Vad händer om HTC går bankrutt?

Permalänk
Medlem

Vad händer om HTC går bankrutt?

Frågan är mindre riktad mot HTC som företag och mer mot ett praktiskt exempel.

Låt mig förklara. Min mor är inte direkt en tekniknörd men har ändå lärt sig mycket för sin ålder. Hon visste inte ens var email var för 10 år sedan och har idag en teknikvana som är ganska imponerande för en 63-årig kvinna.

Hennes gamla GSM-telefon är död och kan tänka sig att fixa en smartphone.
Jag funderar på att rekommendera HTC 8X. Det är en Windows Phone lur, den har LTE och 720p. Den går loss för bara strax över 2150 kr inklusive frakt/faktura kostnad via den billigaste återförsäljaren på prisjakt.

Jag tänker, okej, 1 gigabyte RAM istället för 2.
1.5 GHz på en äldre Qualcomm arkitektur och allt det där.
Men hon ska mest använda den för surfning och email/sms. Så varför betala 5 papp för en lur som inte blir så mycket bättre för en användare som henne?

Sen slog det mig. Vad händer om HTC går bankrutt, typ nästa år? Hon kommer använda luren i säkert 5 år.
Jag kan inte Windows Phone alls, men så vitt jag har förstått så är den inte lika fragmenterad som t.ex. Android där vissa telefoner stannar på en viss version utan är mer lik iOS där du ofta kan få den nyaste versionen även på en flera år gammal telefon(dock inte hur gammal som helst).

Om HTC går bankrutt, skulle den fortfarande uppdateras via MS Windows eller är hela ansvaret på HTC?
Och en sidofråga, funkar LTE:n i svenska nät, t.ex. Halebops/Telias? (Tänker på problemen med iPhone 5's LTE-kompabilitet).

Mvh

Grammatik
Permalänk
Medlem

HTC lär inte gå i konkan i första taget, det är ju trotts allt en av de top 3 på Androidmarknaden. Det är nog mer sannorlikt att Microsoft skär ner på utvecklingen av WP.

Jag skulle nog hellre rekommendera att försöka hitta en iPhone 4 åt henne, dom är väl inte speciellt dyra i dagsläget och funkar än idag. Alternativt en Android-lur för runt samma prisklass. Många tillverkare, inte minst Sony och Samsung skapar flera billigare modeller som ändå fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sQuille:

HTC lär inte gå i konkan i första taget, det är ju trotts allt en av de top 3 på Androidmarknaden. Det är nog mer sannorlikt att Microsoft skär ner på utvecklingen av WP.

Och detta uttalande antar jag du baserar på en grundlig analys av företagets kvartalsrapporter? För de senaste 5 rapporterna från HTC jag har tittat på har inte sett så lovande ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Umbrellas:

Frågan är mindre riktad mot HTC som företag och mer mot ett praktiskt exempel.

Låt mig förklara. Min mor är inte direkt en tekniknörd men har ändå lärt sig mycket för sin ålder. Hon visste inte ens var email var för 10 år sedan och har idag en teknikvana som är ganska imponerande för en 63-årig kvinna.

Hennes gamla GSM-telefon är död och kan tänka sig att fixa en smartphone.
Jag funderar på att rekommendera HTC 8X. Det är en Windows Phone lur, den har LTE och 720p. Den går loss för bara strax över 2150 kr inklusive frakt/faktura kostnad via den billigaste återförsäljaren på prisjakt.

Jag tänker, okej, 1 gigabyte RAM istället för 2.
1.5 GHz på en äldre Qualcomm arkitektur och allt det där.
Men hon ska mest använda den för surfning och email/sms. Så varför betala 5 papp för en lur som inte blir så mycket bättre för en användare som henne?

Sen slog det mig. Vad händer om HTC går bankrutt, typ nästa år? Hon kommer använda luren i säkert 5 år.
Jag kan inte Windows Phone alls, men så vitt jag har förstått så är den inte lika fragmenterad som t.ex. Android där vissa telefoner stannar på en viss version utan är mer lik iOS där du ofta kan få den nyaste versionen även på en flera år gammal telefon(dock inte hur gammal som helst).

Om HTC går bankrutt, skulle den fortfarande uppdateras via MS Windows eller är hela ansvaret på HTC?
Och en sidofråga, funkar LTE:n i svenska nät, t.ex. Halebops/Telias? (Tänker på problemen med iPhone 5's LTE-kompabilitet).

Mvh

Telefonen kommer att fungera lika bra även om företaget skulle försvinna. Och Windows är "generiskt" för den typen av hårdvara. Kommer det en uppgradering så kommer den med största sannolikhet att fungera på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Och detta uttalande antar jag du baserar på en grundlig analys av företagets kvartalsrapporter? För de senaste 5 rapporterna fråm HTC jag har tittat på har inte sett så lovande ut.

Åfan, har inte läst så mycket om det. Vad jag vet(enligt vänner om jobbar i branchen) är väl att deras lurar säljer ganska bra och grundade min analys på detta.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sQuille:

Åfan, har inte läst så mycket om det. Vad jag vet(enligt vänner om jobbar i branchen) är väl att deras lurar säljer ganska bra och grundade min analys på detta.

Enligt det senaste årsrapporten hade försäljningsvinsten gått ner med 91% jämfört med deras "bästa år". Däremot hade produktionskostnadrna gått upp med flera hundra procent. Jag är ingen ekonom, men det där är siffror som till och med jag kan säga är illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Enligt det senaste årsrapporten hade försäljningsvinsten gått ner med 91% jämfört med deras "bästa år". Däremot hade produktionskostnadrna gått upp med flera hundra procent. Jag är ingen ekonom, men det där är siffror som till och med jag kan säga är illa.

Jo, det ser väl inte så värst bra ut när jag såg detta.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Din frågeställning rör ju mjukvaran egentligen, och den kommer få support i några år framöver. Och din mor, som inte verkar vara angelägen om att ha det senaste, kommer vara fortsatt nöjd. Om inte, så köp en ny lur om några år, det är väl inte en jättegrej detta?

Permalänk
Avstängd

Windows lurarna får uppdateringar centralt via Microsoft för det mesta. Det är bara undantagsvis tillverkarna sätter in egna saker. Som Nokias Amber uppdatering:
http://allaboutwindowsphone.com/features/item/17513_Nokias_Lu...

Men vad jag vet har inte HTC egna grejer på sina Windows lurar, så om de skulle gå omkull tror jag det inte skulle betyda mycket på uppdateringsfronten.

Trots allt skulle jag rekommendera Nokias lurar för Windows Phone, mest pga att de också har egna Nokia utvecklade appar:
http://winsupersite.com/windows-phone/nokia-advantage-apps

Så för din mor kanske en Nokia Lumia 520 vore ett alternativ:

http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia520/

Mycket prisvärd:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1698491

Permalänk
Medlem

Garanti är 1 eller 2 år på telefonen. Räkna med att få uppdateringar och förbättringar under den tiden. Efter 2 år skulle jag inte hoppas på nånting.

Och, tänk på det här. Du köper mobilen för det den har just nu, inte pga eventuella mjukvaruuppdateringar i framtiden.
När det gäller Windows Phone alla stora uppdateringar sköts av Microsoft, resten som HTC, Nokia, Samsung lägger till är bara bonus.

4G/LTE är överskattat i dagsläge. Suger batteri, dålig täcking och hastighet är inget att skryta om. För bara surfing, lite youtube, whatever 3G räcker mycket bra. Har en 4G telefon själv och känner många andra med samma problem där jag bor/jobbar.

Annars kan jag rekommendera Lumia 820, utbytbart batteri, 4G, Nokias appar och förbättringar, utbytbara skal för trådlös laddning, built like a tank. Samma pris som 8X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Enligt det senaste årsrapporten hade försäljningsvinsten gått ner med 91% jämfört med deras "bästa år". Däremot hade produktionskostnadrna gått upp med flera hundra procent. Jag är ingen ekonom, men det där är siffror som till och med jag kan säga är illa.

Dom gjorde ju en vinst på 4miljarder kr förra året så det är nog inte så illa som det låter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Dom gjorde ju en vinst på 4miljarder kr förra året så det är nog inte så illa som det låter.

Deras försäljning har gått neråt varje år sedan 2006. I år har deras vinst gått ner 83% jämfört med förra året. Och detta trotts släpp av en ny "succe mobil". En "vinst" på 4 miljarder är inte så värst bra när de planerat 5 miljarder i produktionskostnader nästa år. Om deras ekonomiska utveckling fortsätter så som de gjort de senaste 7-8 åren så lär de inte finnas kvar på marknaden mer än 1-2 år till.

http://www.theverge.com/2013/7/5/4495214/htc-q2-2013-earnings...

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Deras försäljning har gått neråt varje år sedan 2006. I år har deras vinst gått ner 83% jämfört med förra året. Och detta trotts släpp av en ny "succe mobil". En "vinst" på 4 miljarder är inte så värst bra när de planerat 5 miljarder i produktionskostnader nästa år. Om deras ekonomiska utveckling fortsätter så som de gjort de senaste 7-8 åren så lär de inte finnas kvar på marknaden mer än 1-2 år till.

http://www.theverge.com/2013/7/5/4495214/htc-q2-2013-earnings...

2006 började dom tillverka smartphones, och dom peakade i mitten av 2011 med över 100% ökning från året innan. 2010 byggde dom nån ny fabrik och så köpte dom majoritet i Beats bland annat, men sålde tillbaka 25% förra året. Det är väl ett tecken på att dom behöver lite kosing iofs.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk

Håller med ovanstående om att Nokia 520 vore en bättre mobil, förutsatt att 4G inte är nödvändigt. Alternativt en iPhone 4S som garanterat går att hitta begagnad i nyskick för 2000kr, om begagnat är ett alternativ.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inzomniac:

2006 började dom tillverka smartphones, och dom peakade i mitten av 2011 med över 100% ökning från året innan. 2010 byggde dom nån ny fabrik och så köpte dom majoritet i Beats bland annat, men sålde tillbaka 25% förra året. Det är väl ett tecken på att dom behöver lite kosing iofs.

Nu pratar jag om ren ekonomisk vinst i dollar och kronor, inte "ökning i sålda enheter" vilket stämmer att de hade en peak 2011. Antalet sålda enheter är coolt att presentera, men det säger ingenting förrän man tittar på produktionskostnad och ekonomiskt vinst.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommenderar en Nokia WP istället för HTC. Nokia går "all-in" på WP med bland annar fler exklusiva appar än HTC
.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en iPhone 4, rätt lättanvänd. Jag tycker att WP har ett minst sagt ologiskt menysystem/UI. En Android i samma prisklass brukar vara slöa och inte särskilt kul att använda.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Gå inte ombord på det sjunkande skeppet Windows Phone.

Om du är oroad över att missa uppdateringar allt eftersom telefonen blir äldre så borde du istället kolla på Googles senaste Nexus-mobiler eller Apples Iphone.

Dock så lär inte mobilen sluta fungera bara för senaste operativsystems-mjukvaran inte är installerad, så är det inte lite utav ett ickeproblem för din mamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

den har LTE och 720p.

Bara liten petitess. Den har inte LTE.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Om de gick i konkurs skulle jag tro att någon köper företaget och tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Gå inte ombord på det sjunkande skeppet Windows Phone.

Om du är oroad över att missa uppdateringar allt eftersom telefonen blir äldre så borde du istället kolla på Googles senaste Nexus-mobiler eller Apples Iphone.

Dock så lär inte mobilen sluta fungera bara för senaste operativsystems-mjukvaran inte är installerad, så är det inte lite utav ett ickeproblem för din mamma?

sjunkade skepp, WP?
WP är det operativ som ökar mest i mobilvärlden, har gått om iPhone i vissa länder, flera stora företag byter till WP. Inte riktigt sjunkade skepp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallaboo:

Garanti är 1 eller 2 år på telefonen. Räkna med att få uppdateringar och förbättringar under den tiden. Efter 2 år skulle jag inte hoppas på nånting.

Och, tänk på det här. Du köper mobilen för det den har just nu, inte pga eventuella mjukvaruuppdateringar i framtiden.
När det gäller Windows Phone alla stora uppdateringar sköts av Microsoft, resten som HTC, Nokia, Samsung lägger till är bara bonus.

4G/LTE är överskattat i dagsläge. Suger batteri, dålig täcking och hastighet är inget att skryta om. För bara surfing, lite youtube, whatever 3G räcker mycket bra. Har en 4G telefon själv och känner många andra med samma problem där jag bor/jobbar.

Annars kan jag rekommendera Lumia 820, utbytbart batteri, 4G, Nokias appar och förbättringar, utbytbara skal för trådlös laddning, built like a tank. Samma pris som 8X.

Lumia 820 är ca 1000 kr dyrare (om man inte räknar med frakt/faktura kostnader för båda lurarna) än 8X:an.
Dessutom har 8X en 720p skärm, medan 820 har en sämre skärm och över 100 ppi lägre pixeldensitet.

520:an funderade jag på, men 500 kr billigare och utan LTE och en klart sämre skärm.. jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bara liten petitess. Den har inte LTE.

Läs på, pojk:

http://www.htc.com/sea/smartphones/htc-wp-8x/

Citat:

Available in LTE and non-LTE versions, subject to device market availability.

Den jag har beställt har LTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Om de gick i konkurs skulle jag tro att någon köper företaget och tar över.

Jo, det är väl också lite så jag tycker.

Dessutom så kan jag tänka mig att det är bättre att ha WP än Android om HTC går under eftersom mer av utvecklingen av OS:et av WP ligger på Microsofts ansvar. Men som flera tidigare har nämnt så har Nokia fler unika appar på WP8. Hade jag letat efter en high end WP-lur så hade Nokia varit en nobrainer men för mig så är kontinuerliga OS-uppdateringar viktiga så det blir en iPhone eller en WP-telefon. Därutöver så är 2000 kr billigt för en så pass bra telefon som 8X ändå är, 720p, LTE etc, det enda problemet är just om HTC går under om ett eller två år.

Men av det jag får veta av folket här inne så verkar det inte vara en så stor fara när det gäller uppdateringar för WP-lurarna hos HTC.
Men ändå, kommer Microsoft att skicka ut uppdateringen till en telefon vars utvecklare inte längre finns? Finns det inte några slags spärrar/kontroller som ett OEM måste vara med i? Tänker på t.ex. licenskostnader som uteblir om HTC går omkull, kommer MS ändå att skicka uppdateringar till HTC-lurar eller sker det automatiskt oavsett telefon? (helst inga spekulationer om vi kan undvika det).

Tack för svaren hittills!

Permalänk
Proffsmobbare

Den dagen HTC och Beats går i graven köper jag hem en tårtbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Läs på, pojk:

http://www.htc.com/sea/smartphones/htc-wp-8x/

Den jag har beställt har LTE.

1. Du behöve inte pojka mig. Du läste inte ens länken du länka

"GSM/GPRS/EDGE: 850/900/1800/1900 MHz2
HSPA/WCDMA: 850/900/1900/2100 MHz"

Ser du någon LTE där?

2. Det att det finns i en LTE version. Vad har du fått det ifrån? Det står bara att vissa länder har NFC... det är något helt annat..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Den dagen HTC och Beats går i graven köper jag hem en tårtbit.

Då kan du åka hem till mig så bjuder jag på kaffe

Btw TS, om du inte redan beställt ny telefonapparat åt din mor, så rekommenderar jag också Nokia.
Ok dom har inte alltid lika mycket pompa och ståt som HTC alla gånger, men jag har haft HTC, Nokia, Iphone, och Sony,<--ej Ericsson tjafset.
Av precis alla dessa telefoner, så har Nokian varit stabilast i psyket, tålt mest stryk, och har aldrig svikit ens när jag använde den i ösregn.
Så om det, som du säger är så att din mor skall ha sin telefonapparat i 5+ år, så är det Nokia för som sagt,
Nokia - Connecting people.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Du behöve inte pojka mig. Du läste inte ens länken du länka

"GSM/GPRS/EDGE: 850/900/1800/1900 MHz2
HSPA/WCDMA: 850/900/1900/2100 MHz"

Ser du någon LTE där?

2. Det att det finns i en LTE version. Vad har du fått det ifrån? Det står bara att vissa länder har NFC... det är något helt annat..

Googla så får du se att det finns en LTE version. Men det verkar som att det inte är LTE som fungerar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Googla så får du se att det finns en LTE version. Men det verkar som att det inte är LTE som fungerar i Sverige.

Det enda som finns om LTE är ett rykte från GSM arena samt massa nyhets siter om en LTE version på gång.

Det finns inte en enda artikel från HTC om en LTE version, samt det finns inte en enda som har LTE versionen i handen.

Till och med MediaMarkt i Sverige tror att de senaste versionerna är LTE, fasten vi tittade på kartonger som var mindre än
1 vecka gammla från HTC så var det ingen LTE support.

Med tanke på att HTCs egen hemsida inte säger något om LTE, varför anta att lösaktiga webnyhetssidor vet bättre??

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Vad som skulle hända? De skulle bli uppköpta med största sannolikhet. Sedan skulle företaget som köpte upp dem skära ner och antingen fortsätta med namnet och deras sortiment eller helt enkelt låta företaget smälta samman med sitt eget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds