Varför har Tre så mycket bättre deals än alla andra operatörer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Va? Kramfors är inte i mitten av Sverige

Kramfors jo?

http://en.wikipedia.org/wiki/Kramfors

Kramfors ligger inte direkt speciellt inåt landet heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kollade just. Kan inte påstå att det är 50% ner och upp

Det stämmer att Tele2 och Telia har samma 3G nät

Mäta från Skåne och längst upp till Treriksröset så ska du se att mitten av Sverige ligger lite söder om Kramfors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Mäta från Skåne och längst upp till Treriksröset så ska du se att mitten av Sverige ligger lite söder om Kramfors.

Ok, men hur kommer det sig då att Telenor knappt har snabbare nät än 6 mbit per sekund ovanför Gävle?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ok, men hur kommer det sig då att Telenor knappt har snabbare nät än 6 mbit per sekund ovanför Gävle?

Provat att åka inåt landet? Då menar jag förbi Kramfors? Då dör Telenor ganska fort ska jag säga dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bilväg är det 5,7 mil längre till Trelleborg än till Treriksröset från Kramfors enligt Eniro så mina ca 50% kvar av Sverige ovanför Kramfors stämmer inte så dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Provat att åka inåt landet? Då menar jag förbi Kramfors? Då dör Telenor ganska fort ska jag säga dig.

Jag har inte telenor själv, men har sett på deras täckningskarta. Och jag vet att Telenor inte har bra täckning. Dock så har jag vänner som har Telenor och när vi var där uppe så hade dem inte bra täckning

Skrivet av BTLulle:

Bilväg är det 5,7 mil längre till Trelleborg än till Treriksröset från Kramfors enligt Eniro så mina ca 50% kvar av Sverige ovanför Kramfors stämmer inte så dåligt

Varför inte räkna till Sveriges gräns?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Jag har inte telenor själv, men har sett på deras täckningskarta. Och jag vet att Telenor inte har bra täckning.

Varför inte räkna till Sveriges gräns?

Så du påstår alltså att du använt dig av Telenors karta som inte stämmer för fem öre istället för att prova dig fram?
Du har alltså använt samma underlag som Telenors annons ovan har gjort.

Sedan är Trelleborg nästan på gräsen till den svenska landgränsen (officiellt så går den egentliga gränsen ett par mil ut i havet) så hans beräkning stämmer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du påstår alltså att du använt dig av Telenors karta som inte stämmer för fem öre?

Telenors täckningskarta är den som jag tycker hade den bästa bilden av täckningen förut då man kunde välja inomhustäckning och utomhustäckning, för den stämde perfekt på mitt kollo som ligger på ett jättedumt ställe för mobil täckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte telenor själv, men har sett på deras täckningskarta. Och jag vet att Telenor inte har bra täckning. Dock så har jag vänner som har Telenor och när vi var där uppe så hade dem inte bra täckning

Varför inte räkna till Sveriges gräns?

Treriksröset är väl Sveriges gräns eller

Permalänk

Deras täckning suger åsnebakdel!!! Otroligt ostabil täckning!!! Helt random får man en parkeringsförbuds skylt istället för staplar uppe i hörnet!!! Ibland har man bara 2 staplar i flera dagar!!! Ni som är yrkeschaufförer, skaffa inte 3!!! Det kommer kosta er ert arbete!!!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Telenors täckningskarta är den som jag tycker hade den bästa bilden av täckningen förut då man kunde välja inomhustäckning och utomhustäckning, för den stämde perfekt på mitt kollo som ligger på ett jättedumt ställe för mobil täckning

Medande åt andra hållet, Treriksröset är inte vid Sveriges gräns

Så du har varit och mätt alltså varenda liten millimeter av kartan? Eller gissar du bara?

Brorsan har telenor och hans uppkoppling är skandalöst dålig i områden som ska ha bra signal enligt deras karta. Kör själv Telia och har både 3G och täckning överallt där jag varit. Senast uppe i Kiruna förra månaden.

Skrivet av BTLulle:

Treriksröset är väl Sveriges gräns eller

Japp. Treriksröset ligger i Sveriges absoluta norrpunkt där den Finska och Norska gränsen slår i.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Treriksröset är väl Sveriges gräns eller

Det var visst det, trodde inte det då den tillhörde Kiruna

Skrivet av Tumnus:

Så du har varit och mätt alltså varenda liten millimeter av kartan? Eller gissar du bara?

Förut kunde man välja inomhustäckning eller utomhustäckning och det stämde väldigt bra på mitt kollo. 3, Tele2 och Telia sa full 3G täckning medans Telenor sa 2G täckning och väldigt svag 3G täckning vilket också stämmer på den platsen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Imbauser123:

Har tittat runt hos olika operatörer Telia, Tele2, Halebop m.m men ingen kommer ju i närheten av Tre när det gäller bindningserbjudanden. Hur kommer det sig?

Tre erbjuder tex:

Iphone 5S / HTC One för 328 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
Google Nexus 5 / SG4 / LG G2 för 299 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
LG G2 för 248 kr/mån med 5GB/mån surf abonnemang

Vad jag sett så finns det ingen annan operatör som kommer i närheten av detta utan ska man ha liknande erbjudande (mobil & abonnemang) får man betala mellan 399-449 kr. Någon som har en bra förklaring på detta?

Kan passa på och nämna att jag är inne på att ta den sistnämnda dealen nämligen G2 för 248/krmån med deras 5GB surf abonnemang vilket jag tror räcker gott och väl för mitt behov och känns väldigt prisvärt. Är det någon som kan komma med några likvärdiga deals som man kanske borde kolla på så får ni gärna skriva med dem!

PS: Finns det någon bra anledning till att köpa mobil kontant? Antar det bara är ifall man inte vill låsa sig i 2 år utan kanske vill skaffa ny mobil redan efter 1 år som det kan vara värt att köpa kontant..?

Lät inte väldigt bra på något sätt? Min förra (ej tjänste) telefon var en SGS3 via telenor som jag fick för 299kr i månaden då ingick obegränsad surf, fria sms, fria samtal. Så om något har priserna gått upp rätt mycket senaste 2 åren!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Det var visst det, trodde inte det då den tillhörde Kiruna

Förut kunde man välja inomhustäckning eller utomhustäckning och det stämde väldigt bra på mitt kollo. 3, Tele2 och Telia sa full 3G täckning medans Telenor sa 2G täckning och väldigt svag 3G täckning vilket också stämmer på den platsen

Med andra ord har du inte grund för vad du påstår.

Skrivet av lanbonden:

Lät inte väldigt bra på något sätt? Min förra (ej tjänste) telefon var en SGS3 via telenor som jag fick för 299kr i månaden då ingick obegränsad surf, fria sms, fria samtal. Så om något har priserna gått upp rätt mycket senaste 2 åren!

Helt rätt. Mitt abonnemang hade ökat med ungefär 40:- i månaden när jag tecknade ett nytt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har inte telenor själv, men har sett på deras täckningskarta. Och jag vet att Telenor inte har bra täckning. Dock så har jag vänner som har Telenor och när vi var där uppe så hade dem inte bra täckning

Telenor har förutom Telia bäst täckning här i södra Sverige i alla fall. Sen hur det ser ut i Norrland vet jag inte och för att vara ärlig intresserar det inte mig för mitt val av operatör heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var visst det, trodde inte det då den tillhörde Kiruna

Förut kunde man välja inomhustäckning eller utomhustäckning och det stämde väldigt bra på mitt kollo. 3, Tele2 och Telia sa full 3G täckning medans Telenor sa 2G täckning och väldigt svag 3G täckning vilket också stämmer på den platsen

Kiruna ligger oxå i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Telenor har förutom Telia bäst täckning här i södra Sverige i alla fall. Sen hur det ser ut i Norrland vet jag inte och för att vara ärlig intresserar det inte mig för mitt val av operatör heller.

Dock så är Telenor mycket dyrare nu än förr och man måste betala mycket för surf än hos andra operatörer

Skrivet av BTLulle:

Kiruna ligger oxå i Sverige

Ja, men själva staden ligger långt från Treriksröset

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Geografiska mitten i relation till Kramfors

Demografiska mittpunkten är däremot i Hjortkvarn i Hallsbergs kommun.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografiska_mittpunkt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografiska_mittpunkt
De flesta operatörerna täcker inte Sverige geografisk utan koncentrerar sig på storstadsområdena och större vägar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock så är Telenor mycket dyrare nu än förr och man måste betala mycket för surf än hos andra operatörer

Ja, men själva staden ligger långt från Treriksröset

Kiruna är värdens största stad så den sträcker sig ju upp till Treriksröset

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Dock så är Telenor mycket dyrare nu än förr och man måste betala mycket för surf än hos andra operatörer

Nu vet jag inte vad du menar med nu och förr, men som tidigare sagt. Min förra (ej tjänste) telefon var en SGS3 via telenor som jag fick för 299kr i månaden då ingick obegränsad surf (6Mbit), fria sms, fria samtal.
Nu har jag inte så bra koll på nuvarande abonnemang men kan inte komma på något som kan konkurrera.

Permalänk
Medlem

Alla operatörer har dragit ner på surfmängden, för att man skall bli tvungen att köpa extra surf ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu vet jag inte vad du menar med nu och förr, men som tidigare sagt. Min förra (ej tjänste) telefon var en SGS3 via telenor som jag fick för 299kr i månaden då ingick obegränsad surf (6Mbit), fria sms, fria samtal.
Nu har jag inte så bra koll på nuvarande abonnemang men kan inte komma på något som kan konkurrera.

För 199:- får du 0.5 GB surf 299:- 2GB surf

Skrivet av the squonk:

Alla operatörer har dragit ner på surfmängden, för att man skall bli tvungen att köpa extra surf ...

Hos Comviq får du för 245:- (195:- om du är student som jag) 3GB surf varje månad o fria samtal, sms och mms, för att få samma hos Telenor så behöver du betala 399:- o då får du 4GB surf. Och om du går över gränsen så kostar 1Gb hos comviq 49:- medans hos Telenor kostar det 69:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

När du får motorstopp i obygden i Lappland så uppskattar du nog en operatör som byggt ut systemet inte bara där de bor folk

Ja men 112 går att komma åt från alla nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"• Ring för 0,49 kr/min
• SMSa för 0,49 kr/SMS"

Där har du svaret.
Många skaffar dessa abonnemang, men räkningen slutar alltid upp runt en tusing ändå. Folk är helt enkelt för dumma för att ta ett abonnemang som är 200:- dyrare i fast avgift, men som i slutändan blir billigare.
Ett praktexempel är ju du, som inte räknat ut att det blir dyrare själv.
Inget ont om det, man kan ju inte vara insatt inom allt och det är det som Tre utnyttjar.

Snarare att olika abonnemangs-former passar alla olika. För vissa kan det tvärtom bli billigare med en minut-kostnad i jämförelse med fast-pris.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För 199:- får du 0.5 GB surf 299:- 2GB surf

Har den "gamla" dealen med obegränsad surf. Så 6mbit obegränsad surf för 299kr i månaden inklusive en SGS3. Har utnyttjat som mest 90GB under en månad när jag jobbade natt utan några extra kostnader eller restriktioner.
Har dock en känsla av att jag kommer få en sämre deal när det är dags att förnya nästa sommar om man vill ha en ny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Nej det gör det inte dessvärre i deras surf abonnemang så för den som ringer/smsar mycket kanske det kan bli höga kostnader i slutet av månaden. De har dock erbjudande för HTC One och Google Nexus 5 med deras 3Total 5GB för 349/kr mån. Då ringer och smsar du gratis och har 5GB surf/mån.

Jag ringer (200 samtal i månaden, i snitt 7-8 om dagen ingår), SMS:ar och MMS:ar (1000 av dessa per månad) och har 1GB fri surf med halebop rubbet mini. Jag förstår inte riktigt folk som behöver mer än det här såvida de inte jobbar som telefonförsäljare på sin fritid och jag betalar 169kr/månad för detta. Lätt det bästa abonnemanget jag haft för det här priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Ja men 112 går att komma åt från alla nät.

Var de mest korkade jag hört, 112 ringer man om de finns fara för liv och med de menas inte bilens utan mäniskors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har den "gamla" dealen med obegränsad surf. Så 6mbit obegränsad surf för 299kr i månaden inklusive en SGS3. Har utnyttjat som mest 90GB under en månad när jag jobbade natt utan några extra kostnader eller restriktioner.
Har dock en känsla av att jag kommer få en sämre deal när det är dags att förnya nästa sommar om man vill ha en ny telefon.

Japp, du kommer få sämre dealar när du ska förnya, allafall om du tänker fortsätta med Telenor

Skrivet av Miindz:

Jag ringer (200 samtal i månaden, i snitt 7-8 om dagen ingår), SMS:ar och MMS:ar (1000 av dessa per månad) och har 1GB fri surf med halebop rubbet mini. Jag förstår inte riktigt folk som behöver mer än det här såvida de inte jobbar som telefonförsäljare på sin fritid och jag betalar 169kr/månad för detta. Lätt det bästa abonnemanget jag haft för det här priset.

Jag ringer mellan 200-300 samtal per månad och jag jobbar inte med telefonförsäljning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Fast å andra sidan om man bara rör sig i hemtrakterna där det fungerar bra, 99% av tiden så påverkar det inte.

Ja, för man planerar ju att aldrig någonsin röra sig utanför sin egen stadsdel...eller?!

Permalänk

Telia = delvis statligt = big nono.
Jag kör på telenor och är nöjd.

Vet att telia har problem i Jämtland men det är nog fläckvis.