Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Kör direkt mot autouppladdnings-mappen, har den som skrivskyddad för tillfället men kanske ändrar på det ju mer bekväm jag blir med PhotoPrism. Just att kunna enbart hantera foton från PhotoPrism framöver. Det blir inte dubbel lagring (om du inte vill så klart) utan det som blir extra är miniatyrer som skapas och ev taggar/personer som identifieras och hamnar i PP:s databas. För min del är det betydligt snabbare att använda PhotoPrism.

Behöver du sortera bilder in i mappar kan du använda PowerShell. Hade samma problem och fixade så att en bild med exempelvis namnet IMG_0774.jpg ändrades till [datum då bilden togs/filen skapades] [Klockslag] [löpnummer från tidigare namn] . [filändelse], så exempelvis 17-10-06 15-35-46 0774.jpg. Sen in i mapp utifrån år och månad, för att matcha med Nextcloud.

Cool!

Har du kvar skriptet och vill länka möjligtvis?

Samt, kan man få PP att skriva till Nextclouds databas så att alla taggar osv sparas? Vill ju använda Nextcloud som lagring, men att PP gör jobbet.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Cool!

Har du kvar skriptet och vill länka möjligtvis?

Samt, kan man få PP att skriva till Nextclouds databas så att alla taggar osv sparas? Vill ju använda Nextcloud som lagring, men att PP gör jobbet.

Försökte hitta det men verkar ha slängt det. Men det finns mkt på Google.
Finns inte, men det går alltid att lägga ett förslag på deras git (och backa det med pengar för att få igenom det, om inte snabbare).

Permalänk
Medlem

Skulle vilja fråga er som använder Nextcloud hur just ni använder det och alternativt vilka tillägg ni kör med?

Jag tycker det är väldigt smidigt på jobbet när man måste ta bilder och inte vill att dessa ska hamna bland personliga bilder. Då väljer jag att ta fotot "direkt i nextcloudmappen" så att jag kan använda dem direkt när jag kommer ut till kontoret igen utan att behöva skicka dem via mail. Ladda ner dem till datorn och rensa mappen igen.

Något som min sambo har önskat är att kunna ha tillgång till alla sina bilder. Då de backas upp regelbundet till min server och en extern hårddisk så var min tanke att hon kunde få tillgång till sin backup på servern via nextcloud. Hur sund är den idén ur säkerhetssynpunkt?

Nu blev det lite blandade frågor här men jag hoppas på spännande svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Skulle vilja fråga er som använder Nextcloud hur just ni använder det och alternativt vilka tillägg ni kör med?

Jag tycker det är väldigt smidigt på jobbet när man måste ta bilder och inte vill att dessa ska hamna bland personliga bilder. Då väljer jag att ta fotot "direkt i nextcloudmappen" så att jag kan använda dem direkt när jag kommer ut till kontoret igen utan att behöva skicka dem via mail. Ladda ner dem till datorn och rensa mappen igen.

Något som min sambo har önskat är att kunna ha tillgång till alla sina bilder. Då de backas upp regelbundet till min server och en extern hårddisk så var min tanke att hon kunde få tillgång till sin backup på servern via nextcloud. Hur sund är den idén ur säkerhetssynpunkt?

Nu blev det lite blandade frågor här men jag hoppas på spännande svar.

Jag kör det mest basic. För mycket tillägg/appar ställer bara till det i min mening. Filer/contacts/calender, det räcker gott och väl.

Smart idé med jobb/privat!

Ge henne ett konto på din Nextcloud och flytta alla hennes bilder dit? Alternativt så som jag gör med frugan - alla bilder laddas upp till en delad mapp på mitt konto, jag har full access, och hon ser sina bilder.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Har precis uppgraderat min server och gjort en ny-install på allt. Har aldrig haft problem med att få till Redis, men nu sliter jag mitt hår. Har använt denna guiden till redis, men det vill sig inte. Redis funkar om jag pingar den, men så fort jag lägger till detta i nextclouds config.php:

'memcache.local' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'memcache.distributed' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'memcache.locking' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'filelocking.enabled' => 'true', 'redis' => array ( 'host' => 'localhost', 'port' => 0, 'timeout' => 0.0, ),

så funkar inte nextcloud. Har ändrat porten i redis till 0 och även testat standardporten Finner inga fel i redis log.Har installerat om redis flera gånger. Kan nått gammalt ligga kvar och skräpa på mina tidigare installationer av redis eller får man bort allt med apt purge?

Kör senaste stabila ubuntu server, senaste nextcloud och systemet är som sagt helt nyinstallerat.

Innan jag sliter mer hår, så undrar jag hur mycket jag vinner på att använda redis över huvud taget? Har inte så stor koll på hur det funkar. Har bara installerat det för att det rekommenderas.

Jag använder APCu:

'memcache.local' => '\OC\Memcache\APCu',

och det funkar. Det kanske räcker med det, eller finns det mer prestanda att hämta?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Finner inga fel i redis log.

Finner du några fel i nextclouds eller apaches logg?
Har du installerat php-redis?
Se info här: https://docs.nextcloud.com/server/latest/admin_manual/configu...
Där får du också hjälp att bekräfta att du har tillräckligt ny version.

Citat:

Innan jag sliter mer hår, så undrar jag hur mycket jag vinner på att använda redis över huvud taget? Har inte så stor koll på hur det funkar. Har bara installerat det för att det rekommenderas.

Jag har aldrig kört utan eftersom det vart rätt lätt att sätta upp men som med alla prestandafrågor: Är du nöjd som det är nu? Ja då räcker det. Enligt manualen är APCu tillräckligt för private/home server.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Inte direkt:

Build process completed successfully Installing '/usr/lib/php/20190902/redis.so' install ok: channel://pecl.php.net/redis-5.3.4 configuration option "php_ini" is not set to php.ini location You should add "extension=redis.so" to php.ini ./redis-server-ubuntu.sh: line 46: 10144 Broken pipe yes no 10145 Segmentation fault (core dumped) | pecl install -Z redis

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Finner du några fel i nextclouds eller apaches logg?
Har du installerat php-redis?
Se info här: https://docs.nextcloud.com/server/latest/admin_manual/configu...
Där får du också hjälp att bekräfta att du har tillräckligt ny version.

Jag har aldrig kört utan eftersom det vart rätt lätt att sätta upp men som med alla prestandafrågor: Är du nöjd som det är nu? Ja då räcker det. Enligt manualen är APCu tillräckligt för private/home server.

Jo, jag har php-redis installerat. Hittar inget i någon log som skulle kunna härledas till redis. Har en del certificat-errors, men det antar jag är för att jag använder selfsigned certifikat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Inte direkt:

Build process completed successfully Installing '/usr/lib/php/20190902/redis.so' install ok: channel://pecl.php.net/redis-5.3.4 configuration option "php_ini" is not set to php.ini location You should add "extension=redis.so" to php.ini ./redis-server-ubuntu.sh: line 46: 10144 Broken pipe yes no 10145 Segmentation fault (core dumped) | pecl install -Z redis

Funkar för mig och för tusentals andra iaf.

Den kan slänga ur sig lite errors men det är kosmetiskt.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Funkar för mig och för tusentals andra iaf.

Den kan slänga ur sig lite errors men det är kosmetiskt.

Borde jag avinstallerat reds-server och allt annat redis jag installerat innan jag kör scriptet?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Borde jag avinstallerat reds-server och allt annat redis jag installerat innan jag kör scriptet?

Ja, den utgår ifrån att det är en clean install.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Ja, den utgår ifrån att det är en clean install.

Ok, jag prövar igen.

Förstår kanske inte riktigt varför scriptet ska ladda ner och kompilera om paket som redan finns i Ubuntus repo. Eller missförstår jag vad som händer?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Din guide är trasig, jag får samma fel. Jag vet inte varför socket mode inte fungerar men om du inte kör det så fungerar det.

Ändra din redis.conf till

port 6379

(istället för 0 som de föreslår)

Ändra din nextcloud config.php till

'redis' => array ( 'host' => 'localhost', 'port' => 6379, 'timeout' => 0.0, ),

(istället för host=socket och port=0 som de föreslår)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag vet inte varför socket mode inte fungerar

Det fungerar inte för de har skrivit fel i guiden.

'host' => '/var/run/redis/redis.sock',

ska vara

'host' => '/var/run/redis/redis-server.sock',

Om du följde deras råd att bara uncommenta i redis.conf och inte dubbelkollade vad det stod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@Eazy: Din guide är trasig, jag får samma fel. Jag vet inte varför socket mode inte fungerar men om du inte kör det så fungerar det.

Ändra din redis.conf till

port 6379

(istället för 0 som de föreslår)

Ändra din nextcloud config.php till

'redis' => array ( 'host' => 'localhost', 'port' => 6379, 'timeout' => 0.0, ),

(istället för host=socket och port=0 som de föreslår)

Tack!
Fick det att fungera med detta. Är det någon nackdel att inte köra port 0? Tänker att det finns en anledning till att de ändrar till 0 i alla guider. Om det är rekommenderat att köra port 0 så kanske jag kan få det att fungera om jag ändrar länken som du hittade felet i och köra port 0. Eller va fasen, jag testar...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Tack!
Fick det att fungera med detta. Är det någon nackdel att inte köra port 0? Tänker att det finns en anledning till att de ändrar till 0 i alla guider. Om det är rekommenderat att köra port 0 så kanske jag kan få det att fungera om jag ändrar länken som du hittade felet i och köra port 0. Eller va fasen, jag testar...

Det är två varianter att kommunicera med en tjänst.

TCP/IP är det mest allmänna, d.v.s du anger en host och en port "redis.example.com:6379" och det fungerar oberoende av var din redis är installerad så länge du har nätverksaccess. I mitt exempel ovan är din host alltså localhost och du ändrar från port 0 till default för att den ska lyssna på TCP/IP och inte bara socket.

UNIX Socket är precis som det låter en UNIX-specifik metod där du pratar med en lokal socket på samma server. D.v.s filen redis-server.sock (som de råkat kalla redis.sock). Den stora skillnaden är att du måste vara på samma server. Nackdelen är att, ja, du måste vara på samma server. Fördelen är att servern vet att klienten är på samma server så man kan göra många antaganden t.ex. vad gäller säkerhet utifrån det.

Just redis har väl haft lite dåligt rykte för det är inte tänkt att köras öppet mot internet men tidigare var det default att det lyssnade på alla interface. D.v.s det blev en hel del läckor av folk som inte visste vad de gjorde och jag har för mig att det även fanns någon slags DDoS-amplification man kunde köra på dem.
Default nu är att enbart lyssna på 127.0.0.1/localhost så om du inte ändrade bind i din redis.conf är du säkerhetsmässigt i princip lika trygg som att köra sockets.

Det kan bli lite bättre prestanda med sockets också men i ditt fall kanske det blir som skillnaden mellan 300 och 301 hästkrafter. Som jag sade tidigare, fungerar det bra så var nöjd och kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är två varianter att kommunicera med en tjänst.

TCP/IP är det mest allmänna, d.v.s du anger en host och en port "redis.example.com:6379" och det fungerar oberoende av var din redis är installerad så länge du har nätverksaccess. I mitt exempel ovan är din host alltså localhost och du ändrar från port 0 till default för att den ska lyssna på TCP/IP och inte bara socket.

UNIX Socket är precis som det låter en UNIX-specifik metod där du pratar med en lokal socket på samma server. D.v.s filen redis-server.sock (som de råkat kalla redis.sock). Den stora skillnaden är att du måste vara på samma server. Nackdelen är att, ja, du måste vara på samma server. Fördelen är att servern vet att klienten är på samma server så man kan göra många antaganden t.ex. vad gäller säkerhet utifrån det.

Just redis har väl haft lite dåligt rykte för det är inte tänkt att köras öppet mot internet men tidigare var det default att det lyssnade på alla interface. D.v.s det blev en hel del läckor av folk som inte visste vad de gjorde och jag har för mig att det även fanns någon slags DDoS-amplification man kunde köra på dem.
Default nu är att enbart lyssna på 127.0.0.1/localhost så om du inte ändrade bind i din redis.conf är du säkerhetsmässigt i princip lika trygg som att köra sockets.

Det kan bli lite bättre prestanda med sockets också men i ditt fall kanske det blir som skillnaden mellan 300 och 301 hästkrafter. Som jag sade tidigare, fungerar det bra så var nöjd och kör på!

Jag testade i alla fall och nu kör det på port 0 och allt funkar Tack som tusan för hjälpen. Jag hade aldrig sett felet själv kan jag säga. Jag brukar läsa vad jag gör normalt sätt när jag av-kommentrerar, följer guider, osv. men detta gick förbi mig.

Tack igen!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag hade aldrig sett felet själv kan jag säga.

På tal om loggar jag fiskade om förut så fanns detta i nextcloud-loggen. Kommer du inte åt att läsa det i webbgränssnittet så är det filen nextcloud.log i ditt data directory (/var/www/nextcloud/data/nextcloud.log som default).
Jag tog bort installationen igen och minns inte exakt men felmeddelandet var typ "No such file: redis.sock" så du hade nog klurat ut det om du hittat loggen

Bra att känna till rent allmänt om du ramlar på något mer fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Förstår kanske inte riktigt varför scriptet ska ladda ner och kompilera om paket som redan finns i Ubuntus repo. Eller missförstår jag vad som händer?

För att få det senaste. Inte svårare än så.

Det är via PECL, så det är en säker källa. Enkel att maintaina också.

