3-way "SLI" GTX 580 3gb allmänt samt värmeutveckling

Permalänk

3-way "SLI" GTX 580 3gb allmänt samt värmeutveckling

Hej.
Då jag inte har råd med flera Geforce Titan så tänkte jag fortsätta med GTX 580 3gb för GPU rendering. Med liten marginal är 2st GTX 580 snabbare än ett Titan, och ett GTX 580 är även 15 % snabbare än ett GTX 680 i GPU renderaren Octane

källa: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-titan-opencl-...

Så eftersom jag redan har ett Gainward GTX 580 3gb som tar upp 2 + 1/2 kortplatser (pga kylaren) så är kanske även det ett argument för att fortsätta med GTX 580 serien. Tänkte därmed komplettera med 2st kort och har då tittat på Zotac och EVGA GTX 580 3gb med referenskylare som verkar få plats rent fysiskt på ett moderkort som stödjer 3-way sli. Då har man då två problem:
ett, värmeutveckling med tre GTX 580 kort utan vattenkylning i samma chassi
två, att få tag i två stycken begagnade GTX 580 3gb med referenskylare

Värt att nämna är att man inte behöver ha själva SLI bryggan inkopplad när man använder korten för rendering därav kan man använda lite olika av varianter av kort som stödjer CUDA så länge det har samma mängd minne då korten annars begränsas av det med minst minne.

Skulle helt enkelt vara skoj att få tag i två Zotac 580 3gb till exempel då det ger 33% kortare renderingstider än 2st kort totalt. Men kanske är något man ska fundera en extra gång till på pga värmeutvecklingen när korten sitter så tätt. Men med referenskylare så tänker jag att in/utflödet blir rätt bra ändå.

Har även tittat på ASRock Extreme7 Gen3 då mitt nuvarande inte stödjer 3-way SLI. Börjar helt enkelt att leta efter ett kort men tänker att det kan ju hända att man får tag i två vid samma tillfälle.

Hur brukar luftkylda 3-way SLI konfigrationer klara sig, ligger det ofta precis på gränsen till vad det är byggda för?

EDIT: Köpte ett ASRock Z68 Extreme7 kort vilket hade fantastiskt expansionsmöjligheter. Tyvärr fungerade det inte alls som jag tänkt och så det är gjort att fungera. Så rätt skönt att jag tog allt i denna ordning. Bara att lämna tillbaka och köra på två GTX 580 i samma chassi. Surt men sant. Mitt gamla moderkort får fungera bra ett bra tag till.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD