Windows 8.1 Update 1 tar Modern-appar till aktivitetsfältet

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 Update 1 tar Modern-appar till aktivitetsfältet

I den första större uppdateringen till Windows 8.1 fortsätter Microsoft att fila på skrivbordet, som nu begåvas med Modern-appar i aktivitetsfältet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra, då slipper man tex ha två instanser av skype installerat, för att nämna en sak som jag nyss störde mig på. Ska det vara en multiplattform anpassad mjukvara så ska den ju fungera sömlöst, detta är ett bra steg mot det. Det tar sig:)

Permalänk

Linken till "större uppdateringen" är broken!

OT: Kul att se att MS lägger tillbaka det som fattades (enligt mig) i Windows 8, jag föredrar det gamla användargränssnittet över det nya. Hoppas de får lite vett i sig och lägger tillbaka startmenyn.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Entusiast

Nu börjar det likna något!
Bara att vänta på att hela OS:et Beta-testas klart nu så att man kan köpa det färdigpolerade Windows 9 som faktiskt går att använda som skrivbords-OS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Nu börjar det likna något!
Bara att vänta på att hela OS:et Beta-testas klart nu så att man kan köpa det färdigpolerade Windows 9 som faktiskt går att använda som skrivbords-OS

ja, microsoft är ju kända för att göra varannat dåligt OS och varannat bra på senare tiden vista var ju inget förrän service pack 2 hittade ut och då var windows 7 på ingång

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Fler nyheter är möjligheten att så gott som obegränsat kunna skala text och ikoner för att passa skärmar med högre punkttäthet [...].

Viktigt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Så många bakåtsträvare det finns...

Permalänk
Medlem

Äntligen en förbättring.

Varför gnälla på att alla är bakåtsträvare så fort man inte gillar modern?

Om nått är just det gränssnittet går tillbaks till win 3,11.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Ytterligare framsteg. Det börjar närma sig att det blir ett operativsystem istället för två igen. Hoppas på att det blir enklare att använda för nybörjare, vi som har kört virtuella miljöer i nästan tio år tror jag inte har något problem med konceptet flera lager ovanpå varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Låter bra, då slipper man tex ha två instanser av skype installerat, för att nämna en sak som jag nyss störde mig på. Ska det vara en multiplattform anpassad mjukvara så ska den ju fungera sömlöst, detta är ett bra steg mot det. Det tar sig:)

Varför ska du ha två instanser av Skype installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxell_79:

Så många bakåtsträvare det finns...

Om vägen frammåt uppenbart leder ut för ett stup kan det vara klokt att backa och fundera på vart man är på väg ibland.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Varför ska du ha två instanser av Skype installerat?

En till skrivbord samt en "app" som kommer förinstallerad. (nu ska det ju dock tilläggas att min "app" inte fungerar, annars kanske jag kunde klarat mig på den!?)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om vägen frammåt uppenbart leder ut för ett stup kan det vara klokt att backa och fundera på vart man är på väg ibland.

Bra sagt

Jag ville bara ha sagt att jag gillar nytänket, och är inte för införande av den "gamla" startmenyn, men just denna nyheten om att modern och skrivbordet blir mer integrerat gillar jag.

Skulle kanske haft med det i förra inlägget oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxell_79:

Så många bakåtsträvare det finns...

Antar att vi bara ska acceptera allt som är nytt även det dåliga bara för att det är just "nytt" annars
är man ju trångsinta bakåtsträvare?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av krilleoh:

Varför ska du ha två instanser av Skype installerat?

Det följer med en förinstallerad version à la fullskärmsapp som är så värdelös att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Skrivet av Pellepelikan:

En till skrivbord samt en "app" som kommer förinstallerad. (nu ska det ju dock tilläggas att min "app" inte fungerar, annars kanske jag kunde klarat mig på den!?)

Nej, det hade du tyvärr inte, för den fungerar inte med mus och tangentbord. Försöker man till exempel göra något så avancerat som att markera text i chatten tolkas musrörelsen som en "touch swipe" varpå hela appen förflyttas i sidled.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Enklare att kolla på vilka som kommenterat artikeln för att veta vad den handlar om.

✓ Ozzed
✓ strejf

Yup, artikeln handlar definitivt om Microsoft.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nämen titta, nu kan man ju göra något man alltid har kunna göra. Verkligen revolutionerande av microsoft att införa denna banbrytande feature.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxell_79:

Bra sagt

Jag ville bara ha sagt att jag gillar nytänket, och är inte för införande av den "gamla" startmenyn, men just denna nyheten om att modern och skrivbordet blir mer integrerat gillar jag.

Skulle kanske haft med det i förra inlägget oxå

Jag har också gillat Microsofts nytänk tidigare, men ett villkor för det har varit att man måste kunna backa tillbaka om man inte gillar det. Och det har man ju kunnat göra tidigare med så gott som allt. Classic-gränssnittet som jag personligen föredrar t. ex, har funnits att välja hur länge som helsr.

Men med Windows 8 förändrades allt. Förändringens vindar ven obönhörligt om öronen och nya parollen tycktes vara "anpassa dig, acceptera, eller dö!".

Med 8.1 och nu förmodligen då 8.1 update 1 verkar Microsoft gå tillbaka till den där lite mjukare hållningen jag gillar. Att man förstår att vi alla är individer och har olika behov och tycke och smak. Det gillar jag.

Dock räcker det inte för mig förren jag åter kan välja en startmeny (den behöver inte vara default men den ska finnas där som tillval).

Jag har valt Android för mina touch-enheter och för mig har Microsoft inget att erbjuda på den fronten, så det vore skönt om jag fick ha min desktop fri från Windows Phone-influemser om jag så önskar, men som sagt jag tror vi är påväg dit

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Och jag älskar nytänket. Smaken som baken så att säga

Permalänk
Inaktiv

För pekplattor, visst.. ok... men för stationära datorer så vill jag fan inte ha med Metro-helvetet att göra. Punkt. Slut.

Permalänk
Medlem

Personligen så formaterar jag min burk rätt ofta (Gamer), gillar skarpt att ha pfd, Skype och andra program som appar för då slipper jag installera om det. Man slipper förbanna sig över att man glömde spara favoriter då allt fungerar direkt om man valt att köra med IE.

Då jag formaterat är allt som vanliga Windows 7 efter att Classic Shell är installerat och jag föredrar installera ett program istället för massa program som sällan används. Snabbt, smidigt och snyggt jobbat MS är min två cents.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Antar att vi bara ska acceptera allt som är nytt även det dåliga bara för att det är just "nytt" annars
är man ju trångsinta bakåtsträvare?

Jag vet inte var du läser, men jag har aldrig skrivit något om att man måste acceptera något och heller inte något om trångsinta. Men du får väl tolka det lilla jag skrev som du vill.

Självklart hade det bästa varit om det vore som Ozzed skrev, att det finns möjligheter att välja det som man vill ha/inte ha. Och vi hoppas ju att det är på väg dit.

Permalänk
Medlem

Viktigaste är att man nu kan skala text precis som man vill. Öppnar för alla möjliga storlekar på plattor och skärmar med alla olika upplösningar.

Permalänk
Avstängd

Jag säger så här, om förändringarna kan få fler att börja använda de nya apparna som är modernare rent tekniskt så blir jag glad. Teknisk utveckling = me like.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

En till skrivbord samt en "app" som kommer förinstallerad. (nu ska det ju dock tilläggas att min "app" inte fungerar, annars kanske jag kunde klarat mig på den!?)

Skrivet av HurMycket:

Det följer med en förinstallerad version à la fullskärmsapp som är så värdelös att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Jaså? Jag sitter på Win8.1 och har endast Skype Desktop installerat, inte ens sett skymten av någon annan?
Mycket märkligt ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jaså? Jag sitter på Win8.1 och har endast Skype Desktop installerat, inte ens sett skymten av någon annan?
Mycket märkligt ..

de finns skype för win8.1 förinstallerat, man hittar de i metro, men man kan alltid(som jag gjort) installera skype för desktop från deras hemsida

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Bra blir bättre och dessutom helt fritt för oss som köpt windows 8.

Anser själv att win8 är bland det bästa OS jag testat iallafall.

Snabbt,stabilt och enkelt att jobba med.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxell_79:

Jag vet inte var du läser, men jag har aldrig skrivit något om att man måste acceptera något och heller inte något om trångsinta. Men du får väl tolka det lilla jag skrev som du vill.

Självklart hade det bästa varit om det vore som Ozzed skrev, att det finns möjligheter att välja det som man vill ha/inte ha. Och vi hoppas ju att det är på väg dit.

Jag läste det du skrev, alltså det jag citerade. Vet du själv vad du skrev eller?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Om vägen frammåt uppenbart leder ut för ett stup kan det vara klokt att backa och fundera på vart man är på väg ibland.

Skrivet av Ozzed:

Jag har också gillat Microsofts nytänk tidigare, men ett villkor för det har varit att man måste kunna backa tillbaka om man inte gillar det. Och det har man ju kunnat göra tidigare med så gott som allt. Classic-gränssnittet som jag personligen föredrar t. ex, har funnits att välja hur länge som helsr.

Men med Windows 8 förändrades allt. Förändringens vindar ven obönhörligt om öronen och nya parollen tycktes vara "anpassa dig, acceptera, eller dö!".

Med 8.1 och nu förmodligen då 8.1 update 1 verkar Microsoft gå tillbaka till den där lite mjukare hållningen jag gillar. Att man förstår att vi alla är individer och har olika behov och tycke och smak. Det gillar jag.

Dock räcker det inte för mig förren jag åter kan välja en startmeny (den behöver inte vara default men den ska finnas där som tillval).

Jag har valt Android för mina touch-enheter och för mig har Microsoft inget att erbjuda på den fronten, så det vore skönt om jag fick ha min desktop fri från Windows Phone-influemser om jag så önskar, men som sagt jag tror vi är påväg dit

Han blev ju knappt överkörd av dig. Det jag inte förstår är varför man måste acceptera saker som inte fungerar för en. Jag har väldigt svårt att se fördelarna i just gränssnittet, för mig. Det är också det viktigaste i val av OS, för mig.

Jag bryr mig inte så mycket om att det är snabbare när det är långsammare och mycket mer krångligt att använda. Ett bra GUI ska vara intuitivt, vilket innebär att man inte ska behöva en Windows 8 For Dummies-bibel för att förstå hur man använder det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiverat konto

Själv hoppas jag på att RT-appar ska gå att köra i fönster som vissa rykten säger.