Kass sökfunktion i win 7

Permalänk
Medlem

Kass sökfunktion i win 7

Hej
När jag körde med XP, så kunde man skriva in något i sökrutan ( längst nere i vänstra hörnet) och det kom upp ett fönster, vad och var man ville söka.
Sedan tog det ett tag, och man fick upp alla resultat på sökordet.

Men i win 7, så är det helt värdelöst.
Spelar ingen roll vad man skriver, typ exakt vad en fi heter, så hittar win 7 inget och det går på en millisekund !!!.
Skall det vara så dåligt...

Eller gör jag något fel ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Entusiast

Jag tycker tvärt om, Windows XP's söksystem är värdelöst jämfört med Windows 7's!
Vad är det som är så svårt, det är ju bara att söka nere i vänstra hörnet och PANG du får bra resultat med en stilig uppställning efter var dom ligger.

Är du säker på att du skriver rätt namn på filen? Prova att bara skriva en liten del av filnamnet istället så kanske du får upp den.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag tycker tvärt om, Windows XP's söksystem är värdelöst jämfört med Windows 7's!
Vad är det som är så svårt, det är ju bara att söka nere i vänstra hörnet och PANG du får bra resultat med en stilig uppställning efter var dom ligger.

Är du säker på att du skriver rätt namn på filen? Prova att bara skriva en lite ndel av filnamnet istället så kanske du får upp den.

Nej nej nej, det säger inte pang och win 7 hittar inte ett skit.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Vilket av Windows XPs söksystem efterfrågar du? Windows Search 4.0 gillade jag aldrig själv. Allt är inte indexerat i Windows 7.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hawk:

Nej nej nej, det säger inte pang och win 7 hittar inte ett skit.

http://img545.imageshack.us/img545/2843/seek.jpg

Vad menar du med bilden? Jag vet att det är där man söker
Men det borde säga pang och sen borde du hitta filen, så enkelt är det... Det finns egentligen ingenting att "felsöka"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad menar du med bilden? Jag vet att det är där man söker
Men det borde säga pang och sen borde du hitta filen, så enkelt är det... Det finns egentligen ingenting att "felsöka"

Han kan behöva att lägga till fler ställen som indexeras av Windows. Det går att ändra under kontrollpanelen.

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att indexeringen är aktiv på de diskar du vill söka snabbt på

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en test sökning på victoria i min dator och då hittar den 2048 filer på 4 sekunder i min 8 år gamla Dell dator som har en 640GB HDD med Windows 7 Home Premium x64, så för mig fungerar Sök bland program och filer mycket bra.

Och jag har indexering aktiverat som mrqaffe inlägg visar, men jag kommer inte ihåg hur eller när jag gjorde detta.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Prova att söka i sökrutan i Explorer. Jag brukar gå in i Computer och sen söka i rutan där. Tar lite längre tid men finner ALLT jag söker på, över alla diskar.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad menar du med bilden? Jag vet att det är där man söker
Men det borde säga pang och sen borde du hitta filen, så enkelt är det... Det finns egentligen ingenting att "felsöka"

Men hallå !

Datorn (win7) hittar inte ens en mapp som jag har på skrivbordet i ett fönster, det har varit så kass, ända sedan jag la in win 7....
Inga objekt matchar sökvillkoren !

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

Men hallå !

Datorn (win7) hittar inte ens en mapp som jag har på skrivbordet i ett fönster, det har varit så kass, ända sedan jag la in win 7....
Inga objekt matchar sökvillkoren !
http://img14.imageshack.us/img14/7883/hittadeinte.jpg

Den costarica mappen är inte på skrivbordet f: ?
Kan du köra indexeringsalternativ och felsökning eller ev radera och göra om indexeringen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har inte indexerat F:.

Du kan slå på "natural language" om du vill ha det också. Du har samma problem med Windows XP om du har SP3/Search 4.0. Du måste ha indexerat grejerna. Du får använda andra verktyg om du vill slippa indexera. Men lite sent att komma och börja gnälla om det när Windows 8 är ute sedan länge, du får kolla i forumet först och främst – det finns tips/program – och sluta skrika osammanhängande saker. När du hittat något att diskutera är du för den delen välkommen att diskutera sakfrågan. Att spåra ur din egen tråd verkar annars onödigt, fast det får du väl för all del göra tills moderator säger annat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Tusen tack,det hade jag inte en aning om att man var tvungen att bocka i alla diskar.

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Hade samma problem...

...men ovanför sökrutan står något om "visa fler resultat", klicka och detta öppnar ett fönster där du kan välja att söka ex. på dator. Hoppas jag förstod ditt problem, och att detta hjälper.

Permalänk
Medlem

Sök i windows 7 och xp är ju ganska värdelös och tar lång tid.
Ladda ner,installera everything från http://www.voidtools.com/ istället då kan du söka lika fort som du kan skriva.
Det är en oerhörd skillnad i snabbhet vi talar om och detta är ett av dom 2-3 första program jag installerar på en ny windows installation.

Det tar bara en bråkdel av vad windows sök tar i minne och cpu tid med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!