ArmA III beta - Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vaddå "hur"? Man kan göra i stort sett samma saker i bägge spelen, men ARMA använder en tangent för varje kommando, medan CoD4 håller reda på sammanhang och återanvänder tangenter. Det innebär att i CoD4 räcker det med att hålla koll på ett tiotal tangenter istället för ett femtital.

Vet du ens vad du kan göra i ArmA? Du kan göra 10x mer saker i ArmA, alltså behövs det 10x mer knappar som används.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Sämsta spelet någonsin

förklara lite mera?...ja det är inte som cod om det är det du trodde..det är ett realistiskt spel..inget spring o panga spel

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vaddå "hur"? Man kan göra i stort sett samma saker i bägge spelen, men ARMA använder en tangent för varje kommando, medan CoD4 håller reda på sammanhang och återanvänder tangenter. Det innebär att i CoD4 räcker det med att hålla koll på ett tiotal tangenter istället för ett femtital.

Jag är inte ute efter att klanka ner på CoD eller något annat spel heller för den delen men att jämföra kontrollerna till CoD med ARMA blir lite fel, som att säga att en flygsimulator har dåliga kontroller för att det inte är samma kontrollschema som i need for speed. Helt olika spel helt enkelt med olika syften.

Kan säga att jag tyckte också att det var mycket kontroller när jag började lira ARMA 2 men nu känns det helt logiskt när man är van.

Testa att spela spelet med några kompisar, samarbeta mot ett gemensamt mål, wasteland är jätteroligt om man samarbetar och kan bli hur intensivt som helst.
Det är ett svårt spel (tycker jag iaf) men oerhört tillfredställande när man lyckas planera och attackera en bas eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Vet du ens vad du kan göra i ArmA? Du kan göra 10x mer saker i ArmA, alltså behövs det 10x mer knappar som används.

Det behövs inte fyra knappar för att gå ut och in ur fordon. Det behövs inte två knappar för prone. ARMA använder ett dåligt optimerat kontrollschema. Folk accepterar det dels för att ARMA har rykte att vara svårt och komplicerat, men mest för att de aldrig använder 90% av ARMAs knappar: eftersom 90% av knapparna är onödiga eller gör saker man vill göra väldigt sällan så går det att spela utan dem = dåligt optimerat kontrollschema.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det behövs inte fyra knappar för att gå ut och in ur fordon. Det behövs inte två knappar för prone. ARMA använder ett dåligt optimerat kontrollschema. Folk accepterar det dels för att ARMA har rykte att vara svårt och komplicerat, men mest för att de aldrig använder 90% av ARMAs knappar: eftersom 90% av knapparna är onödiga eller gör saker man vill göra väldigt sällan så går det att spela utan dem = dåligt optimerat kontrollschema.

Så vitt jag vet så använder man bara "Z" för prone.

Vill då lämna ett fordon så är det lättare att göra det via Action-menyn... Sen kan du ju ta och ta bort alla "onödiga" knappar om du vill, ingen som tvingar dig att använda Arma 3s alla funktioner.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Sen kan du ju ta och ta bort alla "onödiga" knappar om du vill

Du vet vad "dåligt optimerat" betyder?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Du vet vad "dåligt optimerat" betyder?

Tycker att det mesta sitter på ett bra ställe... kan du ge ett exempel på en knapp som sitter fel eller inte behövs?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det behövs inte fyra knappar för att gå ut och in ur fordon. Det behövs inte två knappar för prone. ARMA använder ett dåligt optimerat kontrollschema. Folk accepterar det dels för att ARMA har rykte att vara svårt och komplicerat, men mest för att de aldrig använder 90% av ARMAs knappar: eftersom 90% av knapparna är onödiga eller gör saker man vill göra väldigt sällan så går det att spela utan dem = dåligt optimerat kontrollschema.

Så du vill ha att man hoppar in i ett fordon med ex. "E"? Var ska man ha lean-knappen då? Phrone är 1 knapp... Du verkar ju inte ha koll du..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Så du vill ha att man hoppar in i ett fordon med ex. "E"? Var ska man ha lean-knappen då? Phrone är 1 knapp... Du verkar ju inte ha koll du..

Äh... han gnäller bara för att han inte har orkat lära sig.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det kommer du aldrig få göra heller, kommer aldrig att flyta bättre i ett sådant spel, open world med lång view distance och tusentals objekt, enda vi kan göra är att vänta på bättre hårdvara, men eftersom Intel har monopol på marknaden idag så utvecklas det ingenting, en 5 år gammal processor klarar BF3 på högsta inställningar i 60fps+.

Q6600 @ 3.6GHz (svinbra)> i7 920 @ 4.2GHz (svinbra) > 2600k @ 4.8GHz (svinbra) > 3770k @ 4.6GHz (sämst) > 4770k @ 4.4GHz (sämst)

En 3930k i 4.8GHz klarar ArmA 3 i 40 FPS i städer, för att få 60 FPS så bör 5.5GHz+ krävas, och det ser vi inte ut att få på MÅNGA MÅNGA år. Så tyvärr, du kommer aldrig få flytet du vill ha med ens medel inställningar.

Jag håller till stor del med i det du säger, men du har en stor flaw i din logik.

Du säger att en gammal processor klarar BF3 på högsta inställningar i 60+fps.
Vad i hela världen har detta med processorutvecklingen att göra? Detta tyder endast på att spelen inte kräver lika mycket CPU-kapacitet som de kräver GPU-kapacitet, och är helt orelevant?
(Nu snackar jag multiplayer.) Sen kan du även lägga till att för att gå från 60 fps i BF3 till 150+FPS så MÅSTE du köra typ en 3930k överklockad. Bäst med HT avslaget, då 6 kärnor är precis vad bf3 stöder.

Som grädde på moset så har de flesta grafikinställningarna i spelet ingen inverkan på CPU-load, förutom draw distance, upplösning etc.

Hur som helst, det stämmer att utvecklingen har inte varit lika stor som den var från quad-core till I3/5/7, men helt klart går det åt rätt håll.
Större delen av utvecklingen nu för tiden fokuserar ju dock på att få processorerna mer strömsnåla, inte mer beräkningskapacitet.

Kan även tillägga att det behövs inte en 3930k i 4.8 för att ta 40fps i städer, jag ligger mellan 45-60fps med min prolle, och i stort sett max-grafik på 1080p.

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag håller till stor del med i det du säger, men du har en stor flaw i din logik.

Du säger att en gammal processor klarar BF3 på högsta inställningar i 60+fps.
Vad i hela världen har detta med processorutvecklingen att göra? Detta tyder endast på att spelen inte kräver lika mycket CPU-kapacitet som de kräver GPU-kapacitet, och är helt orelevant?
(Nu snackar jag multiplayer.) Sen kan du även lägga till att för att gå från 60 fps i BF3 till 150+FPS så MÅSTE du köra typ en 3930k överklockad. Bäst med HT avslaget, då 6 kärnor är precis vad bf3 stöder.

Som grädde på moset så har inte grafikinställningarna i spelet något att göra med om processorn flaskar eller inte.

Hur som helst, det stämmer att utvecklingen har inte varit lika stor som den var från quad-core till I3/5/7, men helt klart går det åt rätt håll.
Större delen av utvecklingen nu för tiden fokuserar ju dock på att få processorerna mer strömsnåla, inte mer beräkningskapacitet.

Kan även tillägga att det behövs inte en 3930k i 4.8 för att ta 40fps i städer, jag ligger mellan 45-60fps med min prolle, och i stort sett max-grafik på 1080p.

// WoG

vissa grafikinställningar är ju cpu krävande iallafall, object och terrain quality, viewdistance tex, drar du ner dom får du en klar skillnad i fps, om nu inte servern har låst det så klart

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

vissa grafikinställningar är ju cpu krävande iallafall, object och terrain quality, viewdistance tex, drar du ner dom får du en klar skillnad i fps, om nu inte servern har låst det så klart

Sant, my bad. Uppdaterat posten

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det behövs inte fyra knappar för att gå ut och in ur fordon. Det behövs inte två knappar för prone. ARMA använder ett dåligt optimerat kontrollschema. Folk accepterar det dels för att ARMA har rykte att vara svårt och komplicerat, men mest för att de aldrig använder 90% av ARMAs knappar: eftersom 90% av knapparna är onödiga eller gör saker man vill göra väldigt sällan så går det att spela utan dem = dåligt optimerat kontrollschema.

Sorry, men du måste vara helt efterbliven eftersom du ens jämför CoD 4 med ArmA, herregud! finner fan inte ens ord...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

förklara lite mera?...ja det är inte som cod om det är det du trodde..det är ett realistiskt spel..inget spring o panga spel

folk som du borde få gratis kondomer.... sen varför tror du att jag är en cod spelare? är nog den som ogillar cod mest på forumet. pce

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

folk som du borde få gratis kondomer.... sen varför tror du att jag är en cod spelare? är nog den som ogillar cod mest på forumet. pce

Folk som dig borde inte ens delta i en diskussion om ett spel. Varför inte bara ta och säga vad du ogillar? Annars verkar det som att du bara vill starta pajkastning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag tycker spelet verkar väldigt intressant. Men jag har aldrig känt mig så dum tidigare, bara hoppa över en mur är ju ett projekt i sig
Finns det nån noob klan där man kan lära sig?, göra det ensam är ju lite tråkigt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

folk som du borde få gratis kondomer.... sen varför tror du att jag är en cod spelare? är nog den som ogillar cod mest på forumet. pce

fortfarande inte svarat..har inte sagt att du är en cod spelare..sa bara att det inte är som cod..stor skillnad..så ta o slappna av bakom skärmen

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag tycker spelet verkar väldigt intressant. Men jag har aldrig känt mig så dum tidigare, bara hoppa över en mur är ju ett projekt i sig
Finns det nån noob klan där man kan lära sig?, göra det ensam är ju lite tråkigt.

kolla på officiella hemsidan eller armaholic, dom har klan forum båda två, sen finns det nog ett par i http://www.sweclockers.com/forum/144-spelservrar-och-klanspel... om du bara vill ha svenska klaner.

och du har rätt, arma i grupp är så mycket roligare även om du inte hittar en klan så försök hitta en eller ett par stycken att spela med

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Dags att byta namn på tråden?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk

Exakt Zer0x
Jag kan inte ändra tråd titeln, varför?