Byta ut kort pga lågt ASIC quality?

Permalänk
Inaktiv

Byta ut kort pga lågt ASIC quality?

Hej. Precis köpt 2 780s och ena kortet har rätt bra 81% men det andra har endast 59%!

Fick korten några dagar sen. Går det skicka tillbaka ena kortet och få det utbytt pga detta tror ni??

Lite drygt att inte kunna nå den där magiska överklocken pga ett skitkort liksom.

Permalänk
Medlem

Det lär nog vara goodwill så att det ekar mellan träden isådanafall.
Personligen tror jag dock inte att du får lämna tillbaka, såvida du inte har ångerrätt kvar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Det lär nog vara goodwill så att det ekar mellan träden isådanafall.
Personligen tror jag dock inte att du får lämna tillbaka, såvida du inte har ångerrätt kvar.

=(

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Komplett bytte ut kort med låg ASIC-kvalitet, kan dock ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Jasså , vore ju bra då kanske !

Läste lite mer om ångerrätt http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... Verkar ju som att man har rätt öppna och kontrollera varan. Alltså testa grafikkortet i mitt fall antar jag då.
Hmm
Ska höra av mig till butiken och höra med dom.

Permalänk
Medlem

Har du överhuvudtaget provat att överklocka korten ännu?

Det är inte säkert att låg ASIC kommer att innebära en dålig överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Windir87:

Har du överhuvudtaget provat att överklocka korten ännu?

Det är inte säkert att låg ASIC kommer att innebära en dålig överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Jag kunde spela bf4 i 1240 mhz i core under 10 min med nytt flashat bios från skyn3t på maxvolt men sen frös sig spelet/datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ja. Jag kunde spela bf4 i 1240 mhz i core under 10 min med nytt flashat bios från skyn3t på maxvolt men sen frös sig spelet/datorn.

Så nu vill du byta ditt bios flashade kort för att det inte uppfyllde dina förhoppningar?
Skynet lät iofs säkert... Men jag förutsätter att du skriver att det är flashat med ett osupporterat rom innan du lämnar tillbaka det oavsett om du flashat tillbaka det gamla?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-son78:

Så nu vill du byta ditt bios flashade kort för att det inte uppfyllde dina förhoppningar?
Skynet lät iofs säkert... Men jag förutsätter att du skriver att det är flashat med ett osupporterat rom innan du lämnar tillbaka det oavsett om du flashat tillbaka det gamla?

Hade det funkat bra så klart jag inte velat lämna tillbaka, borde säga sig självt..
Ja jag flashar isf tillbaka naturligtvis. Vad har det med frågan att göra. Varför skulle jag säga det flashats om, så länge det funkar borde det vara skit samma?

Permalänk
Medlem

Låg ASIC betyder inte ett skvatt.

Det skiljer sig hela 0,5% ASIC mellan mina två GTX 780. Det ena klockar till 1163 MHz, det andra till 1240 MHz.
Säger det igen: det skiljer hela 0.5% ASIC.

Skrivet av Chamezz:

Vill minnas att Komplett bytte ut kort med låg ASIC-kvalitet, kan dock ha fel.

Nej dom byter inte ut kort pga. låg ASIC. Det handlar rätt och slätt om att nyttja öppet köp om man inte är nöjd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Låg ASIC betyder inte ett skvatt.

Det skiljer sig hela 0,5% ASIC mellan mina två GTX 780. Det ena klockar till 1163 MHz, det andra till 1240 MHz.
Säger det igen: det skiljer hela 0.5% ASIC.

Jasså? Jo såg du hade lite problem med högre klocks i 780 tråden. Hmm, skumt. Man undrar ju om det bara är du eller om det överlag spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jasså? Jo såg du hade lite problem med högre klocks i 780 tråden. Hmm, skumt. Man undrar ju om det bara är du eller om det överlag spelar mindre roll.

Mina gamla GTX 670 hade ASIC på 99,5% och 94,5%, och de klockade ungefär lika bra som de flesta GTX 670 med eftermarknadskylare gjorde.

Jag är övertygad att ASIC överlag spelar mindre roll.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Hej. Precis köpt 2 780s och ena kortet har rätt bra 81% men det andra har endast 59%!

Fick korten några dagar sen. Går det skicka tillbaka ena kortet och få det utbytt pga detta tror ni??

Lite drygt att inte kunna nå den där magiska överklocken pga ett skitkort liksom.

Ångerrätt går att nyttja oavsett anledning om varan är i väsentligt oförändrat skick(Även om vad du gjort minskat värdet på den genom att testa, dock ej flashning), 14 dagar enligt lag.

Permalänk
Medlem

Tror inte butiken accepterar om man har flashat kortet med annat bios. Tänk på nästa kund ska få kortet. Flasha tillbaka till gamla.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Tror inte butiken accepterar om man har flashat kortet med annat bios. Tänk på nästa kund ska få kortet. Flasha tillbaka till gamla.

Skrev ju jag såklart ska flasha tillbaka det om jag lämnar tillbaka det med ångerrätten. Ska testa lite överklocks igen och sätta fast fläktläge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Hade det funkat bra så klart jag inte velat lämna tillbaka, borde säga sig självt..
Ja jag flashar isf tillbaka naturligtvis. Vad har det med frågan att göra. Varför skulle jag säga det flashats om, så länge det funkar borde det vara skit samma?

Ponera den annonsen. Begagnat omflashat kort med lågt asics värde säljes för nypris. Snyggt?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-son78:

Ponera den annonsen. Begagnat omflashat kort med lågt asics värde säljes för nypris. Snyggt?

Huvudsaken är att kortet är i helt oförändrat skick från när jag fick det. Flashar man tillbaka bios så är det liksom inget som ändrats i kortet om du tror det.

Permalänk
Medlem

Vad baseras egentligen ASIC värdet på? Det är ett värde man får genom GPU-Z men vad är det för parametrar som programmet läser av egentligen? Nån klock vs volt ratio eller vad?

Permalänk
Medlem

KAN DU PROVA ÖVERKLOCKA FÖRST INNAN DU LÄMNAR IN. du låter precis som någon fått en ny iphone o sen vill lämna in den för man hitta en ytte pytte liten skråma på typ insidan av ladd kontakten.

ge dig, funkar kortet så funkar det, jag hoppas personligen att när du lämnat in den får då betala felsöknings avgiften. not to be a hater liksom, men du e rätt omständig.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gtoxed:

KAN DU PROVA ÖVERKLOCKA FÖRST INNAN DU LÄMNAR IN. du låter precis som någon fått en ny iphone o sen vill lämna in den för man hitta en ytte pytte liten skråma på typ insidan av ladd kontakten.

ge dig, funkar kortet så funkar det, jag hoppas personligen att när du lämnat in den får då betala felsöknings avgiften. not to be a hater liksom, men du e rätt omständig.

Visst men det spelar roll i mitt fall faktiskt. För hade klocken hållt upp mot 1280 snåret så hade jag nog kunnat ligga på 100+ fps i Shanghai även vid fps drops vilket var mitt mål. Nu ligger den runt 90 fps +- 5 som sämst verkar det som.
(Ultra med 2x AA)
Kanske iofs ordnar sig om dom optimerar drivrutinerna framöver vem vet..
Ilandsproblem i hög grad, jag vet.

Permalänk
Medlem

pro tip från coachen, bencha EJ ett så ostabilt spel som bf4 om du skall bestämma om ett grafikkort klarar klocken........

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören, tycker det är ett jävla oskick att returnera grejer på sådana här grunder. Även om jag förstås kunde fortsätta kedjan och returnera det, så skulle jag bli ruskigt irriterad om jag betalade för ett flång nytt grafikkort, men fick ett tydligt begagnat dito med massa släpspår på kontaktblecken, fingeravtryck, etc, och därmed inte vetat alls vem som hanterat det, hur det har hanterats, varför det returnerades, och till på köpet tvingades leva med att inte veta om nån jävla dåre har hållit på och överklockat det alldeles för mycket och haft sig.

Ju färre kunder som håller på och returnerar grejer för idiotgrejer, desto fler kunder får det de betalar för, dvs nya prylar. Att skicka in ett grafikkort för en sån här pryl likställer jag med försäkringsbedrägeri; du kanske blir lite nöjdare med livet, men någon annan åker på bajsmackan istället, och får indirekt stå för ditt kalas.

Och om du nu är så orolig för det där med ASIC quality (vilket du inte behöver vara); det är ju dessutom ett lotteri, hur vet du att det du eventuellt får i utbyte inte har ett ännu lägre värde på den fronten?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Är det ens fastställt vad ASIC-kvalité baseras på och dess relation till kretsens kvalité?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Fungerar kortet vid stock fw och stor klock?
Om ja. Då får du leva med det. Det är den enga garanti kortet kommer med. Absolut ingen garanti för att kortet kommer oc till skyarna.

Samt att jag tror inte du kan ångra köpet av kortet när du öppnat förpackningen och testat kortet. Ett krav är att varan skall gå att sälja igen. (finns så klar goodwill men inget du skall förvänta dig och räkna med.)

Alla kort är olika och kan skilja oerhört. Vissa kort går att sätta rekord med medans andra inte går en hz över stock.

Och som redan sagt bencha inte i bf4 ännu på ett tag. Spelet är inte enns färdigt ännu. Bara EA som ville få ut det före CoD Ghost :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Är det ens fastställt vad ASIC-kvalité baseras på och dess relation till kretsens kvalité?

Skall vara stock volt i förhållande till freckvens och temp.
Ju högre asic-värde du har desto troligare är det att du kan nå en hög OC.
Dock är det fortfarande ett lotteri om hurvida du kan klocka det ändå.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Huvudsaken är att kortet är i helt oförändrat skick från när jag fick det. Flashar man tillbaka bios så är det liksom inget som ändrats i kortet om du tror det.

Du flashade ju kortet för att kunna maxa det mer än stock. Så jo du kan ha förstört det vaffan vet du va du förstörde under tiden?!

Om du hade vetat vad jag jobbar så hade vi haft en helt annan argumentation. Jag vet vad jag snackar om.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-son78:

Du flashade ju kortet för att kunna maxa det mer än stock. Så jo du kan ha förstört det vaffan vet du va du förstörde under tiden?!

Om du hade vetat vad jag jobbar så hade vi haft en helt annan argumentation. Jag vet vad jag snackar om.

Kan du då vara så snäll och upplysa mig?

Vad för "skada" har kortet tagit av att man flashat till ett vältestat oc bios och sen tillbaka till stock?

Somliga här verkar tro kortet är i förändrat skick, men det är det inte som sagt.

Det står ju i konsumentköplagen att man får öppna paketet för att kontrollera produkten. Alltså testa det i mitt fall måste det vara.

Att det inte är något fel på det kan jag hålla med om. Kom upp i en stabil klock på 1222 precis. Men temperaturen verkade gå upp mot 90 efter 1 timmes spelande
Som jag förstår det är det min adliga rättighet att returnera kortet om jag inte vill ha det längre enligt ångerrätten?

Permalänk
Medlem

Du verkar ju vara immun till kritik och helt sakna moralisk kompass så vad väntar du på, skicka tillbaka det. Personligen hoppas jag du får ett ännu sämre nästa gång.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naga:

Du verkar ju vara immun till kritik och helt sakna moralisk kompass så vad väntar du på, skicka tillbaka det. Personligen hoppas jag du får ett ännu sämre nästa gång.

Cry much?
Jag är ganska immun mot åsikter jag inte anser ha någon logik eller resonemang bakom ja, vilket i detta fallet jag inte fått hittills åtminstone. Moralisk kompass -Vad anser du vara omoraliskt i att skicka tillbaka ett kort i oförändrat skick?
Okej hoppas du på du, hoppas du inte åker på negativ karma för det..

Permalänk
Medlem

Högre ASIC värde betyder mindre strömläckage som chipet i fråga har. Generellt sätt betyder det att det behövs mindre spänning för att nå samma klock men det säger inte hur högt du kan överklocka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|