Macbook Pro -> D-Link nätverk funkar inte!!

Permalänk

Macbook Pro -> D-Link nätverk funkar inte!!

God Jul och Gott nytt år!

Är hemma hos föräldrarna under julen. När jag kom hit funka allt! Macbook Pro funkade perfekt med D-Link DIR-635 routern. Har 2 Windows datorer som funkar, alla telefoner funkar.
En dag började routern strula. Vi tryckte "Reset" knappen bak på routern och starta igen, installera senaste uppdateringen. Alla produkter connectar och funkar perfekt utom Macbook Pro! Den hittar ens inte våran router med Airport. Den hittar grannens nätverk men inte vår D-Link. Har läst att Macbook funkar dåligt med D-Link, men de har haft denna router och Macbooken i 3 år och har funkat hela tiden tills vi Reseta och uppdatera routern. Internet funkar med kabel. Vi har just nu connectat: 1 iPad, 2st windows datorer, 1 iPhone, 3 Samsung telefoner, Airport express, Apple TV, Denon RCD-N7 reciever. Allt funkar perfekt och signalen är ca 85% - 95% på alla. Men som sagt, MacBook Pro hittar ens inte routern även med datorn precis bredvid den.

Läste någonstans att disable WMM i Advanced Wireless can hjälpa, men funkar inte.

Några idéer vad man kan göra?

Visa signatur

Dator spec ;
Har ingen dator! :|

Permalänk
Medlem

Har du testat slå in nätverksnamnet för hand i Macen?

Permalänk
Skrivet av Perc:

Har du testat slå in nätverksnamnet för hand i Macen?

Yes, nätverksnamnet ligger lagrat med rätt lösenord. Har provat att tagit bort nätverksnamnet från "sparade nätverkslistan" och startat om datorn och försökt koppla ihop igen. När jag sätter på Airport på macen så hittar den ca 8 nätverk från andra hus runt ikring men inte mitt nätverk. Måste ju vara att macen inte kan plocka upp signalerna från D-Linken. Har hållit på i flera dagar nu och kan inte få det att funka.

Visa signatur

Dator spec ;
Har ingen dator! :|

Permalänk
Medlem

Har du testat byta kanal på D-linken?

Permalänk
Medlem

testa gå in och ta bort routern under nätverk i Macen, och avancerat. kolla om den dyker upp sedan, kan vara så att det ligger kvar inställningar som inte är aktuella längre då du reset:at routern

Visa signatur

PC: X58: Intel 990X/160GB SSD/12GB 1600MHz/460 SOC/XL2, Intel NUC i5 MAC: Macbook Pro 15" v3.1 +Retina 15"/256GB SSD/16GB, ATV3 BÄRBART: iPod Mini, Touch g1 +g5, Nano g4, iPad 2/Air, Samsung Tab2, iPhone X/6/4S/3GS RETRO: SGI O2 233mhz FOTO: Lumix TZ-20, Canon EOS 60D 18-200 IS, Ixus 70 KONSOLL: PS3, N3DS +N3DS-XL

Permalänk

Jag lyckades fixa problemet.

1. Gå in på 192.168.0.1 och logga in.
2. Setup -> Wireless -> Manual Wireless setup
3. Untick auto channel
4. Då kan du byta själv hur många kanaler. Jag drog ner Frek. 2.437 6 Channel till 2.432 5 Channel.
5. Save settings and reboot.

Nu funkar det klockrent. Hoppas detta kan hjälpa om någon annan har samma problem.
Macen hittar routern och connectar direkt.

Visa signatur

Dator spec ;
Har ingen dator! :|