Permalänk
Medlem

Förslag på prisvärd laserskrivare?

Har en bläckstråleskrivare som förvisso fungerar rätt bra till bilder, men text blir ju inte riktigt lika bra som en laser, så jag har funderingar på att köpa en hyfsad laserskrivare för att skriva ut dokument och annat med.

Jag har inga jättekrav förutom två punkter: Duplex och nätverkskoppling. Har redan en separat scanner så en multifunktionsskrivare behövs ej, men ser väl inget problem med att ha en om priset är bra. Hade väl tänkt mig en skrivare för max 3000, men helst neråt max 2500, men gärna så billig som möjligt men kvalitet går före pris och om möjligt inget jättemonster rent storleksmässigt.

Visst hade det varit kul med en färglaser, men jag gissar att kostnaden för toner då blir en helt annan, så primärt en svartvit.

Har ni några bra tips på skrivare som ni tycker är bra och är hyfsat billiga i drift?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Har en bläckstråleskrivare som förvisso fungerar rätt bra till bilder, men text blir ju inte riktigt lika bra som en laser, så jag har funderingar på att köpa en hyfsad laserskrivare för att skriva ut dokument och annat med.

Jag har inga jättekrav förutom två punkter: Duplex och nätverkskoppling. Har redan en separat scanner så en multifunktionsskrivare behövs ej, men ser väl inget problem med att ha en om priset är bra. Hade väl tänkt mig en skrivare för max 3000, men helst neråt max 2500, men gärna så billig som möjligt men kvalitet går före pris och om möjligt inget jättemonster rent storleksmässigt.

Visst hade det varit kul med en färglaser, men jag gissar att kostnaden för toner då blir en helt annan, så primärt en svartvit.

Har ni några bra tips på skrivare som ni tycker är bra och är hyfsat billiga i drift?

Du kommer att bli positivt överraskad prismässigt!
Jag hade i många år en Canon MF4270DN (idag heter den 4370 och har lite snabbare processor eller nåt - samma mekanik dock) och är mycket nöjd. Jag gick igenom 10+ tonerkasetter utan ett enda problem, bortsett från nåt enstaka papperstrassel. Riktigt riktigt bra.
Enda orsaken att jag bytte är att arkmataren (ja, det är scanner/kopiator också) är enkelsidig (även om utskriften är dubbelsidig) och det "bara" är svartvitt.
(Den står fortfarande och snurrar på vårt dotterbolag utanför Malmö - jag har inte hört något så jag antar att den fungerar bra där med.)
Pris: <2000 kr.

Idag har jag en Oki MC352DN, som fixar färg och dubbeslsidig scanning. Vi har väldigt bra erfarenhet av Oki sedan tidigare på kontoret, och den här har sannerligen inte gjort mig besviken heller. Jag vet att jag gav 2 500 kr för den för 1-2 år sedan, men det billigaste jag hittar på prisjakt nu är två tusenlappar dyrare. Konstigt. Tonerkostnad på en bra färglaser blir inte dyrare än på en svartvit (speciellt inte Oki) eftersom det är separata färgkassetter.

Innan jag köpte dem gjorde jag en rejäl research med tester (svårt att hitta på skrivare) och driftskostnadsberäkningar. Jag tittade inte på fotokvalitet på utskrifter.

Permalänk
Medlem

Har efter en tids letande fastnat lite för Brother HL-3170CDW (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1697006) som går att få för drygt 2200:- Nya toners är också rätt överkomliga i pris.

Någon som har en dylik, eller någon annan Brother-laser som har något att kommentera?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad du bör välja beror ju helt på hur mycket du kommer att skriva ut från den. Kommer du att skriva ut mycket så bör du köpa en helt annan skrivare än om du bara kommer att skriva ut lite. Orkar du så kan du räkna lite på vad den totala kostnaden för olika skrivare kommer att bli, med gissningar på hur mycket du kommer att skriva ut.

Den Brother-skrivaren du hittat ser ju skapligt bra ut om du bara kommer att skriva ut lite från den, men ju mer du skriver ut ju dyrare blir den.
Tänk också på att den har separat trumma, så efter 15k sidor svartvitt eller 3750 sidor (4 exponeringar per sida) färg så får du köpa en ny trumma. (Har för mig att brother räknar sidor, både för tonerna och för trumman. Och efter specat värde så vägrar den skriva ut i stället för att försöka i alla fall, och låta användaren själv byta när kvalitén på utskriften blir för dålig. Så skriver du ut text med en liten bit i färg så räknas det som en full utskrift i färg. Vilket beroende på hur man skriver ut kan göra det mycket dyrare än där skrivaren inte hindrar utskrift efter specat värde)
Och om du bara skriver ut lite så kan trumman leva ett par år, och då kan en ny trumma vara svår eller dyr att få tag på om man har otur.

Jag slängde för inte så länge sedan en fortfarande ganska fin färgskrivare från samsung, med oöppnade tonerkassetter för runt 2000:-. Efter 3-4 år så tog trumman slut. Och det var tydligen en ovanlig modell från Samsung, och nya orginal-trummor tillverkades inte längre. Det fanns tredjepartstillverkade trummor att få tag på via ebay, men de var dyra och det kändes inte värt att chansa. Så den skrivaren blev ett dyrt köp...

Jag har genom jobbet köpt fyra svartvita HP M401, som alla fungerat perfekt hittills (dock enbart 1,5 år gamla). De är små, snabba, billiga i inköp och skapligt billiga i drift. De finns med duplex, och både trådat och trådlöst nätverk. Och de finns då och då på rea för nedåt 1,5k-2k. (Och de saknar separat trumma, utan de är inbyggda i tonerkassetten, vilket brukar ge mindre strul, högre hastighet, högre inköpspris men lägre utskriftskostnad per sida).
Den saknar färg, men kostnaden per sida är under hälften mot ditt förslag från Brother. Och miljötoner från HP brukar bli billigare och billigare i längden. Så jag skulle tippa på att om 5 år så är skillnaden i pris ännu större.
Så om du klarar dig med svartvitt, och kommer att skriva ut mycket så skulle jag rekommendera den...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1214550
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1565155
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1214552
http://www.nordicink.se/varumarken/hp/?p=18085

Jag har även viss erfarenhet av HP M451, som är motsvarande skrivare i färg. Den har hittills fungerat perfekt i ca 6 månader, och är ganska billig i drift. Men den är dyrare i inköp än den från Brother som du hittat. Men kan nog vara värt det i alla fall om du skriver ut mycket och vill ha det i färg.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1130343
http://www.nordicink.se/varumarken/hp/?p=17948

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Jag kommer inte att skriva ut speciellt mycket. Mindre än 10 sidor i veckan skulle jag gissa på, så när trumman gjort sitt så är det nog bara att kasta skrivaren ändå.

Primära målet är väl att få lite högre kvalitet på utskrifterna, samt att slippa oroa sig för utskriftskostnaderna om man skriver ut mycket grafik (jämfört med min nuvarande bläckstråleskrivare), men även att göra skrivaren lite mer tillgänglig i och med nätverkskopplinegn.

Har faktiskt inte riktigt tänkt på det med separat trumma eller ej. Tack för förtydligandet. Jag har spanat på HP:s skrivare också, men har väl tyckt att tonern var lite i dyraste laget, men där är ju förklaringen.

Får ta mig en funderare på om jag behöver färg, men steget upp dit från S/V är ju inte så stort numera, så det känns nästan dumt att snåla.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD