSD, bara för mig att jag hörde att den skulle komma i 3 storlekar

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det kommer vara någon märkbar skillnad i prestanda, för då skulle dom inte säljas som samma telefon. men vad vet jag

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Ska ingen ha men hade valt den med längst batteritid.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag tror inte att det kommer vara någon märkbar skillnad i prestanda, för då skulle dom inte säljas som samma telefon. men vad vet jag

Med tanke på vilka GPUer som sitter i kan jag inte annat än tanka mig att det blir ganska stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Med tanke på vilka GPUer som sitter i kan jag inte annat än tanka mig att det blir ganska stor skillnad.

så det är skillnad på GPUerna?

Vilken sitter i vad?

Snapdragon har Adreno 320, men vad har Exynos?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plasmatic:

så det är skillnad på GPUerna?

Vilken sitter i vad?

Snapdragon har Adreno 320, men vad har Exynos?

PowerVR SGX 544MP

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

PowerVR SGX 544MP

aldrig hört talas om den..

hur är den jämfört med Adreno 320? någon som vet några benchmarks?

Vad jag kan hitta så ska tydligen PowerVR SGX 544MP hamna någonstans mellan Adreno 320 och 330.. men det säger mig inget då jag inte vet hur dessa två är mot varandra..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag tror att du får mest glädje ut ur att ha den med starkast GPU då det är den biten som är största begränsningen i dagens mobiler.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plasmatic:

aldrig hört talas om den..

hur är den jämfört med Adreno 320? någon som vet några benchmarks?

Vad jag kan hitta så ska tydligen PowerVR SGX 544MP hamna någonstans mellan Adreno 320 och 330.. men det säger mig inget då jag inte vet hur dessa två är mot varandra..

Adreno 330 är väl ungefär dubbelt så snabb som 320. PowerVR SGX 544MP ligger nånstans mitt emellan men man får tänka på att Samsung har klockat upp den från 350mhz till 533mhz. Tror att S4:ans OC PowerVR SGX 544MP ligger betydligt närmare 330 än 320 i prestanda.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

PowerVR SGX 544MP3 presterar lite bättre än Adreno 320. Batteriförbrukningen vet jag inget om.

Fördelen med Snapdragon 600 är stödet hos communityn.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

PowerVR SGX 544MP3 presterar lite bättre än Adreno 320. Batteriförbrukningen vet jag inget om.

Fördelen med Snapdragon 600 är stödet hos communityn.

men jag har inte direkt några planer på att roota telefonen, och det är väl isf det man skulle vilja ha snapdragon för eller?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Kunde nog inte bry mig mindre om vilken version, så löjligt små skillnader som finns inget att bry sig om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plasmatic:

men jag har inte direkt några planer på att roota telefonen, och det är väl isf det man skulle vilja ha snapdragon för eller?

Nej det kommer gå att roota oavsett cpu. Fördelen med snapdragons större stöd är utvecklingen av tex. Cyanogenmod customrom. Det har alltid varit ett helvete att utveckla till Samsungs Exynos då dom inte släpper källkoden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nej det kommer gå att roota oavsett cpu. Fördelen med snapdragons större stöd är utvecklingen av tex. Cyanogenmod customrom. Det har alltid varit ett helvete att utveckla till Samsungs Exynos då dom inte släpper källkoden.

Jag kan ingenting om customroms alls, vad innebär det? är det som att installera ett annat operativ system?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag kan ingenting om customroms alls, vad innebär det? är det som att installera ett annat operativ system?

I princip ja. Finns både fördelar och nackdelar men en gigantiskt fördel är att tex. Cyanogenmod kan uppdatera telefonen även om tillverkaren lägger ner utvecklingen av mjukvaran. Finns ju Jellybean till gamla Galaxy S tack vara Cyanogenmod. Samsung har varken släppt Jelly bean eller ICS till den telefonen. Resultatet är dock inte helt perfekt pga. Samsung vägrar släppa källkoden till Exynos men bättre än att sitta med gamla 2.3.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

I princip ja. Finns både fördelar och nackdelar men en gigantiskt fördel är att tex. Cyanogenmod kan uppdatera telefonen även om tillverkaren lägger ner utvecklingen av mjukvaran. Finns ju Jellybean till gamla Galaxy S tack vara Cyanogenmod. Samsung har varken släppt Jelly bean eller ICS till den telefonen. Resultatet är dock inte helt perfekt pga. Samsung vägrar släppa källkoden till Exynos men bättre än att sitta med gamla 2.3.

Som jag har fattat det hela då..

Snapdragon kommer antagligen vara ytterst lite segare (inte märkbart) troligen något sämre batteritid, lite sämre GPU. men mer framtidssäker pga av customroms.

Exynos kommer vara lite snabbare, med lite bättre batteritid, något snabbare GPU, men när Samsung slutar uppdatera är det kört.. (eller rättare sagt, när Samsung väljer att sluta uppdatera mjukvaran, finns det inget du kan göra)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

OT raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Som jag har fattat det hela då..

Snapdragon kommer antagligen vara ytterst lite segare (inte märkbart) troligen något sämre batteritid, lite sämre GPU. men mer framtidssäker pga av customroms.

Exynos kommer vara lite snabbare, med lite bättre batteritid, något snabbare GPU, men när Samsung slutar uppdatera är det kört.. (eller rättare sagt, när Samsung väljer att sluta uppdatera mjukvaran, finns det inget du kan göra)

Med mycket belastning så tror jag nog Exynos kommer vara betydligt energitörstigare än Snapdragon.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det sagts redan men Exynos-varianten finns även i en 1,8 GHz variant som är begränsad upplaga. Verkar vara den varianten som säljes i Korea.

Vi vet att Exynos @ 1,6 GHz bara är marginellt snabbare än Qualcomm men i 1,8 GHz borde den ju skapa ett tydligare gap.

Sedan vore det intressant att se hur Exynos'en hanterar överklockning. Med tanke på att den har 4 + 4 så kanske man bara kan överklocka de snabba kärnorna och behålla batteritiden på låg belastning. Detta låter ju ballt om det skulle vara så.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Med mycket belastning så tror jag nog Exynos kommer vara betydligt energitörstigare än Snapdragon.

vad är det då som skulle få mig att välja Exynos?

Låter som Snapdragon 600 är ett ganska självklart val?

GPU'n spelar ingen större roll för mig.. jag köper inte en mobil för att spela på.. det har jag min dator till.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

vad är det då som skulle få mig att välja Exynos?

Låter som Snapdragon 600 är ett ganska självklart val?

GPU'n spelar ingen större roll för mig.. jag köper inte en mobil för att spela på.. det har jag min dator till.

Exynos har högre prestanda vid belastning också. Och Exynos kan ha lägre energikrav vid idle.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Exynos har högre prestanda vid belastning också. Och Exynos kan ha lägre energikrav vid idle.

Jo, visst, men vad betyder högre prestanda om batteriett dör?

beror väl lite på när den snabbare kärnan tar över på Exynos.. om den tar över när man ringer/skickar sms så lär ju batteritiden kanske inte vara så bra..

om den inte tar över förrän man filmar/kollar på film eller spelar eller dylikt så lär ju batteritiden vara ganska mycket bättre..

lite fundersam på om det märks på att den byter processor.. typ eller litet hack eller nåt, det tror jag vore ganska störande i längden..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag tar det som finns tillgängligt när den släpps i Sverige. Jag byter från Galaxy S2 vilket faller rätt i tiden med ny telefon när jag förnyar mitt abonnemang vartannat år.

Det viktigaste är designen för mig och funktionallitet som batteritid och stabilt operativ så om det finns en cpu/gpu som är några procent snabbare stör inte mig värst mycket.

Glädligen lockades jag aldig av S3 när den kom för ett år sen, mycket för att min S2 fortfarande hängde med rätt bra och skulle jag uppgradera så skulle det öka rejält i skärmstorlek och gärna inte i ett mycket större mobilchassi än S3. NoteII var definitivt ett alternativ men eftersom LTE versionen dröjde så länge och nu sett hur S4 är designad med 4.99 tums skärm är det för mig en perfekt telefon.

Bara en telefon just nu som jag tycker har smartare design och det är sony experia XL men den är inaktuell pga annat.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Jag har beställt från sverige för att ha svensk garanti och support etc. Därför blir det Snapdragon eftersom jag inte har lust att vänta ytterligare ett halvår tills Exynos eventuellt lanseras här. Om jag kunnat välja fritt hade jag nog valt Exynos men tror det kvittar rätt mycket för hur jag kommer använda den

Permalänk
Medlem

Haft min S2 sen den släpptes 2011 har funkat bra men tycker steget till S4 är naturligt då jag suktar efter större skärm + allt annat roligt som S4:an erbjuder. Förlängde mitt abonnemang hos Tre, blir väl att roota så fort som möjligt för att bli av med bloatwaren.

Vad det gäller diskussionen Snapdragon vs Eynos tycker jag är lite ointressant faktist. Finns nog bra anledningar till att Samsung väljer olika SOC till olika marknader och att prestandan är hyffsat snarlik. Hade prestandan skilt sig mycket hade det varit rätt fult av Samsung att ens kalla det samma telefon. Hur som helst sitter nog majoriteten av användarna inte och benchar 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Haft min S2 sen den släpptes 2011 har funkat bra men tycker steget till S4 är naturligt då jag suktar efter större skärm + allt annat roligt som S4:an erbjuder. Förlängde mitt abonnemang hos Tre, blir väl att roota så fort som möjligt för att bli av med bloatwaren.

Vad det gäller diskussionen Snapdragon vs Eynos tycker jag är lite ointressant faktist. Finns nog bra anledningar till att Samsung väljer olika SOC till olika marknader och att prestandan är hyffsat snarlik. Hade prestandan skilt sig mycket hade det varit rätt fult av Samsung att ens kalla det samma telefon. Hur som helst sitter nog majoriteten av användarna inte och benchar 24/7

Finns inte en chans det kommer vara liknande prestanda, Adreno 320 har ingenting mot PowerVR SGX 544MP3.

Permalänk
Medlem

Själv är jag intresserad av den som drar mindre ström, dvs har bättre batteritid. Kraften i bägge processorerna kommer nog räcka till mina behov, det skulle iofs kraften i en S2:a också göra. Vill dock ha skärmen med 1080p. Helt galet egentligen med lika hög upplsöning på 4.99 tum som på min 24 tums datorskärm.

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Själv är jag intresserad av den som drar mindre ström, dvs har bättre batteritid. Kraften i bägge processorerna kommer nog räcka till mina behov, det skulle iofs kraften i en S2:a också göra. Vill dock ha skärmen med 1080p. Helt galet egentligen med lika hög upplsöning på 4.99 tum som på min 24 tums datorskärm.

Mm, det är det.. jag kör visserligen själv på 2560 x 1440, men 1080p är mer än nog på en skärm upp till 24", än mindre på en skärm så liten som 5".

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970