XFX 7970 dödar datorn

Permalänk
Medlem

XFX 7970 dödar datorn

Hejsan Sweclockare,

Jag har köpt 3x XFX 7970 som har tuggat på ganska bra under typ en månad (yep, till mining). Men på grund av lite allmän dumhet så valde jag att ominstallera drivrutinerna nyligen, vilket visade sig vara ett VÄLDIGT dumt beslut. När jag skulle testa att sätta igång mining:en igen så tvärdog hela datorn efter ett fåtal sekunder. Inga LEDs, inga pip, ingenting hände när man tryckte på knappen. Jag valde då att plocka bort alla tre kort och testa ett åt gången;
Kort #1 startar och ger bild som vanligt, klarar av att minea å grejer.
Kort #2 Så snurrar alla fläktar igång, men inget pip och ingen bild. När jag testade i en annan dator så lös en röd VGA_LED upp, så jag antar att det symboliserar någon form av defekt?
Kort #3 gör hela datorn omöjlig att starta. Har testat i två olika datorer, samma resultat. Så fort du försöker starta den så släcks alla LEDs, och allt blir helt dött.

Eftersom korten är såpass nya (<1 månad) så antar jag att garanti inte är något problem (köpt på netonnet), men det jag undrar är hur det här kan ha gått till? XFXs kort är spänningslåsta, jag har alltid använt ESD-skydd, och jag har inte flashat om dom på något sätt och vis, så varför sitter jag här med två tegelstenar? Är deras "GHOST THERMAL TECHNOLOGY" så totalt värdelös att VRMerna har brunnit upp/gått sönder trots stock volt? Jag kan dock varken se eller lukta mig till något svar...

//oLs

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Hejsan Sweclockare,

Jag har köpt 3x XFX 7970 som har tuggat på ganska bra under typ en månad (yep, till mining). Men på grund av lite allmän dumhet så valde jag att ominstallera drivrutinerna nyligen, vilket visade sig vara ett VÄLDIGT dumt beslut. När jag skulle testa att sätta igång mining:en igen så tvärdog hela datorn efter ett fåtal sekunder. Inga LEDs, inga pip, ingenting hände när man tryckte på knappen. Jag valde då att plocka bort alla tre kort och testa ett åt gången;
Kort #1 startar och ger bild som vanligt, klarar av att minea å grejer.
Kort #2 Så snurrar alla fläktar igång, men inget pip och ingen bild. När jag testade i en annan dator så lös en röd VGA_LED upp, så jag antar att det symboliserar någon form av defekt?
Kort #3 gör hela datorn omöjlig att starta. Har testat i två olika datorer, samma resultat. Så fort du försöker starta den så släcks alla LEDs, och allt blir helt dött.

Eftersom korten är såpass nya (<1 månad) så antar jag att garanti inte är något problem (köpt på netonnet), men det jag undrar är hur det här kan ha gått till? XFXs kort är spänningslåsta, jag har alltid använt ESD-skydd, och jag har inte flashat om dom på något sätt och vis, så varför sitter jag här med två tegelstenar? Är deras "GHOST THERMAL TECHNOLOGY" så totalt värdelös att VRMerna har brunnit upp/gått sönder trots stock volt? Jag kan dock varken se eller lukta mig till något svar...

//oLs

Minns för ett år sen(?) att nvidia släppte nya drivrutiner som tom tror jag var WHQL:ade så fick flera kort att ge upp och tom brinna har jag hört vissa skräckhistorier om. Är det inom garantitiden BORDE det inte vara något problem. Värre var det väl dock för de som hade 1,5år eller äldre kort med nvidia... främst 580 har jag för mig som rök. Ring och kolla med de som du köpt av... har du otur så är det kanske nätagget som sparkat bakut.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd flyttad*

Fel av mig! Läste inte hela inlägget och ber om ursäkt för det. Nu ligger den rätt till iaf (den låg fortfarande fel från början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Minns för ett år sen(?) att nvidia släppte nya drivrutiner som tom tror jag var WHQL:ade så fick flera kort att ge upp och tom brinna har jag hört vissa skräckhistorier om. Är det inom garantitiden BORDE det inte vara något problem. Värre var det väl dock för de som hade 1,5år eller äldre kort med nvidia... främst 580 har jag för mig som rök. Ring och kolla med de som du köpt av... har du otur så är det kanske nätagget som sparkat bakut.

Huh, den nyheten hade jag totalt missat. Ska ta och vandra ner till netonnet imorgon och se vad de har att säga... Men eftersom det tredje kortet forfarande fungerar (med samma nätagg) så känns det otroligt att det skulle vara det som ger sig

Skrivet av Kenneth:

*Tråd flyttad*
Då den här tråden handlar om att mine'a kryptovalutor så passar den bäst i forumet för...*drumroll*... Kryptovalutor!

Den här tråden handlar definitivt inte om att mine'a kryptovalutor, den handlar om att grafikkort har slutat att fungera. Kände du bara för att flytta på den eller var det faktiskt någon som rapporterade att den "låg fel"?

Visa signatur

Permalänk

Totalt onödigt att flytta tråden hit. Instämmer med TS.

Permalänk

Lämna in på garantin, kan mkt väl va så att kortet är bränt helt enkelt.

Har själv råkat ut för ett XFX 7970 som brände VRM(ref kylare) Och jag körde ingen mining eller liknande.

Permalänk
Medlem

Kan lämna en liten uppdatering: var och lämnade in korten idag. Killen i supportdisken ville dubbelkolla att det verkligen var fel på korten, så han stoppade in den i en testrigg som han hade ståendes. Så fort han slog på strömmen så small det till och någon spänningsreglerare (?) på baksidan flög av hela kortet o.O Han stängde av det illa kvickt och tog mitt ord på att det andra kortet också var paj...

Nu får vi väl bara hoppas att de erkänner produktionsfel så att jag får två nya fina grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Kan lämna en liten uppdatering: var och lämnade in korten idag. Killen i supportdisken ville dubbelkolla att det verkligen var fel på korten, så han stoppade in den i en testrigg som han hade ståendes. Så fort han slog på strömmen så small det till och någon spänningsreglerare (?) på baksidan flög av hela kortet o.O Han stängde av det illa kvickt och tog mitt ord på att det andra kortet också var paj...

Nu får vi väl bara hoppas att de erkänner produktionsfel så att jag får två nya fina grafikkort

Haha wtf?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Haha wtf?

Typ vår reaktion också Har fått tillbaka pengarna för det kortet (AMD är slutsåld överallt), men väntar fortfarande på nyheter om det andra kortet...

Visa signatur