Varför har Tre så mycket bättre deals än alla andra operatörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Hur bevisar det där att det är på 3G nätet och inte på 4G?

har bildbevis även jag, Telenor här dock 21-22mbit kan jag ligga på på bredbandskollen, ganska fint när jag faktiskt bara "betalar" för 16gbit...
och ja, 3G nätet, det där lilla Het där uppe betyder ju faktistiskt att den går på HSDPA, dvs 3G.
att man någonstans har en genomsnittlig fart på 7 eller 10 eller 14mbit betyder ju faktiskt att någon kan ha jävligt mycket mer, och andra mindre fart.

(13-14mbit kan jag komma upp på wifithetring till min slaptop.)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Dom glädjemäter precis som pinnarna för batterinivån på Nokias gamla modeller, alltså om en mast "ska" täcka X yta så kladdar dom in den ytan på sina "täckningskartor" och ser glada ut..
Man KAN ju om man vill byta från GSM/3G/4G till NMT och ha superdupertäckning överallt nästan..
NMT nätet är ju inte släckt och lär inte släckas ner i brådrasket heller..

mja, Telesnor är ganska ärliga på det där, där jag bor iaf, enligt täckningskartan ska jag precis ha 16mbit, och knappt det, kan ändå ligga på 24mbit över 3g, och 4g nätet ska jag inte ha alls, även fast det fungerar kalasfint, (men med lite taskigare fart än med bra täckning. )

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av statsministern:

Dom glädjemäter precis som pinnarna för batterinivån på Nokias gamla modeller, alltså om en mast "ska" täcka X yta så kladdar dom in den ytan på sina "täckningskartor" och ser glada ut..
Man KAN ju om man vill byta från GSM/3G/4G till NMT och ha superdupertäckning överallt nästan..
NMT nätet är ju inte släckt och lär inte släckas ner i brådrasket heller..

Vakna, NMT 900 upphörde till förmån för GSM den 31 december 1999 och NMT 450 stängdes ned i Sverige den 31 december 2007

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle aldrig ha något annat än Telia även fast det är mycket dyrare. Men om man bor i stor städerna så kan man nog köra vad som helst..

Permalänk
Medlem

Jag har 3pott 299 samt 99kr/mobil. Räkningarna hamnar runt 450. Och jag ringer enligt min sida ~2h per månad och 30sms.

så jag tycker det är dyrt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag har 3pott 299 samt 99kr/mobil. Räkningarna hamnar runt 450. Och jag ringer enligt min sida ~2h per månad och 30sms.

så jag tycker det är dyrt!

Skickades från m.sweclockers.com

Utan att vara någon expert på området, så var detta löjligt dyrt? Betalar du av på luren i priset eller?

Jag ringer lätt 10 gånger det du gör, 500-800 mess, och 3-4 GB surf. 399. Hyfsat, men det går att få billigare vilket jag ska ordna här nu om någon månad.

Permalänk
Medlem

Jag ringer ca 2 timmar i månaden och slänger iväg ca 35 sms. Surfar även upp ca 1.5 gig i månaden.
Någon som har samma användande och har hittat ett schysst abonnemang för oss med telefonskräck?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Jag har 3pott 299 samt 99kr/mobil. Räkningarna hamnar runt 450. Och jag ringer enligt min sida ~2h per månad och 30sms.

så jag tycker det är dyrt!

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, Du har 299 i pott, det dras sedan av 99 för telefon = 200 kvar.
Nu vet jag inte din minutkostnad men gissar någonstans runt 0,69, 120 minuter * 0,69=83 (200-83= 117 kvar på potten)
Sms kostar ju absolut MAX 1kr styck, 30*1= 30kr, då har du alltså 117-30=87kr kvar av din pott...

Tycker 450 låter helt åt helvete, kolla din specifikation.

-EDIT-
Säker på att du inte har typ 3Surf 299 då skulle siffrorna stämma in bättre...

Skrivet av Krittez:

Jag ringer ca 2 timmar i månaden och slänger iväg ca 35 sms. Surfar även upp ca 1.5 gig i månaden.
Någon som har samma användande och har hittat ett schysst abonnemang för oss med telefonskräck?

Hallon liten med extra 3gb surf kanske, 99kr för abbet och 89 för surfpaketet...
Eller Comviq fastpris, 195kr/månad med 1gb surf eller 245 för 3gb

Permalänk

Tycker Tele2 Volym verkar lockande, allting fritt sen är det bara betala olika mycket beroende på hur mycket man tycker man använder internet.

Nu vet jag visserligen inte hur bra deras eller det nät de kör på är men ändå.

Permalänk
Medlem

Deras reklamer är så hemska att dom måste erbjuda något extremt för att få någon att köpa skiten.

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnts i tråden.

Men 3Total finns alltid för 399kr/mån.

Oavsätt om det utannonseras eller ej, gå till phone house eller något liknande och säg att du ska ha 399/mån 3total och välj en mobil.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Betalar 99kr/mån för telefonen men den är ju utöver så 399kr.

Jag måste ha kostnadsstop på 450 annars flyger det iväg till 500+... Fattar inte vad jag gör som kostar!.. ringer min sambo som har tele2 och typ min bror/morsa som har 3.. Vad kostar?

Ska jag byta tjänster? lägga till?

Permalänk
Avstängd

Som sagt kolla en detaljerad spec nästa gång det vankas räkning, det är svårt att gissa när man inte vet exakt vilka operatörer dom tar betalt för (viktigt att veta då du har 3vänner tillägg).

BTW har börjat ta betalt för mobil vid sidan om nu, vill minnas att man förr drog bort det från pott...

Permalänk

Jag tycker inte att Tre är direkt billigare än andra operatörer om du jämför samma typ av abonnemang. Fastpris-abbonemangen är mycket snarlika konkurrenterna i pris. Surf- och Pottabbonemangen har de flesta andra operatörer tagit bort och där räknar man väl med att kunderna ringer för betydligt mer än minimibeloppet.

Angående täckningen så är det en seglivad myt att Telia har bäst täckning i alla lägen. Deras GSM-nät är överlägset bäst. Men GSM går inte att använda till mycket i en smartphone.

Så här ser det ut när det kommer till de olika teknikerna

GSM:
1:Telia
2:Tele2/Telenor

3G:
1: Tre
2: Telenor
3: Telia/Tele2

4G:
1. Tele2/Telenor
2. Tre
3. Telia.

Det ska dock poängteras att Telia håller på att bygga ut 3G och 4G så att det får samma täckning som GSM-nätet. Då kommer de att bli överlägsna, men för tillfället skulle jag säga att de är sämst sålänge man inte är beroende av deras fina GSM_nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sist jag tittade så hade Telenor bättre täckning än Telia 67% utav fallen genom hela Sverige.
Sen så kopplar telefonen automatiskt upp sig mot alla tillgängliga nät om man skall ringa nödnummer.

Nej. Uppe i stugan har Telenor noll täckning, alltså noll, Nada, inget. Medan Telia har full. Ligger i offerdal. Av min erfarenhet så har Telia mer eller mindre alltid täckning när andra saknar..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

@downup
Du verkar ju ringa en hel del. 81min redan. Minutpriset på pott abben är väl inte så himla fördelaktigt heller.

Jag kör 3pott 199:-
Jag kör i princip allt via datatrafik så samtal sms etc klarar potten.

Frugan däremot som ringer mycket o är rätt sparsam på datatrafiken har bytt till 3total 299:-
~7dygn samtal/mån gratis. Fler gratis sms/mms än man kan skicka. Dock lite snålt med data, 1GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Nej. Uppe i stugan har Telenor noll täckning, alltså noll, Nada, inget. Medan Telia har full. Ligger i offerdal. Av min erfarenhet så har Telia mer eller mindre alltid täckning när andra saknar..

67% av fallen, inte 67% bättre täckning överallt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

http://i41.tinypic.com/2qm0nlc.jpg

Betalar 99kr/mån för telefonen men den är ju utöver så 399kr.

Jag måste ha kostnadsstop på 450 annars flyger det iväg till 500+... Fattar inte vad jag gör som kostar!.. ringer min sambo som har tele2 och typ min bror/morsa som har 3.. Vad kostar?

Ska jag byta tjänster? lägga till?

Alla uppkoppling som kostar
Sedan är inte tre's fakturor det lättaste att förstå heller.

Min familj byte från 3 till halebop(Telia) för att täckningen blev sämre där vi bor ibland gick det knapp att koppla upp sig på deras nät
Sedan blev det mycket billigare med halebop med
169:- för
100 samtal, hur långa som helst
1000 sms/mms till hela jorden
1 GB surf med 4G-stöd

Vilket funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

??? Vet inte vart du vill med den kommentaren. Påstår du att jag ljuger??
Jag inser att det inte går att få 100GB idag på något av deras abonemang och att familjeflex är max 16GB, men för snart två år sedan gick det få 100GB i surf för mobiltelefoner likaväl som för mobilt bredband! Jag vet eftersom jag använder båda dessa tjänster!

Vad som däremot händer när bindningstiden går ut låter jag vara osagt. Den senaste säljaren jag pratade med påstod att så länge man inte säger upp abonemanget så löper det vidare som innan, men jag kan se framför mig ett brev där de antingen höjer premien eller sänker datamängden. Men det återstår att se!

De kan ikke forandre din avtale uten å informere deg og den gjelder automatisk også etter at bindingstiden er gått ut. Det vil si den vil bli fungere på samme måte inntil du selv sier opp eller forandrer avtalen.

Når det gjelder Telenor, så hadde de en kampanje for et år siden på 449 kr med fri surf og en viss rabatt der svarer til utgiften på en ny telefon opp til 240 kr pr måned ved kjøp av telefon. Takk vare denne kampanje kjøpte jeg Samsung Note 2 (3G versjonen) når den akkurat kom ut på markedet lite innen jul forrige året. Altså kan det være riktig at Telenor har hatt ulike kampanjer der begrenset mengden surf innen en måtte betale ekstra for å beholde hastigheten. I min pakke inngikk det også fri samtale (opp til et veldig høyt tak i XX antall min) og 3000 SMS pr måned. Bindingstiden for denne kampanje er på 24 måneder.

Når det gjelder kvaliteten på Telenors tjenester, så er data delen relativ stabil (men ikke på nær de der "opp til" 30 Mbit/s de utlovet) der jeg er boende. Samtale delen har det vært problemer med i flere år trass jeg skiftet telefon.

Testet Speedtest akkurat nå og kom opp i nesten 7-8 Mbit/s mot Stockholm og 6 mot Malmö fra Lund. Generelt virke det som her i Lunde er det bedre Internet forbindelse mot Stockholm enn mot Malmö. Litt underlig med tanke på det geografiske avstand. :-S

Permalänk
Medlem

Kör på comvic kontant för 145:-/mån får då 20.000 min/sms/mms att ringa/messa med samt 200MB att surfa med laddar man på telefonen innan tiden gått ur förs överbliven surf över till nästa månad har för tillfället typ 1,1GB att surfa för.. telefonen köper jag alltid separat..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Tele2 och Telia delar 3G nät
Telenor och Tele2 delar GSM nät
Telenor och Tre delar 3G nät på utanför de 5 största städerna (http://www.3gis.net/), förutom att 3 har byggt ut ett 3G nät som sänder på 800 bandet i stora delar av landet för att avhjälpa problemen med att inte ha något GSM nät.
Om jag inte missminner mig så delar även Tele2 och Telenor 4G nät.

Alla täckningskartor visar endast en uppskaddad utomhus täckning, den tar alltså inte i beräkning terräng/bebyggelse.

Tele2 och Tre delar 4G nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Jag tycker inte att Tre är direkt billigare än andra operatörer om du jämför samma typ av abonnemang. Fastpris-abbonemangen är mycket snarlika konkurrenterna i pris. Surf- och Pottabbonemangen har de flesta andra operatörer tagit bort och där räknar man väl med att kunderna ringer för betydligt mer än minimibeloppet.

Angående täckningen så är det en seglivad myt att Telia har bäst täckning i alla lägen. Deras GSM-nät är överlägset bäst. Men GSM går inte att använda till mycket i en smartphone.

Så här ser det ut när det kommer till de olika teknikerna

GSM:
1:Telia
2:Tele2/Telenor

3G:
1: Tre
2: Telenor
3: Telia/Tele2

4G:
1. Tele2/Telenor
2. Tre
3. Telia.

Det ska dock poängteras att Telia håller på att bygga ut 3G och 4G så att det får samma täckning som GSM-nätet. Då kommer de att bli överlägsna, men för tillfället skulle jag säga att de är sämst sålänge man inte är beroende av deras fina GSM_nät.

Om du rankar Tele2/Telenor som samma får du lägga Tre där också då de delar nät med Tele2. Detsamma gäller för Telenor och Tre på 3G.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OggeB:

Tele2 och Tre delar 4G nät.

Källa ? Rätt säker på att det inte stämmer, Tele2 och Telenor bygger 4G ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OggeB:

Tele2 och Tre delar 4G nät.

Läser man vad som står här så har Tre ett helt eget nät

Skrivet av trollhattan:

Källa ? Rätt säker på att det inte stämmer, Tele2 och Telenor bygger 4G ihop.

Telenor kör även på Telia's nät

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imbauser123:

Har tittat runt hos olika operatörer Telia, Tele2, Halebop m.m men ingen kommer ju i närheten av Tre när det gäller bindningserbjudanden. Hur kommer det sig?

Tre erbjuder tex:

Iphone 5S / HTC One för 328 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
Google Nexus 5 / SG4 / LG G2 för 299 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
LG G2 för 248 kr/mån med 5GB/mån surf abonnemang

Vad jag sett så finns det ingen annan operatör som kommer i närheten av detta utan ska man ha liknande erbjudande (mobil & abonnemang) får man betala mellan 399-449 kr. Någon som har en bra förklaring på detta?

Kan passa på och nämna att jag är inne på att ta den sistnämnda dealen nämligen G2 för 248/krmån med deras 5GB surf abonnemang vilket jag tror räcker gott och väl för mitt behov och känns väldigt prisvärt. Är det någon som kan komma med några likvärdiga deals som man kanske borde kolla på så får ni gärna skriva med dem!

PS: Finns det någon bra anledning till att köpa mobil kontant? Antar det bara är ifall man inte vill låsa sig i 2 år utan kanske vill skaffa ny mobil redan efter 1 år som det kan vara värt att köpa kontant..?

Det beror på att de har valt att inte ha någon support eller reklamationsavdelning utan den är ersatt av tre tränade apor. Säljare i butikerna är anställda efter frisyr och hur bra de ser ut i piké snarare än någon sorts teknisk kompetens också. Vidare har de tämligen tråkig teckning vilket också förklarar en del. Så med lägre kostnader för personal och teknisk utrustning kan man ha lägre priser. Du får helt enkelt vad du betalar för.

Jag köpte mina två senaste telefoner kontant för att slippa vara bunden. Det trasslar nämligen till saker rätt mycket om något krånglar. Om en telefon är trasig är det till exempel svårare att komma loss. Det är också trevligt att lugnt och sansat kunna tala om för supportpersonalen att om de inte löser problemet så säger jag upp abonnemanget med omedelbar verkan. Om de däremot vet att man är fast i två år är de inte lika sugna på att hjälpa till har jag märkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

Kanske redan nämnts i tråden.

Men 3Total finns alltid för 399kr/mån.

Oavsätt om det utannonseras eller ej, gå till phone house eller något liknande och säg att du ska ha 399/mån 3total och välj en mobil.

Någon som testat detta? Eller kommer man endast kunna pruta sig till sådana billiga telefoner, jag tänkte mer på Note 3 mm?