Permalänk
Medlem

3 datorer

Tänkte jag skulle fixa lite datorer till ungarna.
Behövs 3 st och de bör ju då vara så likvärdiga som möjliga för att slippa (hans/hennes är bättre)

Tänker mig nått i stil med I5 processor , 8 gb ram, nividia 660 grafikkort.
1 hårddisk på 1 tb (prisvärt?), behöver även OS till samtliga. Chassi av billigare modell samt nätagg.

Att bygga själv ser jag inte som något problem, bara som ett nöje.
Deras användningsområden är allt från surf, spotify, youtube, Minecraft, The Sims, BF serien (här tänker jag mig att det räcker att klara BF3 på high).
Skärm, tg bord, mus och högtalare behöver ej finnas med.

någon som har lust att plocka ihop ett prisvärt alternativ.

Mvh Linus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonzaitraed:

Vad har du för budget?

Jag har väl egentligen inte satt någon budget.
Utan jag vill ha så prisvärt som
Möjligt men med möjlighet att bygga ut senare.
Men mellan 5-7 tkr per styck låter rimligt.
Blir de lite dyrare men motiverat bättre maskin så är jag inte avigt inställd till det heller

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Satte ihop det här till en kompis för ett tag sedan (han valde att utöka budgeten och ta lite dyrare komponenter till slut (GTX 770 t.ex.).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6480894/tomas

Du kan ju även slänga till en processor fläkt, men då är risken att det glider över 7k.

EDIT: insåg precis att jag inte har någon HDD i paketet :s

Permalänk

Satte ihop ett nytt kit: Inet

Det är lite över budget som du märker, så om du vill pressa ned priset lite för att kanske få in en lagringsdisk (annars kan du ju köra på gemensam lagring i huset för film/musik/bilder osv.) så kan du byta grafikkort till: https://www.inet.se/produkt/5410038/msi-radeon-r9-270x-2gb-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Satte ihop ett nytt kit: Inet
Det är lite över budget som du märker, så om du vill pressa ned priset lite för att kanske få in en lagringsdisk (annars kan du ju köra på gemensam lagring i huset för film/musik/bilder osv.) så kan du byta grafikkort till: https://www.inet.se/produkt/5410038/msi-radeon-r9-270x-2gb-ga...

Tack för dina tips, saknar dock OS i båda tipsen.
Nu har dock äldsta dottern lagt in sitt veto om att det är bärbar hon skall ha, så de innebär 2 stationära å en bärbar (bärbara tänker jag INTE bygga själv )
Tror spontant att det första alternativet du länkade till känns mer åt det håll jag tänkt mig.
Central lagring håller redan på att upprättas med hjälp av en HP N54L microserver så så stora HD behövs inte. Det är ju då mest för OS och de spel de planerar köra.
Inte helt säker på att SSD är det mest prisvärda i det läget

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusG:

Tack för dina tips, saknar dock OS i båda tipsen.
Nu har dock äldsta dottern lagt in sitt veto om att det är bärbar hon skall ha, så de innebär 2 stationära å en bärbar (bärbara tänker jag INTE bygga själv )
Tror spontant att det första alternativet du länkade till känns mer åt det håll jag tänkt mig.
Central lagring håller redan på att upprättas med hjälp av en HP N54L microserver så så stora HD behövs inte. Det är ju då mest för OS och de spel de planerar köra.
Inte helt säker på att SSD är det mest prisvärda i det läget

Tänk på att ska hon ha en bärbar med liknande specs som förslaget ovan så kommer det dra iväg på priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Tack för dina tips, saknar dock OS i båda tipsen.
Nu har dock äldsta dottern lagt in sitt veto om att det är bärbar hon skall ha, så de innebär 2 stationära å en bärbar (bärbara tänker jag INTE bygga själv )
Tror spontant att det första alternativet du länkade till känns mer åt det håll jag tänkt mig.
Central lagring håller redan på att upprättas med hjälp av en HP N54L microserver så så stora HD behövs inte. Det är ju då mest för OS och de spel de planerar köra.
Inte helt säker på att SSD är det mest prisvärda i det läget

Att byta från SSD till mekaniskt kommer få ned priset, men om inte lagring krävs så är SSD en sånn enorm standardboost. Det är utan tvekan den enklaste uppgradering du kan göra idag för att den ska kännas snabbare.

Vet inte hur gamla barnen är men du kan få win 8 pro för 549:- (eller 599) med mecenatrabatt.

Permalänk

Jag tror att om hon vill ha en bärbar, så satsar hon inte på spelandet
Satsa hellre på en ssd, en lagom Intel-processor (typ medel i5'a) och en 13-15,6" skärm då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Tänk på att ska hon ha en bärbar med liknande specs som förslaget ovan så kommer det dra iväg på priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska hon nu ha en bärbar så får hon nöja sig med något i samma prisklass

Skrivet av shortleif:

Att byta från SSD till mekaniskt kommer få ned priset, men om inte lagring krävs så är SSD en sånn enorm standardboost. Det är utan tvekan den enklaste uppgradering du kan göra idag för att den ska kännas snabbare.

Vet inte hur gamla barnen är men du kan få win 8 pro för 549:- (eller 599) med mecenatrabatt.

Pojkarna är 8 och 9 år och flickan 13.
Joo jag vet att SSD är en bra uppgradering, men samtidigt så vill jag nog isåfall ha en på minst 250 GB å då springer dom ju iväg lite i pris.

Skrivet av xGreenRed:

Jag tror att om hon vill ha en bärbar, så satsar hon inte på spelandet
Satsa hellre på en ssd, en lagom Intel-processor (typ medel i5'a) och en 13-15,6" skärm då.

Skickades från m.sweclockers.com

Skärm behövs inte, skärmar har jag så de räcker å blir över
I3 processor då? eller är det att ångra sig sedan?

Fick någon ide nu att det kanske är på ett mATX kort man ska bygga en dator åt dom. Tar mindre plats i deras rum och enklare för dom att ta med om dom känner för det.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Ska hon nu ha en bärbar så får hon nöja sig med något i samma prisklass

Pojkarna är 8 och 9 år och flickan 13.
Joo jag vet att SSD är en bra uppgradering, men samtidigt så vill jag nog isåfall ha en på minst 250 GB å då springer dom ju iväg lite i pris.

Skärm behövs inte, skärmar har jag så de räcker å blir över
I3 processor då? eller är det att ångra sig sedan?

Fick någon ide nu att det kanske är på ett mATX kort man ska bygga en dator åt dom. Tar mindre plats i deras rum och enklare för dom att ta med om dom känner för det.

Snabbar du dig så kan du köpa http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/175565-seagate_intern_harddisk_600_ssd_240gb_7mm_st240hm000. Dom ska vara väldigt bra och otroligt prisvärda!

Visa signatur