Vad menar killen ? [Hur fungerar Linux Mints supportperioder? — mod]

Permalänk
Medlem

Vad menar killen ? [Hur fungerar Linux Mints supportperioder? — mod]

Hej,
Håller på att undersöka och bekanta mig med Linux inför ett eventuellt byte av OS. Går väl si-så-där än så länge, lyckas inte installera Wine i Mint 15 (software manager bara fryser i både cinnamon och KDE).
Men strunt i det, jag kollade en review på YT och killen i videon sa att det var en stor nackdel att supportperioden endast var 9 månader. Jag har förstått konceptet, Mint 13 har tydligen den längre supportperioden. Men vad jag inte förstår är det han säger om att man *måste* installera om två gånger om året om man vill använda mint 15.

Vad menar han, kan man inte bara fortsätta att använda Mint 15 även om den inte utvecklas/supportas längre?
Eller är det ej att rekommendera?

Videon där han säger det, framspolad till rätt avsnitt (om sweclockers plugin inte funkar så spola fram till 12.40):

Bättre rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Permalänk

Det ska gå att göra men uppdateringar kommer inte längre komma till det som jag förstått det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Men varför skulle man behöva installera om? Eller menar han egentligen uppgradera till 16 och 17 etc till nästa long term support kommer?

Permalänk
Medlem

Om man inte vill uppgradera så måste man (om)installera linux mint två gånger om året för att ha support.
(killen hade fel, man kan uppgradera http://community.linuxmint.com/tutorial/view/2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergen:

Om man inte vill uppgradera så måste man (om)installera linux mint två gånger om året för att ha support.

Det där förstår jag inte (jag måste vara helt bakom flötet).

Ur sidan du länkade: "A new version of Linux Mint is released every 6 months. It usually comes with new features and improvements but there's nothing wrong with sticking with the release you already have. In fact, you could skip many releases and stick with the version that works for you.

Each release receives bug fixes and security updates for about 18 months (or 3 years in the case of "Long Term Support" releases such as Linux Mint 5 or Linux Mint 9). The development team is also focused on the latest release. If bug fixes and security updates are important to you, you should regularly upgrade to the latest releases, otherwise there's nothing wrong with keeping things as they are."

Här verkar man ju få support i 18 månader även om det förmodligen saktar av i tempot när nästa version kommer ut.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Men varför skulle man behöva installera om? Eller menar han egentligen uppgradera till 16 och 17 etc till nästa long term support kommer?

Det kan nog vara det han menar. Jag har inte sett videon. Han menar nog att man installerar en ny version tills nästa LTS kommer. Det är det bästa att göra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det där förstår jag inte (jag måste vara helt bakom flötet).

Ur sidan du länkade: "A new version of Linux Mint is released every 6 months. It usually comes with new features and improvements but there's nothing wrong with sticking with the release you already have. In fact, you could skip many releases and stick with the version that works for you.

Each release receives bug fixes and security updates for about 18 months (or 3 years in the case of "Long Term Support" releases such as Linux Mint 5 or Linux Mint 9). The development team is also focused on the latest release. If bug fixes and security updates are important to you, you should regularly upgrade to the latest releases, otherwise there's nothing wrong with keeping things as they are."

Här verkar man ju få support i 18 månader även om det förmodligen saktar av i tempot när nästa version kommer ut.

Ubuntu (och därigenom mint) har nyligen halverat support tiden som killen i videon sa.
och de har inte uppdaterat sidan ännu.
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/03/ubuntu-to-halve-support-window-for-regular-releases

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att använda en distribution med rullande uppdateringar. Har för mig Linux Mint Debian Edition har det (eller åtminstone hade det när jag testade för något år sedan, fast det föll mig inte i smaken av andra anledningar). Debian Testing är ett annat alternativ, eller Arch Linux (kanske inte lämpligt för nybörjare dock). Då får man kontinuerligt uppdateringar utan att behöva byta utgåva.

Eller så kör man något med lång support-tid som LTS-versionen av ubuntu eller debian stable. Nackdelen är då att man får leva med omoderna programvaror när det gått något år, men man får i alla fall säkerhetsuppdateringar och buggfixar.

Kör man vidare på en osupportad utgåva så får man inga uppdateringar och får alltså leva utan säkerhetsfixar och buggfixar plus gamla programvaror. Känns som det tråkigaste alternativet tycker jag.

Själv föredrar jag moderna programvaror och kontinuerliga uppdateringar på min skrivbordsdator. Därför använder jag Arch Linux. Nackdelen är att de ständiga uppdateringarna kräver mer underhåll (saker som manuellt måste fixas till för att inte "gå sönder"). Hur man än gör så finns det olika för- och nackdelar. På vissa servermaskiner kör jag debian stable istället för att slippa onödig administration och få en stabil miljö som inte hela tiden förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ett annat alternativ är att använda en distribution med rullande uppdateringar. Har för mig Linux Mint Debian Edition har det (eller åtminstone hade det när jag testade för något år sedan, fast det föll mig inte i smaken av andra anledningar). Debian Testing är ett annat alternativ, eller Arch Linux (kanske inte lämpligt för nybörjare dock). Då får man kontinuerligt uppdateringar utan att behöva byta utgåva.

Eller så kör man något med lång support-tid som LTS-versionen av ubuntu eller debian stable. Nackdelen är då att man får leva med omoderna programvaror när det gått något år, men man får i alla fall säkerhetsuppdateringar och buggfixar.

Kör man vidare på en osupportad utgåva så får man inga uppdateringar och får alltså leva utan säkerhetsfixar och buggfixar plus gamla programvaror. Känns som det tråkigaste alternativet tycker jag.

Själv föredrar jag moderna programvaror och kontinuerliga uppdateringar på min skrivbordsdator. Därför använder jag Arch Linux. Nackdelen är att de ständiga uppdateringarna kräver mer underhåll (saker som manuellt måste fixas till för att inte "gå sönder"). Hur man än gör så finns det olika för- och nackdelar. På vissa servermaskiner kör jag debian stable istället för att slippa onödig administration och få en stabil miljö som inte hela tiden förändras.

PCLinuxOS är förmodligen den bästa distron med rullande uppdateringar för nybörjare

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

PCLinuxOS är förmodligen den bästa distron med rullande uppdateringar för nybörjare

Ser intressant ut. Blev lite konfunderad när jag läste om PCLinuxOS:
http://www.pclinuxos.com/about/

Citat:

Locally installed versions of PCLinuxOS utilize the Advanced Packaging Tool (or APT), a package management system (originally from the Debian distribution), together with Synaptic, a GUI frontend to APT for easy software installation. PCLinuxOS has over 12,000 rpm software packages available from our software repository.

Synaptic och APT tyder på debianbaserad dist, men rpm paket tyder mer åt Fedora eler Mandriva. Är det någon sorts mix?
http://en.wikipedia.org/wiki/PCLinuxOS

Jaha, det är en fork från Mandriva som blivit ett eget oberoende projekt.
Ja det är nog värt att testa. Körde Mandriva ett tag för några år sedan och gillade det ganska bra.
Men blev aldrig riktigt kompis med deras pakethanteringssystem.
Men synaptic är ju bekant så det skulle jag kunna leva med, och rullande dist minsann.
Kanske ska prova det på någon av barnens datorer.
Har hört att PCLinuxOS också är en av de bästa KDE-baserade distarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ser intressant ut. Blev lite konfunderad när jag läste om PCLinuxOS:
http://www.pclinuxos.com/about/

Synaptic och APT tyder på debianbaserad dist, men rpm paket tyder mer åt Fedora eler Mandriva. Är det någon sorts mix?
http://en.wikipedia.org/wiki/PCLinuxOS

Jaha, det är en fork från Mandriva som blivit ett eget oberoende projekt.
Ja det är nog värt att testa. Körde Mandriva ett tag för några år sedan och gillade det ganska bra.
Men blev aldrig riktigt kompis med deras pakethanteringssystem.
Men synaptic är ju bekant så det skulle jag kunna leva med, och rullande dist minsann.
Kanske ska prova det på någon av barnens datorer.
Har hört att PCLinuxOS också är en av de bästa KDE-baserade distarna?

De använder RPM och APT

Det brukade vara en av de bästa kde distarna men jag har inte testat den på länge så jag kan inte garantera något mer än att deras team är stabilt och trevligt och forumet är både trevligt och hjälpsamt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Jag som gillar att mickla med saker kör Mint och uppgraderar i regel, ibland blir det dock en ominstallation. Mint Debian Edition är rullande, vilket är anledningen till att mina föräldrar och dyl kör den disten. Sparar en del jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Jag som gillar att mickla med saker kör Mint och uppgraderar i regel, ibland blir det dock en ominstallation. Mint Debian Edition är rullande, vilket är anledningen till att mina föräldrar och dyl kör den disten. Sparar en del jobb.

Vet inte om jag skulle kalla LMDE för en rullande distrubition längre. Den är halvsovande och har inte uppdaterats på 6 månader, ( Update Pack 7 är dock på gång nu). Tanken var nog god med LMDE, men rullande debian distrubition med Cinnamon har i mitt tycke inte visat sig fungera nåt vidare. Uppdateringarna blir ju lika stora som en hel dist om man bara uppdaterar en gång i halvåret.

http://solydxk.com/ tycker jag är ett bättre alternativ om man vill ha en rullande Debian distrubition.