Permalänk
Medlem

Räknade lite på hur mkt det kostar att vejpa vs. cigaretter. För mig blir det ~10.-/dag, jämfört med 45.-/dag när jag rökte. Awesome!

Visa signatur

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI • AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB • Noctua NH-D15 • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP 3.0 • ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC • MSI MPG A1000G PCIE5 1000W • Kingston Fury Renegade 2TB • LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Precis, en rökare skulle nog säga att det är ofarligt i jämförelse med tobak, men inte någon som bara drar i sig luft.

Det är förmodligen smakämnena som spelar in mest, man vet aldrig exakt vad tillverkaren använt för smakämnen. Så att blanda egen juice borde nog vara lite säkrare på så sätt (man vill inte dra i sig juice som har någon slags olja i sig t.ex).
Nikotinfritt är såklart bättre för kroppen också.

Skickades från m.sweclockers.com

alltså nikotin är ju ett gift, så det är nog en del av de där 5% kanske 2-3% så är smakämnena 1-2 och vätskan 1%

tror absolut nikotinet i sig spelar in i det farliga så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

alltså nikotin är ju ett gift, så det är nog en del av de där 5% kanske 2-3% så är smakämnena 1-2 och vätskan 1%

Nikotin är inte så farligt, ungefär samma som koffein. Det "farliga" är smakerna och kemikalierna som finns i dom. Att säga att e juice bara har 4 ingredienser stämmer verkligen inte, ett smakkoncentrat har flertalet kemikalier i sig för att uppnå smaken man tänkt framställa. Bland annat benzaldehyd som inte ska vara jättebra att inhalera.

Att det är mycket säkrare än tobak vet vi alla, annars hade vi inte gått över. Men att banka huvudet i väggen är också säkrare än tobak
Jag hade inte börjat om jag var icke-rökare, onödigt att riskera. Detta är ett mycket bättre sätt att få sin nikotinfix än att röka, och många som slutar röka på annat vis känner sig ifråntagna något det gillade mycket.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Har inte sett på nikotin som ett gift tidigare men kollade runt lite och mycket riktigt så är det ju så det framställs. Finns det inget annat uppiggande ämne man kan ersätta det med i dessa moderna e-tider?

Det danska företaget som tar fram ekologiska nikotonfria alternativ verkar bra, är det någon som har en ännu hälsosammare idé om vad man kan hitta på?

Sen funderar jag fortfarande på de där maskinerna längst ner på förra sidan, är lite oviss vilka som är mest populära idag i de prisklasserna.

Skrivet av Viochee:

Skrivet av Spelaspel:

Nikotin är inte så farligt, ungefär samma som koffein. Det "farliga" är smakerna och kemikalierna som finns i dom. Att säga att e juice bara har 4 ingredienser stämmer verkligen inte, ett smakkoncentrat har flertalet kemikalier i sig för att uppnå smaken man tänkt framställa. Bland annat benzaldehyd som inte ska vara jättebra att inhalera.

Att det är mycket säkrare än tobak vet vi alla, annars hade vi inte gått över. Men att banka huvudet i väggen är också säkrare än tobak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Do it! Gjorde verkligen susen för den tanken.
Testade också med Triton coils i Ijust2 tanken, men dom coilsen är som du säger inge vidare. Iaf inte dom på 0.4ohm

Provade ditt förslag och det fungerade super! Kör på 55-70W. Mer smak än med ijust2 tanken och inget gurglande och bränd smak som med triton coilsen. Perfekt kombo, tack!

Permalänk
Avstängd

Intressant angående diskussionen i föregående poster: https://publichealthmatters.blog.gov.uk/2015/09/18/e-cigarett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Provade ditt förslag och det fungerade super! Kör på 55-70W. Mer smak än med ijust2 tanken och inget gurglande och bränd smak som med triton coilsen. Perfekt kombo, tack!

Härligt att höra
Undrar vad det är för fel på tritons coils, kör de med annat material tro?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Sen funderar jag fortfarande på de där maskinerna längst ner på förra sidan, är lite oviss vilka som är mest populära idag i de prisklasserna.

Vad jag vet så finns det inga kompletta kit med dubbla batterier, så vill du ha det så måste du nog plocka ihop ett eget kit med mod, batterier och tank. Men det är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare, 100-200 watt är riktigt kraftfullt. Dom flesta nöjer sig nog med ett kit på typ 50 watt.
Men nog kan vi rekommendera mer avancerade prylar om det skulle vara så..

När det gäller färdiga kit så rekommenderar jag Subox mini, det var det jag började med och hade inga problem med det. 50 watt och batteri köpes separat.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Vad jag vet så finns det inga kompletta kit med dubbla batterier, så vill du ha det så måste du nog plocka ihop ett eget kit med mod, batterier och tank. Men det är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare, 100-200 watt är riktigt kraftfullt. Dom flesta nöjer sig nog med ett kit på typ 50 watt.
Men nog kan vi rekommendera mer avancerade prylar om det skulle vara så..

När det gäller färdiga kit så rekommenderar jag Subox mini, det var det jag började med och hade inga problem med det. 50 watt och batteri köpes separat.

Kollade in Subox, verkar trevlig. Kollade även in iJust2, som är riktigt snygg och verkar populär, samt mer slim. Dessutom ungefär halva priset jämfört med Subox. Vilka är egentligen de reella skillnaderna? Suboxen var rätt stor för att bara husera ett batteri.

Sen funderar jag på antalet watt. Några producerar från 5 watt. Några är på 25, 50, 100, 200. Sedan finns det någon youtubevideo på någon som kör på 700 watt. Vad innebär egentligen diff i watt i realiteten? Förstår att det är "upp till var och en vad man kör på" men varför kör vissa på 100 istället för 50, och varför kör andra på 25, respektive 200? Det är ju rejäla hopp, så vad av kommer egentligen detta stora spann - hur känns det att köra på olika effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Kollade in Subox, verkar trevlig. Kollade även in iJust2, som är riktigt snygg och verkar populär, samt mer slim. Dessutom ungefär halva priset jämfört med Subox. Vilka är egentligen de reella skillnaderna? Suboxen var rätt stor för att bara husera ett batteri.

Sen funderar jag på antalet watt. Några producerar från 5 watt. Några är på 25, 50, 100, 200. Sedan finns det någon youtubevideo på någon som kör på 700 watt. Vad innebär egentligen diff i watt i realiteten? Förstår att det är "upp till var och en vad man kör på" men varför kör vissa på 100 istället för 50, och varför kör andra på 25, respektive 200? Det är ju rejäla hopp, så vad av kommer egentligen detta stora spann - hur känns det att köra på olika effekt?

Haha 700 watt fan det lär vara varmt. Vissa vill ha jättestora moln så då blir det 200 watt. Andra nöjer sig så länge smaken är bra och lite moln kommer
Vissa coilbuilds behöver dessutom högre watt för att hetta upp snabbt, ex twisted och claptons, men det är nog inget du behöver tänka på. 50 watt räcker för dig for now.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Haha 700 watt fan det lär vara varmt. Vissa vill ha jättestora moln så då blir det 200 watt. Andra nöjer sig så länge smaken är bra och lite moln kommer
Vissa coilbuilds behöver dessutom högre watt för att hetta upp snabbt, ex twisted och claptons, men det är nog inget du behöver tänka på. 50 watt räcker för dig for now.

Okay Så kort och gott har folks preferens av effekt-tal att göra med hur stora rökmoln man vill göra (och därmed att man kan förånga större mängder juice, så man får högre "dos" samt att juicen går åt fortare)?

Då tänker jag att 50 watt nog känns som en bra utgångspunkt ändå. Jag såg iJust2 och blev rätt såld på den. Men om det finns en motsvarighet i spannet 600-1200 känner jag att det kan vara värt det, om priset så att säga rättfärdigar vad man får. Finns det fler intressanta konkurrerande makapärer i detta spann?

Permalänk
Medlem

Kör idag på en F1 från Paul Saar http://www.paulsaar.se/f1-angdon.html och tycker väl att den är helt okej.
Är dock ute efter något snäppet värre.
Finns det någon bra lösning som inte kostar en förmögenhet?
Kikade lite på http://eciggs.se/produkter/ecigg-kit/aspire-premium-kit/ men det känns ju meningslöst att köpa det och ett till batteri om det skulle visa sig vara en väldigt liten skillnad.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Ijust2 är riktigt prisvärt. Men den går inte att justera, så är den fulladdad (4.2 volt), så är det vad som skickas till coilen. Så det är coilens motstånd som avgör hur många watt du hamnar på, med den medföljande coilen på 0.3 ohm så hamnar du på nästan 60 watt. Men detta sänks i takt med att batteriet blir urladdat.
Så det betyder helt enkelt att du får mindre moln ju mer urladdat batteriet är. Personligen är det inget jag stör mig på, använder den dagligen

Mer watt betyder kort sagt mer värme, vilket ger mer smak och större moln. Men det betyder samtidigt inte att 100 watt skulle vara bättre än 50 watt, många tycker inte om att ångan är så varm.
Tycker du borde börja med något som inte är så kraftfullt så ser du om du skulle vilja lägga mer pengar på en seriösare o kraftfullare mod. Onödigt att köpa en 200 watt mod för att sen märka att du bara kör på 40 watt

Sen glömde jag nämna en grej, prylarna jag pratat om är såkallade sub-ohm tanks. De är främst tänkta till "direct lung" bloss, tänk vattenpipa.
Vill du köra mun till lunga, som man gör med cigaretter, så finns det andra alternativ som skulle passa bättre.

Edit: ijust2 har inbyggt batteri också, så det är ruskigt prisvärt. Ett batteri kostar annars runt hundringen.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av random1234:

En ganska generell men kanske dum fråga. För någon som aldrig tyckt om att röka, aldrig rökt, och inte heller tycker om rökandet bland folk. För någon som inte är beroende av kickar eller nikotin eller att bli upp-piggad av liknande saker - finns det någon mening i att införskaffa en sådan här manick?

Blotta blicken av att kunna smaska i sig vanilj, godis och annat gott med dessa rökmaskiner lockar mig, men jag vet inte om det är en konstig tanke att börja, om man inte redan har en så att säga bakgrund med rökande. Hur ska man se på det här från ett sådant perspektiv?

Det är väldigt stor skillnad på tobaksrök och ånga. E juice innehåller alltid PG/VG och smakessenser (Om man inte kör utan, men då smakar det.. Ingenting alls) Jag gör min egen juice, så jag vet precis vad som är i den.

Skrivet av random1234:

Okay! Bara 95% mindre skadligt? I förhållande hur skadligt vanligt rökande är med ~4000 farliga kemikalier som extraheras är det ändå inte speciellt "ofarligt" då. Jag tänkte att det i princip var i paritet med ofarligt, jag kanske får tänka om. Det blir ju annorlunda tankesätt för någon som inte jämför vape med vanliga cigaretter utan som jämför det med frisk luft (aka före detta icke rökare).

Finns det metoder att göra det mer hälsosamt? Hur påverkar watt, lufttilförsel, coils, tobakfria alternativ osv hur hälsovådligt det är tros det?

Hört både 95% och 99%, men vet man vad som är i juicen är det väldigt ofarligt, men inte helt. Precis som med allt annat egentligen, det är ju inte helt ofarligt att äta godis heller. Watt, luftflöde och coils har väldigt lite påvärkan, har hört lite om att kanske inte titan coils till temp control är särskillt bra, dock är det ganska mycket överkurs om du inte ens börjat, så det är inget du kommer stöta på nu iaf.

Skrivet av random1234:

Stort tack för inputen! Då kanske man ska kolla efter lite hälsosamma egna extrakt. Finns det någon sida med just sånt som är bra?

Sen tänkte jag nog satsa på någon schysst maskin från början. Vilka är de mest populära, stilrena och funktionella vapsen i prisklassen typ 500-1200 kr? Samt liknande dito fast med dubbla batterier, i prisklassen kanske 600-1600? Jag tänker på färdiga kit här, där alla delar är med från start.

Här finns en hel del essenser som man kan köpa o mixtra med, dock hade jag i din sitts provat o köpa en färdig e juice först för att testa om du verkligen vill börja vejpa. Det är ju som sagt till för att sluta röka egentligen. Sen är det en riktigt rolig hobby också.
http://1life.dk/category/bland-selv-38/

Permalänk

Goblin Mini är så underbar på alla sätt och vis, tills det att jag skulle fylla på tanken idag och vipps så flög min bottenskruv till fill hole av, och flög någonstans där jag inte kan hitta den.. Bra där.. Finns inga extra heller Har lite silvertejp temporärt tills jag hittar något annat..
Edit: Hittade en annan skruv som passade (nästan) lika bra som den andra från en annan atty som jag inte använder. Win.

Permalänk
Medlem

Skulle ett sånt här paket fungera som mig som är nybörjare inom e-cigg? Jag har endast fått pröva av andra och känner mig nu redo för att köpa något eget. https://www.cigoteket.se/e-cigg/startkit/ego-dubbel-startkit/

Jag kollade runt lite och eGo ONE är även rekommenderad för nybörjare, så vilken av dom tycker ni att jag borde välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Skulle ett sånt här paket fungera som mig som är nybörjare inom e-cigg? Jag har endast fått pröva av andra och känner mig nu redo för att köpa något eget. https://www.cigoteket.se/e-cigg/startkit/ego-dubbel-startkit/

Jag kollade runt lite och eGo ONE är även rekommenderad för nybörjare, så vilken av dom tycker ni att jag borde välja?

Vad är det för ecigg du fått pröva på?

Det är väl där många brukar börja som jag förstått det, med Ego cigg. Hur dom presterar vet jag inte då jag hoppade över det steget, någon annan kan nog berätta hur dom presterar

Men du får förmodligen en trevligare vape med t.ex Aspire Premium kit men det är såklart dyrare också

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är väl där många brukar börja som jag förstått det, med Ego cigg. Hur dom presterar vet jag inte då jag hoppade över det steget, någon annan kan nog berätta hur dom presterar

Men du får förmodligen en trevligare vape med t.ex Aspire Premium kit men det är såklart dyrare också

Vet inte vad det var för någon men den såg ut som en riktig cigg om det hjälper något. Men är en eGo ONE bättre annars att börja med?

Permalänk
Skrivet av KKay:

Ja du, jag började med en cigalike, sen EGO, och använde det ett tag tills jag uppgraderade mig, började dock för längesen när det inte fanns så mycket annat på marknaden. Ska jag vara helt ärlig så är de helt värdelösa, dålig smak, kass batteritid, det enda som skulle vara ''bra'' är väl att den inte är så stor.

Skrivet av addy1995:

Vet inte vad det var för någon men den såg ut som en riktig cigg om det hjälper något. Men är en eGo ONE bättre annars att börja med?

Den som ser ut som en cigg är en cigalike, och de är typ värdelösa. eGo One är ett bra startkit, även Aspire Premium starter kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

"Cigalikes" är riktigt dåliga, går inte ens att jämföra med prylarna som finns idag. Så om du tyckte den va ok så kommer du nog bli riktigt nöjd om du kör på Ego One
Det är säkert en bra början iaf!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har funderat lite.. hur lätt/svårt är det att överdosera nikotin när man vapar?

Visa signatur

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI • AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB • Noctua NH-D15 • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP 3.0 • ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC • MSI MPG A1000G PCIE5 1000W • Kingston Fury Renegade 2TB • LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Som ledning av detta: vad finns det för intressanta substitut med liknande effekt, men som är naturliga och mindre ohälsosamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Svårt, Du får ju "nikkokick" precis som med vanliga cigaretter/snus.

Skrivet av random1234:

Som ledning av detta: vad finns det för intressanta substitut med liknande effekt, men som är naturliga och mindre ohälsosamma?

Vet inte riktigt vad du menar?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Som sagt, nikotin är inte farligt i små doser som används i vaping. Alkoloider är dock livsfarliga i ren form. Bara att det är beroendeframkallande.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Ruskigt svårt. Innan du ens kommit upp i skadliga nivåer lär du ha sådan huvudvärk och illamående att du inte kan vejpa mer.
Så lika svårt som att överdosera på snus eller cigg.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Någon som har bestält från gearbeast.com? Hur lång är leveransen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

hört att folk haft problem hos dem.

Har själv aldrig beställt där dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av MedionR:

Beställ inte därifrån. Förhandsbokade en Goliath v2, det hände ingenting efter tanken var släppt och då väntade jag i 2-3 veckor (skrev lite med kundservice också, men fick bara dåliga bortförklaringar som att dom kollade kvalitén på alla tankar etc..). Så jag frågade efter en refund och det fick jag (betalade dock via Paypal). Jag kommer aldrig handla där igen.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Skrivet av MedionR:

Hört att man får sina saker, från de flesta iaf, men efter en VÄLDIGT överdrivet lång leveranstid. (2-3 månader)
Beställ från Fasttech istället, bra skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

Hört att man får sina saker, från de flesta iaf, men efter en VÄLDIGT överdrivet lång leveranstid. (2-3 månader)
Beställ från Fasttech istället, bra skit

De beställer sina varar från FT så leveranstiden blir så sjuk.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James