två olika operativsystem på en dator

Permalänk
Medlem

två olika operativsystem på en dator

hej!

när jag startade min dator idag upptäckte jag att det stod att jag hade 2 win 7 i den, jag gick in i datorn o ändrade så operativsystemen inte ska synas vid uppstart men då vill datorn starta den version av windows 7 som inte finns??
nu när datorn startas upp händer inget och den startar bara om hela tiden plus att min c: disk har ändrat namn till d:

går detta att lösa? Jag har försökt att googla men hittar ingen lösning.....snälla hjälp mig!!

Permalänk
Medlem

Nått måste du gjort för att det ska bli så där, kanske inte igår men tidigare någon gång.
Inte säker på rak arm vad botemedlet är, men om du kunde slänga upp en bild på Diskhanteraren i Windows tror jag det kan klarna med lite tur.

Men ett hum kan jag kanske ha om vad som felas, men lite ute på hal is.
Jag tror att datorn nu har fel disk i bios som bootdisk, dvs om du har 2 eller fler diskar i datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hänger inte med riktigt. Har du låst ute dig genom att tvinga han boota ett Windows som egentligen inte finns?
Vad menar du med att "min c: disk har ändrat namn till d:"? Hur ser du det utan att komma in i Windows?

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nått måste du gjort för att det ska bli så där, kanske inte igår men tidigare någon gång.
Inte säker på rak arm vad botemedlet är, men om du kunde slänga upp en bild på Diskhanteraren i Windows tror jag det kan klarna med lite tur.

Jag tror att datorn nu har fel disk i bios som bootdisk, dvs om du har 2 eller fler diskar i datorn.

Hade en hdd till i datorn men tog ut den då de behövdes på annan plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hänger inte med riktigt. Har du låst ute dig genom att tvinga han boota ett Windows som egentligen inte finns?
Vad menar du med att "min c: disk har ändrat namn till d:"? Hur ser du det utan att komma in i Windows?

Ser att disken ändrat namn i kommandotolken när jag försökt reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kan jag ändra så disken blir bootbar igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terska69:

Ser att disken ändrat namn i kommandotolken när jag försökt reparera.

Om du menar kommandotolken i startreparation/återställningsskiva så gäller inte samma bokstäver där som inne i Windows.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du menar kommandotolken i startreparation/återställningsskiva så gäller inte samma bokstäver där som inne i Windows.

Aha ok!

Permalänk
Medlem

FÖrsök fixa ett screenshot på diskmgmt.msc (kör den i sökfältet) och posta här. Annars kanske du borde fundera på att göra en reinstall av windows. SÄkraste sättet att fixa så att man får bort allt annat som har med windows att göra än det du faktiskt installerar, dock så kan du ju inte spara dina filer eller så ifall du ska göra en clean install som jag snackar om. Gör du en install när du behåller gamla saker kan problemet med dubbla OS kvarstå då installationsprogrammet kan missa någon liten bit av windows eller whatnot.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av terska69:

Hade en hdd till i datorn men tog ut den då de behövdes på annan plats

Här har du troligen felet.
Du hade Windows på den disken i ett tidigare läge, sen installera du Windows på en ny disk, men bootpartionen på den gamla (som du tagit ur) var där den nya bootinfon hamna, PGA du inte drog ur den gamla disken tillfälligt, när du installera Windows på den nya disken.

Tror det kan fungera om du har en Windowsskiva och bootar från den, och kör en repration.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300