Programmera nätverk och trådar c#
Jag har för ett tag sen fått för mig att lära mig programmera lite, och är då framför allt intresserad av spelprogrammering.
så för o förenkla för mig själv så valde jag c# och XNA, vilket då har gett mig ganska grundläggande programmeringskunskaper och vad gäller just XNA så är det ju ganska lätt och jag klarat av o skriva ett halvt fungerande spel.
men nu är det dags o förnya det här projektet och skriva om det från början med framförallt ett tillägg av nätverk och möjligtvis användade av trådar.
Har googleat lite hit o dit om ämnet men förstår ändå inte riktigt så hoppades att någon vänlig själ kunde förklara lite för mig!
1. För det första så undrar jag då, HUR fungerar dessa trådar i koden får ingen direkt förklaring på det. som jag har förstått det så går väl programmet uppifrån och ner i koden? Vad händer då om jag gör en loop i stil med detta inuti min main tråd:
for (int i = 0; i < 2; i++)
{
Thread t = new Thread(new ThreadStart(Service));
t.Start();
}
som jag ser det så kommer antingen maintråden fortsätta, eller kommer den vänta på dessa två trådar?
2. Vad gäller nätverk med så är jag inne på att börja med TCP om ingen anser att UDP skulle va ett bättre val?
3. Jag undrar dessutom lite mer exakt VAD är en networkstream, alltså hur ska mitt program förstå vad som är vad utav det som skickas?
tänk typ att jag vill att server ska få en int variabel av clienten, och så kanske även en string, måste jag skicka det här varsin gång, och när jag nu gör det, hur vet server/clienten vad som är vad?
tacksam för svar!