2 veckor gammal disk sönder? The drive has unstable sectors.

Permalänk
Medlem

2 veckor gammal disk sönder? The drive has unstable sectors.

Bytte nyligen ut en 2TB samsung på garantin och fick denna Seagate 2TB i utbyte, men bara nu ca 2 veckor efter drift så började den strula idag.
Helt plötsligt försvan den från datorn, en liten ruta kom upp med I/O problem, försökte starta om men datorn ville inte riktigt gå igång, disken var borta i bios.

Stängde av på nätdelen och startade, då dök den upp i bios igen, och startade i windows. Men samma problem, om man försöker kopiera så hänger sig allt och den försvinner efter en stund.

HDTune visar Number of unstable sectors: 16
!The drive has unstable sectors

Seatools för windows verifierar även detta då jag ej kan köra diagnos för repair.

CHKDSK /f /r har jag ej provat då det tar en miljard år.
Tänkte köra seatools dos över natten, om det nu är lönt.

Men är detta något som kan fixas med ex seatools för dos eller chkdsk? Innan jag börjar i onödan.

Mina andra 2TB tuffar på utan problem ;O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bytte nyligen ut en 2TB samsung på garantin och fick denna Seagate 2TB i utbyte, men bara nu ca 2 veckor efter drift så började den strula idag.
Helt plötsligt försvan den från datorn, en liten ruta kom upp med I/O problem, försökte starta om men datorn ville inte riktigt gå igång, disken var borta i bios.

Stängde av på nätdelen och startade, då dök den upp i bios igen, och startade i windows. Men samma problem, om man försöker kopiera så hänger sig allt och den försvinner efter en stund.

HDTune visar Number of unstable sectors: 16
!The drive has unstable sectors

Seatools för windows verifierar även detta då jag ej kan köra diagnos för repair.

CHKDSK /f /r har jag ej provat då det tar en miljard år.
Tänkte köra seatools dos över natten, om det nu är lönt.

Men är detta något som kan fixas med ex seatools för dos eller chkdsk? Innan jag börjar i onödan.

Mina andra 2TB tuffar på utan problem ;O

Provat att byta SATA-port?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Provat att byta SATA-port?

Bytte sataport med en annan HDD när jag fick nya, så inget fel på sata porten.

Kört repair nu och det gjorde nog saken inte bättre direkt
Nu listar HD tune Reallocated Sector Count 5, innan var där 0.

Verkar som något i disken är sönder. Får väll skicka mail till företaget Igen, det var inte länge den höll. Zzzz