PS4/XBOX ONE - Hur bra är hårdvaran?

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja påstå att spelpc aldrig hade varit så stort som det är nu om det inte hade varit för multiplattformspel där konsoler varit huvudplattformen.

Det har gjort det möjligt för väldigt många att spela PC-spel trots att de har lite äldre datorer vilket i sin tur har öppnat för mindre utvecklare att utveckla pc-spel för en större mängd datorspelare. Förr nästan krävdes det att man var tvungen att uppgradera datorn varje år om man ville kunna spela det senaste, nu behövs det inte eftersom spel är utvecklade att fungera bra på låga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

De verkar ju i alla fall vara väldigt stolta över hur konsolerna presterar med tanke på att de visar PC gameplay för BF4 och påstår att det är Xbox One

Detta är ju också en intressant bild.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/101117...

Må hända ha varit för Xbox One, PS4 körde i alla fall vissa spel på PS4 utvecklings maskiner. Här har du bland annat en bild på en krashad sådan

http://wololo.net/2013/06/15/first-crash-on-the-ps4-reveals-i...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du bevissar ju med dina argument bara mer det jag säger... PC håller tillbaka PC, hade det inte varit för konsol hade de inte kommit.

Varför väntar de då på konsolen, när nu redan PC är här och de redan nu kan göra detta spel? Varför utvecklas spelet inte exklusivt till PC och senare i framtiden kanske kommer till konsol. Det enda jag kan se här är som sagt va, handlar om pengar, det krävs ett vist antal datorer och en vist antal möjliga kunder för att ens kunna gå runt med projektet, PC i sig själv är inte tillräckligt om man enbart satsar på toppen. Här hjälper konsolerna ytligare igen ett PC spel. otroligt eller hur?

För att göra ett PC spel som går runt, så KRÄVS det att du gör spelet till så många som möjligt. Då har du exakt samma problem som till konsol, att du behöver göra spelet till minsta möjliga setup, även om denna setup är en PC.

Som utvecklare kan jag 100% hålla med hans kommentar, det finns inget roligare än att göra något nytt, med ny teknologi. Men detta är inte ekonomiskt hållbart.

Den hade fortfarande kostat 10k, finns ingen direkt konkurrent till PC för titan just nu och självklart kan de ta ut hutlösa priser, vilket de nu gör.

Nej, PC håller inte tillbaka PC. Ekonomi håller tillbaka PC, om man nu vill vara petig. Framför allt, konsolerna håller tillbaka PC, fortfarande.

Får väl upprepa mig; att pengarna kommer från att släppa spelen på konsol är vi överens om, det finns inget att diskutera där. Att det inte är ekonomiskt hållbart att utveckla ett spel endast till PC, det är vi överens om. Därför måste man vänta på att utveckla PC-spel, som egentligen går att göra, tills att det går att göra dem till konsolen också. Just därför håller konsolerna tillbaka spelutvecklingen, eftersom konsolerna inte utvecklas i snabba samma takt som PC, och därmed måste samtliga utvecklare vänta på att den minsta gemensamma nämnaren måste höjas. Något vi har väntat på i 9 år nu.

Och nej, en Titan hade inte kostat 10 000kr om MS och Sony hade släppt en nyare generation för flera år sedan, då hade ett kort ekvivalent till Titan släppts både tidigare och billigare, iom. att det hade funnits en tidigare, och större, marknad för det. Marknaden styrs, som vi båda redan har kommit överens om, av hur långt konsolerna har kommit.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Får väl upprepa mig; att pengarna kommer från att släppa spelen på konsol är vi överens om, det finns inget att diskutera där. Att det inte är ekonomiskt hållbart att utveckla ett spel endast till PC, det är vi överens om. Därför måste man vänta på att utveckla PC-spel, som egentligen går att göra, tills att det går att göra dem till konsolen också. Just därför håller konsolerna tillbaka spelutvecklingen, eftersom konsolerna inte utvecklas i snabba samma takt som PC, och därmed måste samtliga utvecklare vänta på att den minsta gemensamma nämnaren måste höjas. Något vi har väntat på i 9 år

Det går att göra exklusiva PC-spel. Bara se på blizzard och valve som släppts många av deras titlar exklusivt till PC. Inget spel har krävt mer än en brödrost i prestanda för där finns konsumenterna. Allt med att laptops, notebooks och macs blir allt mer populära stannar utvecklingen av precis som den gjort nu.

