Permalänk
Medlem

Nytt nätagg, Gold/Platina

Hej!
Efter att pappa kommit på att det är min dator som står för största delen av våran elräkning så sponsrar han ett nytt agg. Ett krav är att det ska vara 80+ Gold/Platina för att vara så strömsnålt som möjligt. Jag vill även kunna köra CF/ev. SLI när Z77-brädorna (t.ex. Mpower och Sabertooth) sjunkit i pris i samband med att Haswell varit ute ett tag. Här är min dator. Jag har även en 5.25" minneskortsläsare, en gammal 80GBs PS3-hårddisk och lite random USB-pryttlar. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2175223&view=m
Jag har ingen aning hur många watt jag behöver, men jag gissar på att 850 som jag har nu (visste inget om ström när jag byggde datorn..) är alldeles för mycket. Jag har kollat på: http://www.inet.se/produkt/6911372/corsair-ax-760w-80-platinu... http://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-6... http://www.inet.se/produkt/6909626/fsp-aurum-550w-80-gold-mod...
Ge mig råd om vilken av dessa jag ska köpa, eller kom med andra förslag!

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Det kommer ta flera år innan ett nytt mer effektivt nätaggregat har betalat av sig, datorn drar inte så mycket ström som nätaggregatet kan leverera.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det kommer ta flera år innan ett nytt mer effektivt nätaggregat har betalat av sig, datorn drar inte så mycket ström som nätaggregatet kan leverera.

Nu förstår jag inte riktigt, det är väl klart att ett agg med lägre antal watt och bättre 80+ certifiering drar mindre ström, eller vad menar du..?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Nu förstår jag inte riktigt, det är väl klart att ett agg med lägre antal watt och bättre 80+ certifiering drar mindre ström, eller vad menar du..?

Din dator drar lika mycket ström oavsett hur stark nätaggregatet är. 850w är vad nätaggregatet kan leverera som max, har inte din pappa mätt med en elmätare så ni vet hur mycket datorn drar?

Bättre 80+% är det enda som avgör men vi talar om en sänkning på 5% om du byter nätaggregat vilket inte är värt att lägga pengar på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

Pappa har koll på det här med elektronik

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Pappa har koll på det här med elektronik

Verkar inte så.

Skrivet av MrMunchy:

Hej!
Jag har ingen aning hur många watt jag behöver, men jag gissar på att 850 som jag har nu!

Hur vet då pappa att det är datorn som drar mest ström?
Så mycket ström datorn drar är ett så stark nätaggregat TS behöver.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare talare. Lägg pengarna på räkningen direkt istället. Det kommer ta flera år innan ni ens går +-0 bara för att ni byter upp till ett Platinum/Gold.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Nu förstår jag inte riktigt, det är väl klart att ett agg med lägre antal watt och bättre 80+ certifiering drar mindre ström, eller vad menar du..?

Den drar inte mindre om den är klenare. Däremot så drar den ju mindre om den har högre cerifiering men skillnaden är så liten att man inte tjänar på att betala extra för platnium.

Köp en elenergimätare på kjell eller clas ohlson för 100-150kr och koppla in btw. Nice att veta vad datorn drar.

Att dra på sli och grejer är knappast optimalt om man vill ha en strömsnål dator.

Skrivet av Cruentusa:

Verkar inte så.

Hur vet då pappa att det är datorn som drar mest ström?
Så mycket ström datorn drar är ett så stark nätaggregat TS behöver.

Man vill ju inte ha ett nätagg som är precis på gränsen till att palla. För övrigt håller jag med, hur fan vet farsan att datorn drar mest?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Den drar inte mindre om den är klenare. Däremot så drar den ju mindre om den har högre cerifiering men skillnaden är så liten att man inte tjänar på att betala extra för platnium.

Köp en elenergimätare på kjell eller clas ohlson för 100-150kr och koppla in btw. Nice att veta vad datorn drar.

Att dra på sli och grejer är knappast optimalt om man vill ha en strömsnål dator.

Man vill ju inte ha ett nätagg som är precis på gränsen till att palla. För övrigt håller jag med, hur fan vet farsan att datorn drar mest?

Skrivet av Cruentusa:

Verkar inte så.

Jag kommer förmodligen inte att köra multi-GPU, känns bara bra att ha den möjligheten.

Hur vet då pappa att det är datorn som drar mest ström?
Så mycket ström datorn drar är ett så stark nätaggregat TS behöver.

Elräkningen var betydligt lägre innan jag fick min dator.
Så att för min dator behöver jag verkligen 850w? Varför tipsar då folk i Köpråd om att köpa en dator med ungefär samma specs som mit med ungefär ett 600W agg?

Skrivet av Cruentusa:

Din dator drar lika mycket ström oavsett hur stark nätaggregatet är. 850w är vad nätaggregatet kan leverera som max, har inte din pappa mätt med en elmätare så ni vet hur mycket datorn drar?

Bättre 80+% är det enda som avgör men vi talar om en sänkning på 5% om du byter nätaggregat vilket inte är värt att lägga pengar på.

Om antalet watt på ett agg bara berättar hur mycket den kan leverera som max, varför köper då inte alla 1500w agg bara för att ha möjligheten till gigantiska uppgraderingar, om man ändå inte förlorar något på det?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej!
Efter att pappa kommit på att det är min dator som står för största delen av våran elräkning så sponsrar han ett nytt agg. Ett krav är att det ska vara 80+ Gold/Platina för att vara så strömsnålt som möjligt. Jag vill även kunna köra CF/ev. SLI när Z77-brädorna (t.ex. Mpower och Sabertooth) sjunkit i pris i samband med att Haswell varit ute ett tag. Här är min dator. Jag har även en 5.25" minneskortsläsare, en gammal 80GBs PS3-hårddisk och lite random USB-pryttlar. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2175223&view=m
Jag har ingen aning hur många watt jag behöver, men jag gissar på att 850 som jag har nu (visste inget om ström när jag byggde datorn..) är alldeles för mycket. Jag har kollat på: http://www.inet.se/produkt/6911372/corsair-ax-760w-80-platinu... http://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-6... http://www.inet.se/produkt/6909626/fsp-aurum-550w-80-gold-mod...
Ge mig råd om vilken av dessa jag ska köpa, eller kom med andra förslag!

Du måste ha en rejält sjukt dator om den skulle stå för den största delen av familjens elräkning (Såvida du inte sysslar med folding/bitmining är det osannolikt, och ifall du gör kan du sluta direkt)... Tror din pappa borde tänka efter och tänka om. Ditt nuvarande agg är tillräckligt bra för att klara av ev. SLI/Crossfire i framtiden, och ev. pengar som ni kan spara in i drift kommer ni inte att spara in under nätaggets livslängd (beror självklart på förbrukning, men jag tvivlar starkt på det).

Så ditt nuvarande nätagg är bra nog, men kanske stänga av datorn lite ibland... och sluta med ev. folding/bitmining och spara in på driftskostnader.

Förövrigt hade TS nuvarande rigg förmodligen klarat sig utmärkt på ett 500W agg.

Permalänk
Medlem

Om antalet watt på ett agg bara berättar hur mycket den kan leverera som max, varför köper då inte alla 1500w agg bara för att ha möjligheten till gigantiska uppgraderingar, om man ändå inte förlorar något på det?[/QUOTE]

För att det kostar MYCKET mer än vad de behöver?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Du måste ha en rejält sjukt dator om den skulle stå för den största delen av familjens elräkning (Såvida du inte sysslar med folding/bitmining är det osannolikt, och ifall du gör kan du sluta direkt)... Tror din pappa borde tänka efter och tänka om. Ditt nuvarande agg är tillräckligt bra för att klara av ev. SLI/Crossfire i framtiden, och ev. pengar som ni kan spara in i drift kommer ni inte att spara in under nätaggets livslängd (beror självklart på förbrukning, men jag tvivlar starkt på det).

