Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Nej, inte när det kommer från eu, och gäller internet vilket är ganska internationellt. inte så att internet är stationerat enbart i Sverige.
Om eu ska bestämma regler, kan dom sätta upp lika lagar och regler för alla länder som är anslutna.

Okej, uppenbarligen dåligt formulerat av mig. Vad jag avsåg med "alla andra" var ju just inköp som inte är från annat EU-land utan lokala köp.

I det här fallet är det ju samma för alla i det avseendet att alla nu ska betala sitt lands momssats. Dock har varje land valt sin egen momssats.
Jag ser fortfarande inte hur det är diskriminerande att vi i Sverige betalar svensk moms. Om något känns väl vår höga momssats som något att ta upp med svenska politiker snarare än att det skulle tas upp i EU-domstolen att det skulle vara principiellt fel att vi betalar svensk moms.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skönt att så många inte fattar varför vi skattar.

Här är ett bra exempel.
http://www.damncoolpictures.com/2014/01/us-medical-bills.html

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Betyder det här att svenska staten får inkomsterna från moms när jag köper digitala tjänster istället för att de går till skatteparadis som Luxemburg så är det ju bara bra. Blir kanske lite dyrare men det är smällar man får ta.

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Varför ska mjukvara skilja sig från hårdvara?
Handel inom EU baseras ju på skattesats i det land du köper varan i.
Inte där du bor.

Jag handlar en del från Tyskland och Storbrittanien, där betalar jag tysk respektive brittisk moms.

De ska egentligen ta ut moms i det land där köparen är, men de andra flesta gör inte det. De lägger över ansvaret på köparen att betala rätt moms och begära utbetalt den felaktiga i avsändarlandet. Moms skall betalas i det land där köpet utförs, inte där butiken finns. Hämtar man varan själv ska man betala moms i det EU-land där man köper varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SweMerlin:

Det enda som är anmärkningsvärt i hela den här historian är varför Sverige måste ha en av världens högsta momssatser i kombination med skyhöga skatter på allt annat. Samtidigt som Sverige har en urusel skola och en akutmottagning där folk sitter och dör i väntan på att få vård.

Misstänker att det finns utrymme att sänka både moms och skatter och ändå få en bra skola, sjukvård med mera. Bara man identifierar vilka tomma hål som pengarna hamnar i idag, istället för att hamna där de skall. Omedelbart kommer jag att tänka på saker såsom "genusforskning" och liknande allmänt dåraktigt slöseri av dina och mina skattepengar.

.

Jag tänkte hålla med dig tills du använde genusforskning som exempel. Ja, där lär verkligen flera miljarder gå åt varje år. Det är byråkrati och att vi har så extremt mycket statligt anställda, bland annat. Men pengar går runt i landet ändå.

Skrivet av Kakann:

Olika momsatser används för att styra vad för varor folk konsumerar, därför är momsen lägre på t.ex. livsmedel och kultur. Jag är generellt mer positiv till moms än inkomstskatt då man inte tvunget måste betala moms (man kan välja vad man konsumerar). Vad menar du med "Det känns ändå som att digitala varor är den absolut lättaste varan när det kommer till hur det påverkar svensk infrastruktur och dylikt."?

Lustigt. Det här är ju kultur!

Det jag menade med det var att det är det mest miljövänliga och minst påfrestande alternativet för svensk infrastruktur. Om man köper ett spel och drar ner det på Steam så är det betydligt bättre än om man får det på posten istället. Men det är väl lustiga anledningar att ha skatter på.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Första tanken va FAN

Andra va Mög

Tredje va Meh

Orka bry sig, om jag har råd att köpa det så köper jag det om inte så köper jag det inte ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

oj trodde det redan var så med tanke på att spel kostar 50 euro på steam och origin... lol!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Märkligt förslag från liberala EU. Liberaler brukar väl förespråka den fria marknaden och den "osynliga handen" som gör att allt fungerar. Nu kan jag i sak tycka att den här regeländringen är korrekt ur konkurrenssynvinkel, men det sura är ju det sjuka valutasystemet där man på något märkligt vis lyckas få 1 dollar att bli 1 euro när saker säljs här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

I princip är det faktiskt inga som helst konstigheter med den här ändringen mer än på en punkt och jag ska ta och förklara den lite närmare.

Som alla säkert känner till är tullar och momsskatter borttagna mellan EU länder, alltså så att du inte kan riskera att få betala moms i Sverige på en vara du köpt i ett annat EU-land. Dvs. köper du en kniv på eBay från Storbritannien som kostar 5.000 kr (dyr jävla kniv men ändå) så riskerar du inte att behöva betala moms och tullavgifter när du får hem den till Sverige. Däremot betalar du brittisk moms (Value Added Tax) för den vid köpet. Köper du däremot samma kniv från USA ska du betala både svensk moms samt tullavgifter för köpet.
Om du nu istället alltså köper denna kniv digitalt (en digital kniv.....jag vet men ni fattar poängen) från Storbritannien så ska du alltså inte betala brittisk moms på den i UK utan istället betala svensk moms på den som försäljaren sedan ska betala till den svenska staten. Rent generellt kommer det alltså IP-adressen som styr momshalten med största sannolikhet. Men lika säkert är nog att långt från alla digitala försäljningsplatser faktiskt kommer ha utrustning som spårar från vilket land köpet görs och reglerar priset efter respektive lands momssats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Angående skillnad på digitala och fysiska varor så är digitala varor oändligt mycket billigare att distribuera vilket rimligtvis borde avspegla sig på priset.

Den tryckta skivan har trivial kostnad i jämförelse med kostanden för utveckling, serverdrift etc. Det är nog billigare att skicka ut skivor till kunderna men det är nog jämförbart med kostnaden för att distribuera digitalt.

Det jag menade med att det är bra att de inte skiljer på digitala och fysiska varor är att det är bra att hela staterimaskinen slutligen börjar hitta in på internet

Permalänk
Medlem

Vad sägs som att Sverige börjar fixa momssatsen på digitalva varor samtidigt då? Varför är det 25% moms på T.ex. e-böcker men inte FYSISKA böcker.

Men jag antar att detta är för mycket att begära.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

De borde slopa moms helt. De borde också ta bort arbetsgivaravgift och endast ha inkomstskatt, då skulle svenskarna verkligen få se hur mycket staten kostar!

Arbetsgivaravgiften är den del svenskarna avstår av lönen som går till bla pensioner,sjukskrivningar osv.
Sänkning eller ta bort den är desamma som sänknng av lönen.
Utan moms så skulle högre inkmstskatt behöva tas ut istället för att kunna finansera allt.
Vi ser ju redan vad som hänt med Sverige nät man sänker skatterna med över 100 miljarder.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Om eu ska bestämma regler, kan dom sätta upp lika lagar och regler för alla länder som är anslutna.

Det är ju precis det de gör?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det är ju precis det de gör?

inte om det ska skattas olika mycket i olika länder, då är det väl inte lika lr?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Vilket jävla genialiskt drag att minska incitamenten för fildelning (eller?). Visst är det korrekt om man blint studerar lagboken men det bör ju finnas flexibilitet. Fildelning är ett stort problem så försök åtminstone hantera det istället för att öka incitamenten för fildelning. Lovar att detta kmr leda till välfärdsförlust pga. att nettoeffekten kommer att vara negativ m.a.p ökad fildelning (olaglig). Idioter. Straffa de som är lagliga och öka incitament för de som är olagliga - genidrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Skönt att så många inte fattar varför vi skattar.

Här är ett bra exempel.
http://www.damncoolpictures.com/2014/01/us-medical-bills.html

Precis!

Sen kan man dock ha åsikter om hur skattepengarna ska användas.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är skit, för dom gör så att konsumenter ska behöva betala massa extra skatt.

Men företag som Apple skiter dom i när dom omsätter miljarder varje år och inte betalar någon skatt alls.
Alla skatter som skyfflas till skatteparadis på Caymanöarna.

Företag skattefuskar enormt och kommer undan med det hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Arbetsgivaravgiften är den del svenskarna avstår av lönen som går till bla pensioner,sjukskrivningar osv.
Sänkning eller ta bort den är desamma som sänknng av lönen.
Utan moms så skulle högre inkmstskatt behöva tas ut istället för att kunna finansera allt.
Vi ser ju redan vad som hänt med Sverige nät man sänker skatterna med över 100 miljarder.

Arbetsgivaravgiften är ju ovanpå lönen, din lön skulle ju inte drabbas negativt om den togs bort... Dock skulle ju din pension drabbas etc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Playboy_1338:

inte om det ska skattas olika mycket i olika länder, då är det väl inte lika lr?

EU är inte en stat och de kan inte reglera de ingående staternas beskattning av sina medborgare. Dagen det sker så har Europa blivit ett enat land och Sverige har blivit en delstat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Man kommer ju onekligen att tänka på bla. Steam. Dom har väl redan svensk moms på sina spel?

Japp, Valve har sin representation inom EU i Luxemburg och betalar enligt köpekontrakten redan svensk moms likväl följer rekomendationerna i vart EU land där de har verksamhet för närvarande. Så de komemr inte bli påverkade av detta. I debatten i underhuset i EU commisionen så har det handlat om att trycka till facebook, iTunes store, windows store, google play, Zynga och några andra exempel på de som inte betalar svensk moms på mjukvara.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Skönt att så många inte fattar varför vi skattar.

Här är ett bra exempel.
http://www.damncoolpictures.com/2014/01/us-medical-bills.html

Ska du jämföra FÖRETAGET usa med fristående LÄNDER som Sverige, Danmark, Norge, Finland? De har ett helt annat system när det gäller hur man ska sköta infrastruktur etc. Folket äger infrastrukturen här i norden, medans i Företaget USA är det privata aktörer och kina, japan mm som äger till större delen av hela deras system etc. De lever i skuld och på lån (fantasi), det gör vi inte här i Sverige.

Så fortfarande är det inte OK att EU ska diktera över oss, för EU's lagstiftare ÄR INTE VALD AV europeiska folket. Vi kan lika gärna säga att vi är med i ett EUSSR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Jag ser ingen fördel med att göra detta på mjukvaran.
Mjukvara är dessutom miljövänlig till skillnad från fysiska produkter.

Nu är väl inte momsen tänkt att vara en miljöskatt så miljövänlighetsaspekten är väl av ringa relevans i sammanhanget.

Angående övriga fördelar/nackdelar så är det väl samma frågeställning som alltid om hur man ställer sig till skattetrycket kontra välfärden. Den debatten ger jag mig inte frivilligt in i ;).
Men att man tillämpar gällande regler för moms på alla så att en del företag inte längre slipper att skatta när de gör affärer i Sverige ser jag som en högst rimlig utveckling.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Bra att de klämmer åt skattesmitarna, hopas eu lagstiftar emot alla typer av skatteflykt tex den som Apple sysslar med genom att tvätta pengar på Irland, MS komemr säkert att börja de också om de nu själva inför sin 30% "privatskatt" som de vill iom store.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Leatherface75:

Arbetsgivaravgiften är den del svenskarna avstår av lönen som går till bla pensioner,sjukskrivningar osv.
Sänkning eller ta bort den är desamma som sänknng av lönen.
Utan moms så skulle högre inkmstskatt behöva tas ut istället för att kunna finansera allt.
Vi ser ju redan vad som hänt med Sverige nät man sänker skatterna med över 100 miljarder.

Det är väldigt intressant att det krävs så ofantligt mycket pengar för att driva relativt lite saker. Vi får väl se. Sverige var kaos redan innan Alliansen kom till makten så jag kan inte säga att jag har så mycket till övers för någon regering.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

För att man behöver betala moms på varor man köper?

Finns många mer anledningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

inte om det ska skattas olika mycket i olika länder, då är det väl inte lika lr?

Det är lika på så sätt att lagen gäller alla länder inom EU. Alla länder betalar sitt eget lands moms.

Om vi vänder på det så blir det minst lika olikt. Säg att du tillhör det land som har lägst moms och skattesatser. Du får ingen sjukvård, skola m.m. från samhället pga det, men ska ändå betala lika mycket moms som övriga EU-länder, för att det ska vara "lika" ?

Permalänk
Medlem

Butiker kommer sluta skeppa inom EU pga allt extra jobb med att redovisa moms till varenda jävla land..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon152135:

Ska du jämföra FÖRETAGET usa med fristående LÄNDER som Sverige, Danmark, Norge, Finland? De har ett helt annat system när det gäller hur man ska sköta infrastruktur etc. Folket äger infrastrukturen här i norden, medans i Företaget USA är det privata aktörer och kina, japan mm som äger till större delen av hela deras system etc. De lever i skuld och på lån (fantasi), det gör vi inte här i Sverige.

Så fortfarande är det inte OK att EU ska diktera över oss, för EU's lagstiftare ÄR INTE VALD AV europeiska folket. Vi kan lika gärna säga att vi är med i ett EUSSR.

Så du tycker det är bättre att du betalar lite skatt till Luxemburg där du kommer ha noll och ingen nytta av pengarna istället för att betala lite mer skatt i Sverige där pengarna går in i ett välfärdssystem som du kan utnyttja? Jag är ledsen men jag ser inte riktigt det stora problemet här.

Det är för övrigt val till Europaparlamentet i år och EU-kommissionens måste godkännas av parlamentet. Det stämmer att det folkvalda parlamentet inte kan lägga fram egna lagar men de röstar igenom de lagar som kommissionen lägger fram. Så att att lagstiftarna inte är valda av folket är en lite för grov förenkling.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Varför skulle staten få ta del av pengar för en produkt de inte har hjälpt till att möjliggöra? Rent logiskt så kan man se moms som ett form av "beskyddarverksamhet". Företaget får rättsliga rättigheter och betalar för skydd (polis, militär, brand, tullgubbar osv). Men här har inte staten någon del alls där de på något sätt alls möjliggjort ditt köp ev en produkt. Så med det som grund kan jag tycka att det är störtande.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Så en liten hobbybutik ska redovisa moms i vartenda land man säljer till?
"Du sålde ett mobilskal för 9kjr till en kille i Grekland, grattis, här är dina momspapper på grekiska"