Skrivet av Lasergurka:

De verkar ju i alla fall vara väldigt stolta över hur konsolerna presterar med tanke på att de visar PC gameplay för BF4 och påstår att det är Xbox One

Detta är ju också en intressant bild.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/101117...

Skulle inte vara förvånad om det mesta dom visar är förrenderade filmer och videos också. Det är ju trots allt nu dom har chansen att ljuga så tungan svartnar och bygga hype i skala med Aliens Colonial Marines för att sälja piss på flaska som mirakelmedicin!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det går att göra exklusiva PC-spel. Bara se på blizzard och valve som släppts många av deras titlar exklusivt till PC. Inget spel har krävt mer än en brödrost i prestanda för där finns konsumenterna. Allt med att laptops, notebooks och macs blir allt mer populära stannar utvecklingen av precis som den gjort nu.

Var väl otydlig, vi talade om "topp-spel som endast 2-3% klarar av att köra på datorn".

Sen är det ju så att Valve och Blizzards PC-exklusiva spel är inget annat än sandkorn på den strand som består av spel, där största majoriteten är multiplattformade, för det är ju där pengarna ligger. Både Valve och Blizzard har unika positioner där de tjänar pengar på annat håll, vilket gör att de faktiskt kan lägga ner både pengar och tid på att endast släppa PC-exklusiva spel. Dessa två är alltså inget man kan ta som ett typexempel för spelutvecklare överlag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Har tagit bort ett otrevligt inlägg. Finns det fler så anmäl dem!
Fortsätt diskussionen med en trevlig attityd!

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Finns egentligen inget att tjafsa om.
PS4 kommer att bli en grym spelmaskin, för 4000kr så är det inget som slår den. Den kommer att prestera bättre än en pc med liknande specs (gpu+cpu) men den har givetvis inte en chans mot en rejäl speldator för 15-20K

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Den kommer att prestera bättre än en pc med liknande specs (gpu+cpu) men den har givetvis inte en chans mot en rejäl speldator för 15-20K

15-20k? Min PC kostade bara 9000 kr, så kommer den alltså bli slaktad av PS4?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Kommer man klara av de flesta "nästa generations"-spel på höga inställningar med en av de bättre Haswell-processorerna (4670K/4770K) och ett av de bättre grafikkorten ur GTX 700-serien (GTX 780/GTX 770) eller Maxwell?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Kommer man klara av de flesta "nästa generations"-spel på höga inställningar med en av de bättre Haswell-processorerna (4670K/4770K) och ett av de bättre grafikkorten ur GTX 700-serien (GTX 780/GTX 770) eller Maxwell?

Troligtivs inga problem alls. Men man vet inte, det kan hända något radikalt nästa år som gör så att all hårdvara vi har nu bli föråldrad. Kolla exempelvis på pipelining.

OT: Det går inte riktigt att jämföra konsoller och datorer. Tänk dig att jag köper en kavaj, figursydd, av min skräddare som är en schysst typ. Hur mycket måste du betala till Ralph för att få en som sitter lika bra?

Grejen med konsoler är att utvecklarna vet exakt när, och hur, varje rad kod kommer exekveras, något man inte kan göra med en vanlig PC. En pc kan helt plötsligt bestämma sig för att fundera på om det var dags att leta uppdateringar, kolla om webbkameran är ikopplad eller fundera över varför hårddisken tar så lång tid på sig att svara. När de skriver koden för konsoller kan de exempelvis unyttja små luckor i tiden där konsollen inte har något att göra. Man kanske vet att det tar exakt 1 ms att läsa in alla shaders, detta skulle kunna ta mellan 0.01 och 100 ms på en PC. Skulle man då försöka slinka in något finurligt att göra efteråt kan det bli väldigt dåligt om det skulle ta "för lång" tid.
Observera att värden är helt tagna ur luften. Den övergripande logiken är däremot på "låg nivå" och borde framgå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och nej, en Titan hade inte kostat 10 000kr om MS och Sony hade släppt en nyare generation för flera år sedan, då hade ett kort ekvivalent till Titan släppts både tidigare och billigare, iom. att det hade funnits en tidigare, och större, marknad för det. Marknaden styrs, som vi båda redan har kommit överens om, av hur långt konsolerna har kommit.

Visst priset per GK110 hade varit lägre men du glömmer något mycket viktigare här.

1) För flera år sedan fanns inte 28nm tekniken, vilket totalt omöjliggör GK110 (Titan).

2) Även om tekniken funnits så hade Nvidia inte kunnat tillverka tillräckligt med fungerande kretsar för att göra Sony alternativt Microsoft nöjda. För att förtydliga ännu mer, de hade aldrig kommit i närheten av antalet chip som behövs för konsollerna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

15-20k? Min PC kostade bara 9000 kr, så kommer den alltså bli slaktad av PS4?

Jag sa bara att ps4 kommer att prestera kommer bättre än en pc med liknande hårdvara (cpu+gpu) och att den inte har en chans mot en speldator för 15-20K.
Givetvis så fattar jag att även en billigare dator än 15-20K kan prestera bättre än ps4.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

15-20k? Min PC kostade bara 9000 kr, så kommer den alltså bli slaktad av PS4?

PS4 kommer troligen leverera snyggare spel än din burk kommer göra, detta har att göra med möjligheten att optimera och inte rå beräkningskraft.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaune:

PS4 kommer troligen leverera snyggare spel än din burk kommer göra, detta har att göra med möjligheten att optimera och inte rå beräkningskraft.

Ja, PC suger verkligen för gaming... jag borde ha köpt en PS4 istället. Men jag är dum så jag visste inte det.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Ja, PC suger verkligen för gaming... jag borde ha köpt en PS4 istället. Men jag är dum så jag visste inte det.

Man spelar på den plattform man bäst tycker om. De har alla fördelar och nackdelar...

Visa signatur

moops

Permalänk

Konsol för mig = soffan/sängen spela fifa/nhl eller racing, gtA är nice också.
Pc för mig= surfa 'seriöst' spela cs och andra fps.
Mobil/platta =slösurf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant med att MS inte körde på dev/riktig konsol för xboxen.
Frågan är om dom dragit upp grafiken, eller "bara" ville undvika kass prestanda på ännu icke färdiga spel.
Olyckligt att det verkade vara Win7 oxå...

Hur som helst riktigt sneaky gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Var väl otydlig, vi talade om "topp-spel som endast 2-3% klarar av att köra på datorn".

Sen är det ju så att Valve och Blizzards PC-exklusiva spel är inget annat än sandkorn på den strand som består av spel, där största majoriteten är multiplattformade, för det är ju där pengarna ligger. Både Valve och Blizzard har unika positioner där de tjänar pengar på annat håll, vilket gör att de faktiskt kan lägga ner både pengar och tid på att endast släppa PC-exklusiva spel. Dessa två är alltså inget man kan ta som ett typexempel för spelutvecklare överlag.

Alltså sandkorn är det knappast, SC2, TF2, Dota2, Lol, CS, WoW, Minecraft har sjukt mycket spelare, bara LoL och WoW har väl runt 30miljoner spelare, om du inte tror att dom tjänar nå pengar där så har du fel. Men kolla typ på the Witcher 2 det utvecklades exklusivt för PC och det gick fortfarande att porta till Xbox360. The Witcher 2 är förövrigt den enda krävande PC-exklusiva titeln jag kan komma på som gått bra på senaste åren. Räknar man in alla PC-spel (casual etc) så är generar PC mer pengar än PS3.

