Behöver man göra ominstallation av OS vid processorbyte?

Permalänk
Medlem

Behöver man göra ominstallation av OS vid processorbyte?

Ska byta från Amd t-bird 1,1Ghz till AMD T-bred 2,0 Ghz.

Innan har jag bytt processor utan att ha behövt ominstallera OSet men då var det inom samma processorfamilj.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från P4 1,7 WIllamette till en P4 1,8 Northwood coh det var inga problem , jag tror inte du behöver oroa dig för att behöva installera om.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Celeron 333Mhz till en P4 2.66Ghz, behöll hårddiskarna och det fungera fint.
Men jag formatera och installera om ändå.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Nix, det behövs inte.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Nej

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på om du kör WinXP eller inte...

Byter du enbart processorn ska det inte vara någon fara, men det kan strula om du byter moderkort. För mig har Win2k strulat när jag bytt från BX till Via Apollo Pro 133T och tillbaka. BSOD blev det då, kom inte ens in i systemet i felsäkert läge.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Moderkort är ju ganska självklart att det strular... det är ju det som är 90% av allt typ.
Processor borde inte göra nån speciell skillnad... det skulle vara ifall det är olika cache-size på CPUn och att windows vid installation har optimerat sig för den mindre och då inte kan utnyttja den nya stora fullt ut...

Visa signatur

"Memory is like an orgasm. It's a lot better if you don't have to fake it." - Seymore Cray

Permalänk

Så länge det är samma moderkort spelar det inget roll..

Kan hända att så länge det är samma tillverkare för samma CPU kan det hända att det fungerar smärtfritt.

Men jag hade extremt svårt vid bytte fån Intel till AMD.. fick helt enkelt radera windows mappen innan..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

kan säga at dte inte var ngn hit att byta från kt266A til nforce.....format löste dock problemet.....;O)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Jag bytte från en Celeron 333Mhz till en P4 2.66Ghz, behöll hårddiskarna och det fungera fint.
Men jag formatera och installera om ändå.

hur i hela hvletet´fick du det att funka?? borde vara helt j***a omöjligt att du kommer längre än post och första startbilden!!

Visa signatur

XP2800 @2250
9700np upplåst 5430 3dmark03

Permalänk

Re: Behöver man göra ominstallation av OS vid processorbyte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ansgarr
Ska byta från Amd t-bird 1,1Ghz till AMD T-bred 2,0 Ghz.

Innan har jag bytt processor utan att ha behövt ominstallera OSet men då var det inom samma processorfamilj.

Jo, det måste du om du vill ha fullt SSE-stöd i t.ex DirectX... (Till skillnad från vad de andra sa...)