Så ditt nuvarande nätagg är bra nog, men kanske stänga av datorn lite ibland... och sluta med ev. folding/bitmining och spara in på driftskostnader.
.

Jag foldar.. Är det något jag borde sluta upp med?

Skrivet av Simcon:

Förövrigt hade TS nuvarande rigg förmodligen klarat sig utmärkt på ett 500W agg

Kommer jag tjäna någonting på att byta ut mitt nuvarande agg och sälja det, byta det mot ett t.ex FSP Aurum 500W, om jag ser bort ifrån CF/SLI snacket?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Elräkningen var betydligt lägre innan jag fick min dator.
Så att för min dator behöver jag verkligen 850w? Varför tipsar då folk i Köpråd om att köpa en dator med ungefär samma specs som mit med ungefär ett 600W agg?

Om antalet watt på ett agg bara berättar hur mycket den kan leverera som max, varför köper då inte alla 1500w agg bara för att ha möjligheten till gigantiska uppgraderingar, om man ändå inte förlorar något på det?

Att elräkningen blir dyrare när du köper en kraftfull dator är inte konstigt, den kommer att kosta 1500-2000kr om året i elkostnad så länge inte inte har ett helt annat el-pris än mig.
Att byta nätaggregat kommer ge en runt 100-150kr lägre elräkning, din dator ligger på runt 450w när den belastas till max. 650w är perfekt för din dator det är onödigt att betala extra för mer watt när du aldrig kommer att använda det.
80+ Certifieringen gäller bara belastningar över 20% så man vill ligga över 20% hela tiden för effektiviteten är sämre under 20%.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag foldar.. Är det något jag borde sluta upp med?

Kommer jag tjäna någonting på att byta ut mitt nuvarande agg och sälja det, byta det mot ett t.ex FSP Aurum 500W, om jag ser bort ifrån CF/SLI snacket?

Om du foldar när du inte spelar så har du ju anledningen där... datorn kanske använder 100-150 watt på skrivbordet medans foldar du använder den ju kanske 300+ beroende på system.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag foldar.. Är det något jag borde sluta upp med?

Kommer jag tjäna någonting på att byta ut mitt nuvarande agg och sälja det, byta det mot ett t.ex FSP Aurum 500W, om jag ser bort ifrån CF/SLI snacket?

Foldig belastar din dator till max hela tiden, nu snackar vi inte om 1500-2000kr om året nu är det istället månadskostnaden. Du ska inte byta ditt aggregat det kommer inte spara några pengar alls.
Förklara även för din pappa att det är foldigen som har gjort att datorn drar så mycket ström och att den kommer dra mycket mindre när du slutar med det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Att elräkningen blir dyrare när du köper en kraftfull dator är inte konstigt, den kommer att kosta 1500-2000kr om året i elkostnad så länge inte inte har ett helt annat el-pris än mig.
Att byta nätaggregat kommer ge en runt 100-150kr lägre elräkning, din dator ligger på runt 450w när den belastas till max. 650w är perfekt för din dator det är onödigt att betala extra för mer watt när du aldrig kommer att använda det.
80+ Certifieringen gäller bara belastningar över 20% så man vill ligga över 20% hela tiden för effektiviteten är sämre under 20%.

Jag förstod inte riktigt din förklaring om 80+ certifieringen, men du menar att jag skulle spara in runt 100kr varje månad (eller menade du år) på att byta ut mitt agg till t.ex FD Newton R3 600W? Röstar du för eller mot mitt byte, din åsikt verkar skifta..?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag foldar.. Är det något jag borde sluta upp med?

Kommer jag tjäna någonting på att byta ut mitt nuvarande agg och sälja det, byta det mot ett t.ex FSP Aurum 500W, om jag ser bort ifrån CF/SLI snacket?

Om din pappa inte uppskattar elförbrukningen bör du sluta... så kan ni spara in några kronor och slippa köpa ett nytt nätagg, och slippa driftskostnaderna. Och nej, du skulle inte tjäna något, rätt ord vore spara... men det skulle till rätt rejäl förbrukning för att du skulle spara något. Så att köpa nytt är också en dålig idé. Sluta folda och se fram emot att din pappa inte behöver arbeta och slita ihjäl sig för att du ska kunna låta datorn vara igång när du inte sitter vid den.

För att få en någorlunda exakt siffra på hur mycket man skulle kunna spara vore driftstid för hur länge datorn är igång, elpris och förbrukning av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag förstod inte riktigt din förklaring om 80+ certifieringen, men du menar att jag skulle spara in runt 100kr varje månad (eller menade du år) på att byta ut mitt agg till t.ex FD Newton R3 600W? Röstar du för eller mot mitt byte, din åsikt verkar skifta..?

Byte till 80+ Gold sänker den årliga elräkningen med 100-150kr vid normal användning, det kommer ta mer än fem år för ett 80+ Gold aggregat att betala av sig. BYT INTE och sluta Folda.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis...

SLUTA FOLDA OCH KÖP INTE ETT NYTT AGG!!
(om ni inte har råd att folda så folda inte, folda gör man om man har gratis el, annars kostar det sjukt mkt i driftkostnad)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Köp en energimätare och erbjud dig att betala för det datorn drar. Förutsatt att det bara är du som använder den.

Skrivet av Casper:

Elräkningen var betydligt lägre innan jag fick min dator.
Så att för min dator behöver jag verkligen 850w? Varför tipsar då folk i Köpråd om att köpa en dator med ungefär samma specs som mit med ungefär ett 600W agg?

Var tusan har vi sagt att du behöver 850 watt? Det behöver du inte, men du tjänar inte på att köpa ett svagare om det inte är mer energieffektivt.

Min dator drar runt 500 watt vid uttaget när jag maxar far cry 3 med fläktarna på medium och cpu oklockad med grafikkort klockade. fläktarna drar runt 50 watt när alla är på max jämfört med att ha dom avstängda. cpu klockad drar väl max 30 watt mer så vi kan säga 600 watt max vid uttaget. Sen så får man tänka på effektiviteten också och att 20% av det som är vid uttaget bara blir värme så det drar ju typ 20% mindre än 600 watt.

Skrivet av Extremaz:

Sammanfattningsvis...

SLUTA FOLDA OCH KÖP INTE ETT NYTT AGG!!
(om ni inte har råd att folda så folda inte, folda gör man om man har gratis el, annars kostar det sjukt mkt i driftkostnad)

folda?

Skrivet av Casper:

Om antalet watt på ett agg bara berättar hur mycket den kan leverera som max, varför köper då inte alla 1500w agg bara för att ha möjligheten till gigantiska uppgraderingar, om man ändå inte förlorar något på det?

Öööh, varför köper inte alla 3 st titan-kort och har i datorn hurp durp.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxk...

Här står alla dina frågor sen är det bara att räkna på vad din dator drar, och sedan räkna ut hur mycket du tjänar med ett nätagg med platina certifering.
Kommer ta lång tid lovar jag dej, men om det gör far glad med en billigare räkning och dyrare nätagg. Go for it.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Entusiast

Om han klagar på elräkningen så är det väl ganska självklart att det är foldingens fel, drar ju ström som tusan!
Sluta folda och se vad farsan säger nästa gången elräkningen kommer så behöver du nog inte köpa ett nytt nätagg

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Trött som jag är kan jag ha missat något i min schematiska beräkning, isf. får ni rätta mig.
Förutsätter förbrukning på 0,5kW
Datorn igång dygnet runt, hela året. 8760h
Kostnad per kWh, 0,5kr
Årsförbrukning 4380kW
Årskostnad 2190kr

(Så ~180kr extra i månaden...)

Förövrigt tjänar ni inte något på att köpa ett nätagg med bättre verkningsgrad, möjligtvis sparar ni något. Men helt ärligt, det är försumbart för de flesta, så inte värt att uppgradera med det som enda anledning.

Permalänk
Medlem

Då jag hade datorer med flera gpus som minade så kom jag upp i 10kW/h vilket inte var riktigt lönsamt. Dock mättes det med en mätare för ett par hundra kronor. Så man kan inte lita på det fullt ut.
Men men, om räkningen dragit iväg så sluta folda & se vad räkningen hamnar på.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av deadich:

http://folding.stanford.edu/
Vika protein för forsknings syfte. Mot cancer och andra sjukdomar. Ett jävligt bra sätt att försöka hitta en lösning på sjukdomarna Imo.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

http://folding.stanford.edu/
Vika protein för forsknings syfte. Mot cancer och andra sjukdomar. Ett jävligt bra sätt att försöka hitta en lösning på sjukdomarna Imo.

Jepp, definitivt något som kan vara trevligt ifall man har "gratis" el (men det är någon som betalar... så det kan ju resultera i höjd hyra eller dy.), men inte något man bör hålla på med om man bor hemma och föräldrarna betalar elen ;)... Även om det kanske kan tyckas som att elen är "gratis", så är det faktiskt en kostnad som är högst märkbar för familjen.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Jepp, definitivt något som kan vara trevligt ifall man har "gratis" el (men det är någon som betalar... så det kan ju resultera i höjd hyra eller dy.), men inte något man bör hålla på med om man bor hemma och föräldrarna betalar elen ;)... Även om det kanske kan tyckas som att elen är "gratis", så är det faktiskt en kostnad som är högst märkbar för familjen.

Men man kan sova med gott samvete på kvällen, för att man har varit med och "Forskat lite".

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Men man kan sova med gott samvete på kvällen, för att man har varit med och "Forskat lite".

Så länge det inte gör att föräldrarna sover dåligt på grund av att det är svårt att få ekonomin att gå ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Trött som jag är kan jag ha missat något i min schematiska beräkning, isf. får ni rätta mig.
Förutsätter förbrukning på 0,5kW
Datorn igång dygnet runt, hela året. 8760h
Kostnad per kWh, 0,5kr
Årsförbrukning 4380kW
Årskostnad 2190kr

(Så ~180kr extra i månaden...)

Förövrigt tjänar ni inte något på att köpa ett nätagg med bättre verkningsgrad, möjligtvis sparar ni något. Men helt ärligt, det är försumbart för de flesta, så inte värt att uppgradera med det som enda anledning.

Tjo,

Din kostnad per kWh låter extemt låg. Jag betalde precis min elräkning. hehe.
Jag tror du inte räknat med nätavgiften per kWh som tillkommer på varje kWh.

Pris(utan moms): 0,4096 / kWh
Elcertifikatavgift: 0,0390 / kWh
Energiskatt: 0,2930 / kWh
Och så den rörliga nätavgiften: 0,1720 / kWh
Summa: 0,7416 / kWh
Sist men inte minst 25% moms vilket gör att jag betalar 0,927:-/kWh.

Jag har inte räknat med min fasta avgift(1160:-/år) eftersom den just är fast och inget man kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Tjo,

Din kostnad per kWh låter extemt låg. Jag betalde precis min elräkning. hehe.
Jag tror du inte räknat med nätavgiften per kWh som tillkommer på varje kWh.

Pris(utan moms): 0,4096 / kWh
Elcertifikatavgift: 0,0390 / kWh
Energiskatt: 0,2930 / kWh
Och så den rörliga nätavgiften: 0,1720 / kWh
Summa: 0,7416 / kWh
Sist men inte minst 25% moms vilket gör att jag betalar 0,927:-/kWh.

Jag har inte räknat med min fasta avgift(1160:-/år) eftersom den just är fast och inget man kan påverka.

Betalar själv inte för min el, så jag ska erkänna att jag har lite dålig koll på vad som tillkommer ;). Så uppemot dubbla slutkostnaden... det blir definitivt märkbart.