Btw, port 0 är snabbare då den pratar på kernel-nivå.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka kört NC i ett Jail på Truenas. Men jag har börjat får problem som nu är ca varannan dag.

Det enda jag hittar är:

"set tcp "internalip:443->somexternalip:19461: setsockopt: connection reset by peer"

i Caddy.log filen.

Någon som har erfarenhet av detta? När det händer så blir nextcloud åtkomsten stängd. startar jag om Jail eller Caddy servicen så kommer det igång igen.

Jag har även lagt en fråga på tråden på Truenas forumet som gäller den scriptade install jag gjorde för länge sedan.

All hjälp är uppskaddad.

Är inte så hemma på vad felet betyder och inte heller i Caddy.

https://www.truenas.com/community/threads/scripted-installati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka kört NC i ett Jail på Truenas. Men jag har börjat får problem som nu är ca varannan dag.

Det enda jag hittar är:

"set tcp "internalip:443->somexternalip:19461: setsockopt: connection reset by peer"

i Caddy.log filen.

Någon som har erfarenhet av detta? När det händer så blir nextcloud åtkomsten stängd. startar jag om Jail eller Caddy servicen så kommer det igång igen.

Jag har även lagt en fråga på tråden på Truenas forumet som gäller den scriptade install jag gjorde för länge sedan.

All hjälp är uppskaddad.

Är inte så hemma på vad felet betyder och inte heller i Caddy.

https://www.truenas.com/community/threads/scripted-installati...

Det kan mycket väl vara ett felaktigt lösenord på någon client som bråkar. En vild gissning men har hänt mig flera gånger. Nextcloud har ju inbyggt bruteforceskydd som kickar in efter ett tag.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Har börjat få problem med mina data-mappar. Körde allt på en ZFS-partition som blev korrupt. Började få följande fel när jag kör occ files:scan --all :

Starting scan for user 2 out of 6 (User) Path not found: /User Starting scan for user 2 out of 6 (user_two) Home storage for user user_two not writable

Vissa användare verkar fortfarande fungera.

Har tagit bort disken och skapat en ny partition på annat ställe. Efter återläsning så får jag fortfarande samma problem. Har kört skriptet för att sätta behörigheter, men problemet kvarstår. Www-data äger allt från data-katalogen och neråt.

@enoch85 , har du några idéer?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Efter återläsning så får jag fortfarande samma problem.

Kan du skriva till mappen som användare www-data?
Dvs uppstår problemet i nextcloud eller redan i filsystemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kan du skriva till mappen som användare www-data?
Dvs uppstår problemet i nextcloud eller redan i filsystemet?

Användaren www-data kan skapa/läsa mappar och filer i ncdata, inga problem.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Blir NC snabbare eller får någon boost av att få jättemycket ram dedikerat till den VM den ligger på? Funderar på att hyra en server på företaget, som har 128GB ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Blir NC snabbare eller får någon boost av att få jättemycket ram dedikerat till den VM den ligger på? Funderar på att hyra en server på företaget, som har 128GB ram.

Den blir inte snabbare av mer minne än den faktiskt behöver. Hur mycket den behöver beror helt och hållet på antal/vilka applikationer du kör, hur många användare du har, hur många och vilka typer av filer du har.. m.m.
Det är troligare att du är begränsad av bandbredd eller diskprestanda i de flesta fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamouflage:

Den blir inte snabbare av mer minne än den faktiskt behöver. Hur mycket den behöver beror helt och hållet på antal/vilka applikationer du kör, hur många användare du har, hur många och vilka typer av filer du har.. m.m.
Det är troligare att du är begränsad av bandbredd eller diskprestanda i de flesta fall.

Hur mycket minne räcker för att ge NC den bästa prestandan den kan få, där minne kan begränsa upp/ner-laddning/synkning i hastighet?
Tänkte ha ett eget VM för den och funderar på är typ 16 GB nog för att maxa på minnes-sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Hur mycket den behöver beror helt och hållet på antal/vilka applikationer du kör, hur många användare du har, hur många och vilka typer av filer du har.. m.m.

Skrivet av stgr:

Hur mycket minne räcker för att ge NC den bästa prestandan den kan få[...]

Din fråga är ungefär "Hur stor låda ska jag ha för att få plats med lite grejer?"
16GB är troligtvis gott om minne för de flesta installationer.

Permalänk
Medlem

Löste problemet med

Home storage for user user_two not writable

- mappen "files" saknades i användarens katalog.

Nu kvarstår dock problemet med att mapparna inte hittas. Kollade tabellen oc_storages i databasen och vad jag förstår så borde den vara ok (ser ut som på en nyinstallerad maskin).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather