90C Nvidia Geforce GTX670.

Permalänk
Medlem

90C Nvidia Geforce GTX670.

Hej!

Jag har en nvidia Geforce GTX670, när jag gamear så går den upp i 90C, är det normalt för detta kortet?
Vad kan jag göra för att kyla ner den? Finns det något program där jag kan höja varvtalet på fläktarna?
CPUn ligger runt 60C.

Specs:
Acer Predator G3620
i5-3470
12GB/1TB
GTX670 2GB
Windows 8

Tacksam för svar!

Permalänk

Du kan börja med att skruva loss kylaren och rengöra från damm och byta kylpasta.
Om inte det hjälper så kan du underklocka eller öka varvtalet på fläktarna, men om du underklockar så sänker du prestandan och om du ökar varvtalet på fläktarna så låter det mer. Just nu kommer jag inte på något program som du kan ladda ner för att underklocka/varva på fläktarna, men tillverkaren brukar skicka med ett sådant program på skivan med drivrutiner på. Om du har testat allt detta men inget funkar, så måste du nog köpa en kylare.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Du kan börja med att skruva loss kylaren och rengöra från damm och byta kylpasta.
Om inte det hjälper så kan du underklocka eller öka varvtalet på fläktarna, men om du underklockar så sänker du prestandan och om du ökar varvtalet på fläktarna så låter det mer. Just nu kommer jag inte på något program som du kan ladda ner för att underklocka/varva på fläktarna, men tillverkaren brukar skicka med ett sådant program på skivan med drivrutiner på. Om du har testat allt detta men inget funkar, så måste du nog köpa en kylare.

Msi afterburner.. Eller precision x från evga tex

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Blås rent om det är dammigt, fixa luftflöde i chassit och fixa en egen fläktkurva i afterburner.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaseerQ:

Hej!

Jag har en nvidia Geforce GTX670, när jag gamear så går den upp i 90C, är det normalt för detta kortet?
Vad kan jag göra för att kyla ner den? Finns det något program där jag kan höja varvtalet på fläktarna?
CPUn ligger runt 60C.

Specs:
Acer Predator G3620
i5-3470
12GB/1TB
GTX670 2GB
Windows 8

Tacksam för svar!

Har du ett 670 med referens kylare typ http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_670_oc_2gb_ddr5_... då verkar det vara normalt i allfall enligt inet. hade ett kfa2 670 som va i dom temperaturerna trots att kortet va splirrans nytt

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

Har du ett 670 med referens kylare typ http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_670_oc_2gb_ddr5_... då verkar det vara normalt i allfall enligt inet. hade ett kfa2 670 som va i dom temperaturerna trots att kortet va splirrans nytt

Dock är det inte bra att köra ett kort i 90c.. Har själv mailat nvida om ärendet..
Det håller, men frågan är hur länge.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Dock är det inte bra att köra ett kort i 90c.. Har själv mailat nvida om ärendet..
Det håller, men frågan är hur länge.

jag håller med dig som satan faktist.
Och skälv meilbombade jag inet med ifrågasättning om att mitt kort går så J*vla varmt. och dom det är normalt. ja inet bra serivce, men men rasar kortet då är det garanti hehe

har historiken kvar på mailet

citat från svaret:

Hejsan,

Tack för ditt mejl.

Temperaturen du nämner är normal. Maxtemperaturen för grafikkortet är 97c grader. För mer information gällande detta går det bra att se nedan länk.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-670/...

Ha nu en fortsatt bra dag.

Med vänliga hälsningar
Peter Carlsson

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

Och skälv meilbombade jag inet med ifrågasättning om att mitt kort går så J*vla varmt. och dom det är normalt. ja inet bra serivce, men men rasar kortet då är det garanti hehe

citat från svaret:

Hejsan,

Tack för ditt mejl.

Temperaturen du nämner är normal. Maxtemperaturen för grafikkortet är 97c grader. För mer information gällande detta går det bra att se nedan länk.

Med vänliga hälsningar
Peter Carlsson

Vad är temperaturen i idle? 90 grader load tycker jag verkar lite varmt. vad för märke är kortet? är de EVGA så går inte garantin har jag för mig om du testar att ta bort kylaren och byta kylpasta etc

Visa signatur

i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - 32GB - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

citat från svaret:

Hejsan,

Tack för ditt mejl.

Med vänliga hälsningar
Peter Carlsson

Har själv ett titan, men mailade både nvidia och evga med frågor om värmen..
Dom säger båda två, att i mitt fall, så ska det ligga på 80c .. det KAN bli upp till 94c varmt.. Men man ska inte köra kortet så varmt, inte ens i närheten.

90c är åt helskotta för varmt, det hade jag personligen aldrig kört något grafikkort i utan direkt åtgärdat det genom kylarbyte eller kolla igenom fläktlösningen i datorn..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det fixat!
Ligger stabilt på 70C på ultra settings.

Tack alla som kom med förslag, MSI afterburner löste problemet