Val av grafikkort till HTPC (Linux och XBMC)

Permalänk
Medlem

Val av grafikkort till HTPC (Linux och XBMC)

Jag har tänkt att byta ut min gamla HTPC (med Windows) till en nyare och tystare HTPC med Linux som operativsystem.

Har ni några tips på grafikkort som är tysta (gärna passivt kylda), har bra Linuxstöd och klarar att köra 1080p-rullar?

För övrigt så har jag tänkt köra Arch Linux på den.

MVH

Permalänk
Medlem

Behöver du ens ett grafikkort? Den integrerade grafiken i processorer klarar att spela filmer i 1080p.

Permalänk
Medlem

En amd apu borde ju vara perfekt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Behöver du ens ett grafikkort? Den integrerade grafiken i processorer klarar att spela filmer i 1080p.

Men är det inte lite trassel med stöd för integrerade graffekretsarna i Linux fortfarande?

Om det är bättre nu, tips på processor med stöd i Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av air0046:

Men är det inte lite trassel med stöd för integrerade graffekretsarna i Linux fortfarande?

Om det är bättre nu, tips på processor med stöd i Linux?

Inga problem så vitt jag vet. Intel brukar fungera bra!

Permalänk
Medlem

Min 7850k fungerar bra i Ubuntu med och då är jag en Linux noob så jag fick slita med drivrutinsinstallationen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |