Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Halloj!
Jag trodde att jag skulle få upp kampanjen nu denna månad men det får bli Januari istället, hinner inte få ihop allt som jag vill. En alfa, eller i iaf en enkel test version hade varit kul och bra att få fram. En sådan version borde i så fall innehålla en begränsad värld där man kan åka omkring och bygga och ha sig. Då kommer jag också få värdefull feedback från er testare om vad ni tycker om saker och ting.

En alfa vill vi då allt ha när tiden är kommen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Halloj!
Jag trodde att jag skulle få upp kampanjen nu denna månad men det får bli Januari istället, hinner inte få ihop allt som jag vill. En alfa, eller i iaf en enkel test version hade varit kul och bra att få fram. En sådan version borde i så fall innehålla en begränsad värld där man kan åka omkring och bygga och ha sig. Då kommer jag också få värdefull feedback från er testare om vad ni tycker om saker och ting.

Hur går det med Oculus-stödet? Har du kunnat testa det än? Jag hoppas att en eventuell alpha har stöd för den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Man blir riktigt imponerad! Grattis till en grymt lovande motor

Se till att promota faktumet att du utvecklar motorn själv (gärna på hemsidan) och att du är öppen för teknik som Oculus rift och liknande. Det känns som att sådana detaljer kan hjälpa ditt projekt att stå ut lite i mängden.

Förresten, du kan inte bjuda på någon skärmdump på hur det ser ut när man bygger i spelet, ditt GUI just nu?

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hur går det med Oculus-stödet? Har du kunnat testa det än? Jag hoppas att en eventuell alpha har stöd för den.

/hulle.

Det är faktiskt en av anledningarna till att jag vill skjuta på kampanjen. Tror det är bra "reklam" att ta med att det finns stöd för Oculus. Dessutom vill jag få in videos där man använder denna och då måste allt funka. Just nu så har jag lagt in allt som har med Oculus att görra i en sorts plugin, dvs en egen dll. Just nu så plockar jag bara ut rörelsen, men ska börja att lägga in utritningsdetaljerna snart.

Permalänk
Skrivet av Elumes:

Man blir riktigt imponerad! Grattis till en grymt lovande motor

Se till att promota faktumet att du utvecklar motorn själv (gärna på hemsidan) och att du är öppen för teknik som Oculus rift och liknande. Det känns som att sådana detaljer kan hjälpa ditt projekt att stå ut lite i mängden.

Förresten, du kan inte bjuda på någon skärmdump på hur det ser ut när man bygger i spelet, ditt GUI just nu?

Hej!
Tack så mycket :).

Håller med dig om att det skulle vara bra att lägga ut info om motorn m.m. Jag har tänkt att göra detta men jag har inte haft tid som vanligt :(. Men det är precis som du säger att det kanske sticker ut i mängden samt gör en mer flexibel förhoppningsvis. Angående skärmdump på GUI så håller jag på med det också men det är inte riktigt i visningsskick ännu :), men det kommer snart.

Permalänk
Avstängd

Wow! Innan jag läste ett ord drog jag igång klippet och trodde det var filmat med kamera. Tyckte det såg lite mysigt ut med solnedgång/uppgång över vattnet. Inget speciellt med det tänkte jag, men sen läste jag vad tråden handlade om och blev mäkta imponerad. Det här vill jag se mer av.

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Wow! Innan jag läste ett ord drog jag igång klippet och trodde det var filmat med kamera. Tyckte det såg lite mysigt ut med solnedgång/uppgång över vattnet. Inget speciellt med det tänkte jag, men sen läste jag vad tråden handlade om och blev mäkta imponerad. Det här vill jag se mer av.

Haha :D, tack!
Påminner mig om när jag la ut kampanjen och min bror skulle visa sin fru det. Hon vet inte vad jag sysslar med riktigt så hon blev inte imponerad alls, tyckte att - "det kan väl alla, jag kan också gå ut i skogen och ta ett foto...". Men för mig är det ett väldigt bra betyg :).

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

Ahh, skitbra tack

Jag har "stängt" bloggen genom att kräva inloggning eftersom jag fick sitta och ta bort spam hela tiden, men ska öppna den igen. Funderade på att så fort jag lagt ut en video så kunde jag göra ett blogginlägg där jag förklarar lite detaljer, kan kanske vara lite skoj. Det är kanske ett sätt att få lite aktivitet där... men det ligger ju på mig att skriva lite intressanta saker

Det låter som en bra idé!

Ska även berätta för några vänner, dom lär nog bli lika hypade som jag över det!

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

Det låter som en bra idé!

Ska även berätta för några vänner, dom lär nog bli lika hypade som jag över det!

Gött, tack

Permalänk

Ändrade några texter på hemsidan enligt Jinks förslag, tack :)!

Permalänk

Det blev en snögubbe film till :D.
Där är ungefär 35.000 partiklar som avger ljus och interagerar med terrängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Ändrade några texter på hemsidan enligt Jinks förslag, tack :)!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Det blev en snögubbe film till :D.
Där är ungefär 35.000 partiklar som avger ljus och interagerar med terrängen.

http://www.youtube.com/watch?v=v288DWBfdqY&feature=youtu.be

Snyggt!

Skulle du kunna göra en force typ en vandrande tromb som påverkar partiklarna?

Permalänk
Medlem

Haha härlig overkill

Synd att youtube verkar vägra att visa videon i vettig kvalitet även när jag väljer 720p dock
(vet inte om det är youtube, min uppkoppling, eller videon som är lågkvalitet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Haha härlig overkill

Synd att youtube verkar vägra att visa videon i vettig kvalitet även när jag väljer 720p dock
(vet inte om det är youtube, min uppkoppling, eller videon som är lågkvalitet)

Jag har samma problem, det blir så med alla videos jag laddar upp. Det blir en stor skillnad mellan den jag har på datorn och den som produceras när jag laddar upp den. Någon har sagt att man kanske ska spara i annat format typ ".flv" och att detta skulle fungera bättre när sen youtube konverterar. Jag ska prova att ändra i kvalitetsinställningarna då jag skapar filmen, det har jag faktiskt inte testat...

Permalänk

Vattenfall

Permalänk

Min tanke är att börja visa lite effekter som i de två senaste filmerna. Senaste filmen är just ett exempel för att visa att det går att göra olika vatteneffekter. I båda fallen(snögubben,vattenfall) så är det partikelsystem som ligger till grunden för detta. Det går att göra väldigt olika typer av effekter med partikelsystem som grund. Rök, eld, regn osv. Så det kommer mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Min tanke är att börja visa lite effekter som i de två senaste filmerna. Senaste filmen är just ett exempel för att visa att det går att göra olika vatteneffekter. I båda fallen(snögubben,vattenfall) så är det partikelsystem som ligger till grunden för detta. Det går att göra väldigt olika typer av effekter med partikelsystem som grund. Rök, eld, regn osv. Så det kommer mer...

Omnomnom det där vattenfallet såg otroligt ut! Skulle verkligen vilja se lite rök, eld eller kanske ånga? Volcano meets ocean?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Snyggt som alltid med dina tech demos!
Kommer Scaupa även kunna simulera de bubbliga flytande "skummet" (foam) vid slutet av vattenfallet?

Om inte ...gillar du bli utmanad?

Permalänk
Skrivet av Jink:

Omnomnom det där vattenfallet såg otroligt ut! Skulle verkligen vilja se lite rök, eld eller kanske ånga? Volcano meets ocean?

Tack Jink!
Jo jag har tänk att ta fram något kring detta, Volcano grejen är dock en ny idé. Det är lite det som är kul med Scaupa också tycker jag, tror att många av er kommer att ta fram en massa coola saker som jag inte ens haft en tanke på innan.

