Permalänk
Medlem

Funkar inte CPU-begränsningen?

Vill börja folda igen efter ett uppehåll. Kör Windows 8 och installerade klienten från deras hemsida. Problemet är att ska jag köra denna dygnet runt vill jag kunna begränsa CPU-användandet till max 20 eller 30% för annars blir datorn varm och fläktarna ökar i varv vilket stör mig då. Har i inställningar (advanced) valt att vilja begränsa till 20% men ändå visar aktivitetshanteraren ca 50% när både Light- eller Medium är valt.

Funkar det inte att kunna sätta vilken begränsning man vill?
Jag tror på resonemanget ”många bäckar små” i sådana här sammanhang och vill hellre köra lite än inget alls.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

När jag ändrar procent CPU usage inne på configure från 100% till 52 så går man CPU anvädning från 85 % till runt 60%.
Kör med bara 3 kärnor så 3 av 4 kärnor r 85%.
Så skulle säga den funktionen funkar hyfsat bra i Windows 7 Vliten 7.3.6.

Kan inte svara på om det är en bugg d har iochmed W8?

Men jag håller med om "många bäckar små" och försöker hjälpa dig så gott jag kan, ser att inte så många har skrivit.

Men ett alternativ/lösning är att du ställer in hur många kärnor din CPU får folda med. Det gör du i Configre->Slots-CPU-Edit och så ändrar du från -1 till tex 1 eller 2 kärnor som den ska få folda med.
Har du en 4 kärnig så är 1 slot 25% ungefär det du sökte
Eller En i7 med HT, 2 kärnor för att få 25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Men ett alternativ/lösning är att du ställer in hur många kärnor din CPU får folda med. Det gör du i Configre->Slots-CPU-Edit och så ändrar du från -1 till tex 1 eller 2 kärnor som den ska få folda med.
Har du en 4 kärnig så är 1 slot 25% ungefär det du sökte
Eller En i7 med HT, 2 kärnor för att få 25%

Tack, genom att ändra där kunde jag få nästan precis som jag ville.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Mycket bra!

Har du någon aning om man på något sätt även kan begränsa GPU:n? Nu när den kör igång ökar varvtalet på grafikkortsfläkten till så hög grad att det hörs till intilliggande rum när det är tyst i bostaden (som på natten). Om inte det går att åtgärda kan jag inte köra med GPU:n överhuvudtaget vilket är lite synd.

Visa signatur

// Valiant

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Har du någon aning om man på något sätt även kan begränsa GPU:n? Nu när den kör igång ökar varvtalet på grafikkortsfläkten till så hög grad att det hörs till intilliggande rum när det är tyst i bostaden (som på natten). Om inte det går att åtgärda kan jag inte köra med GPU:n överhuvudtaget vilket är lite synd.

GPU:n funkar inte på samma sätt som en CPU, en cpu har en vänteprocess vilket inte en GPU har, så GPUn har bara 2 lägen, av eller fullt på.
Vilket gör att du kan tyvärr inte ställa hur mycket GPUn ska jobba ;/

Alternativet är att gå ner på "medium" i foldingclienten då används inte GPUn alls.

Alternativt, byt kylare på GPUn eller skaffa bättre ventilation som gör att det blir kallare i lådan och fläkten på GPUn inte behöver varva upp lika mycket för att kunna hålla GPUn kall

EDIT:

Alternativt, göra en egen lite snällare fläktkruva till Grafikkrotet som låter grafikkortet bli lite varmare och fläkten gå lite långsammare