Läsa in variabler från fil/script

Permalänk
Medlem

Läsa in variabler från fil/script

Hej,

Tänkte börja lite bakgrund till min fråga. Jag jobbar som mättekniker och har nydligen fått ansvar över en optisk mätutrustning http://www.gom.com/ för den som är intresserad. I utrustningens mjukvara används phyton för att styra mer avancerade funktioner. Eftersom att jag inte har sysslat med Phyton tidigare så har en del problem dykt upp så jag tänkte höra om någon här på forumet kanske skulle kunna hjälpa mig. Jag har läste en del programmering på gymnasiet såsom C++, php och HTLM så jag brukar kunna förstå vad koden gör även fast jag inte skulle kunna skriva den helt själv.

Det jag behöver hjälp med är att skapa ett huvudscript/fil där jag kan definiera globala variabler såsom sökvägar och annat som alltid är samma för alla andra script/program jag skapar. Som liknelse så i en anna mjukvara som använder C/visual basic som programspråk har jag en textfil där vi definierar tex. "output = C:\filer\output", i programmen läser jag då in filen (readPCMFile, kan vara specifik för den mjukvaran) och kan därefter bara ange "output" så blir det följdaktigen C:\filer\output. Behöver jag ändra mapp där filer skall lagras så behöver jag bara ändra i textfilen. Jag vill ådstakomma samma sak i phyton men vet inte hur jag ska gå tillväga. Så min fråga är, hur kopplar jag variabler till en fil/script.

Som sagt, jag är ny på Phyton och jag har försökt läsa på men blir inte riktigt klok. Om ni tycker min fråga är dum så hänvisa mig gärna till en bra källla där jag kan läsa på.

Med vänliga hälsningar

Upptäckte att "Globala variabler" har en annan betydelse i phyton
Visa signatur
Permalänk

Nu vet jag inte om jag förstått det rätt. men om C:\readPCMFile är din fil med variabler som tex innehåller:

output = 'output=C:\filer\output' x=5

Kan du i dina python program köra detta kommando för att köra koden.

exec(open('C:\readPCMFile').read())

annars kanske detta är något?