Förstärkare betald men inte leverad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Förstärkare betald men inte leverad

Hej,

Jag uppmärksammades i Lördags av en utgående förstärkare som elgiganten reduserat priset på en hel del. Jag valde att slå till direkt då jag väntat närmare 1 år på detta pris för just den produkten. Jag lägger beställningen direkt via deras websida, då de hade produkten i lager i den staden där jag var så valde jag att hämta upp den där istället (Collect at store).

När jag betalat för produkten i butiken och kommit till uthämtningen så visar det sig att de sålt den till någon annan ca 30 min tidigare. De sa att detta ska aldrig kunna inträffa. Iallafall fick jag prata med en säljare som sa att produkten var automatiskt beställd och skulle levereras till mig kommande vecka. Efter som det var ett special pris så var det säkrast att jag bara behöll kvittot och använde detta vid uthämtning.

När jag kommer hem ser jag på deras hemsida att de bara har ett par kvar i lager så jag ringer upp deras support för att försäkra mig om att jag verkligen får en förstärkare. De säger då att det inte är någon fara och att företaget får sina produkter från ett annat lager.

Om det varit någon risk vid detta laget så hade jag helt enkelt laggt beställningen på deras websida och fått den hemskickad men efter som det enligt dem inte fanns några risker så avstod jag.

Jag slår en signal till dem igen på Tisdag då jag får prata med en ganska okunnig person, allt de säger då är att de inte kan ge något besked och att jag får återkomma senare i veckan.

Jag ringer igen på kvällen i förhoppning om att få tag på något som kan hjälpa mig bättre. De ser då att produkten är beställd från TILLVERKAREN! och att det inte finns någon leveransdatum. Produkten är utgående så de lär troligen inte få någon mer produkt av tillverkaren och det är därför det står okänd leveranstid. Med andra ord såg det inte längre så ljus ut. De skulle se till så att butiken ringde upp mig för att reda ut detta, de har dock fortfarande inte hört av sig.

Jag har även skickat mail till dem som förklarar läget utan att få något svar på det.

Hur ska man agera i ett fall som detta? Har man någon rätt alls?

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av SnowJim:

Hej,

Jag uppmärksammades i Lördags av en utgående förstärkare som elgiganten reduserat priset på en hel del. Jag valde att slå till direkt då jag väntat närmare 1 år på detta pris för just den produkten. Jag lägger beställningen direkt via deras websida, då de hade produkten i lager i den staden där jag var så valde jag att hämta upp den där istället (Collect at store).

När jag betalat för produkten i butiken och kommit till uthämtningen så visar det sig att de sålt den till någon annan ca 30 min tidigare. De sa att detta ska aldrig kunna inträffa. Iallafall fick jag prata med en säljare som sa att produkten var automatiskt beställd och skulle levereras till mig kommande vecka. Efter som det var ett special pris så var det säkrast att jag bara behöll kvittot och använde detta vid uthämtning.

När jag kommer hem ser jag på deras hemsida att de bara har ett par kvar i lager så jag ringer upp deras support för att försäkra mig om att jag verkligen får en förstärkare. De säger då att det inte är någon fara och att företaget får sina produkter från ett annat lager.

Om det varit någon risk vid detta laget så hade jag helt enkelt laggt beställningen på deras websida och fått den hemskickad men efter som det enligt dem inte fanns några risker så avstod jag.

Jag slår en signal till dem igen på Tisdag då jag får prata med en ganska okunnig person, allt de säger då är att de inte kan ge något besked och att jag får återkomma senare i veckan.

Jag ringer igen på kvällen i förhoppning om att få tag på något som kan hjälpa mig bättre. De ser då att produkten är beställd från TILLVERKAREN! och att det inte finns någon leveransdatum. Produkten är utgående så de lär troligen inte få någon mer produkt av tillverkaren och det är därför det står okänd leveranstid. Med andra ord såg det inte längre så ljus ut. De skulle se till så att butiken ringde upp mig för att reda ut detta, de har dock fortfarande inte hört av sig.

Jag har även skickat mail till dem som förklarar läget utan att få något svar på det.

Hur ska man agera i ett fall som detta? Har man någon rätt alls?

Finns där fortfarande kvar någon i lager på deras webbsida hade jag beställt en där och sen åkt in till butiken igen och återlämnat kvittot mot pengarna tillbaka eftersom de inte kunde levererar någon produkt där.

Alternativet är väll att du kräver en likvärdig produkt för pengarna du redan betalt men det kommer leda till mer jobb och bråk från din sida utan att det är säkert att du får något du verkligen vill ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Elgiganten el classico. Du har betalt och ingått i ett avtal. De ska antingen leverera den beställda produkten. Eller så skall det vara en likvärdig. Du som kund ska aldrig gå back på det.

Skickades från m.sweclockers.com

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Tackar så mycket för svaren. Jag ska ta med dem när jag ska diskutera i butiken. Förövrigt har jag aldrig haft problem med Elgiganten, de e faktiskt någon av de butiker som har haft bäst avtal för min del. Att få prova en produkt upp till 30 dagar är verkligen guld värd många gånger.

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002

Gör som lanbonden skrev. Upphäv köpet och få pengarna tillbaks. Beställ från deras webbsida och få direkt levererad till hemmet. Snabbare än vänta leverans från tillverkaren och slipper all krångel.
Vilken förstärkare handlar det om? Yamaha 7.2 Receiver RX-A1020? *nyfiken*

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Var kanske inte helt klar med min beskrivning, produkten såldes slut samma kväll som jag försökte hämta ut den i butiken. Den finns alltså inte att köpa föra samma pris någonstans.

XPerion, det stämmer Yamaha RX-A1020, hade passat min setup utmärkt.

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Deras Collect@Store är udda ibland. Jag beställde en massage-dyna som man sätter på en stol åt min mamma i julklapp förra året. Beställde för att hämta upp vid Elgiganten i Kungens Kurva. När jag kom dit så gick jag till kassan som det stod men inte hade de lagt undan något utan jag fick gå ut och leta upp den och fick tag i den sista.

Det känns ibland som de ibland inte bryr sig att lägga undan produkten utan tar för givet att de har tillräckligt många och om det säljs slut så får man vänta tills de får in nya. jag tycker att om man nu har beställning och betalning via nätet och collect@store så SKA de se till att alltid lägga undan sakerna, oavsett hur stora de är.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Du kan ju som en del sagt gå till butiken och få pengarna tillbaks om du vill.
Du kan även begära att få en liknande heller bättre förstärkare för den summa du redan har betalat och du ska INTE behöva nöja dig med en sämre.

Vad är då liknande/bättre? Det är ganska svårt att reda ut men det är kunden och INTE företaget som ska bestämma vad det är som gäller.
Tex kan en kund ha köpt en fröstärkare med 5hdmi in som den absoult viktigaste anledningen medans en annan kanske inte använder hdmi alls och köpte den för x antal watt istället heller kanske utseendet var det viktigaste,osv,osv.

Så titta på el-gigantens övriga förstärkare och gå efter vad DU tycker är dom 3-4 viktigaste anledningarna till att du köpte just den du köpte och sen begär du att få en av dom som du listar upp (är någon billigare ska du ju få pengar tillbaks) och är det en dyrare så får el giganten ta den smällen (dvs du ska inte behöva betala ett öre).

Du kan även välja att göra ett täckningsköp där du helt enkelt köper förstärkaren av en annan butik och elgiganten ska då stå för eventuella mer kostnader detta medför (tex om den är 1500:- dyrare där).
Att anmärka är att man ska försöka att hålla nere kostnaderna vid ett täckningsköp och finns det då tex 4 olika butiker där el giganten är billigast och dom andra ligger på 500,1000,1500:- mer så är det inte skäligt att elgiganten ska behöva betala 1500:- mer (du kan ju dock handla den ifrån det dyraste stället men kan inte räkna med att få tillbaks alla 1500:-).
Till sist så kan el giganten neka detta om det är en "större" prisskillnad och OM dom har en billigare lösning tex en liknande/bättre förstärkare själva (och som sagt det är kunden som avgör,bestämmer om liknande/bättre är vad som erbjuds och INTE el giganten).

Just i detta fallet så ÄR det ju enbart el gigantens egna fel som HAR skapat denna situationen dvs inte lagt undan varan som dom säger (och BÖR göra för att förhindra situationer liknande denna) att dom ska göra.
Och detta är ju inget ovanligt då det finns gott om forum inlägg,bloggar,etc om att dom INTE lägger undan varor har själv varit med om detta vid alla mina 6 tillfällen jag beställt collect at store.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Elgiganten lyckades efter en del diskussioner att få fram den sista förstärkaren i Sverige så jag är helt klart nöjd. Visst, hade det fungerat perfekt så hade det varit bättre men det löstes tillslut

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA