Permalänk
Medlem

Problem efter ubuntu.

Tja, installerade ubuntu som dualboot på min cdon Thor jords häromdagen, funkade fint tills jag startade om datorn och gick in i windows. Windows gick ej att starta och jag googlade runt i timmar, tillslut fick jag stå mitt kast och formatera om hela skiten.
Nu funkar det bra, men jag är lite orolig. varje gång jag startar datorn så säger windows "Scanning and repairing D drive 100% complete" detta minns jag inte sen tidigare, bör jag vara orolig?
Jag tänker förörigt aldrig dualboota ubuntu igen!

Permalänk
Medlem

Något måste ha blivit fel för dig vid installationen.

Jag dubbelbootar med Ubuntu på min Asus G53, går hur bra som helst. Inga problem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat blanda lite med filsystemen på diskarna när du installera ubuntu?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ja, det är det jag tänker. men vid installation 1 så ställde jag in manuellt att jag skulle ha en 30gig partition att ha ubuntu på- när jag installerat ubuntu fick jag bara en 17gig partition som jag hade mitt ubuntu på. gick in i windows och kollade hur min hårddisk såg ut och då märkte jag att ubuntu hade delat upp (?) min partition till tre små, jag fattade inte varför och försökte slå ihop dem, då fick jag grub error och eftersom min dators-bios är så efterblivet så trodde den jag startade datorn från hibernate, så jag kunde inte komma åt bios och boota från cd, så var tvungen att stoppa in hårddisken i en annan dator och rensa den därifrån. Installerade iaf windows 8 igen, och sen så lät jag ubuntus installationsprogram själv göra partitionen, jag valde något i klass med "80gig windows och resten ubuntu, märkte direkt när jag kom in på ubuntu att jag hade typ 15 gig att leka med trotts att jag skulle ha 30 enligt valet, skulle reboota för att gå in och kolla om windows funkade och då kunde jag inte loada windows.
Jag har nu installerat om allt igen och tröttnat lite.
Jag menar, följde två olika guides för att göra en dualboot och båda gångerna gick det åt helvete. jag vet inte varför?

Permalänk
Medlem

Enklaste att göra för dualboot är att ta hem en fil från Ubuntu på 2,4MB, dubbelklicka och sen fixas allt medan du surfar vidare...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8