Permalänk

Problem med tele2

Tjena, jag har problem med tele2 och undrar bara lite över vad jag kan göra. Ska försöka förklara så gott jag kan vad det faktiskt är jag behöver hjälp med. kan bli lite långt då jag försöker förklara problemet för säkerhets skull ifall någon på sweclockers känner igen problemet

Jag bor i en lägenhet som jag tog över av en före detta hyresgäst varav jag också fick med tv och internet avtalet på köpet, ett tele2 avtal med 10mbit för 200 spänn typ i månaden (har av någon dum anledning inte begärt e-faktura så betalar just nu 250 men det hör inte hit) men redan i början upptäckte jag att det var problem på bredbandet.
Flera gånger per dag så stänger internet av sig själv, alla lamporna blinkar som dom ska och brukar göra annars på modemet (ett netgear CME31B, som jag fick med avtalet) och på routern (Linksys WRT54GL) men ändå försvinner internet i korta intervaller, 1 minut upp till 10 minuter.
Vartenda gång står det på felsökningarna att jag har problem med den primära DNS servern.

Jag har testat alla möjliga lösningar tills jag fick nog och ringde till supporten och berättade allt jag testat (nya kablar, bytat Dns server, använt bara modemet osv) och första gången fick jag prata med en trevlig tös som inte förstod så mycket av vad jag snackade om när jag snackade om DNS konfigurationer och liknande men sa att hon skulle skicka iväg ett par tekniker som skulle ringa dagen i veckan, men jag fick aldrig något samtal av dom.
Istället fick jag ett sms där det stod att min felanmälan var nu åtgärdad, spelade lite samma dag och det hände igen.

Jag ringde någon vecka senare på grund av glömska under tiderna supporten hade öppet men fick fram ett samtal till en IT kunnig kille som fick mig att plocka fram massvis med information genom CMD och han sa att han skulle skicka en tekniker, ringde inte någon i veckorna heller. Återigen fick jag ett sms där det stod att min felsökning var åtgärdad men det löste inte problemet då dagarna efter så hände det nästan dubbelt så mycket som vanligt kändes det som.

Tredje gången jag ringer supporten några veckor senare och jag berättar att jag ringt förut och en trevlig tös säger att det är skandal och lovar att det ska ringa en tekniker i veckan. Denna gången händer det faktiskt något, en man från deras supporttekniker ringer och ber mig om exakta tider då "krasharna" händer. Jag säger att jag inte har det i huvudet och ber honom ringa på fredagen (han ringde på måndagen) och under veckan ser jag till att skriva ner alla krashar som sker (vilket är runt en 20 st på en vecka) men får inget samtal på fredagen. glömmer bort det i nästan två veckor då han ringer igen och ber mig om tiderna, när jag ger honom dom så säger han att han ska kolla på deras huvudserver i området (eller byggnaden, är inte säker på var den är).
efter typ en månad får jag ett sms där det står "Din felanmälan är nu åtgärdad". En timme efter att jag fått smset så händer samma krash igen...

Jag är nu fruktansvärt irriterad på Tele2 och deras skitsupport som säger att dom fixat mina problem men inte gör det och tar oändlig tid på sig att kontakta mig.
Vad jag undrar mestadels är vad jag har för rättigheter i såna här fall, kan jag säga upp mitt kontrakt ifall jag har bindningstid kvar eller kräva ersättning för att dom inte håller den anslutningen dom lovar eller så?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skicka in en anmälan till PTS/ARN, det om något borde göra susen.

Eller ring upp dem och säg åt dem eftersom felet kvarstår även efter ni har försökt fixa det x antal gånger så begär jag
ekonomisk kompensation säger de nej så säger du bara åt dem bra då kontaktar jag PTS eller ARN nåt av dem borde göra
susen klart att det skall fungera har du frågat någon granne i ditt hus om de har samma anslutning från tele2? om de har
samma problem osv begär även att tele2 byter ut modemet och testar allt de kan komma på ge inte upp!!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Prova sätt google dns som dns server manuellt då. Det är 8.8.8.8 & 8.8.4.4. Du når det på nätverksadaptrar, högerklicka på ditt aktiva nätverkskort --> dubbelklicka på IPv4 och skriv in den där.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

hade snarlikt fel med telia ringde till dom konstant i 6 månaders tid och hade en tekniker hos mig 10 gånger dom hittade så klart inget fel men likt dig så blev jag dc flera gånger om dagen, varje dag ibland funka det i en vecka sen blir det så där.

Så till slut tröttnar teknikern och byter ut kabeln till vårat hus har funkat ända sen dess...
Tröttsamt att man ska behöva ringa till dom 100 gånger innan dom fixar felet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Du kan ju alltid skicka in en anmälan till PTS/ARN, det om något borde göra susen.

Eller ring upp dem och säg åt dem eftersom felet kvarstår även efter ni har försökt fixa det x antal gånger så begär jag
ekonomisk kompensation säger de nej så säger du bara åt dem bra då kontaktar jag PTS eller ARN nåt av dem borde göra
susen klart att det skall fungera har du frågat någon granne i ditt hus om de har samma anslutning från tele2? om de har
samma problem osv begär även att tele2 byter ut modemet och testar allt de kan komma på ge inte upp!!

Det verkar som om det bara är jag i mitt hus som har tele2 enligt teknikern som ringde så kan inte riktigt kolla med dom andra.
Jag ska testa det där med att be om ekonomisk kompensation. Tack för tipset!

Skrivet av LordNerf:

Prova sätt google dns som dns server manuellt då. Det är 8.8.8.8 & 8.8.4.4. Du når det på nätverksadaptrar, högerklicka på ditt aktiva nätverkskort --> dubbelklicka på IPv4 och skriv in den där.

Har jag gjort, både direkt i routern och nätverkskortet och i webbläsaren, funkar fortfarande inte

BTW jag kan ju också säga att problemet händer på alla datorer samtidigt, (hade två datorer inkopplade hela tiden innan) plus en iphone, så jag är rätt säker på att det inte är datorn som det är fel på