Permalänk

Behöver hjälp i C++

Hejsan allihop, jag sitter och försöker lära mig c++ på egen hand men har hamnat i lite trubbel och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga så jag väder mig hit för hjälp.

Jag kommer inte posta något kod stycke utan kommer i stället förklara vad jag skulle behöva och om någon skulle kunna peka mig i rätt riktning för att lära mig just de verktygen som behövs för att skapa det, skulle jag vara otroligt tacksam.

Det jag är i behov av i mitt program är en mekanik som funkar på så vis att det finns en lista med variabler, alla variabler som är med på listan kommer köras genom ett par funktioner. Detta i sig är enkelt men nu till det svåra, programmet ska på egenhand kunna sortera bort och lägga till variabler på listan om variabler når vissa krav. Detta ska ske utan att jag manuellt ska vara tvungen att gå ändra vilka variabler som ska hamna på listan.

Kommer att finnas på forumet om någon vill fråga något i fall jag var otydlig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du nu försöker lära dig c++ så kan det vara en bra ide att försöka implementera funktionaliteten du efterfrågar.

Permalänk
Inaktiv

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Där står allt du behöver veta, om du nu verkligen vill lära dig.

Jag hade rekommenderat dig att läsa igenom hela den tutorialn på ungefär 2-3 veckors tid, och samtidigt försökt implementera funktionaliteten du söker på egen hand. Jag hade börjat med en std::vector.

Permalänk

Jag efterfrågar inte funktionaliteten i sig utan mer ett tips på vilka verktyg man kan använda eller i vilken riktning man ska gå för att hitta en lösning.

Ett liknande exempel skulle vara om någon frågade efter ett sätt att repetera sin kod så hade jag rekommenderat att den person ska spana in For, While och Do while loopar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Regnmakarn:

Jag efterfrågar inte funktionaliteten i sig utan mer ett tips på vilka verktyg man kan använda eller i vilken riktning man ska gå för att hitta en lösning.

Ett liknande exempel skulle vara om någon frågade efter ett sätt att repetera sin kod så hade jag rekommenderat att den person ska spana in For, While och Do while loopar.

Som sagt, läs tutorialn jag länkade, samt spana in STL containers (typ vector, queue, deque, list osv)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att säga hur du på bäst sätt löser det när du inte ger mer information, men kan du inte helt enkelt loopa igenom dessa variabler och ta bort element som inte skall vara kvar? Ingen effektiv lösning, men det bör fungera.

Jag kan inte C++, men kollade upp vector, och det verkar vara en implementation av en vanlig dynamisk array (standarddatastruktur), så att använda den bör vara en bra idé.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Som sagt, läs tutorialn jag länkade, samt spana in STL containers (typ vector, queue, deque, list osv)

Det ska jag absolut göra håller på att kolla in vector nu, verkar intressant! Min förra post var mer ett svar till vad hawy hade skrivit.

Borde använda citat oftare så jag är mer tydlig xD

Permalänk
Datavetare

Inte för att jag tror att prestanda kommer bli ett problem i detta fall, men på din beskrivning låter det som att ditt program kommer kunna modifiera variabellistan lite varstans och modifiera en std::vector någon annanstans än i slutet är ineffektivt, har man ett sådant beteende bör man använda std::list

Det du kan läsa lite om är C++ standardbibliotek <list>, <algorithm> och möjligen <functional>. Titta på exemplen hur man använder metoderna som beskrivs för varje header-fil så får du bra hjälp kring hur de används.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Man kan göra det ganska enkelt.

Hade inget att göra, så gjorde ett litet program som slumpar värden mellan 1-100. Alla elment i en array på 100 platser får varsitt värde.

programmet sorterar sedan värden under 50 och över 50. Värdena över&under 50 får varsin egen array.

Ditt program skulle gå att lösa på liknande sätt, men med annorlunda funktioner beroende på vad du nu vill göra.

Hoppas detta är till hjälp!

VH

#include<iostream> #include<conio.h> #include<windows.h> using namespace std; int sortera(int array[]); main() { int array[100]; int a=100; for (int i=0; i<a; a--) { array[a]=rand() % 100; } sortera(array); } int sortera(int array[]) { int a=100; int b=0; int c=100; int arrayB[100]; int arrayC[100]; cout<<endl<<" Variabler som var under 50: "<<endl<<endl; for (int i=0; i<a; a--, b++, c--) { if (array[a]<50) { arrayB[b]=array[a]; cout<<" Array, pa plats ["<<a<<"] "<<arrayB[b]<<endl<<endl; } if(array[a]>50&&array[a]<101) { arrayC[c]=array[a]; } } cout<<endl<<" Variabler som var over 50: "<<endl<<endl; for (int i=0; i<101; i++) { if(arrayC[i]>50&& arrayC[i]<101) { cout<<" Array, pa plats ["<<i<<"] "<<arrayC[i]<<endl<<endl; } } getch(); }

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070