Permalänk

Magneter i pc moddning

Hej sweclockers!
Jag tänkte använda magneter att fästa olika diversa komponenter i min nya rig. Men vet ej om de kan skada hårdvaran på något sätt. Googlade lite och hittade inga topics på detta och antog att det inte var någon fara, men man vill ju vara riktigt säker:)

Vill montera några LEDs och kanske förankra pumpen (bra eller dåligt för vibrationer/ljud?) och liknande.
Undrar också om någon känner till någonstans man kanske kan få tag på lite olika magneter (i styrka och storlek)

Tack i förhand //Fabbe

Permalänk
Medlem

Mekanisk hårddisk är väl den största risken.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ja, som sagt, mekaniska hårddiskar kan väl eventuellt bli ledsna av magnetfält. Elmotorer kan i alla fall i teorin störas av det, även om de förmodligen inte tar skada av det, så du kanske ska fundera på om du verkligen vill hänga upp pumpen på det sättet. Det är väl lite onödigt att riskera tillförlitligheten på den fronten.

Dealextreme säljer en uppsjö neodymmagneter i olika storlekar och form till bra priser, dessutom är det fraktfritt. Har du inte bråttom med leverans, så är det ett bra ställe att leta. Ta en kik här: http://dx.com/s/neodymium+magnet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Men några pytte pytte små borde väl inte störa en hårddisk som sitter i sitt lilla hotswap? Jag kan ju alltid fixa det med lite dubbelhäftande tejp, men hade allra helst vilat köra med lite magneter, vara lite "out of the box" men ja ja.

Bra magnet länk, fanns massor med goods där, och gillar din signature kaput

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbe_litto93:

Men några pytte pytte små borde väl inte störa en hårddisk som sitter i sitt lilla hotswap? Jag kan ju alltid fixa det med lite dubbelhäftande tejp, men hade allra helst vilat köra med lite magneter, vara lite "out of the box" men ja ja.

Bra magnet länk, fanns massor med goods där, och gillar din signature kaput

Nä, i realiteten är det nog ganska lugnt, det sitter ju ett par jävulskt kraftiga neodymmagneter disken, som tillhör ställdonet för läshuvudet. Plattorna roterar kontinuerligt genom deras magnetfält utan att tappa data. Jag skulle dock ändå inte gambla på att sätta upp disken med magneter, om det fanns data jag var rädd om på den. Även om det förmodligen är ren paranoia från min sida, så kan jag därmed inte med gott samvete rekommendera någon annan att testa något jag själv inte skulle göra.

Jepp, DX är rätt nice ibland. Neodymmagneter är nog så idealiskt det blir till den här sortens grejer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

du ska nog inte behöva oroa dig=) man kanske inte behöver ha dom starkaste magneterna som man hittar och sätt dom inte bredvid/på en hårddisk eller liknade saker! eller så använd självhäftade kardborreband! sett många som använder det! http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/... finns säkert bättre om du söker men själv använde jag Biltemas för att fästa min baslåda på 50 kg plus i skuffen på bilen så det inte gled runt det funkade! men magnater kan ju bli grymt snygg om man är lite påhittig!

Visa signatur

SSD: Kingston SSDNow V300 120GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB CPU: Intel Core i5-2320 CPU-kylare: Cooler Master Seidon 120M RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB MOBO: msi p67a-gd65 PSU: Corsair CX 600W Chassi: corsair carbide air 540 OS: Windows 8.1 Pro 64-bit Headset: Razer Black Shark Mus: Razer Black Mamba Tangentbord: Razer Black Widow Tablet: Sony Xperia Z