Permalänk
Medlem

datorn fryser ibland vid boot

Har egentligen haft det här problemet sen jag köpte datorn 2011 men eftersom jag förr eller senare lyckats starta den efter att jag tex gått in och ut ur BIOS-Setup så har jag inte bett om hjälp. Ibland när man startar datorn så fryser den sig vid boot och oftast vid vilka hårddiskar som är installerade men ibland även precis innan det står att windows startar. Jag har funderat på om det är SSD:n som är problemet men eftersom jag ser hårddisken i BIOS och den funkar gallant i Windows så vet jag inte riktigt. Den fastnar inte vid restart utan bara vid shutdown kanske jag ska passa på att tillägga. Vad gör jag för att hitta problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzilla:

Har egentligen haft det här problemet sen jag köpte datorn 2011 men eftersom jag förr eller senare lyckats starta den efter att jag tex gått in och ut ur BIOS-Setup så har jag inte bett om hjälp. Ibland när man startar datorn så fryser den sig vid boot och oftast vid vilka hårddiskar som är installerade men ibland även precis innan det står att windows startar. Jag har funderat på om det är SSD:n som är problemet men eftersom jag ser hårddisken i BIOS och den funkar gallant i Windows så vet jag inte riktigt. Den fastnar inte vid restart utan bara vid shutdown kanske jag ska passa på att tillägga. Vad gör jag för att hitta problemet?

Skriv dina komponenter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skriv dina komponenter.

Gigabyte Socket AM3 GA-870A-UD3 moderkort
Sapphire Radeon HD 6950 1GB grafikkort
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 4x4GB = 16GB ram
AMD Phenom II X6 1090T 3,2 GHz processor
Samsung Intern 830-Series 128GB SSD hårddisk 1
Western Digital 2TB Caviar Black hårddisk 2

Permalänk
Medlem

Nätaggets märke modell och ålder är rätt viktigt att ta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzilla:

Gigabyte Socket AM3 GA-870A-UD3 moderkort
Sapphire Radeon HD 6950 1GB grafikkort
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 4x4GB = 16GB ram
AMD Phenom II X6 1090T 3,2 GHz processor
Samsung Intern 830-Series 128GB SSD hårddisk 1
Western Digital 2TB Caviar Black hårddisk 2

Utan nätaggregat ska du vara glad att den fungerar så bra som som den gör.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Utan nätaggregat ska du vara glad att den fungerar så bra som som den gör.

Skrivet av panpo98:

Nätaggets märke modell och ålder är rätt viktigt att ta med.

Corsair HX850W. Glömde visst det

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis installerat windows med bios inställt på IDE för att sedan byta till AHCI när du skaffade ssd'n utan att ominstallera först?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har du möjligtvis installerat windows med bios inställt på IDE för att sedan byta till AHCI när du skaffade ssd'n utan att ominstallera först?

Jag installerade om windows med AHCI när jag skaffade SSD:n. Kör på Windows 7 64 Bit Home Edition.