Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Raspberry Pi GPIO.

Har nu kopplat in min IR sensor och ska koppla in den till GPIO pinnarna på min pi(GND, 5+, out(ingen aning vad bygeln och sista pinnen är till uppe i högra hörnet)). Men jag hittar inte vilka pinnar som jag ska använda, en google sökning gav mig olika scheman för dem. Så är det någon som vet vilka jag ska använda?

Så som jag tror är rätt så är(man tittar på HDMI sidan) Den uppe till vänster hörn är 5+, 3 pinnen övre raden är GND och den andra pinen undre raden från vänster är GPIO 0. Fast behöver jag en resistor till GND då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Bra guide

Ovan är en bra guide som ger en grundläggande överblick.
Viktigt att tänka på är att max input är 3.3V och 50 mA (om du nu ska ha input vilket jag misstänker).
Skickar du in mer än detta så är väl risken överhängande att du bränner sönder något.

Permalänk

Jag tar 5v från pin 2 och sätter in GND i pin 6, men klarar GND detta eller behöver jag ha något emellan?

Sensorn ger 3v som jag nu har kopplat till pin 7 som är GPIO04. Så rpi borde klara detta?

Specifications: infrared sensor with control circuit boards Detector range: 7m Detector angle: 110° Power Voltage: 4.5 -- 20V DC Level Output: high 3V low 0V Level Holding Time: 3 seconds Trigger method: L unrepeatable trigger; H repeatable trigger Output: High and Low voltage output Quiescent current: 50uA

EDIT:
Efter lite fler sökande så hittade jag en guide till att koppla och ställa in sensorn. Så jag tror att jag kommer att klara mig. http://www.raspberrypi-spy.co.uk/2013/01/cheap-pir-sensors-an...