Växla kryptovaluta till SEK

Permalänk
Medlem

Växla kryptovaluta till SEK

Hej

Har lite funderingar över hur det ser ut om man vill växla sina kryptovalutor till svenska kronor och lägga dessa på sitt bankkonto. Är det någon särskild avgift eller skatt man behöver betala? Är det lugnt så länge man ligger under ett visst belopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjedjick:

Hej

Har lite funderingar över hur det ser ut om man vill växla sina kryptovalutor till svenska kronor och lägga dessa på sitt bankkonto. Är det någon särskild avgift eller skatt man behöver betala? Är det lugnt så länge man ligger under ett visst belopp?

Skulle gissa att du måste skatta ~30%, det räknas väl som en inkomst. Sen tillkommer en växlingsavgift också.

(detta är saker jag har läst mig till, har dock inga konkreta fakta)

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Du kan räkna på 30% skatt

Permalänk
Skrivet av Iceman17:

Skulle gissa att du måste skatta ~30%, det räknas väl som en inkomst. Sen tillkommer en växlingsavgift också.

(detta är saker jag har läst mig till, har dock inga konkreta fakta)

Om jag ska skatta det som inkomst så ska jag ju kunna göra avdrag för kostnader jag haft för accumuleringen av kryptovalutan som hårdvara, el osv
Kan man inte det så skiter man i att skatta helt enkelt, kan iofs bli svårt om man har en massa bitcoins man vill sälja på en gång.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av statsministern:

Om jag ska skatta det som inkomst så ska jag ju kunna göra avdrag för kostnader jag haft för accumuleringen av kryptovalutan som hårdvara, el osv
Kan man inte det så skiter man i att skatta helt enkelt, kan iofs bli svårt om man har en massa bitcoins man vill sälja på en gång.

Rätta mig om jag har fel men detta gäller endast företag?

Permalänk

Handla direkt istället, blir allt mer ställen som accepterar BTC/LTC, annars kan du ju slänga in dem på ditt paypal konto så breddas det lite, och sen enbart ta ut de du behöver för tjänster som inte tar imot btc/ltc, då minimerar du iaf inkomsten som du måste skatta på.

Permalänk

När man håller på med valuta spekulation så är det ju 30% på vinsten som man skattar på.
Alltså om du växlar in 100kr till bitcoin för att sedan växla tillbaka bitcoin för 130kr så är
det mellanskillnaden på 100kr och 130kr som skall skattas. alltså 130kr-100kr=30kr dessa
30kr skattar du sedan 30% på alltså 9kr.

Permalänk
Skrivet av Djaevulen:

Handla direkt istället, blir allt mer ställen som accepterar BTC/LTC, annars kan du ju slänga in dem på ditt paypal konto så breddas det lite, och sen enbart ta ut de du behöver för tjänster som inte tar imot btc/ltc, då minimerar du iaf inkomsten som du måste skatta på.

Nu blev jag fundersam, är dock ganska ny inom ämnet så jag kan ha fel eller fråga om något väldigt självklart.
Men hur sätter man inte BTC/LTC på ett paypal konto? Och isåfall blir dem konveterade till EUR/SEK etc?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Entusiast
Skrivet av statsministern:

Om jag ska skatta det som inkomst så ska jag ju kunna göra avdrag för kostnader jag haft för accumuleringen av kryptovalutan som hårdvara, el osv
Kan man inte det så skiter man i att skatta helt enkelt, kan iofs bli svårt om man har en massa bitcoins man vill sälja på en gång.

Du kan inte göra avdrag på allt hur som helst. Om du skaffar ett eget företag som bara tillverkar Bitcoins kan du dra av momsen på allt du köper in för företaget. Fast då blir det väldigt dyrt att plocka ut pengar eftersom det är skatt och arbetsgivaravgift på det. Så man bör räkna på det innan man skaffar företag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av metalkiller78:

Nu blev jag fundersam, är dock ganska ny inom ämnet så jag kan ha fel eller fråga om något väldigt självklart.
Men hur sätter man inte BTC/LTC på ett paypal konto? Och isåfall blir dem konveterade till EUR/SEK etc?

Nu har jag inte en blekaste om vad du menar, säljer du dina BTC/LTC så kan du slänga in dina USD på paypal, VISST om du använder en svensk tjänst eller liknande där dom växlar dina BTC/LTC direkt till ditt bankkonto så undkommer du ju paypal avgifter, dock ser skatteverket att du har extra inkomst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Nu blev jag fundersam, är dock ganska ny inom ämnet så jag kan ha fel eller fråga om något väldigt självklart.
Men hur sätter man inte BTC/LTC på ett paypal konto? Och isåfall blir dem konveterade till EUR/SEK etc?

Virvox.com

Du kan sätta in hur många bitcoins som helst och ta ut allt till Paypal, tar bara någon timme.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du kan inte göra avdrag på allt hur som helst. Om du skaffar ett eget företag som bara tillverkar Bitcoins kan du dra av momsen på allt du köper in för företaget. Fast då blir det väldigt dyrt att plocka ut pengar eftersom det är skatt och arbetsgivaravgift på det. Så man bör räkna på det innan man skaffar företag.

Tror inte du inser logiken i mitt resonemang, om jag köper ett grafikkort eller en nätdel så betalar jag skatt, sen betalar jag skatt på elen, osv
Alltså om jag inte får dra av de utgifter som jag haft för att generera inkomsterna och sen skatta på mellanskillnaden så skiter jag högaktningsfullt i att skatta på försäljningen.
Vill man skatta så gör det som Hobbyverksamhet är helt klart mitt råd.
Har svårt att se att många som lever på sin mining enbart och jag har svårt att se att genererade coins skulle klassas som inventarier eftersom dom inte är fysiska föremål.
Alltså kan man ta upp sin bitcoinsförsäljning som inkomst från Hobbyverksamhet och så länge man bara genererar coins så BORDE alla utlägg man har för el och hårdvara klassas som underskott i hobbyverksamheten.
Inkomsterna kommer först när man säljer och då kan man dra av tidigare års underskott.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum