Permalänk

Bahnhof Borås

Någon mer som har problem med hastighet och ping under kvällstid i Borås? Även andra leverantörer.

2 <10 ms <10 ms <10 ms gw6.a176.priv.bahnhof.se
3 1 ms 1 ms 1 ms 10.11.41.1
4 62 ms 61 ms 57 ms 10.11.0.2
5 55 ms 57 ms 57 ms gothnet-A176.gbg-cr1.bahnhof.net [85.24.152.32]
6 63 ms 65 ms 68 ms gbg-cr1.osl-hmg-ar1.bahnhof.net [85.24.151.19]
7 63 ms 63 ms 59 ms osl-hmg-ar1.osl-cr1.bahnhof.net [46.59.112.204]
8 67 ms 70 ms 69 ms osl-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.200]
9 70 ms 64 ms 65 ms 195.69.119.19

Permalänk
Medlem

Jo, jag har samma problem.

00-13: ca 90 Mbit/s
13-17: ca 20-50 Mbit/s
17-24: ca 2-4 Mbit/s

Har mailat supporten, får se vad de säger. Har du varit i kontakt med dem?

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara kapacitetsproblem. Är det stadsnät ni har eller "fast"?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Bratell:

Jo, jag har samma problem.

00-13: ca 90 Mbit/s
13-17: ca 20-50 Mbit/s
17-24: ca 2-4 Mbit/s

Har mailat supporten, får se vad de säger. Har du varit i kontakt med dem?

Har ringt dom ett antal gånger. Det har hållit på i snart 2 månader, tycker det är lite smått irriterande får jag säga.
Ring dom gärna du också och skicka hastighetstest,pingplotter
Dom sa senaste gången jag ringde att det var problem i stadsnätet, men hur lång tid ska det ta att fixa?

Skrivet av matte56:

Ser ju ut att vara kapacitetsproblem. Är det stadsnät ni har eller "fast"?

Stadsnät har jag iaf, fiber hela vägen. Som du ser av min pingplotter så ligger problemet inom deras eget nät och borde inte vara så svårt att fixa.

Permalänk

Vi hade liknande problem i Göteborg, fast vi fick dåliga hastigheter mot bredbandskollen i Stockholm. Förstår att det är frustrerande, men förmodligen kommer det att lösa sig efter ett tag. Det gjorde det för oss iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Har ringt dom ett antal gånger. Det har hållit på i snart 2 månader, tycker det är lite smått irriterande får jag säga.
Ring dom gärna du också och skicka hastighetstest,pingplotter
Dom sa senaste gången jag ringde att det var problem i stadsnätet, men hur lång tid ska det ta att fixa?

Jag skickade en ganska uttömmande felbeskrivning till dem och det är ganska tydligt att det är ett kapacitetsproblem.

Borås stadsnät, Splitvision, är en del av Göteborgs stadsnät, Gothnet, och det är där jag tror problemet ligger. I din trace (precis som i min) börjar det sega på 10.11.0.2 och det är där Splitvision slutar och Gothnet börjar.

Jag vet inte hur mycket tjänsteleverantörerna kan göra utöver att ringa och påtala problemen. Man kanske ska höra av sig till stadsnäten också... Två månader för att lösa ett enkelt tekniskt problem är i längsta laget. Man får väl hoppas att de är medvetna om det.

Permalänk
Skrivet av Bratell:

Jag skickade en ganska uttömmande felbeskrivning till dem och det är ganska tydligt att det är ett kapacitetsproblem.

Borås stadsnät, Splitvision, är en del av Göteborgs stadsnät, Gothnet, och det är där jag tror problemet ligger. I din trace (precis som i min) börjar det sega på 10.11.0.2 och det är där Splitvision slutar och Gothnet börjar.

Jag vet inte hur mycket tjänsteleverantörerna kan göra utöver att ringa och påtala problemen. Man kanske ska höra av sig till stadsnäten också... Två månader för att lösa ett enkelt tekniskt problem är i längsta laget. Man får väl hoppas att de är medvetna om det.

Ja om det inte händer något snart så kommer jag att kontakta Splitvision. Har för mig att det var problem på samma IP även när jag hade Kabelmodem, men då fixa dom till det.
Deras utrustning måste ju ha fått betydligt mer trafik att hantera nu när alla AB Bostäders hus har fått fiber. Innan fanns det ju bara 10Mbit där som högsta hastighet och nu 100Mbit. Blir ju en ganska stor ökning av bandbredden.

Permalänk
Medlem

Har haft ett bekymmer i början när dom koppla in fibern, men det visade sig vara Splitvison som hade lite bekymmer.
00.14 gick mitt nät ner helt sen kopplades det upp 07.16 något sådant tack vara pingplotter som jag körde i 10 timmars period och skickade all info till Bahnhof. sen tog det inte lång tid innan det var fixat tror dom löste det dagen efter att jag skickade mailet....
Så har ni bekymmer kör pingplotter dokumentera sen maila det och kräv ersättning för ni betalar för 100/100 eller har jag fel? Så är det skit samma vems fel det är men är det ett flertal som har samma fel så kommer det gå fort. Så tyvärr jag har inte haft några bekymmer förutom det jag skrivit om med det löste sig efter ett par dagar....

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratell:

Borås stadsnät, Splitvision, är en del av Göteborgs stadsnät, Gothnet, och det är där jag tror problemet ligger. I din trace (precis som i min) börjar det sega på 10.11.0.2 och det är där Splitvision slutar och Gothnet börjar.

Bad min kompis som känner någon på Bornet/Splitvision att kolla upp detta.

Enligt Splitvision är det kopplingen mellan Splitvision och Gothnet som är problemet. De har jobbat på det men har haft lite strul. Ny hårdvara ska komma denna vecka och senast i början av nästa vecka ska det vara fixat.

Permalänk
Skrivet av Bratell:

Bad min kompis som känner någon på Bornet/Splitvision att kolla upp detta.

Enligt Splitvision är det kopplingen mellan Splitvision och Gothnet som är problemet. De har jobbat på det men har haft lite strul. Ny hårdvara ska komma denna vecka och senast i början av nästa vecka ska det vara fixat.

Bra! Får hoppas att det stämmer då, annars hade jag tänkt åka förbi Splitvision efter jobbet imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Bra! Får hoppas att det stämmer då, annars hade jag tänkt åka förbi Splitvision efter jobbet imorgon.

Om det inte stämmer gör jag dig sällskap dit

Permalänk

Ringde Bahnhof och enligt supporten var mitt problem fixat 19:e november......men han uppdatera det nu. Tror inte det kommer hända något idag tyvärr. Båda dom tekniska cheferna på Splitvision var var lediga idag, ringer dom nästa vecka igen.

Permalänk

Ringde Splitvision och han hoppades att dom skulle fixa det idag! Så senast denna veckan ska det vara klart. Han sa även att dom ska uppgradera sitt corenät efterhand, så det borde bara bli bättre och bättre framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Ringde Splitvision och han hoppades att dom skulle fixa det idag! Så senast denna veckan ska det vara klart. Han sa även att dom ska uppgradera sitt corenät efterhand, så det borde bara bli bättre och bättre framöver

Låter bra det. Tyckte mig se en förbättring även om det inte är perfekt. Men uppgradering av core låter bra, kanske man kan få Gbit.

Permalänk

Jag fick ett sms från Bahnhof idag som sa att mitt problem var fixat. Kan konstatera nu att det inte är fixat än!!
Verkade bra först, men nu kl.21:10 har jag 100ms mot Sunet och 3Mbit download..............
Blir till att ringa imorgon igen, men detta börjar bli väldigt tröttsamt.

Edit: Pingen har blivit sämre än vad den var innan, det är det enda som har hänt kan man konstatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Jag fick ett sms från Bahnhof idag som sa att mitt problem var fixat. Kan konstatera nu att det inte är fixat än!!
Verkade bra först, men nu kl.21:10 har jag 100ms mot Sunet och 3Mbit download..............
Blir till att ringa imorgon igen, men detta börjar bli väldigt tröttsamt.

Edit: Pingen har blivit sämre än vad den var innan, det är det enda som har hänt kan man konstatera.

Jag skickade in en felanmälan till Bahnhof för två veckor sedan. Beskrev problemet noga och för att slippa level 1-supporten skrev jag noga ned vad jag gjort för att felsöka; bytt kablar, kopplat direkt mot fiberomkopplaren, testat olika datorer osv. Allt som man vet att de kommer fråga. Jag skickade med siffror vid olika tidpunkter och grafer över dygnet. Häromdagen fick jag ändå det obligatoriska: "Har du testat att byta nätverkssladden?"-svaret. Verkar inte som om de läst eller förstått mitt mail. Känns lite tröstlöst... dels för att man får ett sådant svar och dels för att det tog nästan två veckor.

Känner du att du får bra respons från telefon-supporten?

Såhär ser mitt dygn ut för PING:

Satte också upp ett jobb som laddar ner en fil från en 10Gbit-länk med jämna mellanrum och registrerar hastigheten:

Båda graferna är nästan identiska mot innan Splitvision/Bornet gjorde sin uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Bratell:

Jag skickade in en felanmälan till Bahnhof för två veckor sedan. Beskrev problemet noga och för att slippa level 1-supporten skrev jag noga ned vad jag gjort för att felsöka; bytt kablar, kopplat direkt mot fiberomkopplaren, testat olika datorer osv. Allt som man vet att de kommer fråga. Jag skickade med siffror vid olika tidpunkter och grafer över dygnet. Häromdagen fick jag ändå det obligatoriska: "Har du testat att byta nätverkssladden?"-svaret. Verkar inte som om de läst eller förstått mitt mail. Känns lite tröstlöst... dels för att man får ett sådant svar och dels för att det tog nästan två veckor.

Känner du att du får bra respons från telefon-supporten?

Såhär ser mitt dygn ut för PING:

http://public.bratell.se/omni/graph_ping.png

Satte också upp ett jobb som laddar ner en fil från en 10Gbit-länk med jämna mellanrum och registrerar hastigheten:

http://public.bratell.se/omni/graph_speed.png

Båda graferna är nästan identiska mot innan Splitvision/Bornet gjorde sin uppgradering.

Jodå bara jag kom förbi det vanliga "koppla förbi routern" tjatet så får man väl bra respons. Ringde och felanmälde igår igen.
Det syns lika tydligt på dina test som på mina att det är kapacitetsproblem.
En sak som jag inte förstår är att pingen blev sämre än innan "fixen" ? Innan så gick pingen upp i max 70ms, nu går den upp över 100ms. Undrar vad dom gjorde egentligen
Ska se om jag kan ringa Splitvision imorgon igen för att se om man kan skynda på det hela lite, annars finns det ju risk att det kommer vara så här hela jul/nyårs-helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

En sak som jag inte förstår är att pingen blev sämre än innan "fixen" ? Innan så gick pingen upp i max 70ms, nu går den upp över 100ms. Undrar vad dom gjorde egentligen

Lustigt nog är den sämre - men under kortare tid. Vilket är ännu mer förvirrande

Kan ju slänga in veckografen också för skojs skull. Något har ju hänt ivf...

Permalänk
Medlem

Bengt4870, hur ser det ut för dig nu?

Permalänk
Skrivet av Bratell:

Bengt4870, hur ser det ut för dig nu?

Är på jobbet nu så jag kan inte kolla. Det har blivit lite sämre nu igen dom senaste veckorna.
Ringde Bahnhof förra veckan och han sa att han skulle föra det vidare. Får se om jag kanske åker till Splitvision på fredag och pratar med dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft lite kontakt med en av deras tekniker den senaste tiden. I fredags la de om kommunikationen med Gothnet (vår uplink) och han frågade om det fungerar bättre. Tycker väl det gör det för mig. Har kört några trace:er och några omgångar bredbandskollen med bra resultat, trots att det var under kvällstid. Skulle vara intressant att se om du får samma resultat.

Permalänk
Skrivet av Bratell:

Har haft lite kontakt med en av deras tekniker den senaste tiden. I fredags la de om kommunikationen med Gothnet (vår uplink) och han frågade om det fungerar bättre. Tycker väl det gör det för mig. Har kört några trace:er och några omgångar bredbandskollen med bra resultat, trots att det var under kvällstid. Skulle vara intressant att se om du får samma resultat.

Hade problem i lördags kväll. Skulle köra ArmA3 med min son, han bor i borås också och har Banhhof som ISP.
Normalt när vi kör så visar det 1-2ms i lobbyn, nu visade det över 200ms körde ingen pingplotter då men tyvärr så tror jag att problemen kvarstår.
Kan testa från fredag och framåt för och se om det har blivit någon skillnad.
Har du visat honom någon statistik från dina test?

Permalänk
Medlem

Jo, han har tillgång till samma grafer som de jag postat ovan, dvs både hastighet och ping. Vore intressant om du postar dina resultat senare. Ska också göra lite mer tester.

Permalänk
Medlem

Hej!

Bor också i Borås och har samma problem som beskrivits ovan. Min leverantör är Bitcom (100/100). Jag och några grannar har mätt under en längre tid och alla har samma problem, oavsett leverantör. Grannarna har Bahnhof och T3. Tyder på att problemet ligger hos Splitvision/Gothnet.

Permalänk
Skrivet av Bratell:

Jo, han har tillgång till samma grafer som de jag postat ovan, dvs både hastighet och ping. Vore intressant om du postar dina resultat senare. Ska också göra lite mer tester.

Vad använder du för pingverktyg?

Skrivet av Mr_Iggy:

Hej!

Bor också i Borås och har samma problem som beskrivits ovan. Min leverantör är Bitcom (100/100). Jag och några grannar har mätt under en längre tid och alla har samma problem, oavsett leverantör. Grannarna har Bahnhof och T3. Tyder på att problemet ligger hos Splitvision/Gothnet.

Ja det är redan konstaterat att problemet ligger hos Splitvision. Så vi har kommit förbi det steget.
Det är dock bra att vi kan konstatera att det inte spelar någon roll vilken leverantör man har!

Permalänk
Medlem

Hej alla.

jag bor OCKSÅ i Borås "hestra " och är enormt besviken på Borås Stadsnät som enbart hänvisar mig till ming Service provider Tele2
jag har så ruggigt dåliga ping tider samt att vid kvällstid har jag fruktansvärd packet looss när jag kör BF4 tex ,
Först trodde jag det va min Router men icke, gjort det mesta, men detta måste vara problem med borås stadsnät?
För mit 4G mobila bredband är stabilare än 100/10 och då är det jävligt illa...............

Visa signatur

I7 2600K @4450 16gb @1666 ,Gainward Good 2* Gtx 580 Sli , Corsair AX850w , Nzxt H2, Benq XL2410T