Mac Mini alternativ: Tyst, strömsnål för surf och media med firewire?

Permalänk
Medlem

Mac Mini alternativ: Tyst, strömsnål för surf och media med firewire?

Behöver ha en tyst dator som ska stå på dygnet runt i tevebänken. Den ska kopplas till 60" plasmateven och en extra 24" touchskärm i köket. Dubbla HDMI (eller HDMI + DVI) utgångar är alltså ett plus. Har ett FireDTV-kort som inte har kommit till användning på länge som jag gärna vill kunna använda men det är inte ett direkt krav.

Datorn ska huvudsakligen användas som musikväljare till vår multi-room anläggning (itunes och spotify). Tänker mig Windows 8 som OS.

Det räcker alltså med ganska anspråkslös prestanda. Är inte frälst i NUC:en pga av krav på att köpa MSATA, föredrar 2,5" plats samt att det blir omöjligt att få in firewire.

Anledningen till att jag inte bara köper en Mac Mini och installerar W8 på är att det känns lite overkill, men hittar jag inget bra alternativ så får det bli så.

Tankar?

Permalänk

En Nuc är tyvärr det bästa alternativet.. Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa intel "oem" versionen. Ta en titt på andra tillverkare, som WD eller Zotac.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

En Nuc är tyvärr det bästa alternativet.. Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa intel "oem" versionen. Ta en titt på andra tillverkare, som WD eller Zotac.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att få in firewire i den dock, eller har jag fel? Dessutom så hamnar slutpriset på en NUC med msata och wifi väldigt nära vad en Mac Mini kostar och då är det ingen större mening, IMO eftersom NUC:en innebär eftergifter som inte krävs med Minin.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara Asus Vivo PC, du får med win8 licens och kan byta till SSD om du ha någon liggande, finns både med Celeron, I3 och I5, dock inte senaste Hasswell men det har väl inte Mac mini heller. Dock ingen FireWire.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Kostar 5,200kr för en Mac Mini med studentrabatt annars så brukar det finnas på blocket för 2500-3500kr.

Permalänk
Inaktiv

Det blir ju en rejäl prisskillnad jämfört med en Intel Nuc om du ska ha motsvarande disk och minne.
Jag har ju inte med saken att göra men vad ska du ha FireWire till 2013/14??
Visst känner jag till lösningarna för att få Tv via FireDVD kort men det finns ju andra bättre lösningar idag om du kör terestial eller cable.

Permalänk
Medlem

En ny Mac Mini har väl inte Firewire, du blir ändå tvungen att skaffa en adapter?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

En ny Mac Mini har väl inte Firewire, du blir ändå tvungen att skaffa en adapter?

Jodå.
Däremot har mac mini inte uppdaterats med haswell än (och då kan ju firewire försvinna, men jag skulle bli förvånad).

Måste vara apples mest prisvärda produkt, snudd på omöjligt att hitta något lika smidigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå.
Däremot har mac mini inte uppdaterats med haswell än (och då kan ju firewire försvinna, men jag skulle bli förvånad).

Måste vara apples mest prisvärda produkt, snudd på omöjligt att hitta något lika smidigt.

Ah, sorry, my bad, trodde den rök till förmån för en TB-port vid senaste refreshen men det är nog snarare framtid än nutid ja

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Apple mini då jag själv kör sådan hemma för mina media behov, kör då MacOS.
Rekommenderar att byta ut disken mot en ssd samt köpa till en remote.

Blir lite dyrare än en Nuc men helt klart snyggare och mer komplett.

Mvh
Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det blir ju en rejäl prisskillnad jämfört med en Intel Nuc om du ska ha motsvarande disk och minne.
Jag har ju inte med saken att göra men vad ska du ha FireWire till 2013/14??
Visst känner jag till lösningarna för att få Tv via FireDVD kort men det finns ju andra bättre lösningar idag om du kör terestial eller cable.

Finns det verkligen en bättre lösning för DVB-T som fungerar lika stabilt som FireDTV? Det var nyheter för mig, vad heter den/de produkterna?

Permalänk
Skrivet av fredl:

Svårt att få in firewire i den dock, eller har jag fel? Dessutom så hamnar slutpriset på en NUC med msata och wifi väldigt nära vad en Mac Mini kostar och då är det ingen större mening, IMO eftersom NUC:en innebär eftergifter som inte krävs med Minin.

Byggde precis en Nuc med en i5 + HD5000 grafik + 8GB Ram + 120GB SSD + Wifi kort och Windows för runt 5400 kr.
Köper du en Mac Mini nu så får du betydligt sämre specs men för några hundra extra.
Jag tycker iaf att Nuc är en av de mest preisvärda alternativen om man vill ha något litet men endå kraftfullt. Sen är ju Mac Mini inte dålig (en av apples mest prisvärsa produkter), men jag skulle nog vänta tills Hasswell versionen släpps. Kommer nog bli samma pris som den du kan köpa idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredl:

Finns det verkligen en bättre lösning för DVB-T som fungerar lika stabilt som FireDTV? Det var nyheter för mig, vad heter den/de produkterna?

Anysee E7 T2C men den är svår att hitta i Sverige. kolla på LÄNK
Den klarar "allt" FireDTV klarar inklusive att ha kortet på avstånd. Man kan seriekoppla flera tuners till ett kort och den klarar Boxers HD standard via DVB-T2
Jag kör gärna den kombinationen ihop med DVBLogic lösningen för att strema ut tv till många klienter i nätet.
Lätt och smidigt samt ett bra forum för support. Läs mer på LÄNK2

Happy Holidays
+
+
XXX
XXXXX
XXXXXXX
XXXXXXXXX
"BOAS FESTAS"
"JOYEUX NOEL"
"VESELE VANOCE"
"MELE KALIKIMAKA"
"NODLAG SONA DHUIT"
"BLWYDDYN NEWYDD DDA"
"GOD JUL"
"BUON ANNO"
"FELIZ NATAL"
"FELIZ NAVIDAD"
"MERRY CHRISTMAS"
"KALA CHRISTOUGENA"
"VROLIJK KERSTFEEST"
"FROHLICHE WEIHNACHTEN"
"BUON NATALE-GODT NYTAR"
"HUAN YING SHENG TAN CHIEH"
"WESOLYCH SWIAT-SRETAN BOZIC"
"MOADIM LESIMH0-LINKSMU KALEDU"
"HAUSKAA JOULU0-AID SAID MOUBARK"
"'N PRETTIG KERSTMIS"
"ONNZLLISTA UUTTA VUOTTA"
"Z ROZHDESTYOM KHRYSTOVYM"
"NADOLIG LLAWEN-GOTT NYTTSAR"
"FELIC NADAL-GOJAN KRISTNASKON"
"S NOVYM GODOM-FELIZ ANO NUEVO"
"GLEDILEG JOL-NOELINIZ KUTLU OLSUM"
"EEN GELUKKIG NIEUWJAAR-SRETAN BOSIC"
"KRIHSTLINDJA GEZUAR-KALA CHRISTOUGENA"
"SELAMAT HARI NATAL - LAHNINGU NAJU METU"
"SARBATORI FERICITE-BUON ANNO"
"ZORIONEKO GABON-HRISTOS SE RODI"
"BOLDOG KARACSONNY-VESELE VIANOCE "
"MERRY CHRISTMAS - - HAPPY NEW YEAR"
"ROOMSAID JOULU PUHI -KUNG HO SHENG TEN"
"FELICES PASUAS-EIN GLUCKICHES NEWJAHR"
"PRIECIGUSZIEMAN SVETKUS SARBATORI VESLLE"
"BONNE ANNEBLWYDDYN NEWYDD DDADRFELIZ NATAL"
XXXXX
XXXXX
XXXXX
XXXXXXXXXXXXX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Finns det verkligen en bättre lösning för DVB-T som fungerar lika stabilt som FireDTV? Det var nyheter för mig, vad heter den/de produkterna?

Sundtek MediaTV Digital Home (DVB-C/T/T2)
Jag bytte från FloppyDTV-C till den stickan och är sjukt nöjd med det bytet.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Sundtek MediaTV Digital Home (DVB-C/T/T2)
Jag bytte från FloppyDTV-C till den stickan och är sjukt nöjd med det bytet.

Har den verkligen integrerade CI-läsare? Orkar inte hålla på med SoftCAM och liknande, det kan funka för mig, men det lär strula när jag är bortrest så att tjejen inte kan kolla på teve.

Blir nog en Mac Mini eller ett mini-itx bygge där jag kan sätta in ett lågprofils firewire kort. Har ett sådant liggandens för PCI-E.

Permalänk
Medlem

Kommer en NUC med plats för 1st 2.5" när som helst nu, dock ger det dig ingen firewire..

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Kommer en NUC med plats för 1st 2.5" när som helst nu, dock ger det dig ingen firewire..

om det nu finns fungerande alternativ för boxer så kan det vara intressant om det blir billigare än minin.

Skickades från m.sweclockers.com