Battlefield 4 stöder 64-bit och DirectX 11.1

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg intresserad av BF4 men tekniken och hårdvaran det för med sig från det röda laget är otroligt intressant!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Är det inte samma här som med 680? 680 klarade väl inte att använda 4GB men man sålde det ändå?
Eller klarar ett 660 verkligen 3GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helle:

Tog massor med år innan jag bytte över till W7 ifrån XP.

Varför ska man behöva gå över redan nu? Haft w7 i 1 år snart.

Samma för mig.
99.9% av alla spel nöjer sig med Dx9 (tack så mycket spelkonsoller)
Har inte sett några behov till något annat än XP i min spelburk.

Det var när BF3 släpptes som jag la till en bootpartition med Win 7 64bit.
Har haft Win 7 DVDn i några år, den har legat på hyllan och samlat damm.

Nu när nästa generation spelkonsoller kommer tror jag att marknaden kommer att göra i byxan och mer eller mindre bränna in nästa OS/Dx-baseline för spel. Jag trodde det skulle bli Win 7 64 bit med tillhörande Dx, då det är vad majoriteten använder.
Om så inte är fallet har jag en Win 8 uppgradering som ligger i mailboxen någonstans (inköpt då de reade ut dem innan release)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Varför DX 11.1 bara för windows 8 det är retarded hur man inte får tilgång till det i Windows7.

Det är Microsofts sätt att säga -"betala mer".
Kommer att gå i stöpet i och med Mantle, hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är det inte samma här som med 680? 680 klarade väl inte att använda 4GB men man sålde det ändå?
Eller klarar ett 660 verkligen 3GB?

gtx titan har ju 6gb och 384-bit bus. borde inte det ha samma problem?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Gtx 660 kan använda 3GB v-ram. Vid den summan så blir den lila minnesbussen en bottleneck och sänker prestandan.

Permalänk
Avstängd

Låter bra det.
Att uppgradera till 16gb ram är förhoppningsvis en billig uppgradering för de flesta om man nu vill uppgradera något i sin dator.
3gb ram är gissningsvis överdrivet, däremot att man behöver mer än 2gb känns troligt under vissa situationer.

Permalänk
Sötast

Detta har jag aldrig kunnat säga förr, men nu snart kan man kanske det! Så låt det bli min första!

PFFFT, DirectX? OpenGL är framtiden Ni får optimera ert skräpiga BF4 till Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Gtx 660 kan använda 3GB v-ram. Vid den summan så blir den lila minnesbussen en bottleneck och sänker prestandan.

Jaså minnesbussen byter färg alltså?

Skrivet av Wasd_101:

gtx titan har ju 6gb och 384-bit bus. borde inte det ha samma problem?

Vet faktiskt inte. Är inte expert på minnebuss osv (i alla fall inte än ).
Men jag har hört mycket om att ett 680 inte kan utnyttja 4GB

Permalänk
Skrivet av Helle:

Jag vill inte uppgradera. Jag är rädd för W8. Vad ska jag göra isf?

Strunta i DX11.1 och spela i DX11 som vanligt? Varför är det så viktigt för dig att använda DX11.1? Känner du ens till skillnaderna?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tur att man pula i 18 gig ram trotts att nästan alla sa att 6gig räcker länge till!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Sorry, är inte uppväxt i Sverige :/

Skämtade bara lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Varför DX 11.1 bara för windows 8 det är retarded hur man inte får tilgång till det i Windows7.

Den stora skillnaden är utvecklarverktyg för metro-appar och inbyggt stöd för stereoskopisk 3D. Inget som man inte behöver på windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Samma för mig.
99.9% av alla spel nöjer sig med Dx9 (tack så mycket spelkonsoller)
Har inte sett några behov till något annat än XP i min spelburk.

Det var när BF3 släpptes som jag la till en bootpartition med Win 7 64bit.
Har haft Win 7 DVDn i några år, den har legat på hyllan och samlat damm.

Nu när nästa generation spelkonsoller kommer tror jag att marknaden kommer att göra i byxan och mer eller mindre bränna in nästa OS/Dx-baseline för spel. Jag trodde det skulle bli Win 7 64 bit med tillhörande Dx, då det är vad majoriteten använder.
Om så inte är fallet har jag en Win 8 uppgradering som ligger i mailboxen någonstans (inköpt då de reade ut dem innan release)

Passa dig så att nyckeln inte går ut, det finns ett datum för det... Minns inte vad det var dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

BF4 kommer att bli ett konstigt spel, DX11.1 som ingen vill ha (Win 8) och Mantle bara 5% kan använda (AMD)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

DirectX vs. Mantle API vs. OpenGL?

Permalänk
Medlem

lite fail att 7870 är rekommenderat och det finns inget 7870 med 3gb minne....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Låter bra det.
Att uppgradera till 16gb ram är förhoppningsvis en billig uppgradering för de flesta om man nu vill uppgradera något i sin dator.
3gb ram är gissningsvis överdrivet, däremot att man behöver mer än 2gb känns troligt under vissa situationer.

De kan ju inte rekommendera annat än minst 3GB om spelet använder 2.3GB, det säger ju sig självt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

BF4 kommer att bli ett konstigt spel, DX11.1 som ingen vill ha (Win 8) och Mantle bara 5% kan använda (AMD)

Mer än 15% i steams hardware survey kör Windows 8, och det ökar stadigt varje månad samtidigt som andelen Windows 7 minskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

För att Windows 7 är bättre än 8 och MS vet det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helle:

Tog massor med år innan jag bytte över till W7 ifrån XP.

Varför ska man behöva gå över redan nu? Haft w7 i 1 år snart.

Skrivet av _Merc_:

Det kommer ju att funka ner till DirectX 10 hård- och mjukvara.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Mer än 15% i steams hardware survey kör Windows 8, och det ökar stadigt varje månad samtidigt som andelen Windows 7 minskar.

Ja, någon andel måste ju minska om en annan ska öka.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Enligt den här artikeln kan du få tillgång till delar av DX11.1 i Windows 7
http://blogs.msdn.com/b/chuckw/archive/2013/02/26/directx-11-...

Sen så tycker jag inte alls att det är konstigt att de gör så, det är likadant med alla andra företag och deras produkter. Alla slutar uppdatera sina gamla prylar till viss del och avverkar dem sakta men säkert när nya har kommit ut. Meningen är att de ska tjäna pengar, det är ingen välgörenhetsorganisation vi talar om.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dice:

32-bit fallback for the 9% that do not have a modern CPU

OK, jag missar något här. Minsta systemkraven är Athlon64 X2 eller Core 2 Duo. Båda dessa är 64-bitars. Jag kan inte tänka mig att det existerar en 32-bitars CPU med tillräcklig prestanda för att dra runt BF4 ändå.

Så det måste handla om att det ska gå att spela det på 32-bitars OS. Men varför skriver de inte det då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

när man läser allt om detta spel så blir man så sugen. vill spela nu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

om dom lyckas med Mantel så kan man strunta i Win8. Det e bara å vänta till Dec BF4 updatering o se till att man har ett AMD CGNx kort...
Oj shit, jag måste uppgradera grafikkortet! BF4 kommer bli en dyr historia ändå men; våga vägra Win8!
(VVWVIII)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ouchbeck:

Ja, någon andel måste ju minska om en annan ska öka.

Ja, men det måste inte vara Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JDM:

För att Windows 7 är bättre än 8 och MS vet det.

Windows 8 bjuder på uppdaterade funktioner, men visst är Windows 7 stabilare!

Max Payne, Max Payne 2 och Max Payne 3 håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Känns lite trögt att det enda andra 64-bitars spel jag vet om är Crysis, från 2007...

Men så bra. Dock är väll ändå DirectX dött och tråkigt nu om Mantle verkligen är så bra som det låter!

Detta är det enda 64-bitars spelet. Crysis hade 64-bitars texturer men var alltså inte kompilerat för 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Va fan hade inte BF3 stöd för 64bit? Pinsamt!

Kan du utveckla varför det är pinsamt, alltså ?
BF4 är det första spelet nånsin som är 64bit.
När BF3 släpptes så fanns det alltså inget spel alls som var 64bit.