Raid0, Raid1 och Ramdisk osv.

Permalänk

Raid0, Raid1 och Ramdisk osv.

Tjenare!
Jag som inte är proffs angående datorer har jag en hel hög med funderingar över ett antal okända ord jag hört talas om. Dessa saker skulle jag gärna vilja ha lite mer fakta om.. om det nu är något man bör kunna

men iallafall.. Raid0 och raid1 ska tydligen vara när man kopplar samman 2 eller flera diskar? och utnyttjar varandras egenskaper? om någon skulle kunna förklara lite utförligt?
Lika detta med Ramdisk har jag också haft stora funderingar kring, detta sägs vara ca 10x snabbare än en vanlig ssd?

Det skulle vara sjukligt snäll ifall ni skulle kunna förklara detta för mig.
anledningen till att jag skapade en helt ny tråd var helt enkelt för att jag inte hittade denna info jag ville i andra trådar!

Tack / Björnbom

Visa signatur

Moderkort: Msi P9X79 PRO CPU: Intel i7 3820 3,8 Ghz GPU: Msi Geforce GTX 680 Ram: Kingston Hyperx blu 2x8GB 1600Mhz Chassi: Coolermaster Storm Trooper PSU: be quite! Pure Power L8 630W 80+ Bronze SSD ASUS Raidr 240gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnbom:

Tjenare!
Jag som inte är proffs angående datorer har jag en hel hög med funderingar över ett antal okända ord jag hört talas om. Dessa saker skulle jag gärna vilja ha lite mer fakta om.. om det nu är något man bör kunna

men iallafall.. Raid0 och raid1 ska tydligen vara när man kopplar samman 2 eller flera diskar? och utnyttjar varandras egenskaper? om någon skulle kunna förklara lite utförligt?
Lika detta med Ramdisk har jag också haft stora funderingar kring, detta sägs vara ca 10x snabbare än en vanlig ssd?

Det skulle vara sjukligt snäll ifall ni skulle kunna förklara detta för mig.
anledningen till att jag skapade en helt ny tråd var helt enkelt för att jag inte hittade denna info jag ville i andra trådar!

Tack / Björnbom

Prova Google

Permalänk
Rekordmedlem

Raidförklaring:
Kort
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Lång
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Ramdisk är att du emulerar en disk i ram, den går fort men förutsätter mycket minne och den försvinner när du stänger av datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.