Permalänk

Byta grafikkort?

Hej. Jag gillar att spela grafikkrävande spel och har klarat mig fint på det jag har men här om dagen stötte jag på ett problem i form av att jag "inte har tillräckligt med dedikerat minne". Min kille försökte förklara det som att grafikkortets interna ram-minne inte räcker till. Jag har ingen aning
"Meddelandet" fick jag när jag gick in på 'Can you run it' och ville se om jag kunde spela nyaste sims. Jag sitter inte på den datorn nu så kan inte kopiera in mätningen. Jag vet att jag kan spela Sims men det laggar alltid och fryser långa stunder. C-disken är inte full. Skyrim och Crysis har rullat på finfint.
Det jag har i burken är:
Intel LGA1150 Core i3-4130
MSI LGA1150 B85M
Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT CL9
Gainward GeForce GTX 650Ti 2GB PhysX
Seagate Barracuda 1TB

Så, behöver jag ett nyare grafikkort eller vad är problemet?
Datorn köptes för ~två år sedan när vi hade dåligt med pengar, nu kan jag lägga mycket mer om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rainbow_gg:

Hej. Jag gillar att spela grafikkrävande spel och har klarat mig fint på det jag har men här om dagen stötte jag på ett problem i form av att jag "inte har tillräckligt med dedikerat minne". Min kille försökte förklara det som att grafikkortets interna ram-minne inte räcker till. Jag har ingen aning
"Meddelandet" fick jag när jag gick in på 'Can you run it' och ville se om jag kunde spela nyaste sims. Jag sitter inte på den datorn nu så kan inte kopiera in mätningen. Jag vet att jag kan spela Sims men det laggar alltid och fryser långa stunder. C-disken är inte full. Skyrim och Crysis har rullat på finfint.
Det jag har i burken är:
MSI LGA1150 B85M
Seagate Barracuda 1TB

Datorn köptes för ~två år sedan när vi hade dåligt med pengar, nu kan jag lägga mycket mer om det skulle behövas.

Ett nytt grafikkort behöver du absolut inte.
Prova att sänk grafikinställningarna, dock borde du maxa Sims 3 utan problem.
Om du verkligen känner för att uppgradera så kan du köpa en till 4gb ram-sticka och en billigare Intel i5, ex. i5 4440

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Ett nytt grafikkort behöver du absolut inte.
Prova att sänk grafikinställningarna, dock borde du maxa Sims 3 utan problem.
Om du verkligen känner för att uppgradera så kan du köpa en till 4gb ram-sticka och en billigare Intel i5, ex. i5 4440

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varför säger den att jag inte har tillräckligt med dedikerat ram? Vill ju spela på högsta upplösningen helst

Permalänk
Skrivet av Rainbow_gg:

Det jag har i burken är:
MSI LGA1150 B85M
Seagate Barracuda 1TB

Det är något annat. Enligt specifikationerna har du mer än väl system för att köra spelet http://se.thesims3.com/game/ep1/systemreq

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Hej,

Kan det vara så att du försöker köra spelet på processorns integrerade grafik?

Kolla att du har senaste grafikkorts drivrutiner installerade iaf

Visa signatur

Intel i5 4670K, GTX 1070, 8gb 1600Mhz, Corsair hx 650.

Permalänk
Skrivet av Ragevo:

Hej,

Kan det vara så att du försöker köra spelet på processorns integrerade grafik?

Kolla att du har senaste grafikkorts drivrutiner installerade iaf

Hur vet man om man kör på processorns integrerade grafik?
Senaste drivrutinerna har jag, installerade dem igår.

Permalänk
Skrivet av Rainbow_gg:

Fast varför säger den att jag inte har tillräckligt med dedikerat ram? Vill ju spela på högsta upplösningen helst

Hur ser det ut med dina drivrutiner då? Senaste drivrutin från Nvidia till grafikkortet? Generella drivrutiner? BIOS till moderkortet?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

Permalänk
Avstängd

Dedikerat minne är väl Ram väl? Alltså inte i grafiken, det kan ju vara det men du har ju ändå 2 gb grafik. Hur mkt ram har du?

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Hur ser det ut med dina drivrutiner då? Senaste drivrutin från Nvidia till grafikkortet? Generella drivrutiner? BIOS till moderkortet?

Nyaste till grafikkortet, de generella vet jag inte? Datorn är nyligen formaterad så allting är ju nyinstallerat med drivrutiner från en skiva som kom med moderkortet.
Det enda jag vet hur man gör i BIOS är att ändra start-ordningen

Haha, jag är verkligen tacksam för er som står ut med någon som inte kan något alls

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Dedikerat minne är väl Ram väl? Alltså inte i grafiken, det kan ju vara det men du har ju ändå 2 gb grafik. Hur mkt ram har du?

Minst 4gb ram, jag kommer inte ihåg om jag köpte två 4gb eller ett eller om jag har i ett gammalt minne också från gamla datorn. Så minst 4.

Permalänk
Skrivet av Rainbow_gg:

Nyaste till grafikkortet, de generella vet jag inte? Datorn är nyligen formaterad så allting är ju nyinstallerat med drivrutiner från en skiva som kom med moderkortet.
Det enda jag vet hur man gör i BIOS är att ändra start-ordningen

Haha, jag är verkligen tacksam för er som står ut med någon som inte kan något alls

Drivrutiner från en skiva är generellt alltid för gamla (det är de nästan när skivan bränns). Nedladdning är det som gäller.
Är du inte hemma på BIOS uppdatering rekommenderar jag nog hjälp från någon kunnig bekant. Kan skita sig fullständigt annars

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Drivrutiner från en skiva är generellt alltid för gamla (det är de nästan när skivan bränns). Nedladdning är det som gäller.
Är du inte hemma på BIOS uppdatering rekommenderar jag nog hjälp från någon kunnig bekant. Kan skita sig fullständigt annars

Söker man bara efter "namnet på saken man vill uppdatera" + "drivrutin" för att få det man önskar? Eller finns det enklare sätt, windows update?

Så uppdatera BIOS är något jag bör testa, men inte själv Jag ska forska i ämnet.

Permalänk

Jisses. Datorn är ju sämre än innan. Jag formaterade den för att den var seg och disken var full men nu låser den sig efter att ha varit på i 1 minut och "unfreezar" inte igen.
Sambon föreslår att det är något fel på min hårddisk, kan det vara så?
Windows 7 är korrekt installerat och det enda jag hunnit göra är att installera antivirus, eset, och installera steam.

Permalänk
Skrivet av Rainbow_gg:

Jisses. Datorn är ju sämre än innan. Jag formaterade den för att den var seg och disken var full men nu låser den sig efter att ha varit på i 1 minut och "unfreezar" inte igen.
Sambon föreslår att det är något fel på min hårddisk, kan det vara så?
Windows 7 är korrekt installerat och det enda jag hunnit göra är att installera antivirus, eset, och installera steam.

När du säger formaterat. Har du blåst hela disken så att den blev tom? Annars kan det vara så enkelt attHDDn är full och inte har mer skrivutrymme.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rainbow_gg:

Det jag har i burken är:
MSI LGA1150 B85M
Seagate Barracuda 1TB

Det kan inte vara så att du har på så pass mycket annat på datorn medans du har på sims 3 så att ram minnet blir fullt? 4gb fyller man ganska lätt
Det där med att datorn freezar osv kan mycket väl bero på hårddisken men förra dator var sådan och när jag bytte hårddisk så funkade den ypperligt

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Datorn verkar hyfsad prestandamässigt och borde inte generellt sett ha några problem. Men vad menar du med 'högsta upplösning?'

Snackar vi 1920 x 1080 eller mycket högre? Bör inte vara några problem med grafikkortets 'interna minne' vid 1920 x 1080.

Och 4 GB Ram är väl ganska lite vad gäller Sims 3 + expansioner. Plus att Sims 3 är kasst programmerat (Blir så när man som EA släpper expansioner + DLC utan att fixa buggarna som redan finns först) och därav frysningarna som kommer imellanåt, inget som en bättre dator fixar tyvärr.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit