Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur hade ni löst denna situation? (GTX 780 TI oanvänd, Alina.se)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Konstigt. Ångerrätt bör ju gälla då beställningen lades på internet. Betalningen ska inte ha någon betydelse. Har du frågat Alina om de är beredda att ta tillbaka korten för pengarna tillbaka?

Har inget med beställningsmetod.

Skrivet av anon178309:

Pengar kommer jag ha väldigt snart men nej jag vill inte leva på några nudlar, om så bara för några dagar.
Nu har iallafall Alina gått med på att byta det till Klarna istället, och det har gått igenom, så nu ska jag bara in till butiken med mitt VISA-kort och få pengarna tillbaka för kortet där och nu är grafikkortet på klarna konto istället som jag kommer betala av hela på inom snar framtid då jag har heltidsjobb.

Känns väldigt bra att det löste sig så enkelt och så snabbt, väldigt bra av Alina.
De frågade även på supporten om jag ville lämna tillbaka grafikkortet, men det har jag inte direkt något behov av då jag kan betala av hela summan inom snar framtid bara att ekonomin blev lite förändrad just i dagsläget.

Nu känns det väldigt bra iallafall.

Tack Alina

Då hoppas jag du inser att en återbetalning på Visa kortet kommer ta bra längre än 5 arbetsdagar? Kommer bli nudlar och ris ändå

Skrivet av Tehlamah:

Betalningen är det som gör avtalet bindande och görs den i butik så är det i butiken som avtalets sluts varav distansavtalslagen ej gäller.

Stämmer inte heller riktigt. Det har främst med frakten att göra. Samma sak gäller om man köper från komplett/Webhallen och hämtar ut i butik. Då man har fysisk tillgång till varan innan man får kvittot (på uthämtningen) så gäller inte distanslagen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Konstigt. Ångerrätt bör ju gälla då beställningen lades på internet. Betalningen ska inte ha någon betydelse. Har du frågat Alina om de är beredda att ta tillbaka korten för pengarna tillbaka?

Skulle vilja hävda att rättsläget är lite oklart. Tycker själv att ångerrätten borde gälla eftersom att avtal träffas på distans, dvs vad som ska köpas och till vilket pris. Får friskriva mig för eventuella fel pga tidsbrist...

Lagtext: distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans,
avtal utanför affärslokaler: avtal som ingås

Att man betalar och hämtar i butik betyder endast att man avtalat att betalning och leverans sker på detta sätt. Detta är min åsikt och det är inte prövat i rätten vad jag vet. Sen tror jag faktiskt att det kan vara skillnad mellan t.ex. Webhallen (där "hämta i butik" och "betala i butik" är val man gör i avtalstecknandet) och Inet (där man klart och tydligt endast bokar i butik).

Beror nog också på näringsidkarens avtalsvillkor också, jag tolkar det som att först i juni ändras lagen och blir tvingande.

Skulle dock inte rekommendra dig att gå till domstol, det kan bli lite dyrt...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Stämmer inte heller riktigt. Det har främst med frakten att göra. Samma sak gäller om man köper från komplett/Webhallen och hämtar ut i butik. Då man har fysisk tillgång till varan innan man får kvittot (på uthämtningen) så gäller inte distanslagen.

Vad jag minns har jag i vissa fall betalat och fått kvitto vid disk innan den anställde på webhallen gick och hämtade varan på lagret.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Discokungen
Skrivet av heffaklumpmamma:

Skulle vilja hävda att rättsläget är lite oklart. Tycker själv att ångerrätten borde gälla eftersom att avtal träffas på distans, dvs vad som ska köpas och till vilket pris. Får friskriva mig för eventuella fel pga tidsbrist...

Lagtext: distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans,
avtal utanför affärslokaler: avtal som ingås

Att man betalar och hämtar i butik betyder endast att man avtalat att betalning och leverans sker på detta sätt. Detta är min åsikt och det är inte prövat i rätten vad jag vet. Sen tror jag faktiskt att det kan vara skillnad mellan t.ex. Webhallen (där "hämta i butik" och "betala i butik" är val man gör i avtalstecknandet) och Inet (där man klart och tydligt endast bokar i butik).

Beror nog också på näringsidkarens avtalsvillkor också, jag tolkar det som att först i juni ändras lagen och blir tvingande.

Skulle dock inte rekommendra dig att gå till domstol, det kan bli lite dyrt...

Tack för lite klargörande ändå! Jag tror inte att ett seriöst företag hade nekat en retur så länge det inte är alldeles uppenbart att man har satt det i system dock! Alina erbjöd ju pengarna tillbaka trots att de inte alls är skyldiga att göra det. Det är bra gjort av dem!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vad jag minns har jag i vissa fall betalat och fått kvitto vid disk innan den anställde på webhallen gick och hämtade varan på lagret.

Yes. Men då sker inte köpet heller på distans. Du kan dock be om att få se varan och inspektera den. Vill de inte tillåta dig kolla på vara så är det bara att avböja köpet. Köplagar är lite krångligare än de flesta tror.

Skrivet av Flamso:

Tack för lite klargörande ändå! Jag tror inte att ett seriöst företag hade nekat en retur så länge det inte är alldeles uppenbart att man har satt det i system dock! Alina erbjöd ju pengarna tillbaka trots att de inte alls är skyldiga att göra det. Det är bra gjort av dem!

Webhallen har de flesta gånger jag har hört om nekat retur i butik om man vill nyttja ångerrätten. Öppet köp är ju en annan femma.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Skulle vilja hävda att rättsläget är lite oklart. Tycker själv att ångerrätten borde gälla eftersom att avtal träffas på distans, dvs vad som ska köpas och till vilket pris. Får friskriva mig för eventuella fel pga tidsbrist...

Lagtext: distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans,
avtal utanför affärslokaler: avtal som ingås

Att man betalar och hämtar i butik betyder endast att man avtalat att betalning och leverans sker på detta sätt. Detta är min åsikt och det är inte prövat i rätten vad jag vet. Sen tror jag faktiskt att det kan vara skillnad mellan t.ex. Webhallen (där "hämta i butik" och "betala i butik" är val man gör i avtalstecknandet) och Inet (där man klart och tydligt endast bokar i butik).

Beror nog också på näringsidkarens avtalsvillkor också, jag tolkar det som att först i juni ändras lagen och blir tvingande.

Skulle dock inte rekommendra dig att gå till domstol, det kan bli lite dyrt...

Ska visa vart i texten du missar. Se ovan. Köper man varan och hämtar i butik så sker inte kommunikationen uteslutande på distans. Kommunikation innefattar inte endast beställningar, delgivande av villkor och konversationer utan även pengatransaktioner och eftersändning av varor/tjänster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ska visa vart i texten du missar. Se ovan. Köper man varan och hämtar i butik så sker inte kommunikationen uteslutande på distans. Kommunikation innefattar inte endast beställningar, delgivande av villkor och konversationer utan även pengatransaktioner och eftersändning av varor/tjänster.

Du har säkert rätt. Jag reagerar på att det dock står avtal som ingås. Avtal ingås ju genom anbud-accept. Lägger jag beställning på nätet och får en orderbekräftelse anser i alla fall jag att ett avtal har ingåtts. Avtalet är alltså ingånget redan här. Det du nämner är i så fall kommunikation efter avtalets ingående och kopplas därför till fullgörelsen av avtalet.

Så hade i alla fall jag argumenterat om jag ville lämna tillbaka ngt. Förhoppningsvis hade dom tröttnat på mig och gett med sig. Returer på Webhallen är dock inte populära, enda gången jag blivit tråkigt bemött där var ett reklamationsärende.

F.ö. kommer lagen att ändras och byta namn, jag tycker att den nya formuleringen stödjer mitt påstående bättre

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Distans--och-hemforsaljningsla_sfs-2005-59/

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av heffaklumpmamma:

Du har säkert rätt. Jag reagerar på att det dock står avtal som ingås. Avtal ingås ju genom anbud-accept. Lägger jag beställning på nätet och får en orderbekräftelse anser i alla fall jag att ett avtal har ingåtts. Avtalet är alltså ingånget redan här. Det du nämner är i så fall kommunikation efter avtalets ingående och kopplas därför till fullgörelsen av avtalet.

Så hade i alla fall jag argumenterat om jag ville lämna tillbaka ngt. Förhoppningsvis hade dom tröttnat på mig och gett med sig. Returer på Webhallen är dock inte populära, enda gången jag blivit tråkigt bemött där var ett reklamationsärende.

F.ö. kommer lagen att ändras och byta namn, jag tycker att den nya formuleringen stödjer mitt påstående bättre

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Distans--och-hemforsaljningsla_sfs-2005-59/

Intressant. Får jag tid så ska jag försöka läsa igenom den nya lagen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Discokungen
Skrivet av heffaklumpmamma:

Du har säkert rätt. Jag reagerar på att det dock står avtal som ingås. Avtal ingås ju genom anbud-accept. Lägger jag beställning på nätet och får en orderbekräftelse anser i alla fall jag att ett avtal har ingåtts. Avtalet är alltså ingånget redan här. Det du nämner är i så fall kommunikation efter avtalets ingående och kopplas därför till fullgörelsen av avtalet.

Så hade i alla fall jag argumenterat om jag ville lämna tillbaka ngt. Förhoppningsvis hade dom tröttnat på mig och gett med sig. Returer på Webhallen är dock inte populära, enda gången jag blivit tråkigt bemött där var ett reklamationsärende.

F.ö. kommer lagen att ändras och byta namn, jag tycker att den nya formuleringen stödjer mitt påstående bättre

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Distans--och-hemforsaljningsla_sfs-2005-59/

Jag kan inte tolka den texten på annat sätt än att man har skydd av lagen om man gör en beställning på nätet, även om man inte betalar förrän man hämtar. Jag hoppas att det är så, för det känns som en bra sak för konsumenten. Så länge butikerna inte tar så mycket stryk av puckor som lämnar tillbaka saker efter att ha benchat och sånt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

Både Inet och Webhallen har ju dock så att även om du bokar/beställer på nätet och väljer att hämta upp så kan du strunta i det och då förfaller bara beställningen/bokningen. Jag vet att Webhallen har använt detta som ett försvar mot att det ska ses som att avtalet sker på nätet, d v s det är inte förrän du är i butiken och aktivt skriver på Klarna/betalar kontakt eller med kort som du "seal the deal" så att säga.

Inet kallar sina nätbeställningar med upphämtning i butik för "bokning" medan Webhallen kallar sina för "Beställning". Så Webhallen skulle i så fall endast behöva döpa om sin beställning till bokning om varan inte betalas på nätet och ska hämtas. Då borde de fortfarande kunna klara sig.

För om man nu anser att avtalet sker vid beställningen/bokningen så kan ju Inet/Webhallen vända på det och då hävda att du måste aktivt avbeställa för att de inte ska skicka faktura eller kräva betalning/avgift om du struntar i att hämta varan.

Kul att höra att de löste sig bra för TS. Alina verkar vara ett trevligt företag som inser att nöjda kunder = framtida kunder.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Avtal ingås ju genom anbud-accept. Lägger jag beställning på nätet och får en orderbekräftelse anser i alla fall jag att ett avtal har ingåtts. Avtalet är alltså ingånget redan här. Det du nämner är i så fall kommunikation efter avtalets ingående och kopplas därför till fullgörelsen av avtalet.

Så tolkar jag också lagen (dessutom finns prejudicerande fall som stödjer denna tolkning). Avtal uppstår vid orderbekräftelse och inte vid betalning.

Visa signatur

Altmann