Asus 760 mini annonserat

Permalänk
Medlem

Asus 760 mini annonserat

http://www.techpowerup.com/190859/asus-announces-geforce-gtx-760-directcu-mini-2gb.html

Där har vi det. Precis som väntat. Faktiskt exakt som väntat.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Fränt.
Mitt 670 mini tuffar fortfarande på fint (såklart), kylningen kanske inte riktigt är DC2 standard men är såklart otroligt mycket bättre än standard.
Undras hur länge ASUS får härja fritt i denna "formfaktor"
Dock så tycker jag kortet är för "högt" bara kortet i sig är c:a 2cm högre än slut-bygeln, plus strömkablar som adderar ytterligare ett par cm.
Jag skulle gärna se ett strömsnålare kort med mindre fläkt som håller sig i samma höjd som bygeln och har strömkontakten på bakkanten.
Kanske t.o.m en inflyttad kontakt så att man kan montera det dikt mot ett chassi.

http://rog.asus.com/261412013/graphics-cards-2/the-gtx-760-di...

Och när kommer vi se vinklade PCI-E strömkontakter ? ...

Permalänk
Proffsmoddare

Det jag inte förstår är att det är så mycket WOW-effekt på dessa mini-kort. PCBn på 660/670/760 är ju så liten, referens iaf. Dom har bara gjort en mindre kylare.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Det jag inte förstår är att det är så mycket WOW-effekt på dessa mini-kort. PCBn på 660/670/760 är ju så liten, referens iaf. Dom har bara gjort en mindre kylare.

Nej, PCB'n är helt olika.
Inte ens storleken är samma då mini-korten är nån mm kortare för att helt matcha ITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det har funnits att köpa i svenska butiker i flera veckor.

http://www.inet.se/produkt/5409937/asus-geforce-gtx-760-2gb-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Det har funnits att köpa i svenska butiker länge...

http://www.inet.se/produkt/5409937/asus-geforce-gtx-760-2gb-d...

Japp. Har en i burken som jag skriver ifrån nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Japp. Har en i burken som jag skriver ifrån nu.

Hur upplever du prestanda och ljudnivå? Jag är sugen på ett när jag går över till ITX men lämnar ogärna mitt 670 DCII som sitter i mitt mATX-bygge idag. Enligt tester verkar det ju vara ett nedköp till 760 mini och det känns fel när jag bygger nytt. Ok att man får offra lite iom en mindre formfaktor men 670 är ju ett år gammalt så minst bibehållen prsentanda vill jag ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Hur upplever du prestanda och ljudnivå? Jag är sugen på ett när jag går över till ITX men lämnar ogärna mitt 670 DCII som sitter i mitt mATX-bygge idag. Enligt tester verkar det ju vara ett nedköp till 760 mini och det känns fel när jag bygger nytt. Ok att man får offra lite iom en mindre formfaktor men 670 är ju ett år gammalt så minst bibehållen prsentanda vill jag ha.

670 är ju snabbare än 760, men skillnaden är bara nån enstaka procent.
Och då 760 är närmare 500:- billigare så blir det ju en no-brainer
Jag förutsätter att kylaren är samma som 670 mini men kortet drar aningens mindre ström, så ljudnivån borde hamna väldigt nära.
D.v.s inte lika tyst som ett normalt DC2 kort, men fortfarande väldigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Hur upplever du prestanda och ljudnivå? Jag är sugen på ett när jag går över till ITX men lämnar ogärna mitt 670 DCII som sitter i mitt mATX-bygge idag. Enligt tester verkar det ju vara ett nedköp till 760 mini och det känns fel när jag bygger nytt. Ok att man får offra lite iom en mindre formfaktor men 670 är ju ett år gammalt så minst bibehållen prsentanda vill jag ha.

Mitt lilla bygge låter en hel del, så jag vet inte riktigt hur mycket grafikkortet i sig själv låter. Men jag kan koppla ur alla fläktarna och skriva i tråden efter jag kommer hem från skolan.
Just nu har jag bara kört med 1650 x 1050 skärm, då min 1920 x 1080 skärm är defekt. I BF3 får jag runt 70 FPS enligt Fraps, give or take. Men då är alla inställningarna på det högsta möjliga. Jag kan testa att spela på TVn i 1920 x 1080 när jag kommer hem, så kan jag kolla temps, fps och ljudnivå.

Jag har ett Cubitek Mini Cube och det chassit har bara 2 fläktplatser i sig. En 120mm för intag och en 92mm för att få ut varmluften, så temperaturerna på kortet är runt 65-76 efter jag har kört BF3 i några timmar. Brukar inte gå över 76 grader.

Jag tänkte köpa ett 780 först, men det blev ett 760 DCII Mini, och det flyter på ganska bra just nu (har dock inte kört i full hd ännu). Om jag ska vara ärlig, så ångrar jag lite att jag köpte ett 760 kort istället för ett 780, MEN det är endast för att jag har funderat på att köpa en WQHD Koreansk skärm, plus att NetOnNet har billiga 780 kort.

Jag har för övrigt dessa komponenter;
Cubitek Mini Cube,
Noctua NF-B9 Silent Case Fan 92mm,
Noctua NH-L9i Low profile LGA115x,
ASUS GeForce GTX 760 2GB DirectCU Mini,
Silverstone Strider SFX 450W Gold,
Noctua NF-S12B-FLX,
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO BLÅ,
Intel Core i3 3225 3.3 GHz (Ivy Bridge),
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB,
Asus P8Z77-I DELUXE mITX,
1TB WD Blue.

Jag återkommer efter skolan, så kan du få ett mer detaljerat svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Ett bra svar

Tack för svar, jag har tänkt att fläska på lite ytterligare och dessutom i ett ännu mindre chassi: http://www.coolerkit.se/shop/cooltek-coolcube-svart-3784p.htm...

Asus maximus VI impact
i5 4670K
Förhoppningsvis asus essence STX via mPCIe-porten med en adapterkabel (håller på att läsa på om det där).
Noctua NH-L12 (storebror till din)
Och ett grafikkort som får vara max 19-20 cm långt (chassit är 21 totalt).

JAg tror att kylningen kommer att bli lite besvärlig och kräva en del fläktar som kanske ändå överröstar grafikkortet men jag är ändå tacksam att du testar. De här små chassina lär väl dämpa dåligt också och säkert susa en del eftersom det inte finns så mkt hål för genomflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

670 är ju snabbare än 760, men skillnaden är bara nån enstaka procent.
Och då 760 är närmare 500:- billigare så blir det ju en no-brainer
Jag förutsätter att kylaren är samma som 670 mini men kortet drar aningens mindre ström, så ljudnivån borde hamna väldigt nära.
D.v.s inte lika tyst som ett normalt DC2 kort, men fortfarande väldigt tyst.

Skitsnack att gtx 760 är 500kr billigare. Du får ett 670 för samma pris eller ibland 1 hundring mer. Köpte mitt GTX 670 mini förra veckan för 2090kr på NetOnNet. Just nu får du ett 670 för 2249 på webhallen och ett 760 för 2190 på cdon.

Permalänk
Medlem

Där ser man jag som ligger efter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Dessa mini-kort är bara så jävla fräna alltså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Tack för svar, jag har tänkt att fläska på lite ytterligare och dessutom i ett ännu mindre chassi: http://www.coolerkit.se/shop/cooltek-coolcube-svart-3784p.htm...

Asus maximus VI impact
i5 4670K
Förhoppningsvis asus essence STX via mPCIe-porten med en adapterkabel (håller på att läsa på om det där).
Noctua NH-L12 (storebror till din)
Och ett grafikkort som får vara max 19-20 cm långt (chassit är 21 totalt).

JAg tror att kylningen kommer att bli lite besvärlig och kräva en del fläktar som kanske ändå överröstar grafikkortet men jag är ändå tacksam att du testar. De här små chassina lär väl dämpa dåligt också och säkert susa en del eftersom det inte finns så mkt hål för genomflöde.

Jag måste säga att jag är sjukt förvånad hur tyst det blev när jag kopplade ur Noctua fläktarna. 760 kortet låter mindre än både CPU kylaren och nätagget.
I 64-players servrar så får jag runt 50-70FPS med allt på ultra, så det ska nog fungera väldigt bra på high, möjligtvis high/ultra i 1920x1080.

Här är lite bilder jag tog. Dock så var rummet ganska kallt och sidopanelen av borttagen.

ÖPPNA BILDERNA I EN NY FLIK FÖR STÖRRE BILD

Inställningarna

Utan intag och utblås-fläkt

Med alla fläktar inkopplade

Dold text

Det är ett väldigt prisvärt kort som jag kan rekommendera om du kör i 1920x1080 eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghora:

Skitsnack att gtx 760 är 500kr billigare. Du får ett 670 för samma pris eller ibland 1 hundring mer. Köpte mitt GTX 670 mini förra veckan för 2090kr på NetOnNet. Just nu får du ett 670 för 2249 på webhallen och ett 760 för 2190 på cdon.

Det var så när 760 mini lanserades. Jag jämför dessutom med det vanliga 670 DCII som jag har idag. Det har högre prestanda och är dyrare än 760 mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Jag måste säga att jag är sjukt förvånad hur tyst det blev när jag kopplade ur Noctua fläktarna. 760 kortet låter mindre än både CPU kylaren och nätagget.
I 64-players servrar så får jag runt 50-70FPS med allt på ultra, så det ska nog fungera väldigt bra på high, möjligtvis high/ultra i 1920x1080.

Här är lite bilder jag tog. Dock så var rummet ganska kallt och sidopanelen av borttagen.

ÖPPNA BILDERNA I EN NY FLIK FÖR STÖRRE BILD

Inställningarna
http://i.imgur.com/gZZsmPw.jpg?1

Utan intag och utblås-fläkt
http://i.imgur.com/I1kvmC4.jpg?1

Med alla fläktar inkopplade
http://i.imgur.com/QEsMGxr.jpg?1

Dold text

Det är ett väldigt prisvärt kort som jag kan rekommendera om du kör i 1920x1080 eller mindre.

Ser ju fint ut :). Är du nöjd med din lilla CPU-kylare? Du får ju plats med en betydligt större i ditt chassi, inte för att det behövs men om du vill uppdatera till en fetare prolle ngn gång Tack för fin info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Ser ju fint ut :). Är du nöjd med din lilla CPU-kylare? Du får ju plats med en betydligt större i ditt chassi, inte för att det behövs men om du vill uppdatera till en fetare prolle ngn gång Tack för fin info.

Den fungerar helt okej. Det är ju definitivt inte den bästa kylaren, men den är ju å andra sidan extremt liten. Den funkar för tillfället lite bättre än en Intel stock kylare med min i3:a, men skaffar du dig en i5-17:a så skulle jag inte rekommendera att skaffa en.