Liten, tyst HTPC/alltid-på-dator. Behöver råd.

Permalänk

Liten, tyst HTPC/alltid-på-dator. Behöver råd.

Hej. Fram till nu har jag haft en gammal laptop som alltid står på i ett hörn och spelar musik och film och även fungerar som torrent- och surfdator. Nu har den börjat bete sig konstigt och jag tänkte bygga något nytt.

Alltså: Det viktigaste är att den är så billig och tyst som möjligt, men kan spela film och har vettigt med lagringsutrymme. Den ska köra XBMC och eftersom den är kopplad till en projektor och en vanlig skärm behöver den ha två digitala utgångar (jag vill inte behöva ha projektorn igång för att googla recept eller byta låt i spotify). Det behöver alltså inte vara något kraftfullt eller expanderbart.

-Billig
-Tyst
-Kan spela film utan problem
-Två skärmutgångar

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeybrother:

Hej. Fram till nu har jag haft en gammal laptop som alltid står på i ett hörn och spelar musik och film och även fungerar som torrent- och surfdator. Nu har den börjat bete sig konstigt och jag tänkte bygga något nytt.

Alltså: Det viktigaste är att den är så billig och tyst som möjligt, men kan spela film och har vettigt med lagringsutrymme. Den ska köra XBMC och eftersom den är kopplad till en projektor och en vanlig skärm behöver den ha två digitala utgångar (jag vill inte behöva ha projektorn igång för att googla recept eller byta låt i spotify). Det behöver alltså inte vara något kraftfullt eller expanderbart.

-Billig
-Tyst
-Två skärmutgångar

Tacksam för svar!

Storlek? Har du redan hårddiskar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Storlek? Har du redan hårddiskar?

Hej. Gärna så litet det går, men inte väldigt viktigt. Billig och tyst är viktigare. Hårddiskar har jag inte.

Permalänk
Medlem

Hej. Gärna så litet det går, men inte väldigt viktigt. Billig och tyst är viktigare. Hårddiskar har jag inte.

Hur mycket lagringsutrymme behöver du?
Räcker plats för 3 hårddiskar eller ska du klämma in fler än så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

-Billig
-Tyst
-Två skärmutgångar

Tacksam för svar!

Två digitala bildutgångar, inget krav på om det ska vara dvi, hdmi eller displayport?

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Två digitala bildutgångar, inget krav på om det ska vara dvi, hdmi eller displayport?

Skärmen har DVI-D och HDMI, projektorn har HDMI. Jag antar att det finns "konverterare" för de flesta format? Jag kan ha fel, byggde min sista dator för tre år sen och har tappat kollen helt.

Hur mycket lagringsutrymme behöver du?
Räcker plats för 3 hårddiskar eller ska du klämma in fler än så?

Det räcker mer än väl.

Permalänk
Medlem

Skärmen har DVI-D och HDMI, projektorn har HDMI. Jag antar att det finns "konverterare" för de flesta format? Jag kan ha fel, byggde min sista dator för tre år sen och har tappat kollen helt.

Det räcker mer än väl.

Då är detta mitt förslag utan hårddiskar.

Visa signatur

Permalänk

Tack för hjälpen, den ser billig och passande ut. Perfekt datorbyggardag också.

Permalänk

Var inte det där nätagget lite overkill? Undrar bara.

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Var inte det där nätagget lite overkill? Undrar bara.

Jodå!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Byggde precis en sådan dator, som fungerar asbra!

AMD FM2 socket med en A6. Kör film i full HD, agerar server, nas etc utan problem!

Permalänk
Avstängd

En inbyggd nätdel låter alltid, om det störande är upp till var och en. Fördelen med inbyggda nätdelar är, säkerhet.

Annars är externa nätadaptrar och nätverkslagring, det mest effektiva för att få en tyst HTPC.
Plus passiv kylning som de gamla ASUS A3IONT-I moderkorten. och SSD som systemdiskar.

Eller en normal dator som skickar bild och ljud från ett annat rum till tittarplatsen, antingen trådlöst eller trådbundet.

Visa signatur
Permalänk

Efter att nästan ha beställt delar från två olika webhallen-butiker och en inet (ingen av dem hade allt inne) och åkt fram och tillbaka över hela Stockholm gav jag upp och köpte en Zotac ad10 med minne och en lagom stor hårddisk istället. Det gick på 1900:- och den spelar allt jag testat hittills, försvinner nästan i bokhyllan och är tyst som en mus. Ett tips för den som vill ha en enkel surf- och mediadator.