Också gjort en tråd om detta. SLI funkar inte i bf4 för närvarande om man inte kör äldre kort.
Helt felaktigt, har fungerat precis som det ska sedan första Alphan.
Ang topic så ska knappast processorn begränsa grafikkorten så pass mycket att det inte märks någon skillnad, BF4 är väldigt GPU krävande på Ultra med 4xAA och HBAO, när det väl tar stopp för processorn och den inte klarar mer, då går GPU usage ner på varje kort bara, FPS ska inte sänkas, processorn fortsätter jobba så hårt den kan.
Ett grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användning ligger på 60% för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkortet inte behöver jobba lika mycket.
Två grafikkort
CPU flaskar rejält, GPU användningen ligger på 30% på varje kort för processorn inte hänger med i svängarna så grafikkorten inte behöver jobba lika mycket.
Detta ska resultera i precis samma FPS, gör de inte det så är det något som inte stämmer.
Ligger däremot GPU användningen på 100%, så är inte grafikkortet begränsat av processorn alls, utan den får härja fritt, det man kan göra då är att sänka grafikkortsinställningar så får man mer FPS, att höja processorns hastighet gör då väldigt liten skillnad.
Har man en relativt långsam processor för dagens standard, är det bokstavligen talat dumt att köpa 2st grafikkort, då processorn sällan kommer tillåta båda grafikkorten att härja fritt, då grafikkorten kommer ligga på låt säga 60% styck, skulle vi istället haft 1 grafikkort hade det bara klarat 100%, fast spelet kan använda 120%, det betyder att för det spelet har du betalat 4000kr för 20% mer prestanda, extremt ovärt pengarna.
Givetvis finns det spel som är mer GPU krävande, som har mer effekter än andra spel som kan ta nytta av den där extra GPU kraften, då istället varje kort ligger på kanske 80% styck, då märker vi rejäl skillnad och det kan vara värt dom där extra pengarna för ett till kort.
Att köpa billigare processor och strunta i att överklocka, sedan köpa dyrare grafikkort är ett misstag som allt för många gör, kasta pengar i sjön bokstavligen.
I TS fall så är det tyvärr så, kör på förra generationens Intel processor i 3.5GHz/3.9GHz Turbo, när 2st GTX 580 1.5GB behöver en 3770k i 4.6GHz för att inte flaska i Battlefield 3, och ett GTX 780 presterar som 2st GTX 580, nu har han till och med 2st 780, det betyder att processorn inte ens hänger med i endast ett av hans 2 kort, han har alltså köpt ett kort för mycket helt i onödan som inte används.
Däremot finns det givetvis spel som tar mer nytta av det, som t.ex. Metro: Last Light som är klart tyngre på GPU delen än CPU, men för det mesta kommer det vara helt bortkastat. Eller om man t.ex. spelar i upplösningar så som 5760x1080.
Iallafall för att få någorlunda prestanda ur dessa 2st 780 så krävs det att hans 3770k överklockas till omkring 4.5GHz
Men det ska inte bli sämre prestanda iallfall genom att slå på SLI, det enda som händer är att grafikkorten används mindre styck, men tillsammans får dom lika mycket prestanda som ett kort i högre användning hade fått.
Projektlogg: Vector Qlimax
X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240