Dålig prestanda med SLI i BF4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Också gjort en tråd om detta. SLI funkar inte i bf4 för närvarande om man inte kör äldre kort.

Helt felaktigt, har fungerat precis som det ska sedan första Alphan.

Ang topic så ska knappast processorn begränsa grafikkorten så pass mycket att det inte märks någon skillnad, BF4 är väldigt GPU krävande på Ultra med 4xAA och HBAO, när det väl tar stopp för processorn och den inte klarar mer, då går GPU usage ner på varje kort bara, FPS ska inte sänkas, processorn fortsätter jobba så hårt den kan.

Ett grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användning ligger på 60% för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkortet inte behöver jobba lika mycket.

Två grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användningen ligger på 30% på varje kort för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkorten inte behöver jobba lika mycket.

Detta ska resultera i precis samma FPS, gör de inte det så är det något som inte stämmer.

Ligger däremot GPU användningen på 100%, så är inte grafikkortet begränsat av processorn alls, utan den får härja fritt, det man kan göra då är att sänka grafikkortsinställningar så får man mer FPS, att höja processorns hastighet gör då väldigt liten skillnad.

Har man en relativt långsam processor för dagens standard, är det bokstavligen talat dumt att köpa 2st grafikkort, då processorn sällan kommer tillåta båda grafikkorten att härja fritt, då grafikkorten kommer ligga på låt säga 60% styck, skulle vi istället haft 1 grafikkort hade det bara klarat 100%, fast spelet kan använda 120%, det betyder att för det spelet har du betalat 4000kr för 20% mer prestanda, extremt ovärt pengarna.

Givetvis finns det spel som är mer GPU krävande, som har mer effekter än andra spel som kan ta nytta av den där extra GPU kraften, då istället varje kort ligger på kanske 80% styck, då märker vi rejäl skillnad och det kan vara värt dom där extra pengarna för ett till kort.

Att köpa billigare processor och strunta i att överklocka, sedan köpa dyrare grafikkort är ett misstag som allt för många gör, kasta pengar i sjön bokstavligen.

I TS fall så är det tyvärr så, kör på förra generationens Intel processor i 3.5GHz/3.9GHz Turbo, när 2st GTX 580 1.5GB behöver en 3770k i 4.6GHz för att inte flaska i Battlefield 3, och ett GTX 780 presterar som 2st GTX 580, nu har han till och med 2st 780, det betyder att processorn inte ens hänger med i endast ett av hans 2 kort, han har alltså köpt ett kort för mycket helt i onödan som inte används.

Däremot finns det givetvis spel som tar mer nytta av det, som t.ex. Metro: Last Light som är klart tyngre på GPU delen än CPU, men för det mesta kommer det vara helt bortkastat. Eller om man t.ex. spelar i upplösningar så som 5760x1080.

Iallafall för att få någorlunda prestanda ur dessa 2st 780 så krävs det att hans 3770k överklockas till omkring 4.5GHz

Men det ska inte bli sämre prestanda iallfall genom att slå på SLI, det enda som händer är att grafikkorten används mindre styck, men tillsammans får dom lika mycket prestanda som ett kort i högre användning hade fått.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

2st GTX 580 1.5GB behöver en 3770k i 4.6GHz för att inte flaska i Battlefield 3.

Nej.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

Helt felaktigt, har fungerat precis som det ska sedan första Alphan.
.......
Ett grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användning ligger på 60% för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkortet inte behöver jobba lika mycket.

Två grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användningen ligger på 30% på varje kort för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkorten inte behöver jobba lika mycket.

Detta ska resultera i precis samma FPS, gör de inte det så är det något som inte stämmer.

Ligger däremot GPU användningen på 100%, så är inte grafikkortet begränsat av processorn alls, utan den får härja fritt, det man kan göra då är att sänka grafikkortsinställningar så får man mer FPS, att höja processorns hastighet gör då väldigt liten skillnad.
........

Då processorn flaskar går den väl upp mot 99%? För det gjorde den inte vad jag kommer ihåg när jag körde SLI nämligen, vilket fått mig tro att det INTE är cpun som flaskar.
Det andra du säger verkar däremot stämma som jag skrivit i min tråd, att korten i SLI jobbar mindre per kort men ger ungefär samma fps som single kort.

Permalänk
Avstängd

det där låter ju skumt
måste vara nån powersaving som är på.

har du löst det?

min i7 2600K i 4.8Ghz flaskar med 2st överklockade 780s i 1080P Ultra inställningar
korten ligger ofta runt 85-95%
lite högre på mindre banor.

jag tippar på att man måste över 5Ghz om man ska kunna utnytja grafikkorten helt.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pg_ice:

det där låter ju skumt
måste vara nån powersaving som är på.

har du löst det?

min i7 2600K i 4.8Ghz flaskar med 2st överklockade 780s i 1080P Ultra inställningar
korten ligger ofta runt 85-95%
lite högre på mindre banor.

jag tippar på att man måste över 5Ghz om man ska kunna utnytja grafikkorten helt.

Intressant, du har ju liknande rigg då ju (fast jag kör single atm). Vad får du för fps drops på ultra med SLI när du springer runt på shanghai i default clocks? Jag kan få ner mot 70-80 (nog närmst 80) ibland även om den ofta ligger 100+ på shanghai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Helt felaktigt, har fungerat precis som det ska sedan första Alphan.

Ang topic så ska knappast processorn begränsa grafikkorten så pass mycket att det inte märks någon skillnad, BF4 är väldigt GPU krävande på Ultra med 4xAA och HBAO, när det väl tar stopp för processorn och den inte klarar mer, då går GPU usage ner på varje kort bara, FPS ska inte sänkas, processorn fortsätter jobba så hårt den kan.

Ett grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användning ligger på 60% för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkortet inte behöver jobba lika mycket.

Två grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användningen ligger på 30% på varje kort för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkorten inte behöver jobba lika mycket.

Detta ska resultera i precis samma FPS, gör de inte det så är det något som inte stämmer.

Ligger däremot GPU användningen på 100%, så är inte grafikkortet begränsat av processorn alls, utan den får härja fritt, det man kan göra då är att sänka grafikkortsinställningar så får man mer FPS, att höja processorns hastighet gör då väldigt liten skillnad.

Har man en relativt långsam processor för dagens standard, är det bokstavligen talat dumt att köpa 2st grafikkort, då processorn sällan kommer tillåta båda grafikkorten att härja fritt, då grafikkorten kommer ligga på låt säga 60% styck, skulle vi istället haft 1 grafikkort hade det bara klarat 100%, fast spelet kan använda 120%, det betyder att för det spelet har du betalat 4000kr för 20% mer prestanda, extremt ovärt pengarna.

Givetvis finns det spel som är mer GPU krävande, som har mer effekter än andra spel som kan ta nytta av den där extra GPU kraften, då istället varje kort ligger på kanske 80% styck, då märker vi rejäl skillnad och det kan vara värt dom där extra pengarna för ett till kort.

Att köpa billigare processor och strunta i att överklocka, sedan köpa dyrare grafikkort är ett misstag som allt för många gör, kasta pengar i sjön bokstavligen.

I TS fall så är det tyvärr så, kör på förra generationens Intel processor i 3.5GHz/3.9GHz Turbo, när 2st GTX 580 1.5GB behöver en 3770k i 4.6GHz för att inte flaska i Battlefield 3, och ett GTX 780 presterar som 2st GTX 580, nu har han till och med 2st 780, det betyder att processorn inte ens hänger med i endast ett av hans 2 kort, han har alltså köpt ett kort för mycket helt i onödan som inte används.

Däremot finns det givetvis spel som tar mer nytta av det, som t.ex. Metro: Last Light som är klart tyngre på GPU delen än CPU, men för det mesta kommer det vara helt bortkastat. Eller om man t.ex. spelar i upplösningar så som 5760x1080.

Iallafall för att få någorlunda prestanda ur dessa 2st 780 så krävs det att hans 3770k överklockas till omkring 4.5GHz

Men det ska inte bli sämre prestanda iallfall genom att slå på SLI, det enda som händer är att grafikkorten används mindre styck, men tillsammans får dom lika mycket prestanda som ett kort i högre användning hade fått.

Stort tack för ett väldigt bra svar!
Även stort tack till alla andra som engagerat sig i mitt broblem.

Jag antar att jag var lite för optimistisk när det gällde min processor med två 780 kort. Tyvärr så är jag inte speciellt kunnig när det gäller överklockning av processorer så jag antar att jag gör så att jag använder bara ett kort och ger det andra till min son som oxå spelar BF4. Tror inte min son klagar så mycket över att få använda ett 780 kort i sin dator. Jag skrev tidigare att processorn varit överklockad och det gjordes med ett Asus program som följde med moderkortet, kommer dock inte ihåg vad det hette.

Får väl lära mig om överklockning vid ett senare tillfälle och ta tillbaka kortet när tiden är inne.

Sorry, som några nämt tidigare i tråden så stämmer datorn i sign just förutom grafikkorten!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Intressant, du har ju liknande rigg då ju (fast jag kör single atm). Vad får du för fps drops på ultra med SLI när du springer runt på shanghai i default clocks? Jag kan få ner mot 70-80 (nog närmst 80) ibland även om den ofta ligger 100+ på shanghai.

vet ej men just den banan verkar vara mer CPU beroende än alla andra
det droppar mer där.
jag får nog ungefär samma fps som du där men då med ett kort extra.
4000:- kastade i sjön

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

Om du läser i hans singatur så står det "I7 3770" stock visserligen.

Han hade inte den signaturen när jag skrev.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pg_ice:

vet ej men just den banan verkar vara mer CPU beroende än alla andra
det droppar mer där.
jag får nog ungefär samma fps som du där men då med ett kort extra.
4000:- kastade i sjön

Tycker det är ganska förjäkligt faktiskt. Nu klockat processorn till 4.9 ghz på 1.46 volts, installerat nya drivrutinerna från idag 331.82, och ändå ligger man inte över 100+ fps stabilt i bf4 på Shanghai banan med 780 sli @ 1200 Mhz coreclock... Tittar man ut mot havet från vissa platser ligger den där och varierar mellan 80-90 fps (medan upp mot 200 fps andra ställen). Alltså inte det minsta bättre än ett single 780 @ 1300 Mhz i coreclock, snarare sämre.
Suck.

Permalänk
Medlem

SLI fungerar utmärkt för mig med drivrutinerna som kom ut här om dan i alla fall. Stämmer bra med Sweclockers prestanda index för BF4. Köpte spelet i söndags så kan inte säga något om tidigare drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Tittar man ut mot havet från vissa platser ligger den där och varierar mellan 80-90 fps (medan upp mot 200 fps andra ställen). Alltså inte det minsta bättre än ett single 780 @ 1300 Mhz i coreclock, snarare sämre.
Suck.

Du måste ha ett magiskt GTX 780.
Inte en chans i helvete att ett av mina kort skulle klara av att levera mer än 80-90 fps stabilt i MP, för att inte nämna 200 fps.
Tillsammans, javisst, men ensamt? Inte en chans...

(Ska tillägga att jag inte vet vad du kör för inställningar, men jag antar att du är ute efter GPU/CPU-usage här?)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Tycker det är ganska förjäkligt faktiskt. Nu klockat processorn till 4.9 ghz på 1.46 volts, installerat nya drivrutinerna från idag 331.82, och ändå ligger man inte över 100+ fps stabilt i bf4 på Shanghai banan med 780 sli @ 1200 Mhz coreclock... Tittar man ut mot havet från vissa platser ligger den där och varierar mellan 80-90 fps (medan upp mot 200 fps andra ställen). Alltså inte det minsta bättre än ett single 780 @ 1300 Mhz i coreclock, snarare sämre.
Suck.

nja så illa är det inte här
jag bootade om efter förra posten och fpsen gick upp en hel del nästa runda på samma bana så det vart nåt tjall just då.
på Golmud Railway som jag körde nyss så var det en extrem fps
runt 130-160 hela tiden och GPU usagen på 90-100%
helt ok.

misstänker att du kör Windows 7 ?
skaffa Win 8.1 så kommer du få en 20% ökning
CPU optimeringen är bättre i Win 8.1 så du kommer få en högre GPU usage.

ska testa 331.82 nu

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag upplevt problem med SLI sedan första klientuppdateringen av BF4.

i7 3770k @ stock
2x GTX Titan @ 1200Mhz

Tidigare skalade min Titaner perfekt, nu ligger de mellan 50-60% vardera till resultat av en lägre FPS.
Så kan någon förklara för mig hur hur samma setup efter en uppdatering helt plötsligt får för sig att flaska processorn?

Det är många i denna tråden som direkt pekar på att processorn flaskhalsar. Men jag tror snarare det ligger en hund begraven sedan uppdateringen. Verkar vara många som uppmärksammat detta sedan uppdateringen.

EDIT: Såg att 331.82 släpptes igår på Guru3d. Hänvisar till uppdaterade SLI-profiler för BF4. Får sätta tänderna i detta när jag kommer hem
http://www.guru3d.com/files_details/geforce_331_82_whql_drive...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det lär vara att den nyaste generationen inte fungerar men äldre fungerar. Mina 680 tuffar på alldeles utmärkt i SLI. Har märktbart sämre FPS med singelkort.

För att återgå till topic borde det kanske överklockas lite. TS och jag har ju samma processorfamilj och jag har som sagt var inga problem. TS kan testa att stänga av HT samt överklocka?

Köpa 3770 för att stängs ht?? Då kunde han köpt 3570 ...

Överklocka enligt guider på nätet o håll koll på kylningen/temperaturerna på cpu.

Själv kör jag min i 5,1ghz Med ht på dock med vattrnkylning.
Du bör kunna köra 4.5-4.7 utan problem om du skaffar en vettig kylare

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Köpa 3770 för att stängs ht?? Då kunde han köpt 3570 ...

Överklocka enligt guider på nätet o håll koll på kylningen/temperaturerna på cpu.

Själv kör jag min i 5,1ghz Med ht på dock med vattrnkylning.
Du bör kunna köra 4.5-4.7 utan problem om du skaffar en vettig kylare

Förstår vad du menar men tänkte mer för att testa vad som händer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av deadich:

Han hade inte den signaturen när jag skrev.

okej då!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

TS - Letade runt lite på nätet och hittade följande info som kanske kan vara intressant för dig:

Citat:

make sure HPET is enabled in BIOS (64bit mode if its there) some boards call it a different name to HPET so check in your manual or look on your boards website.

Then in windows open up command prompt ("cmd" in start search without quotes) make sure its Admin rights at the top of the cmd box and then enter

bcdedit /set useplatformclock true

and reboot, then test in Wintest timer app to see if its enabled here is a link for wintest timer the top number should read 14.3MHz or something like that if it doesn't then HPET is not being used. The bottom number when you run the test should be 1.000 with HPET enabled.

If you want to revert the changes and let windows decide which timer is better then use this command in cmd

bcdedit /deletevalue useplatformclock

then reboot.

Some people say it helps with performance but Im not so sure. I have it disabled in OS but on in BIOS and have had no problems so far. When I enabled it I didn't really see any performance increase to be honest. But every system is different so you may as well try it out. You can always revert back if it doesn't help

Citat:

I fixed my problem my using ParkControl and disable Parking... i had 2-4 cores going into park while playing lol..

now i am back to 90% avg GPU usage on both cards

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Du måste ha ett magiskt GTX 780.
Inte en chans i helvete att ett av mina kort skulle klara av att levera mer än 80-90 fps stabilt i MP, för att inte nämna 200 fps.
Tillsammans, javisst, men ensamt? Inte en chans...

(Ska tillägga att jag inte vet vad du kör för inställningar, men jag antar att du är ute efter GPU/CPU-usage här?)

Nja jag kör 2x antialiasing post.. Allt annat ultra.
edit: Ensamt har jag sett åtminstone 170 fps om man kollar vissa riktningar på vissa ställen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pg_ice:

nja så illa är det inte här
jag bootade om efter förra posten och fpsen gick upp en hel del nästa runda på samma bana så det vart nåt tjall just då.
på Golmud Railway som jag körde nyss så var det en extrem fps
runt 130-160 hela tiden och GPU usagen på 90-100%
helt ok.

misstänker att du kör Windows 7 ?
skaffa Win 8.1 så kommer du få en 20% ökning
CPU optimeringen är bättre i Win 8.1 så du kommer få en högre GPU usage.

ska testa 331.82 nu

Dom flesta banor verkar fps vara bra på, golmund är en sån bana. Men kolla ut mot havet från Shanghai banan på diverse platser där man ser långt. Gärna genom en större gata också, så ser du att fpsen dippar ner mot 85 åtminstone (vissa platser upp mot 200 fps ja.. men fps droppsen jag vill bli kvitt.).

Har Win 8.1. Till och med lyckats registrera det så det är up to date och allt.

Skrivet av Mocka:

TS - Letade runt lite på nätet och hittade följande info som kanske kan vara intressant för dig:

Parking cores har jag testat, ingen skillnad.. Det andra har jag inte testat, kan se om jag ser i bios annars verkar det långsökt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Nja jag kör 2x antialiasing post.. Allt annat ultra.
edit: Ensamt har jag sett åtminstone 170 fps om man kollar vissa riktningar på vissa ställen..

Tror de flesta får bra FPS om de tittar rakt upp i det blå

Skrivet av anon99565:

Parking cores har jag testat, ingen skillnad.. Det andra har jag inte testat, kan se om jag ser i bios annars verkar det långsökt..?

Är ingen expert men det handlar om timings och hur datorn hanterar det vs Windows. Tydligen kan det ge upphov till suttering eftersom timings inte är synkade eller något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Tror de flesta får bra FPS om de tittar rakt upp i det blå

Är ingen expert men det handlar om timings och hur datorn hanterar det vs Windows. Tydligen kan det ge upphov till suttering eftersom timings inte är synkade eller något sådant.

Jo men kan ligga runt 130-140 fps stabilt vissa platser utan att kolla mot himlen.
Ok, ska se om jag ska kunna fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jo men kan ligga runt 130-140 fps stabilt vissa platser utan att kolla mot himlen.
Ok, ska se om jag ska kunna fixa det.

Har knapp erfarenhet av hög FPS då jag alltid kör med Vsync på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Citat:

I fixed my problem my using ParkControl and disable Parking... i had 2-4 cores going into park while playing lol..
now i am back to 90% avg GPU usage on both cards

det där är i Windows 7 ja
parkade CPU er är enbart igång vid Idle Aldrig vid max load.
det är ju bara att dra igång MSI afterburner så ser man hur många trådar som är aktiva.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Men kolla ut mot havet från Shanghai banan på diverse platser där man ser långt. Gärna genom en större gata också, så ser du att fpsen dippar ner mot 85 åtminstone

fixa en screenshot med fraps och fpsen med så ska jag leta upp samma ställe på den banan så kan vi jämföra fpsen.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pg_ice:

fixa en screenshot med fraps och fpsen med så ska jag leta upp samma ställe på den banan så kan vi jämföra fpsen.

Okej

och

Allt ultra/max inställningar förutom 2x AA istället för 4x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

det där är i Windows 7 ja
parkade CPU er är enbart igång vid Idle Aldrig vid max load.
det är ju bara att dra igång MSI afterburner så ser man hur många trådar som är aktiva.

Så parked cores fungerar inte i Win8?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99565:

Okej
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/omylypyvwuxf/

och
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/zbuqdwnfcsbzco/

Allt ultra/max inställningar förutom 2x AA istället för 4x.

Satte allt på Ultra i 1920x1080... 4x AA dessutom

Första bilden hade jag ~60 fps på... andra ~80 fps

Nu körde jag visserligen med högre AA och har sämre kort... men tänkte att det kanske ger en indikation iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Satte allt på Ultra i 1920x1080... 4x AA dessutom

Första bilden hade jag ~60 fps på... andra ~80 fps

Nu körde jag visserligen med högre AA och har sämre kort... men tänkte att det kanske ger en indikation iaf

Okej, jo du har ju äldre kort så..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Okej
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/omylypyvwuxf/

och
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/zbuqdwnfcsbzco/

Allt ultra/max inställningar förutom 2x AA istället för 4x.

orkade inte vänta på att skyskrapan skulle rasa så möjligt att det blir sämre fps då

här är min fps
allt på Ultra och 4x MSAA (samma fps med 2x)

här med Resolution scale på 150%

det vore intressant om nån med en överklockad i7 4770K och GTX 780 SLI kunde kolla samma ställen och fpsen.
jag är rätt säker på att det skiljer en hel del
Haswell är vassare med SLI än vad Sandy Bridge är

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pg_ice:

orkade inte vänta på att skyskrapan skulle rasa så möjligt att det blir sämre fps då

här är min fps
allt på Ultra och 4x MSAA (samma fps med 2x)
http://privat.bahnhof.se/wb192876/bf4%202013-11-21%2015-51-47...

http://privat.bahnhof.se/wb192876/bf4%202013-11-21%2016-27-27...

här med Resolution scale på 150%
http://privat.bahnhof.se/wb192876/bf4%202013-11-21%2015-56-03...

det vore intressant om nån med en överklockad i7 4770K och GTX 780 SLI kunde kolla samma ställen och fpsen.
jag är rätt säker på att det skiljer en hel del
Haswell är vassare med SLI än vad Sandy Bridge är

Du verkar ligga 10-15 fps högre än mig då. Jag har 1333 ram minnen. Kanske borde ta och klocka dom då se om det blir nån skillnad.. Du har även 100 MHz mer i cpu coreclock.

Du har inte klockat grafikkorten då trots du har vattenkylning?

edit: Kan tilläggas att jag tog mina bilder med ett 780, men får inte bättre fps med 2 kort just nu ändå så..