Att konsolerna håller tillbaka PC-spelen är jag skeptiskt till, spel som säljer bra på PC är oftast spel som inte är så krävande, är ju nästan så att multiplattform titlarna är mer krävande än exklusiva pc-spel. Och ja det är ju som du säger att det inte lönar sig att utveckla dyra, stora och snygga spel som kräver en bra rigg för de säljer helt enkelt för dåligt på PC eller att det är en för stor risk om det skulle sälja under förväntan. Konsolerna håller tillbaka multiplafform titlarna men inte PC-spel i sig.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Intressant med att MS inte körde på dev/riktig konsol för xboxen.

Dev-kittet kan ju i dagsläget helt enkelt bestå av en PC, ett dev-kit behöver ju inte se ut som den riktiga konsollen över huvud taget, särskilt eftersom det inte finns någon konsoll än. Om det fanns färdiga konsoller att använda skulle de så klart använda dessa men de skulle då heller inte vänta tills november med att sälja dem.

Det finns flera olika versioner av dev-kit för 360 och en tidig version bestod av Power Mac. På E3 2005 kördes spelen på G5:or http://www.anandtech.com/show/1686/5

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Må hända ha varit för Xbox One, PS4 körde i alla fall vissa spel på PS4 utvecklings maskiner. Här har du bland annat en bild på en krashad sådan

http://wololo.net/2013/06/15/first-crash-on-the-ps4-reveals-i...

Det må så va, men är rätt säker på att Xbox One inte ska innehålla ett GTX 690/Titan/780/770, fast kanske bara jag som hört fel?

Zoomar man in på bilden ser man klart och tydligt att det sitter ett kort med samma kylare som ovan nämnda kort

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av nitroid:

15-20k? Min PC kostade bara 9000 kr, så kommer den alltså bli slaktad av PS4?

Jag gissar på att det kommer dröja ett tag innan de blir så bra på att optimera för den hårdvaran, så slaktad lär din dator inte bli, du har ju dessutom inte samma hårdvara som dem, utan bättre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ser man till historien så kan en konsol komma undan med förhållandevis svag cpu gentemot en pc och ändå prestera likvärdigt.
Men när det gäller gpu prestanda så verkar det inte skilja så värst mycket, då t.ex. ett geforce 8800gt, en ca dubbelt så kraftfull gpu som den som sitter i ps3. En 4-kärnig dator från 2006 med det grafikkortet kan köra spel i upplösningar och bilduppdatering som ps3 bara kan drömma om.

Visst det kanske ändrar sig till denna generationen men det verkar inte troligt att att ps4 kan närma sig en dator med ett gtx 780/Titan (en mer än dubbelt så stark gpu än den som sitter i ps4) i grafikprestanda.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Dev-kittet kan ju i dagsläget helt enkelt bestå av en PC, ett dev-kit behöver ju inte se ut som den riktiga konsollen över huvud taget, särskilt eftersom det inte finns någon konsoll än. Om det fanns färdiga konsoller att använda skulle de så klart använda dessa men de skulle då heller inte vänta tills november med att sälja dem.

Det finns flera olika versioner av dev-kit för 360 och en tidig version bestod av Power Mac. På E3 2005 kördes spelen på G5:or http://www.anandtech.com/show/1686/5

Absolut, men nu var det ju snack om GTX 700-serien, inte ens AMD och sen en serie som vad jag förstår är betydligt kraftfullare än boxen...
Läser man länken där så verkar det ju nästan som att G5:orna åt andra hållet var ett nerköp?

Aja vore hur som helst kul med mer info.

Edit: Själv är jag alltså inte så konspiratorisk. Tror mer på den "enkla" förklaringen att dom säkrar upp för att få smoootha demos, men ändå lite festligt om det stämmer med Nvidia.

Permalänk
Medlem

Vad var tanken? Att ha en dator redo för nästa generation konsollporter?

Skaffa t ex 650 ti boost, eller radeon hd 7850 om det motsvarar bra jag har inte så bra koll, ett 500/550W agg och någon quadcore så lär du ju klara dig. 8 gb ram skulle vara en bra investering.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself