Permalänk

Tacksam för svar

Hej! Jag hade velat skaffa en dator, och har nu bestämt mig för att bygga min själv. Jag har dock för att vara ärlig ganska lite erfarenhet av att bygga den själv, och undrar därför om det är möjligt för en kille med som sagt ganska lite erfaranhet om det, ha en chans att med kanske lite hjälp av någon som kan saken, bygga en egen dator?
Tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem

Självklart! Ska själv ge mig på ett datorbygge(för första ggn)! Tips är att hitta flera guider som beskriver hur man ska gå tillväga.
Här är ett ex --> http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...

Av vad jag kan förstå så är det inte allt för svårt. Du kanske har någon polare som kan hjälpa till oxå?
Sen finns det flera guider här på swec och en massa experter som kan hjälpa till

Permalänk

Det är inte så svårt att bygga en dator själv även om man inte har gjort det förut. Det gäller bara att ta det lugnt och följa manualerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack!

Skrivet av MADOf:

Självklart! Ska själv ge mig på ett datorbygge(för första ggn)! Tips är att hitta flera guider som beskriver hur man ska gå tillväga.
Här är ett ex --> http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...

Av vad jag kan förstå så är det inte allt för svårt. Du kanske har någon polare som kan hjälpa till oxå?
Sen finns det flera guider här på swec och en massa experter som kan hjälpa till

Tack, detta är verkligen till hjälp och jag är glad att den här hemsidan finns Och nog har jag en polare som kan hjälpa till också
Men då återstår fortfarande en fråga jag tänkt på, hur mycket tror du att priset blir om man satsar på en dator som kan klara av Bf3 i ultra. Och sen om det spelar roll om du är typ 13-14 när du bygger den?

Permalänk

Förresten, måste bara fråga lite kort, är det skillnad på hur mycket längre en dator som du byggt själv och en köpt's hållbarhet?

Permalänk
Hjälpsam

youtube är en guldgruva om man orkar titta igenom några byggen har man lärt sig mycket. . . särskilt om du hittar en video med ganska lika delar o chassi du valt..

Delarna håller ju samma vem som än byggt den..MEN du kanske är noggrannare med kabeldragning mm så det faktiskt håller längre. . . sen är det bättre att få alla delar fraktade i sina lådor än att frakta ett färdigbygge. . .Posten är INTE snälla mot sina paket

Permalänk
Skrivet av PlanksandSpikes:

Förresten, måste bara fråga lite kort, är det skillnad på hur mycket längre en dator som du byggt själv och en köpt's hållbarhet?

Njae det är väl ingen stor skillnad på livslängden men den kan nog bli lite längre om du bygger själv

om du vill maxa BF3 så får du nog spendera 11-13k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det beror ju också på villa komponenter du väljer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, tack

Skrivet av thli72:

youtube är en guldgruva om man orkar titta igenom några byggen har man lärt sig mycket. . . särskilt om du hittar en video med ganska lika delar o chassi du valt..

Delarna håller ju samma vem som än byggt den..MEN du kanske är noggrannare med kabeldragning mm så det faktiskt håller längre. . . sen är det bättre att få alla delar fraktade i sina lådor än att frakta ett färdigbygge. . .Posten är INTE snälla mot sina paket

Ok, tack, det är bara det att jag hört att färdigbyggda är sämre ;D

Permalänk
Hjälpsam

Det är ju en JÄKLA skillnad på färdigbyggda HP mm som Elgiganten, Mediamark säljer o dom datorer som INET, Komplett säljer färdig byggda

Permalänk

Ok, tack

Ja hade nog gissat det, frågan är bara hur mycket skillnad är det?

Permalänk

Komplett dator och självbyggd

Jag undrar hur mycket skillnad det är mellan en gamingdator för säg 10-12k (färdigbyggd från komplett t.ex.) och en som du byggt själv?