Skrivet av SolidReactor:

Snyggt som alltid med dina tech demos!
Kommer Scaupa även kunna simulera de bubbliga flytande "skummet" (foam) vid slutet av vattenfallet?
http://www.landscapeonline.com/research/lcdbm/2010/06/img/she...

Om inte ...gillar du bli utmanad?

Tack!
Utmaningar är alltid kul, sen om jag klarar av det är ju en annan femma
Jag får försöka få fram något som passar in...

Permalänk

Tjenare

har varit inne på denna tråden för ett tagsen och trodde som många andra "fina videoklipp" . idag låg denna tråden med under nyheter i forumet listan och efter ha kolla igenom bilderna,video klippen och läst alla 9 sidor med kommentarer så hade det nästan varit värt att ta en bild på mitt ansiktsutryck och visa för dethär är bara så sjukt bra på en nivå jag inte ens hittar ord till

bara tanken på att skapa själv och men en grafik på så hög nivå finns det bara ett par meningar som passar : "När kan jag köpa spelet" eller " Vill ha NU "
kommer garanterat övervaka tråden och vänta på nästa founding , två tummar upp, väntar med spänning och förväntan på uppdates
keep it going / Johan / Soulblade

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

kan knappt bärga mig till man får testa detta så j*vla grymt det ser ut enligt alla videos

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av soulblade:

Tjenare

har varit inne på denna tråden för ett tagsen och trodde som många andra "fina videoklipp" . idag låg denna tråden med under nyheter i forumet listan och efter ha kolla igenom bilderna,video klippen och läst alla 9 sidor med kommentarer så hade det nästan varit värt att ta en bild på mitt ansiktsutryck och visa för dethär är bara så sjukt bra på en nivå jag inte ens hittar ord till

bara tanken på att skapa själv och men en grafik på så hög nivå finns det bara ett par meningar som passar : "När kan jag köpa spelet" eller " Vill ha NU "
kommer garanterat övervaka tråden och vänta på nästa founding , två tummar upp, väntar med spänning och förväntan på uppdates
keep it going / Johan / Soulblade

Skrivet av tonix:

kan knappt bärga mig till man får testa detta så j*vla grymt det ser ut enligt alla videos

Shit va kul, kan bara bocka och buga
Jag gör allt jag kan för att få det att kunna gå ihop. Hoppas fundingen lyckas annars blir det till att leta investerare. För att som nu jobba på kvällar funkar inte i längden. Dessutom behövs kapital för att få ihop tillräckligt med "content".

Permalänk
Medlem

Ludde, har du tänkt något angående AIn i spelet? Som t.ex. små byar och liknande? Detta är ju näst intill ett krav för att skapa en dynamisk värld (vilket jag tror är en av målen?), även om AIn begränsas till djur såsom fåglar och renar mm. Skulle ju absolut vara trevligt att kunna stöta på/placera ut NPCer.

En annan fråga är vad Adventure packs faktiskt är? Jag har två gissningar;

  • Antingen så är det helt enkelt världar/uppdrag som dina vänner har skapat.

  • Eller så är det content, som man köper i form av Adventure packs? Alltså samma sak som du skriver om i under "About Scaupa", "Content Packs"?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Ludde, har du tänkt något angående AIn i spelet? Som t.ex. små byar och liknande? Detta är ju näst intill ett krav för att skapa en dynamisk värld (vilket jag tror är en av målen?), även om AIn begränsas till djur såsom fåglar och renar mm. Skulle ju absolut vara trevligt att kunna stöta på/placera ut NPCer.

En annan fråga är vad Adventure packs faktiskt är? Jag har två gissningar;

  • Antingen så är det helt enkelt världar/uppdrag som dina vänner har skapat.

  • Eller så är det content, som man köper i form av Adventure packs? Alltså samma sak som du skriver om i under "About Scaupa", "Content Packs"?

Hej,
Det kommer att finnas enkel AI som styr djur, både flockbeteende och individuellt. Men initialt så kommer jag att försöka att hålla det på, en för mig, rimlig nivå. Mer avancerad AI kan man lägga på senare då man förhoppningsvis har mer tid och resurser :). Men det är en väldigt viktig detalj för att miljöerna ska kännas levande.

Content-packs är egentligen bara en mängd saker som du kan lägga in i dina världar. Även verktygen som du bygger med kan få nya features från content-packs. Ofta kommer dessa pack i tema baserade former men behöver inte alltid göra det. Min tanke är att lägga ut packs efterhand, dom stora som kräver en massa resurser att ta fram får man ta betalt för, men de lite mindre mer generella packs kan man lägga ut gratis.

Egentligen liknar dessa packs de som finns i "The Sims", fast Scaupa:s är lite enklare eller "råare". Jag vill inte lägga in för mycket färdigt beteende i saker och ting utan vill att ni själva får göra det. Man blir mycket mer nöjd med resultatet då när man vet att man kämpat ihop saker och ting från grunden, i alla fall hoppas jag att det blir så :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Hej,
Det kommer att finnas enkel AI som styr djur, både flockbeteende och individuellt. Men initialt så kommer jag att försöka att hålla det på, en för mig, rimlig nivå. Mer avancerad AI kan man lägga på senare då man förhoppningsvis har mer tid och resurser :). Men det är en väldigt viktig detalj för att miljöerna ska kännas levande.

Ibland så vill man som utvecklare kanske inte utveckla samtliga aspekter i spelet själv, utan vill låna lite var stans...
hint hint http://www.naturalmotion.com/middleware/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Hej,
Det kommer att finnas enkel AI som styr djur, både flockbeteende och individuellt. Men initialt så kommer jag att försöka att hålla det på, en för mig, rimlig nivå. Mer avancerad AI kan man lägga på senare då man förhoppningsvis har mer tid och resurser :). Men det är en väldigt viktig detalj för att miljöerna ska kännas levande.

Content-packs är egentligen bara en mängd saker som du kan lägga in i dina världar. Även verktygen som du bygger med kan få nya features från content-packs. Ofta kommer dessa pack i tema baserade former men behöver inte alltid göra det. Min tanke är att lägga ut packs efterhand, dom stora som kräver en massa resurser att ta fram får man ta betalt för, men de lite mindre mer generella packs kan man lägga ut gratis.

Egentligen liknar dessa packs de som finns i "The Sims", fast Scaupa:s är lite enklare eller "råare". Jag vill inte lägga in för mycket färdigt beteende i saker och ting utan vill att ni själva får göra det. Man blir mycket mer nöjd med resultatet då när man vet att man kämpat ihop saker och ting från grunden, i alla fall hoppas jag att det blir så :).

Ah, låter ju bra! Det låter förståndigt att hålla det på en rimlig nivå till en början, en stabil grund är viktigare än att grena ut direkt åt något håll.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Ibland så vill man som utvecklare kanske inte utveckla samtliga aspekter i spelet själv, utan vill låna lite var stans...
hint hint http://www.naturalmotion.com/middleware/

Jag har stöd för animerade saker men just AI:n är inte så utvecklad som man kunde önska :(. Middleware kan ibland vara en perfekt lösning men ibland kan en sådan integrering i ens egen motor kräva en hel del jobb faktiskt, mer än man tror. Just denna vet jag inget om men ser intressant ut, kanske en framtida grej...

Permalänk

Får än en gång tacka Jink för hjälpen med Engelskan på min hemsida

Permalänk

Förresten så har jag lagt in möjlighet till registrering på hemsidan. Var tvungen då jag fick en massa spam hela tiden. Om ni är intresserade så kan det vara bra att vara tidigt ute för att kunna välja användarnamn.

Vill tillägga att jag inte är en expert på det här med wordpress och bloggar så risken finns att jag gjort något fel ;).

/Ludde