[Tävling] Längst drift-tid på HDD!

Permalänk
Medlem

nu börjar det allt likna något:) nu vill vi se 100.000 timmar pluss min längsta låg på närmare 40.000 har byt alla dessa diskar jag har nu får sitta till dem dör.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Trodde faktiskt mina var inne på sista refrängen men de verkar må bra trotts att de varit igång i nästan 6 år.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde att det var dags att byta min, men efter att ha sett andras uploads så känns knappa 10 000 timmar inte som något att vara nervös över

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och jag som trodde att det var dags att byta min, men efter att ha sett andras uploads så känns knappa 10 000 timmar inte som något att vara nervös över

http://i.imgur.com/LjraxTW.png

Särskilt inte när det är WD Har en WD Element Extern HDD som har varit igång i snart 1000 dagar av 5 år och den har inga som helst problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Särskilt inte när det är WD Har en WD Element Extern HDD som har varit igång i snart 1000 dagar av 5 år och den har inga som helst problem

Jag har haft min sedan mitten av 2011 någon gång tror jag. Jag har haft 1 WD-disk innan som har dött (WD raptor 150), men den dog långsamt och fint så jag han föra över all data, sedan var det bara iväg till tyskland med den och så fick jag en ny, som jag inte har kvar längre. Sitter i brorsans dator och går som en klocka.

Intressant också att jag fick en disk med SATAII-gränssnitt, för den kom aldrig ut på marknaden vad jag vet. Kanske egentligen är lite av ett samlarobjekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk

Alltså, jag har 2700 timmars drifttid på en av mina diskar men 2400 uppstarter? Vad av detta? Startar inte direkt datorn 10 gånger om dagen...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

8683 timmar och 1172 uppstarter? Hur fan kan folk ha typ 100 uppstarter med 50k+ timmar? Stänger av den över natten bara.. annars är den på typ konstant.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara mycket mer Säkert 4-5 år gammal

Dold text
Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

8683 timmar och 1172 uppstarter? Hur fan kan folk ha typ 100 uppstarter med 50k+ timmar? Stänger av den över natten bara.. annars är den på typ konstant.

enda gången jag stänger av min är när den krashar eller strömmen går

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, tänkte det kunde vara kul att kolla. Men det här såg ju inte så bra ut (disk 2). Den är dessutom bara strax över två månader gammal. RMA?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Min SSD är faktiskt den som har gått längst i min nuvarande burk då jag brukar lägga diskar på hyllan efterhand.
Snart 15 000h fyller den!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Alltså, jag har 2700 timmars drifttid på en av mina diskar men 2400 uppstarter? Vad av detta? Startar inte direkt datorn 10 gånger om dagen...

Det kan kanske vara så att disken stängs av när den inte används. Har du kollat energisparinställningarna?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det kan kanske vara så att disken stängs av när den inte används. Har du kollat energisparinställningarna?

Vet att disken varvar ner men trodde inte att det räknades som en uppstart...
Bör man stänga av nervarvningarna?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Min Intel Gen 2 SSD min äldsta SSD

Permalänk
Inaktiv

Ca 3 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vet att disken varvar ner men trodde inte att det räknades som en uppstart...
Bör man stänga av nervarvningarna?

Det beror på vad du menar med varvar ner. Om den bara går ner i varv men fortsätter snurra stängs den inte av, men om den varvar ner helt så stängst den av tror jag. Och det bör inte vara någon fara på taket. De flesta diskar "ska" klara ~130 000 start/stop-cykler utan problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Äldsta av mina diskar:

Dessvärre verkar min senaste disk, samt min SSD rapportera felaktiga siffror..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Kopplade in en extern HDD som har legat och skräpat ett tag.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Detta är inget tävlingsbidrag, men jag vill ändå visa. Det är från en dator på mitt jobb (en publik katalogdator i biblioteket). Det är en gammal Fujitsu, med Pentium III-processor och 256MB RAM, men still going strong.

Om jag tolkar antalet timmar rätt så är det mer än 65535 timmar, men tyvärr omöjligt att säga.

Den började sin bana som kontorsdator och fick sedan flytta ut i bibliotekshallen. Snart att avtacka den för lång och trogen tjänst?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

well nu var det ett tag sedan jag gjorde denna tråd så nu uppdaterar jag mitt inlägg

Ligger 1100 timmar+ nånting nu från senaste upplägget

Jag är väldigt förvånad då det är en Hitachi deskstar och det är ju inte direkt kända för att leva länge haha

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Shit, jag trodde inte att det var såhär länge jag haft vissa diskar... Att jag skulle ha den disk som gått längst trodde jag inte heller
Detta är bara prints på de diskar som gått över 30k, har en del diskar till.
(1 & 4 är min filserver, 2 webservern och 3 min workstation)

EDIT: Ser att eXelon slagit mig med runt 5k timmar och att första inlägget inte är uppdaterat, men jag är väl rätt nöjd ändå :>

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

well nu var det ett tag sedan jag gjorde denna tråd så nu uppdaterar jag mitt inlägg

Ligger 1100 timmar+ nånting nu från senaste upplägget

Jag är väldigt förvånad då det är en Hitachi deskstar och det är ju inte direkt kända för att leva länge haha

http://img13.imageshack.us/img13/2853/9nha.png

Dock så har den där hårddisken mått bättre, vad man se utifrån SMART statusen iallfall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hmm, vi har en gammal EIDE disk från när dom var nya, nån gång 95-96
WD 80 GB eller nåt sånt, den funkade galant för en månad sen.
Har ingen koll på drifttimmar, men tror inte att det är något rekord då mamma och pappa inte använde den så mycket

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jnsson:

Dock så har den där hårddisken mått bättre, vad man se utifrån SMART statusen iallfall

Snurrar den så snurrar den

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hmm, tänkte det kunde vara kul att kolla. Men det här såg ju inte så bra ut (disk 2). Den är dessutom bara strax över två månader gammal. RMA?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/wdc1.PNG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/wdc2.PNG

Kör RMA? Wtf. Jag har 1275 uppstarter och 4433 drifttimmar. Den är runt 3 år gammal.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den här verkar däremot inte må så bra.. Någon som vet om det är tillförlitlig info att den är påväg åt skogen?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Få uppstarter, Lång runtime

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm