Recension och klagosång: Chivlary Medieval Warfare

Permalänk
Medlem

Recension och klagosång: Chivlary Medieval Warfare

2013-07-28 - 2013-08-07

Pegi: 18 Fast ingen bryr sig
Plattform: Windows, Steam
Utvecklare: Torn Banner Studios
Spelmotor: Unreal Engine 3

Allt är skrivet av mig, och bilderna är mina egna screenshots från spelet.

OBS! Då spelet fortfarande patchas kontinuerligt så kan jag inte garantera att allt i texten stämmer.

Trevlig läsning!

Inledning

Inledning 2.0

Chivalry: Medieval Warfare, är motsägelsefullt nog, inte alls ridderligt. De personer du möter i spelet struntar fullständigt i hur många barn som väntar på dig därhemma, de vill nämligen bara förbättra sitt K/D.
Chivalry är ett multiplayerspel som inte har någon kampanj. Vapen du stöter på i spelet kan med en lekmans hjärna samanfattas som "medeltidsvapen", det innefattar många olika varianter på svärd, pilbågar och spjut.
Kriget står mellan Agatha och Mason, och Mason är de onda rebellerna, och Agatha är då motståndarna. Det är de fraktionerna som krigar mot varandra i samtliga spelsätt förutom FFA (free for all).

Stridsskolan

Striderna bygger på 3 stycken attacker: Överhuvud-attacken (default: scrolla neråt), stick (def: scrolla up) och hugg (def: LMB).
Dessutom finns det, hör och häpna en möjlighet att blockera inkommande slag, antingen med ett vapen du,bokstavligen, råkar ha till hands, eller en sköld, vars träffyta är bra mycket större än ett svärd.
För att göra striderna mer intressanta har du möjlighet att "finta" med ditt vapen. Det innebär att du avslutar/abvryter ett hugg mitt i hugget, och så kan du hugga snabbt igen. Om din motståndare går på finten, kommer han blocka för tidigt, och så blir han öppen för det andra slaget.
Man har också möjlighet att göra combos; att svinga fram och tillbaka snabbt, för att göra snabb skada på en fiende.

Det är inte Skyrim

Du kan inte springa in på slagsfältet och spamma LMB för att döda dina fiender. Dels kommer du blir nerstucken av fiendespjut på en gång om du svingar som en dåre framför dem, och dels kommer du slå ihjäl dina kamrater.
Att det inte är Skyrim bekräftas även av den stamina-bar i nedre delen av skärmen som dyker upp så fort du missar ett hugg mot en fiende, eller lyckas parera ett slag. Din stamina-bar tenderar att tömmas snabbt om du inte ser dig för, och blir den tom, är det den sista bar du besöker.

Typiskt Chivlary Scoreboard

Klasserna

Och med det menar jag inte de klassiska stånden från medeltiden (slav, borgare, adelsman och präst). Det närmaste man kan komma dem i detta spelet skulle då vara klassen "Riddare (Eng. Knight) Det är klassen med tunga vapen och tung rustning.
Föredrar man en något snabbare klass med många olika stickvapen finns "Vanguard"(hittade ingen bra översättning till det) också.
Tack vare möjligheten till stora 2-handssvärd har detta blivit en bra instegsklass, och det är absolut den mest använda klassen i spelet.
Mannen på armar (Eng. Man at arms) heter klassen som är den snabbaste och smidigaste. De har lätt rustning och rör sig snabbast av alla klasser. För dem finns enbart 1-handssvärd, yxor och spikklubbor för primärt bruk, samt en samling dolkar som sekundärt tillhygge.
Om man nu inte tycker om att fäktas erbjuder spelet slutligen en bågskyttsklass(Eng. Archer). Naturligtvis använder de pilbågar, armborst och kastpjut som sina huvudsakliga vapen, och 6 olika dolkar i andra hand, om de inte hinner peppra ner fienden innan de kommer för nära.

Spelsätt

Det finns ett antal spellägen att välja på.

Team Deathmatch: (TDM) Det enda man ska göra i detta spelläget är att döda alla andra spelare i motståndarlaget, och antalet respawns är alltid 80 st. Det resulterar i ganska korta matcher, men då de är väldigt enformiga är det ganska bra.

Team Objective: (TO) Det är det absolut roligaste spelläget, och där jag har använt större delen av min tid i Chivalry. Den ena fraktionen är anfallare, och den andra försvarare. På kartan X är det alltid Mason som attackerar, och Agatha som försvarar, det ändras inte på specifika kartor. Men Agatha är dock attackers på karta Y, där Mason är försvarare.

Knackar dörr för pengar att operera bort skölden från mitt innanmäte.

Uppdragen på team objective varierar, och det gör spelet mycket roligt. På Citadel-kartan är Mason def och Agatha off.
Det börjar med att agatha ska ta sig upp på masons mur, ta över deras ballista(s) och skjuta ner trämuren som hindrar deras framfart.
Sedan ska de befria slavar som Mason tagit tillfånga. Först genom att slå sönder låsen på burar, och sen kapa slavarnas kedjor, i tredje etappen.
När alla slavar är befriade går Agatha rakt på det kungliga slottet, och slår sönder portarna med sina vapen, medan Mason febrilt försöker stoppa dem. Klarar Agatha även det är det sista uppdraget på kartan att döda rebellernas kung - Malric.
Det är inga "tickets" i Team Objective, som i Rush i Battlefield Bad Company 2, utan uppdragen är på tid.
Avklaras uppdraget med god marginal, har anfallarna kvar den sparade tiden till nästa uppdrag plus den tiden de får för att göra uppdraget. Tar det lång tid att utföra ett uppdrag, får de mindre tid till nästa. Man kan alltså kämpa hårt i början, i förebyggande syfte.
på andra kartor finns uppdrag som att knuffa en vagn med krut till fiendens port, slakta byns bönder och att tända vårdkasar för att kalla på flottan. Det hela är mycket varierat.

Överklockade tunnan med undermålig kylning. Så bara vann vi för det. Haxhax

Last Team Standing: (LTS) Detta är ett ganska intressant spelsätt. Målet är att eliminera samtliga fiender, och man får inte återkläckas(Eng.respawn) förrän alla i något av lagen är döda. Det är 7 rundor i spelsättet, och lyckas man med hjälp av sitt lag döda alla fiender 7 gånger, vinner man hela kalaset.

Ingen är säker på om vanguarden är en jätte långt borta eller nära i luften. Bäst att retirera.

Duel: (ingen förkortning så vitt jag vet)Här kan man gotta ner sig riktigt om man älskar att slåss man mot man. Antingen väljer man fiende eller så sätter man sig i pölen(Eng.Pool) och blir handplockad av någon annan spelare som man sen ska döda i 1v1. Först till 2 vunna omgångar vinner. Det jag tycker förstör det roliga lite är att man tjänar på att döda sin fiende snabbt.
Den som först vinner 10 matcher vinner hela omgången, så är man för långsam med att döda sin fiende har man inte så goda chanser. Och eftersom spelet är slut vid 10 vinster, har man större chans att vinna om man bara möter nybörjare, vilket också är lite synd.
I detta spelsättet slipper man i alla fall mycket av det jag stör mig på i Chivalry som helhet.

Är detta sandbergs musik?

King Of The Hill: (KTH tror jag)I detta spelsättet ska man ta över ett visst område i 90 sekunder. Den korta tidsfristen gör att matcher kan bli mycket korta, speciellt på kartor där man spawnar långt ifrån klippan. Man gör bäst i att ta med sig den största skölden man kan hitta, sätta sig i mitten och låta pilarna smattra mot den, medan man tar över området. Archers tycker nämligen om att ställa sig en bit ifrån och skicka dödspinnar in i klustret av blod, svett, stål och vrede.
Hela konceptet är kaotiskt. Alla svärdssvingare samlas på samma plätt som de ska ta över, och många bryr sig inte om det är en vän eller fiende som faller för deras svärd. Det är i alla fall inte det intryck man får.

Free For All: (FFA) Är det spelsätt där vinnaren nästan alltid är en vanguard. I FFA ska man springa runt och slå ihjäl alla människor man ser, och den som slagit ihjäl flest efter att tiden gått ut har vunnit.
Vanguard-klassens vapen är mycket lämpliga för detta ändamål, då nästan alla är långa, man träffar fler människor med dem. Och det är bara det det går ut på.
Man behöver inte se upp så man inte dödar sina kamrater, av den enkla anledningen att man inte har några.
Det jag inte gillar med spelsättet är att det inte alls värdesätter skicklighet på samma sätt som de andra spelsätten. Det som är det roliga med Chivalry.

HÄR HITTAR DE MIG ALDRIG!

Capture The Flag: (CTF) Gamla hederliga CTF måste såklart vara med. Det går helt enkelt ut på att ta fiendens flagga och ta hem den till basen, och hindra fienden från att göra samma sak.
Det kräver verkligen teamwork, utan en vän på skype är det svårt att klara detta, om inte du fått turen att få en klok, skicklig lagkamrat. Men de är svårhittade.

Dold text

Klagosången

Balansgång mellan gameplay och historisk/fysisk korrekthet

Ett spel måste ju vara roligt. Och för att det ska vara roligt måste man ta bort verkliga saker. I Battlefield bad Company 2 kan du tåla ganska många kulor innan du dör och din förmåga att döda andra är ofärandrad oberoende av hur skadad du är. Hittar du ett Medpack kan du bli helt återställd på några sekunder. Helt fantastiskt! Så hade det ju inte varit i verkligheten.
Om du blivit träffad av en kula hade du blivit svårt skadad och tvingats släpas till vårdtälten av dina kamrater. Men det skulle inte vara kul. Varken i ett spel eller i verkligheten.
Chivalry lyckas mixtra med fysiken. Men bara till den grad där jobbet är halvfärdigt. Riddarens "sword of war" är till synes mycket mindre och lättare än vanguardens claymore, som säkert hade vägt 20 kilo i verkligheten. Ändå är claymoren snabbare, och animationerna dåliga, vilket gör svärdet svårt att blocka. När De 2 svärden skadar ungefär lika mycket blir sword of war ganska svårmotiverat.

Skicklighetsbaserat - men ändå inte

Spelet känns verkligen som en beta, trots att det funnits länge vid det här laget. Jag har hört vissa klaga på att UE3 är en dålig motor och inte klarar att ge spelet rättvisa, men jag vet inget om det och tänker därför inte basha den.
Oavsett om det är unreal engines fel eller något annat så är det i alla problem med exaktheten i striderna.
Stridssystemet ger möjlighet till otroligt profesionella strider, och det tar många hundra timmar, om inte tusen att bemästra det.
Här är tyvärr pingen otroligt viktig också såklart. En kille springer runt, teleporterar 5 meter varje sekund och på scoreboardet avslöjas det att han har 800 ping. Honom kickar vi såklart.
Men det är inte alla med halvdålig ping som blir kickade, särskilt inte om de är många.
Spelet tappar mycket på tekniska problem.

Aimbotters i ny skepad

I BFBC2 går det knappt att hitta en server där inte minst 3 killar har ett K/D på 50. I Chivlary har jag dock inte stött på någon tydlig aimbotter. Vet inte om det ens finns någon tillgänglighet till det, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att samma typer, som spelar fult för egen vinning även finns här. Och de tar gärna till de fulaste knepen för att döda.
Allt inom spelreglerna såklart, men har de ingen moral? Ingen heder?
Vad jag hoppades Chivalry skulle vara, när jag köpte det, var ett riddarspel, vars motsvarighet jag lekte dag efter dag när jag var en liten plutt, ett riddarspel där man gick ut i krig och återvände hem i seger och prakt.
Nej, kanske inte så vackert, men jag hade inte väntat mig att det skulle vara så infiltrerat av egon som ser alla stillastående människor som måltavlor och dummys för deras pilar och hugg.

Kapa huven.

Vad var det för fel på mig? Hade jag av någon konstig anledning återfått hoppet om mänskligheten? Det är ju självklart att alla människor på internet är douchebags. I alla fall tillräckligt många för att man ska få lida ordentligt.
Om jag ställer mig någonstans på slagfältet där inga fiender syns till och skriver ett kort "^^" för att visa min uppskattning till föregående talares skämt, får jag, nästan varenda gång, en pil i huvudet.
Hade jag hållt i bågen hade jag hellre skjutit mig själv än en försvarslös man som skrev en trevlig kommentar i den allmänna chatten. Är det bara jag?
Visserligen ser jag kanske inte de andra 9 bågskyttarna som skonar mitt huvud, men hur troligt är det?
Jag har fått intrycket av att dessa välkända aimbotters gärna tar sig an archerklassen då de har de minst ärofulla vapnen spelet erbjuder. Och de flesta bågskyttarna verkar vara allergiska mot just heder och ära.

I put my head up in the air sometimes saying ayeo, got shot instantlyeyo.

Spela hederligt

Den enda klassen som jag faktiskt aldrig hört någon i chatten klaga på är riddar-klassen. Jag kan endast se en anledning till det, och det är just att den inte är OP (overpowered) på något sätt, i alla fall inte alls i samma utsträckning som de andra klasserna. Spelar du som knight kommer ingen med distanserna rätt åtdragna klaga på dig. Inte på ditt spelsätt i alla fall.

Knights är coola. Jag är knight. jag är cool.

Tyvärr tar det emot att spela som klassen, just för att den är den "sämsta". Huvudanledningen är att den springer så fruktansvärt långsamt, det gör det svårt att finta bort pilar och att ta sig an flera fiender på en gång.
Jag menar inte att klassen är jättedålig för alla, det handlar mycket om ens spelstil. Men det extra HP (Hit/health points) som utlovas i samband med riddarklassen är inte tillräckligt för att väga upp den dåliga rörligheten och de icke-op-vapen som klassen erbjuder. Här behövs en patch, t.ex. kan alla andra klasser nerfas.

Det är vackert - ibland

Några kartor har Torn Banner Studios lyckats riktigt bra med. Tycker själv att Ruins är den överlägset snyggaste banan. Det faller ett väldigt fint ljus över den med grafiken på max. Ett ganska mysigt ställe att vara på, med flera nivåer att ta sig upp på.

Ruins.

Arenan är också en rolig karta i all sin enkelhet. Den är svårslagen som LTS-karta, tyvärr också en av de få som lämpar sig för det. Den är mycket liten och gör sig bäst på <24 spelar-servrar. Spikstubbarna och dödshålet är små "kul bonusar" som Jonas Thörnqvist hade sagt. Man får passa sig var man sätter fötterna.

Agatha vinner

Battlegrounds är vacker på sitt sätt. En grå och tråkig karta där floran lyser med sin frånvaro, och det är uppenbart att det är ett krigshärjat område. Stora sniperfält med lite skydd - inte lika bra. Men jag gillar den trots bågskyttsfavoriseringen.

En bild säger mer än 1000 ord.

I början av TO på Stoneshill ska mason döda byborna utanför slottets murar, och Agatha ska skydda dem. Byn är ungefär lika stor som den största staden i Skyrim... alltså inte så stor. Men Torn banner studios är i alla fall ärliga och kallar det för en by. Det är ju en by, inte en stad. Också ganska vacker karta, trots avsaknaden på högupplösta trädtexturer.

Dem textures

Moor däremot, stor gräsplätt i fult dagsljus, är inte ett dugg imponerande varken gameplaymässigt eller grafikst.
Det är en stor gräsmatta med låg-texturgräs och några enstaka träd i kanterna. Den hade kunnat vara fin, om de lyckats få till sjön brevid lite mer. Den faller i skymundan, ligger i utkanten långt bort från stridens centrum.
Hade det varit som att slåss vid en vacker sjö istället för på Svenssons överdimensionerade gräsmatta hade kartan ökat i värde rejält. Nu är den bara en plåga, för att inte nämna bågskyttarna som skjuter dödspinnar över hela kartan.

Usch.

Moor erbjuder LTS, KTH, FFA, TDM och duel, högst klumpigt. LTS är en pilplåga, TDM likaså. Man spawnar alldeles för långt bort från hillen på KTH, så dör man 4 gånger är matchen oftast redan över.
FFA och Duel är okej, men när kartan är så ful och tråkig, och det finns bättre alternativ finns det ingen anledning att välja den. Förutom att alla andra kartor blir vackrare och roligare efter att man spelat Moor. Misslyckat.

Hets mot klass

Klagomål på MAA, Vanguard och Archer är Chivlarys motssvarighet till IRL's godmorgon, godnatt och allt däremellan.
Alla tycker att den enda klassen inte behöver nerfas är deras egen. Att alla klasser förutom riddaren är op är en sanning med modifikation. Man at arms har några galet snabba, och dåligt animerade vapen, som hatchet och norse sword, preics som vanguarden har claymore. Vanguardens brandistock kan man tycka skadar lite för mycket ibland också.
Bågskyttarna har inte precis något OP primärt vapen. Pilbågarna, armborsten och kastspjuten är helt okej, med tanke på hur mycket de skadar i verkligheten.
Tyvärr kan jag inte alls acceptera att bli dödad av en archer på samma sätt som av en vanguard. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men när spelet erbjuder ett, trots vissa träffsäkerhetsproblem, väldigt professionellt stridssystem, kan jag inte riktigt tåla att bli ihjälskjuten. jag som är så duktig på att slåss, och så förstör den där bågskytten mitt K/D på 100 meters avstånd. Det var inte förlust i hederlig svärdsfäktning. Jag hade inte en chans att försvara mig mot den oblockbara pilen.

En by. En by full av död.

Motargumenten är oftast att "såhär var det förr i tiden också", "det är helt realistiskt","tål du inte det behöver du inte spela. Lol." etc. etc.
Helt godkända argument kan jag till och med själv tycka. Fast ändå inte.
Det är inte total war, hade jag styrt min soldat i första persons-vy på ett enormt slagsfält bland tusentals andra soldater hade jag inte brytt mig så mycket om att få en pil i huvudet. Det hade blivit en helt annan upplevelse, ett helt annat spel, där jag var en oviktig rekryt. Det hade varit häftigt på sitt sätt.
Men Chivalry är inte det spelet, chivlary är ett spel som gör sig bäst på 24-32 spelar-servrar, där skicklighet är viktigare än tur. I ett spel som är så skicklighetsinriktat är det inte kul att bli skjuten av en 10-åring som är rank 8 och skjuter dödspilar över fältet. Jag är ju egentligen så mycket bättre än han. Ändå dödade han mig. 1-0 till honom.

Torn Banner Studios glömde att alla är riktiga människor

Archerklassen är en rolig idé, och det förvånar mig inte att den finns med i spelet. Jag tycker själv att det är en rolig klass att spela som, det är en helt annan spelstil än alla de andra klasserna. Men den är bara rolig för just den som spelar archer. Inte för någon annan.

Om de blåser huvudet av mig med en pil tycker jag inte det är roligt. Jag tycker dock det är helt okej om det blir avhugget av en yxa. För archers är man bara en måltavla som de ska skjuta på, ungefär som att spela som en CELL-soldat i crysis-spelen. Jag är så maktlös mot archern som sitter där borta och skjuter med sin sniper.

CELL. Inte min bild dock.

Att döda CELL-soldater kan vara roligt, och det är helt okej, för CELL-soldaten bryr sig inte, han är ju bara en AI. Men när jag skjuter ihjäl en riddare som desperat försöker dodga mina pilar blir han jättearg. han hade ju ingen chans i den tunga rustningen. På samma sätt blir jag arg, för det är ju egentligen jag som är knighten. (konstig metafor, jag vet)

Men det trångsynta tänkandet tar inte slut där. Om jag, riddaren kommer fram till archern, så nära att jag kan döda honom med mitt svärd så har archern ännu ett äss i rockärmen. han har sin kniv i fickan. Den här kniven är inte alls som knivar IRL, den här kniven kan nämligen blocka vilket vapen som helst.
Låt säga att jag var vanguard, med Zweihander, det största tvåhandssvärdet i spelet. Visserligen ser detta för tungt ut för att svingas, men låt oss säga att jag faktiskt lyckades svinga det. Det borde ju inte en 2-decimeters-kniv kunna blocka, ellerhur?
Jodå, det går hur fint som helst att blocka ett tungt 2-meterssvärd med en pytteliten kniv. Realistiskt I think not. Men det var ju det här med gameplayen igen...

Redcoat här?!? Blodig dessutom.

Här faller det igen på den trångsynta tankegången. Visserligen är det skönt för bågskytten att han kan blocka det störa svärdet med den lilla kniven, men för vanguarden? Hur kul är det för honom? Han har ju kämpat sig fram genom ett regn av pilar och när han äntligen kommer fram har hans vapen ingen effekt.
Däremot är kniven galet dödlig. Den är mer eller mindre omöjlig att parrera med ett vapen, och det är inte ovanligt att en archer lyckas kniva ihjäl en tungt beväpnad riddare, särskilt inte om han redan träffat honom med 1 eller 2 pilar.

Vet inte varför jag la den bilden här. Jaja.

Bågskyttsklassen måste verkligen nerfas. men jag skulle vilja det det ett steg längre än så. Jag skulle vilja se att spelet erbjöd gott om alternativ för de som inte gillar archers, ganska många alltså.
Det finns ett antal icke-officiella servrar som inte tillåter bågskyttar, men jag har inte sett en enda som har gjort det och samtidgt tillåtit tredjepersons-vy, som jag alltid spelar i. 3rd person är viktigare än att jag slipper archers, så jag har inte hittat något bra alternativ än. Jag hoppas på bättre tider.

Buggarna

Har varit många. Ett tag hände det titt som tätt att ens upplåsta vapen blev låsta. Ibland hade man dem, oftast inte. Det har de fixat nu och det är jag tacksam för. Däremot lär det finnas en armborstbugg, som ska få en automatiskt ladda om om man blir slagen när man håller ett oladdat armborst.
Jag får flera gånger om dagen en slags "lagg-dodge" när jag spelar MAA. Den drar jättemycket stamina och får mig att tappa orienteringen, och jag behöver inte göra något speciellt för att det ska hända.
Ett tag fastnade det ett "moln" på min skärm varje gång jag spelade Citadel, som ett inbränt märke på en plasma-TV, fast mycket starkare, det är borta nu, som tur är.

Det ökända molnet. Inte steam cloud alltså.

Rankbuggar är också på dagsschemat, även om det var mycket värre förr. Varje dag rankade man till 21, 5, 40 etc etc.
Själv vet jag inte vad jag skulle vara egentligen. En dag när jag spelade och dödade en MAA rankade jag från 27 till 37...
Och där stannade jag permanent.
Efter det har jag gått från 37 till 38, 39 ända upp till 44. Ingen aning om vad jag bör vara. I början var det jobbigt, för min rank antydde att jag var mycket bättre än jag var, men ju längre man spelar desto mer jämnar det ut sig, eftersom det tar längre tid att ranka när man kommer högre upp.

Man får passa sig lite när man rör sig i spelet, för det händer ibland att man fastnar i grejer. Man fastnar ofta i väggar och på klippor, så blir man ett lätt byte för fienden, men det hela löses ofta med en rejäl spark i baken från en kompis. Om det finns någon nära det vill säga.

Jag vet inte om det är en bugg eller en funktion de vill ha, men ibland kan man som MAA göra ett jättehopp om man sparkar+dodgar+hoppar i följd. Det kan ta en utanför kartan om man gör det på rätt ställe så jag antar att det är bugg och inte en avsiktlig funktion. Kul ser det ut i alla fall. Prova det vetja!

Idén kommer före utförandet - till viss mån

Vad är det som är roligt då? Allt jag säger låter ju jättedåligt. Jo, konceptet är otroligt bra, det är tunnsått med FPS riddarspel och man har inte mycket att välja på om man vill köra något likt Chivlary.
Man kan sammanfatta det ungefär som Svenska PCG sammanfattade Skyrim - Det är bra, men det kunde ha varit mycket bättre.
Skyrim är otroligt roligt om man gillar genren, och även om det är klumpigt gjort så kan man inte låta bli att spela det många timmar, för konceptet är så bra.

När man sen spelat det i 400 timmar, då börjar man verkligen se felen spelet har, och man märker hur dåligt gjort det egentligen är. Vid det laget har jag ändå spelat det så pass mycket att det var värt pengarna, och då är det okej att det inte är perfekt.

Vem ska spela det och varför?

Det är ett jättebra alternativ till shooters som BF3 om man tycker riddare är häftiga, och extra roligt att spela med vänner. Trots att Battlefields squad/teamspel inte återfinns i Chivlary tjänar man otroligt mycket på att vara flera personer.

Den enda "statistiska moroten" är tyvärr ranken som man kan hoppas bära med sig. Dina prestationer sparas inte (de går i alla fall inte att hitta någonstans).
Men med tanke på alla giriga vanguards ute på servrarna är det kanske bra att det inte blir mer poänginriktat än det redan är. Spelet hade kanske varit bättre utan någon poängräkning alls. Då hade folk gjort det de skulle istället för att jaga blodiga MAA och stjäla varenda kill de kan från sina stackars kamrater.

Taktisk krigsföring = fail

Chivlary erbjuder få grejer för att slå fienden med taktik. Det mest taktiska vapnet du hittar är katapulten, men den missbrukas grovt. Den har områdesskada och träffar katapultkulan marken nära dig är du dödens, den är dock långsam och gör mycket ljud ifrån sig, så är man alert är det inga problem att undvika den. Men det är inte alltid man har tid att lyssna efter den, och därför har katapulten blivit ett fantastiskt vapen att döda sina vänner med. Den skulle kunna göra mycket nytta, om man använde den till att bomba fiendens spawn. Men det är inte det folk gör. Folk bombar in mitt på slagsfältet för att få så många kills som möjligt, och med det följer teamkills.

Mr. Teamkiller.
Är en katapult med på kartan så blir man teamkillad av den, det är mer eller mindre en lag.
Ingen karta erbjuder heller några smarta gömställen eller genvägar, omvägar till ens objective. Kartorna är små om man jämför med Bad Company 2 och BF3, och det enda taktiska verktyget man kan bära på sig är smoke pots, som skapar lite rök där de smäller. Men inte mer än så.

Saker som fattas/vi väntar på

Det här spelet hade varit mycket roligare om det hade en häftig kampanj. Det finns singleplayer, men bara de spelsätt som finns online, och att AI:n är dålig hade varit att överdriva. Den är katastrofalt dålig, den blockerar aldrig ett slag. Dock feintar den oftare än vanliga spelare, så man får passa sig lite.

Hästar finns inte... varför? Det hade verkligen tillfört något, om det gjorts bra. Jag tror inte det kommer några heller, och med tanke på alla buggar och ojämna klasser hoppas jag det inte ens, jag vill i alla fall att de ska fixa de större problemen innan de lägger till något mer.

Inga belägringar än.
Har hört någon säga att de jobbar på det, och isånafall ser jag verkligen fram emot det. Om de får till en riktigt välfungerande belägring kan jag kanske komma ett steg närmare till att godkänna archers. Det är i såna sammanhang de kan tillföra något, men som Chivlary är nu, passar de inte in.

Customization är på väg (tror jag)
Man ska alltså kunna modda sin egen karaktär, men eftersom veteranhjälmarna är sällsynta även på de officiella servrarna där de ska funka känns det som om det kommer ta dem lång tid att fixa. Vi får se helt enkelt.

Så här stor ska din E-penis vara

Prestanda:
Det är DirectX 9 och jag spelar det med allt på max (med ragdoll length på 20) på:
Sapphire 7970 Ghz Vapor-X (stock)
8 GB RAM 2133 Mhz
i5 3570k 3,4 Ghz
i stadiga 60 fps
(1920x1080)

Bildbevis på min, visserligen fula, men effektiva Rig. Ner på knä inför Bianca!

3550 och 7870 kan inte maxa spelet dock (c:a 40-60 fps). Ökad ragdoll length sänker prestandan rejält, varken min bror med 680 och 3770k eller jag kan köra det i 60 fps när det ligger jättemånga kroppar på marken, men det ser sjukt häftigt ut med det. Det gör spelet mer levande.

Laddningstiderna är minimala, det tar c:a 4 sekunder att ladda kartorna på en SSD, och spelet tar inte ens 3,5 GB lagringsutrymme.
Det går att spela på 3570k och 2133 MHz 8GB RAM i upplösningen 1600x900, lägsta grafik, i relativt stadiga 40-50 fps. Helt OK!

Vissa är vänsterhänta, andra högerhänta, andra kör helt klart med armbågarna!

Trots alla fel är det fruktansvärt kul

Efter all kritik är det nog svårt att förstå vad som gör spelet bra. Det mesta beror nog på besvikelse. "förväntan är besvikelsens moder" har sett någon ha som signatur här på svejjan.
Det är precis fallet, jag hade höga förväntningar och blev bestört när jag såg hur lågt människor kunde sjunka, och hur lite utvecklarna har gjort för att förbättra de dåliga sakerna i spelet.
Trots allt det negativa är det ett otroligt roligt spel. Det kan vara svårt att vänja sig vid nya patcher, vid den senaste stora patchen fick jag ändra min spelstil helt, då byggde den mycket mer på att feinta, nu gör jag det nästan aldrig.
Det är kul, och jag vågar nästan lova att alla som någon gång lekt riddare med BR:s ikoniska plast-riddarhjälm som inte passar på någons huvud egentligen, kommer finna någon sorts glädje i detta spel.

Just det. Den hjälmen.

Du kan tänka dig att det är precis som att vara en ädel riddare i häftiga slag under medeltiden minus:

* Heder
* Ära
* Stora slag
* Permanent död
* Realistisk fysik
* Vackra miljöer (Alltså det är inte fotorealistisk grafik, men inbland är det snyggt)
* Pålitlig FPS (beror på vilken rigg du kör)
* 0 inputlag

Gör du det, kommer du inte bli besviken på det fantastiska spelet, som jag tyvärr blev. Jag hoppas jag rustat dig för det nu, och jag hoppas ännu mer att du öppnar plånboken och pungar ut 200 riksdaler för spelet.
Det är det, trots alla fel, värt.

- [K1D0] 0ll3_g4m3r98

Nu hoppas jag på att bli bashad av alla som ser tråden!!!
Tack för läsningen!

Dold text
stavfel
Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Bra recension! Jag har själv spelat en del och har haft väldigt kul.

Jag förstår inte hur man kan vilja spela som archer när man har chansen att hugga av folks huvud med svärd och spjut

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Bra recension! Jag har själv spelat en del och har haft väldigt kul.

Jag förstår inte hur man kan vilja spela som archer när man har chansen att hugga av folks huvud med svärd och spjut

Åh tackar, var rädd att den drunknat i alla andra trådar! Skönt att någon läser den i alla fall, har lagt ner mycket tid på den!
Jag håller med dig, spjut och svärd is da shit!

Förresten, vet du hur jag får min PNG bild att bli "genomskinlig"? Utan vita kanter alltså.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Kapa Huven! Haha! =D

Bra jobbat

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Åh tackar, var rädd att den drunknat i alla andra trådar! Skönt att någon läser den i alla fall, har lagt ner mycket tid på den!
Jag håller med dig, spjut och svärd is da shit!

Förresten, vet du hur jag får min PNG bild att bli "genomskinlig"? Utan vita kanter alltså.

uuum vet inte vilken bild du syftar på men för att få transparans måste du ha en alfa-kanal om jag inte är helt ute o cyklar.

finns i gimp > lager > transparans > lägg till alfakanal

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

uuum vet inte vilken bild du syftar på men för att få transparans måste du ha en alfa-kanal om jag inte är helt ute o cyklar.

finns i gimp > lager > transparans > lägg till alfakanal

Tack, ska se om jag kan få till det! Annars får det vara gjort som det är nu, visserligen lite noobigt, men det funkar!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Sicken paint skills XD

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt emblem Olle! Hur lång tid tog det dig att få ner allt det här då?
Jag håller med i stort om både dina invändningar och att spelet är förbaskat bra, det enda jag spelar nuförtiden nästan.
Fast du har fel om moor - det finns inga bättre alternativ för duell, arena_flat funkar, men spikarna och höjdskillnaderna drar ner. Moor är bästa duellbanan eftersom den är flack, inte har objekt man kan fastna i och det finns gott om utrymme för att använda footwork (jag tycker inte att t ex maa ska hindras från att dodga i en straight up-duell).

Fint jobbat iaf!

/THE MANIMAL

Permalänk
Medlem
Skrivet av xjp:

Fantastiskt emblem Olle! Hur lång tid tog det dig att få ner allt det här då?
Jag håller med i stort om både dina invändningar och att spelet är förbaskat bra, det enda jag spelar nuförtiden nästan.
Fast du har fel om moor - det finns inga bättre alternativ för duell, arena_flat funkar, men spikarna och höjdskillnaderna drar ner. Moor är bästa duellbanan eftersom den är flack, inte har objekt man kan fastna i och det finns gott om utrymme för att använda footwork (jag tycker inte att t ex maa ska hindras från att dodga i en straight up-duell).

Fint jobbat iaf!

/THE MANIMAL

höjdskillnaderna är ännu en sak som man kan bemästra, blev t.ex. igår dödad av en vanguard som gjorde en overhead när han stog på mitt huvud, den kunde jag ha blockat. Eller en sån sak som att man aldrig ska svinga när man 'är på highground...
Och att hålla koll på omgivningarna hör också till spelet
Men jag fattar vad du menar, det är ju en subjektiv fråga.
Bump!

Tja, jag skrev ju datumen där uppe... fast jag har varit på resa och sånt emellan, men en 8-9 timmar kanske för att sätta allt på papper i wordpad och här i tråden, plus bilderna.
Tankarna fanns ju redan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

2013-07-28 - 2013-08-07
http://s23.postimg.org/nrglusk8r/REKOMMENDERAS.png

Pegi: 18 Fast ingen bryr sig
Plattform: Windows, Steam
Utvecklare: Torn Banner Studios
Spelmotor: Unreal Engine 3

Allt är skrivet av mig, och bilderna är mina egna screenshots från spelet.

OBS! Då spelet fortfarande patchas kontinuerligt så kan jag inte garantera att allt i texten stämmer.

Trevlig läsning!

Inledning

Inledning 2.0

Chivalry: Medieval Warfare, är motsägelsefullt nog, inte alls ridderligt. De personer du möter i spelet struntar fullständigt i hur många barn som väntar på dig därhemma, de vill nämligen bara förbättra sitt K/D.
Chivalry är ett multiplayerspel som inte har någon kampanj. Vapen du stöter på i spelet kan med en lekmans hjärna samanfattas som "medeltidsvapen", det innefattar många olika varianter på svärd, pilbågar och spjut.
Kriget står mellan Agatha och Mason, och Mason är de onda rebellerna, och Agatha är då motståndarna. Det är de fraktionerna som krigar mot varandra i samtliga spelsätt förutom FFA (free for all).
http://cloud.steampowered.com/ugc/919018222944045436/016B0E64...

Stridsskolan

Striderna bygger på 3 stycken attacker: Överhuvud-attacken (default: scrolla neråt), stick (def: scrolla up) och hugg (def: LMB).
Dessutom finns det, hör och häpna en möjlighet att blockera inkommande slag, antingen med ett vapen du,bokstavligen, råkar ha till hands, eller en sköld, vars träffyta är bra mycket större än ett svärd.
För att göra striderna mer intressanta har du möjlighet att "finta" med ditt vapen. Det innebär att du avslutar/abvryter ett hugg mitt i hugget, och så kan du hugga snabbt igen. Om din motståndare går på finten, kommer han blocka för tidigt, och så blir han öppen för det andra slaget.
Man har också möjlighet att göra combos; att svinga fram och tillbaka snabbt, för att göra snabb skada på en fiende.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222944040534/0AEA19...

Det är inte Skyrim

Du kan inte springa in på slagsfältet och spamma LMB för att döda dina fiender. Dels kommer du blir nerstucken av fiendespjut på en gång om du svingar som en dåre framför dem, och dels kommer du slå ihjäl dina kamrater.
Att det inte är Skyrim bekräftas även av den stamina-bar i nedre delen av skärmen som dyker upp så fort du missar ett hugg mot en fiende, eller lyckas parera ett slag. Din stamina-bar tenderar att tömmas snabbt om du inte ser dig för, och blir den tom, är det den sista bar du besöker.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222883232843/C49297...

Typiskt Chivlary Scoreboard

Klasserna

Och med det menar jag inte de klassiska stånden från medeltiden (slav, borgare, adelsman och präst). Det närmaste man kan komma dem i detta spelet skulle då vara klassen "Riddare (Eng. Knight) Det är klassen med tunga vapen och tung rustning.
Föredrar man en något snabbare klass med många olika stickvapen finns "Vanguard"(hittade ingen bra översättning till det) också.
Tack vare möjligheten till stora 2-handssvärd har detta blivit en bra instegsklass, och det är absolut den mest använda klassen i spelet.
Mannen på armar (Eng. Man at arms) heter klassen som är den snabbaste och smidigaste. De har lätt rustning och rör sig snabbast av alla klasser. För dem finns enbart 1-handssvärd, yxor och spikklubbor för primärt bruk, samt en samling dolkar som sekundärt tillhygge.
Om man nu inte tycker om att fäktas erbjuder spelet slutligen en bågskyttsklass(Eng. Archer). Naturligtvis använder de pilbågar, armborst och kastpjut som sina huvudsakliga vapen, och 6 olika dolkar i andra hand, om de inte hinner peppra ner fienden innan de kommer för nära.
http://cloud-3.steampowered.com/ugc/919018222964153560/187EC0...

Spelsätt

Det finns ett antal spellägen att välja på.

Team Deathmatch: (TDM) Det enda man ska göra i detta spelläget är att döda alla andra spelare i motståndarlaget, och antalet respawns är alltid 80 st. Det resulterar i ganska korta matcher, men då de är väldigt enformiga är det ganska bra.

Team Objective: (TO) Det är det absolut roligaste spelläget, och där jag har använt större delen av min tid i Chivalry. Den ena fraktionen är anfallare, och den andra försvarare. På kartan X är det alltid Mason som attackerar, och Agatha som försvarar, det ändras inte på specifika kartor. Men Agatha är dock attackers på karta Y, där Mason är försvarare.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222944043608/D8F886...

Knackar dörr för pengar att operera bort skölden från mitt innanmäte.

Uppdragen på team objective varierar, och det gör spelet mycket roligt. På Citadel-kartan är Mason def och Agatha off.
Det börjar med att agatha ska ta sig upp på masons mur, ta över deras ballista(s) och skjuta ner trämuren som hindrar deras framfart.
Sedan ska de befria slavar som Mason tagit tillfånga. Först genom att slå sönder låsen på burar, och sen kapa slavarnas kedjor, i tredje etappen.
När alla slavar är befriade går Agatha rakt på det kungliga slottet, och slår sönder portarna med sina vapen, medan Mason febrilt försöker stoppa dem. Klarar Agatha även det är det sista uppdraget på kartan att döda rebellernas kung - Malric.
Det är inga "tickets" i Team Objective, som i Rush i Battlefield Bad Company 2, utan uppdragen är på tid.
Avklaras uppdraget med god marginal, har anfallarna kvar den sparade tiden till nästa uppdrag plus den tiden de får för att göra uppdraget. Tar det lång tid att utföra ett uppdrag, får de mindre tid till nästa. Man kan alltså kämpa hårt i början, i förebyggande syfte.
på andra kartor finns uppdrag som att knuffa en vagn med krut till fiendens port, slakta byns bönder och att tända vårdkasar för att kalla på flottan. Det hela är mycket varierat.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222943821296/27942C...

Överklockade tunnan med undermålig kylning. Så bara vann vi för det. Haxhax

Last Team Standing: (LTS) Detta är ett ganska intressant spelsätt. Målet är att eliminera samtliga fiender, och man får inte återkläckas(Eng.respawn) förrän alla i något av lagen är döda. Det är 7 rundor i spelsättet, och lyckas man med hjälp av sitt lag döda alla fiender 7 gånger, vinner man hela kalaset.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222943800634/8A0125...

Ingen är säker på om vanguarden är en jätte långt borta eller nära i luften. Bäst att retirera.

Duel: (ingen förkortning så vitt jag vet)Här kan man gotta ner sig riktigt om man älskar att slåss man mot man. Antingen väljer man fiende eller så sätter man sig i pölen(Eng.Pool) och blir handplockad av någon annan spelare som man sen ska döda i 1v1. Först till 2 vunna omgångar vinner. Det jag tycker förstör det roliga lite är att man tjänar på att döda sin fiende snabbt.
Den som först vinner 10 matcher vinner hela omgången, så är man för långsam med att döda sin fiende har man inte så goda chanser. Och eftersom spelet är slut vid 10 vinster, har man större chans att vinna om man bara möter nybörjare, vilket också är lite synd.
I detta spelsättet slipper man i alla fall mycket av det jag stör mig på i Chivalry som helhet.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222943807372/59D6B4...

Är detta sandbergs musik?

King Of The Hill: (KTH tror jag)I detta spelsättet ska man ta över ett visst område i 90 sekunder. Den korta tidsfristen gör att matcher kan bli mycket korta, speciellt på kartor där man spawnar långt ifrån klippan. Man gör bäst i att ta med sig den största skölden man kan hitta, sätta sig i mitten och låta pilarna smattra mot den, medan man tar över området. Archers tycker nämligen om att ställa sig en bit ifrån och skicka dödspinnar in i klustret av blod, svett, stål och vrede.
Hela konceptet är kaotiskt. Alla svärdssvingare samlas på samma plätt som de ska ta över, och många bryr sig inte om det är en vän eller fiende som faller för deras svärd. Det är i alla fall inte det intryck man får.

Free For All: (FFA) Är det spelsätt där vinnaren nästan alltid är en vanguard. I FFA ska man springa runt och slå ihjäl alla människor man ser, och den som slagit ihjäl flest efter att tiden gått ut har vunnit.
Vanguard-klassens vapen är mycket lämpliga för detta ändamål, då nästan alla är långa, man träffar fler människor med dem. Och det är bara det det går ut på.
Man behöver inte se upp så man inte dödar sina kamrater, av den enkla anledningen att man inte har några.
Det jag inte gillar med spelsättet är att det inte alls värdesätter skicklighet på samma sätt som de andra spelsätten. Det som är det roliga med Chivalry.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222950200773/85166B...

HÄR HITTAR DE MIG ALDRIG!

Capture The Flag: (CTF) Gamla hederliga CTF måste såklart vara med. Det går helt enkelt ut på att ta fiendens flagga och ta hem den till basen, och hindra fienden från att göra samma sak.
Det kräver verkligen teamwork, utan en vän på skype är det svårt att klara detta, om inte du fått turen att få en klok, skicklig lagkamrat. Men de är svårhittade.

Dold text

Klagosången

Balansgång mellan gameplay och historisk/fysisk korrekthet

Ett spel måste ju vara roligt. Och för att det ska vara roligt måste man ta bort verkliga saker. I Battlefield bad Company 2 kan du tåla ganska många kulor innan du dör och din förmåga att döda andra är ofärandrad oberoende av hur skadad du är. Hittar du ett Medpack kan du bli helt återställd på några sekunder. Helt fantastiskt! Så hade det ju inte varit i verkligheten.
Om du blivit träffad av en kula hade du blivit svårt skadad och tvingats släpas till vårdtälten av dina kamrater. Men det skulle inte vara kul. Varken i ett spel eller i verkligheten.
Chivalry lyckas mixtra med fysiken. Men bara till den grad där jobbet är halvfärdigt. Riddarens "sword of war" är till synes mycket mindre och lättare än vanguardens claymore, som säkert hade vägt 20 kilo i verkligheten. Ändå är claymoren snabbare, och animationerna dåliga, vilket gör svärdet svårt att blocka. När De 2 svärden skadar ungefär lika mycket blir sword of war ganska svårmotiverat.

Skicklighetsbaserat - men ändå inte

Spelet känns verkligen som en beta, trots att det funnits länge vid det här laget. Jag har hört vissa klaga på att UE3 är en dålig motor och inte klarar att ge spelet rättvisa, men jag vet inget om det och tänker därför inte basha den.
Oavsett om det är unreal engines fel eller något annat så är det i alla problem med exaktheten i striderna.
Stridssystemet ger möjlighet till otroligt profesionella strider, och det tar många hundra timmar, om inte tusen att bemästra det.
Här är tyvärr pingen otroligt viktig också såklart. En kille springer runt, teleporterar 5 meter varje sekund och på scoreboardet avslöjas det att han har 800 ping. Honom kickar vi såklart.
Men det är inte alla med halvdålig ping som blir kickade, särskilt inte om de är många.
Spelet tappar mycket på tekniska problem.

Aimbotters i ny skepad

I BFBC2 går det knappt att hitta en server där inte minst 3 killar har ett K/D på 50. I Chivlary har jag dock inte stött på någon tydlig aimbotter. Vet inte om det ens finns någon tillgänglighet till det, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att samma typer, som spelar fult för egen vinning även finns här. Och de tar gärna till de fulaste knepen för att döda.
Allt inom spelreglerna såklart, men har de ingen moral? Ingen heder?
Vad jag hoppades Chivalry skulle vara, när jag köpte det, var ett riddarspel, vars motsvarighet jag lekte dag efter dag när jag var en liten plutt, ett riddarspel där man gick ut i krig och återvände hem i seger och prakt.
Nej, kanske inte så vackert, men jag hade inte väntat mig att det skulle vara så infiltrerat av egon som ser alla stillastående människor som måltavlor och dummys för deras pilar och hugg.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222961796625/3DC7A7...

Kapa huven.

Vad var det för fel på mig? Hade jag av någon konstig anledning återfått hoppet om mänskligheten? Det är ju självklart att alla människor på internet är douchebags. I alla fall tillräckligt många för att man ska få lida ordentligt.
Om jag ställer mig någonstans på slagfältet där inga fiender syns till och skriver ett kort "^^" för att visa min uppskattning till föregående talares skämt, får jag, nästan varenda gång, en pil i huvudet.
Hade jag hållt i bågen hade jag hellre skjutit mig själv än en försvarslös man som skrev en trevlig kommentar i den allmänna chatten. Är det bara jag?
Visserligen ser jag kanske inte de andra 9 bågskyttarna som skonar mitt huvud, men hur troligt är det?
Jag har fått intrycket av att dessa välkända aimbotters gärna tar sig an archerklassen då de har de minst ärofulla vapnen spelet erbjuder. Och de flesta bågskyttarna verkar vara allergiska mot just heder och ära.
http://img17.imageshack.us/img17/9288/i28a.jpg

I put my head up in the air sometimes saying ayeo, got shot instantlyeyo.

Spela hederligt

Den enda klassen som jag faktiskt aldrig hört någon i chatten klaga på är riddar-klassen. Jag kan endast se en anledning till det, och det är just att den inte är OP (overpowered) på något sätt, i alla fall inte alls i samma utsträckning som de andra klasserna. Spelar du som knight kommer ingen med distanserna rätt åtdragna klaga på dig. Inte på ditt spelsätt i alla fall.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222944046579/B65884...

Knights är coola. Jag är knight. jag är cool.

Tyvärr tar det emot att spela som klassen, just för att den är den "sämsta". Huvudanledningen är att den springer så fruktansvärt långsamt, det gör det svårt att finta bort pilar och att ta sig an flera fiender på en gång.
Jag menar inte att klassen är jättedålig för alla, det handlar mycket om ens spelstil. Men det extra HP (Hit/health points) som utlovas i samband med riddarklassen är inte tillräckligt för att väga upp den dåliga rörligheten och de icke-op-vapen som klassen erbjuder. Här behövs en patch, t.ex. kan alla andra klasser nerfas.

Det är vackert - ibland

Några kartor har Torn Banner Studios lyckats riktigt bra med. Tycker själv att Ruins är den överlägset snyggaste banan. Det faller ett väldigt fint ljus över den med grafiken på max. Ett ganska mysigt ställe att vara på, med flera nivåer att ta sig upp på.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222950198091/AD6FE3...

Ruins.

Arenan är också en rolig karta i all sin enkelhet. Den är svårslagen som LTS-karta, tyvärr också en av de få som lämpar sig för det. Den är mycket liten och gör sig bäst på <24 spelar-servrar. Spikstubbarna och dödshålet är små "kul bonusar" som Jonas Thörnqvist hade sagt. Man får passa sig var man sätter fötterna.
http://img692.imageshack.us/img692/5862/yjqa.jpg

Agatha vinner

Battlegrounds är vacker på sitt sätt. En grå och tråkig karta där floran lyser med sin frånvaro, och det är uppenbart att det är ett krigshärjat område. Stora sniperfält med lite skydd - inte lika bra. Men jag gillar den trots bågskyttsfavoriseringen.
http://img801.imageshack.us/img801/1895/buao.jpg

En bild säger mer än 1000 ord.

I början av TO på Stoneshill ska mason döda byborna utanför slottets murar, och Agatha ska skydda dem. Byn är ungefär lika stor som den största staden i Skyrim... alltså inte så stor. Men Torn banner studios är i alla fall ärliga och kallar det för en by. Det är ju en by, inte en stad. Också ganska vacker karta, trots avsaknaden på högupplösta trädtexturer.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222943804639/F9EB96...

Dem textures

Moor däremot, stor gräsplätt i fult dagsljus, är inte ett dugg imponerande varken gameplaymässigt eller grafikst.
Det är en stor gräsmatta med låg-texturgräs och några enstaka träd i kanterna. Den hade kunnat vara fin, om de lyckats få till sjön brevid lite mer. Den faller i skymundan, ligger i utkanten långt bort från stridens centrum.
Hade det varit som att slåss vid en vacker sjö istället för på Svenssons överdimensionerade gräsmatta hade kartan ökat i värde rejält. Nu är den bara en plåga, för att inte nämna bågskyttarna som skjuter dödspinnar över hela kartan.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222943809955/44C493...

Usch.

Moor erbjuder LTS, KTH, FFA, TDM och duel, högst klumpigt. LTS är en pilplåga, TDM likaså. Man spawnar alldeles för långt bort från hillen på KTH, så dör man 4 gånger är matchen oftast redan över.
FFA och Duel är okej, men när kartan är så ful och tråkig, och det finns bättre alternativ finns det ingen anledning att välja den. Förutom att alla andra kartor blir vackrare och roligare efter att man spelat Moor. Misslyckat.

Hets mot klass

Klagomål på MAA, Vanguard och Archer är Chivlarys motssvarighet till IRL's godmorgon, godnatt och allt däremellan.
Alla tycker att den enda klassen inte behöver nerfas är deras egen. Att alla klasser förutom riddaren är op är en sanning med modifikation. Man at arms har några galet snabba, och dåligt animerade vapen, som hatchet och norse sword, preics som vanguarden har claymore. Vanguardens brandistock kan man tycka skadar lite för mycket ibland också.
Bågskyttarna har inte precis något OP primärt vapen. Pilbågarna, armborsten och kastspjuten är helt okej, med tanke på hur mycket de skadar i verkligheten.
Tyvärr kan jag inte alls acceptera att bli dödad av en archer på samma sätt som av en vanguard. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men när spelet erbjuder ett, trots vissa träffsäkerhetsproblem, väldigt professionellt stridssystem, kan jag inte riktigt tåla att bli ihjälskjuten. jag som är så duktig på att slåss, och så förstör den där bågskytten mitt K/D på 100 meters avstånd. Det var inte förlust i hederlig svärdsfäktning. Jag hade inte en chans att försvara mig mot den oblockbara pilen.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222943802592/02B6D3...

En by. En by full av död.

Motargumenten är oftast att "såhär var det förr i tiden också", "det är helt realistiskt","tål du inte det behöver du inte spela. Lol." etc. etc.
Helt godkända argument kan jag till och med själv tycka. Fast ändå inte.
Det är inte total war, hade jag styrt min soldat i första persons-vy på ett enormt slagsfält bland tusentals andra soldater hade jag inte brytt mig så mycket om att få en pil i huvudet. Det hade blivit en helt annan upplevelse, ett helt annat spel, där jag var en oviktig rekryt. Det hade varit häftigt på sitt sätt.
Men Chivalry är inte det spelet, chivlary är ett spel som gör sig bäst på 24-32 spelar-servrar, där skicklighet är viktigare än tur. I ett spel som är så skicklighetsinriktat är det inte kul att bli skjuten av en 10-åring som är rank 8 och skjuter dödspilar över fältet. Jag är ju egentligen så mycket bättre än han. Ändå dödade han mig. 1-0 till honom.

Torn Banner Studios glömde att alla är riktiga människor

Archerklassen är en rolig idé, och det förvånar mig inte att den finns med i spelet. Jag tycker själv att det är en rolig klass att spela som, det är en helt annan spelstil än alla de andra klasserna. Men den är bara rolig för just den som spelar archer. Inte för någon annan.

Om de blåser huvudet av mig med en pil tycker jag inte det är roligt. Jag tycker dock det är helt okej om det blir avhugget av en yxa. För archers är man bara en måltavla som de ska skjuta på, ungefär som att spela som en CELL-soldat i crysis-spelen. Jag är så maktlös mot archern som sitter där borta och skjuter med sin sniper.
http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20130627101235/crysis/d...

CELL. Inte min bild dock.

Att döda CELL-soldater kan vara roligt, och det är helt okej, för CELL-soldaten bryr sig inte, han är ju bara en AI. Men när jag skjuter ihjäl en riddare som desperat försöker dodga mina pilar blir han jättearg. han hade ju ingen chans i den tunga rustningen. På samma sätt blir jag arg, för det är ju egentligen jag som är knighten. (konstig metafor, jag vet)

Men det trångsynta tänkandet tar inte slut där. Om jag, riddaren kommer fram till archern, så nära att jag kan döda honom med mitt svärd så har archern ännu ett äss i rockärmen. han har sin kniv i fickan. Den här kniven är inte alls som knivar IRL, den här kniven kan nämligen blocka vilket vapen som helst.
Låt säga att jag var vanguard, med Zweihander, det största tvåhandssvärdet i spelet. Visserligen ser detta för tungt ut för att svingas, men låt oss säga att jag faktiskt lyckades svinga det. Det borde ju inte en 2-decimeters-kniv kunna blocka, ellerhur?
Jodå, det går hur fint som helst att blocka ett tungt 2-meterssvärd med en pytteliten kniv. Realistiskt I think not. Men det var ju det här med gameplayen igen...
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222964160901/5FC65B...

Redcoat här?!? Blodig dessutom.

Här faller det igen på den trångsynta tankegången. Visserligen är det skönt för bågskytten att han kan blocka det störa svärdet med den lilla kniven, men för vanguarden? Hur kul är det för honom? Han har ju kämpat sig fram genom ett regn av pilar och när han äntligen kommer fram har hans vapen ingen effekt.
Däremot är kniven galet dödlig. Den är mer eller mindre omöjlig att parrera med ett vapen, och det är inte ovanligt att en archer lyckas kniva ihjäl en tungt beväpnad riddare, särskilt inte om han redan träffat honom med 1 eller 2 pilar.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222944037530/AADD20...

Vet inte varför jag la den bilden här. Jaja.

Bågskyttsklassen måste verkligen nerfas. men jag skulle vilja det det ett steg längre än så. Jag skulle vilja se att spelet erbjöd gott om alternativ för de som inte gillar archers, ganska många alltså.
Det finns ett antal icke-officiella servrar som inte tillåter bågskyttar, men jag har inte sett en enda som har gjort det och samtidgt tillåtit tredjepersons-vy, som jag alltid spelar i. 3rd person är viktigare än att jag slipper archers, så jag har inte hittat något bra alternativ än. Jag hoppas på bättre tider.

Buggarna

Har varit många. Ett tag hände det titt som tätt att ens upplåsta vapen blev låsta. Ibland hade man dem, oftast inte. Det har de fixat nu och det är jag tacksam för. Däremot lär det finnas en armborstbugg, som ska få en automatiskt ladda om om man blir slagen när man håller ett oladdat armborst.
Jag får flera gånger om dagen en slags "lagg-dodge" när jag spelar MAA. Den drar jättemycket stamina och får mig att tappa orienteringen, och jag behöver inte göra något speciellt för att det ska hända.
Ett tag fastnade det ett "moln" på min skärm varje gång jag spelade Citadel, som ett inbränt märke på en plasma-TV, fast mycket starkare, det är borta nu, som tur är.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/920142219084631991/92780F...

Det ökända molnet. Inte steam cloud alltså.

Rankbuggar är också på dagsschemat, även om det var mycket värre förr. Varje dag rankade man till 21, 5, 40 etc etc.
Själv vet jag inte vad jag skulle vara egentligen. En dag när jag spelade och dödade en MAA rankade jag från 27 till 37...
Och där stannade jag permanent.
Efter det har jag gått från 37 till 38, 39 ända upp till 44. Ingen aning om vad jag bör vara. I början var det jobbigt, för min rank antydde att jag var mycket bättre än jag var, men ju längre man spelar desto mer jämnar det ut sig, eftersom det tar längre tid att ranka när man kommer högre upp.

Man får passa sig lite när man rör sig i spelet, för det händer ibland att man fastnar i grejer. Man fastnar ofta i väggar och på klippor, så blir man ett lätt byte för fienden, men det hela löses ofta med en rejäl spark i baken från en kompis. Om det finns någon nära det vill säga.

Jag vet inte om det är en bugg eller en funktion de vill ha, men ibland kan man som MAA göra ett jättehopp om man sparkar+dodgar+hoppar i följd. Det kan ta en utanför kartan om man gör det på rätt ställe så jag antar att det är bugg och inte en avsiktlig funktion. Kul ser det ut i alla fall. Prova det vetja!

Idén kommer före utförandet - till viss mån

Vad är det som är roligt då? Allt jag säger låter ju jättedåligt. Jo, konceptet är otroligt bra, det är tunnsått med FPS riddarspel och man har inte mycket att välja på om man vill köra något likt Chivlary.
Man kan sammanfatta det ungefär som Svenska PCG sammanfattade Skyrim - Det är bra, men det kunde ha varit mycket bättre.
Skyrim är otroligt roligt om man gillar genren, och även om det är klumpigt gjort så kan man inte låta bli att spela det många timmar, för konceptet är så bra.

När man sen spelat det i 400 timmar, då börjar man verkligen se felen spelet har, och man märker hur dåligt gjort det egentligen är. Vid det laget har jag ändå spelat det så pass mycket att det var värt pengarna, och då är det okej att det inte är perfekt.

Vem ska spela det och varför?

Det är ett jättebra alternativ till shooters som BF3 om man tycker riddare är häftiga, och extra roligt att spela med vänner. Trots att Battlefields squad/teamspel inte återfinns i Chivlary tjänar man otroligt mycket på att vara flera personer.

Den enda "statistiska moroten" är tyvärr ranken som man kan hoppas bära med sig. Dina prestationer sparas inte (de går i alla fall inte att hitta någonstans).
Men med tanke på alla giriga vanguards ute på servrarna är det kanske bra att det inte blir mer poänginriktat än det redan är. Spelet hade kanske varit bättre utan någon poängräkning alls. Då hade folk gjort det de skulle istället för att jaga blodiga MAA och stjäla varenda kill de kan från sina stackars kamrater.

Taktisk krigsföring = fail

Chivlary erbjuder få grejer för att slå fienden med taktik. Det mest taktiska vapnet du hittar är katapulten, men den missbrukas grovt. Den har områdesskada och träffar katapultkulan marken nära dig är du dödens, den är dock långsam och gör mycket ljud ifrån sig, så är man alert är det inga problem att undvika den. Men det är inte alltid man har tid att lyssna efter den, och därför har katapulten blivit ett fantastiskt vapen att döda sina vänner med. Den skulle kunna göra mycket nytta, om man använde den till att bomba fiendens spawn. Men det är inte det folk gör. Folk bombar in mitt på slagsfältet för att få så många kills som möjligt, och med det följer teamkills.
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/919018222943820293/1A9F3E...

Mr. Teamkiller.
Är en katapult med på kartan så blir man teamkillad av den, det är mer eller mindre en lag.
Ingen karta erbjuder heller några smarta gömställen eller genvägar, omvägar till ens objective. Kartorna är små om man jämför med Bad Company 2 och BF3, och det enda taktiska verktyget man kan bära på sig är smoke pots, som skapar lite rök där de smäller. Men inte mer än så.

Saker som fattas/vi väntar på

Det här spelet hade varit mycket roligare om det hade en häftig kampanj. Det finns singleplayer, men bara de spelsätt som finns online, och att AI:n är dålig hade varit att överdriva. Den är katastrofalt dålig, den blockerar aldrig ett slag. Dock feintar den oftare än vanliga spelare, så man får passa sig lite.

Hästar finns inte... varför? Det hade verkligen tillfört något, om det gjorts bra. Jag tror inte det kommer några heller, och med tanke på alla buggar och ojämna klasser hoppas jag det inte ens, jag vill i alla fall att de ska fixa de större problemen innan de lägger till något mer.

Inga belägringar än.
Har hört någon säga att de jobbar på det, och isånafall ser jag verkligen fram emot det. Om de får till en riktigt välfungerande belägring kan jag kanske komma ett steg närmare till att godkänna archers. Det är i såna sammanhang de kan tillföra något, men som Chivlary är nu, passar de inte in.

Customization är på väg (tror jag)
Man ska alltså kunna modda sin egen karaktär, men eftersom veteranhjälmarna är sällsynta även på de officiella servrarna där de ska funka känns det som om det kommer ta dem lång tid att fixa. Vi får se helt enkelt.

Så här stor ska din E-penis vara

Prestanda:
Det är DirectX 9 och jag spelar det med allt på max (med ragdoll length på 20) på:
Sapphire 7970 Ghz Vapor-X (stock)
8 GB RAM 2133 Mhz
i5 3570k 3,4 Ghz
i stadiga 60 fps
(1920x1080)
http://img837.imageshack.us/img837/6817/amlg.jpg

Bildbevis på min, visserligen fula, men effektiva Rig. Ner på knä inför Bianca!

3550 och 7870 kan inte maxa spelet dock (c:a 40-60 fps). Ökad ragdoll length sänker prestandan rejält, varken min bror med 680 och 3770k eller jag kan köra det i 60 fps när det ligger jättemånga kroppar på marken, men det ser sjukt häftigt ut med det. Det gör spelet mer levande.

Laddningstiderna är minimala, det tar c:a 4 sekunder att ladda kartorna på en SSD, och spelet tar inte ens 3,5 GB lagringsutrymme.
Det går att spela på 3570k och 2133 MHz 8GB RAM i upplösningen 1600x900, lägsta grafik, i relativt stadiga 40-50 fps. Helt OK!
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/921265044494379042/D309D2...

Vissa är vänsterhänta, andra högerhänta, andra kör helt klart med armbågarna!

Trots alla fel är det fruktansvärt kul

Efter all kritik är det nog svårt att förstå vad som gör spelet bra. Det mesta beror nog på besvikelse. "förväntan är besvikelsens moder" har sett någon ha som signatur här på svejjan.
Det är precis fallet, jag hade höga förväntningar och blev bestört när jag såg hur lågt människor kunde sjunka, och hur lite utvecklarna har gjort för att förbättra de dåliga sakerna i spelet.
Trots allt det negativa är det ett otroligt roligt spel. Det kan vara svårt att vänja sig vid nya patcher, vid den senaste stora patchen fick jag ändra min spelstil helt, då byggde den mycket mer på att feinta, nu gör jag det nästan aldrig.
Det är kul, och jag vågar nästan lova att alla som någon gång lekt riddare med BR:s ikoniska plast-riddarhjälm som inte passar på någons huvud egentligen, kommer finna någon sorts glädje i detta spel.
http://www.br-leksaker.se/~/media/Images/43/5/9/Riddarhj%C3%A...

Just det. Den hjälmen.

Du kan tänka dig att det är precis som att vara en ädel riddare i häftiga slag under medeltiden minus:

* Heder
* Ära
* Stora slag
* Permanent död
* Realistisk fysik
* Vackra miljöer (Alltså det är inte fotorealistisk grafik, men inbland är det snyggt)
* Pålitlig FPS (beror på vilken rigg du kör)
* 0 inputlag

Gör du det, kommer du inte bli besviken på det fantastiska spelet, som jag tyvärr blev. Jag hoppas jag rustat dig för det nu, och jag hoppas ännu mer att du öppnar plånboken och pungar ut 200 riksdaler för spelet.
Det är det, trots alla fel, värt.

- [K1D0] 0ll3_g4m3r98

http://img191.imageshack.us/img191/7928/9tm5.png

Nu hoppas jag på att bli bashad av alla som ser tråden!!!
Tack för läsningen!

Dold text

Mycket sant i detta, du kunde dock låtit bli att länka screenshotsen direkt från Steam, de har inte laddat in trots att jag läst hela inlägget

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Mycket sant i detta, du kunde dock låtit bli att länka screenshotsen direkt från Steam, de har inte laddat in trots att jag läst hela inlägget

Ojdå... tur att inte lantmannen var från steam då, den var viktigast. ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Hej! Idag har det släppts en ny patch till det här finfina spelet. Jag undrar, vad har du för åsikter om förändringarna? Är spelet bättre eller sämre än innan patchen? Vad tycker du om customization?