Är något fel eller är jag bara nojjig?

Permalänk
Medlem

Är något fel eller är jag bara nojjig?

Tjena!

Byggde klart min stationära idag, som jag plockade isär inför flytten. Jag har tidigare satt ihop denna datorn två gånger tidigare, men när jag satte in elkabeln och tog ON på nätaggets switch, så hörde jag hur det knastrade lite (som vid radioaktivitets mätningar på filmer), men sedan försvann det. Efter det startade jag datorn, en lampa lyste rött på mitt 7970 som sedan släktes. Nu installerar jag W8 och allt ser bra ut, men:

Bör jag oroa mig för knastret som uppstod i början? Eller har det bara med att el tillfördes och att det är normalt att sådant ljud uppstår?

Känner mest att jag vill lätta på min oroa så jag kan somna utan att tänka på det!

EDIT: Öppnade upp datorn när den sedan var avstängd. Det låter lite som en gammal lampa som gör ljud ifrån sig, även när den är avstängd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Tjena!

Byggde klart min stationära idag, som jag plockade isär inför flytten. Jag har tidigare satt ihop denna datorn två gånger tidigare, men när jag satte in elkabeln och tog ON på nätaggets switch, så hörde jag hur det knastrade lite (som vid radioaktivitets mätningar på filmer), men sedan försvann det. Efter det startade jag datorn, en lampa lyste rött på mitt 7970 som sedan släktes. Nu installerar jag W8 och allt ser bra ut, men:

Bör jag oroa mig för knastret som uppstod i början? Eller har det bara med att el tillfördes och att det är normalt att sådant ljud uppstår?

Känner mest att jag vill lätta på min oroa så jag kan somna utan att tänka på det!

knastrade det när du satte i sladden eller när du slog på on-knappen?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

knastrade det när du satte i sladden eller när du slog på on-knappen?

När jag slog på ON-knappen, i och med att den var avstäng när jag satte i sladden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

När jag slog på ON-knappen, i och med att den var avstäng när jag satte i sladden

vet att det brukar knastra lite när jag själv stoppar in sladden till nätagget igen eller skärmen, men inte vart med om det när jag slår slår på on på switchen.

Men jag skulle nog inte tro att det är så farligt, men efter som du inte märkt nånting under din w8 installation kan du nog vara lung. men nån annan får komma in och rätta om jag har fel.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Avstängd

Inget ovanligt. Du kan ara lugn

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn vid första tillfälle.
Dra ur el-sladden.
Kontrollera alla interna ström-kablar.
(atx-power, gpu, atx osv....)
Sätt tillbaks el-sladden.
Slå igång på agget och håll tummarna.

Det ska inte knastra om datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att det knastrar till lite ser jag inte som någon fara alls, förutsatt att:
1. Inga säkringar går.
2. Det inte luktar bränt.

Har du ett nätagg av modernt snitt, från ett något så hyfsat känt märke, så har dessa nätagg massor av fungerande säkerhetsfunktioner.

Permalänk
Medlem

Strömsladden kanske inte sitter helt intryckt och glappar lite?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback