Köp från Tradera, från "butik"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Dec 2001

Köp från Tradera, från "butik"

Hej,

Har en mail disskution med en säljare på tradera. Som är en "butik". Gällande kvitto och garanti. Men får inte riktigt kläm på vad som gäller.

Varan säljs ny i obruten förpackning, men har "beganat" som skick på Trandera.

Enligt säljaren så lämnas inget kvitto, men dom hänv till tillverkar garantin.

"Hej!

Vi har inget kvitto på den, eftersom vi inte köpt den från en återförsäljare. Utan vi är en butik som säljer varan. Förpackningen är obruten, så tillverkargarantin borde gälla. Vi som butik lämnar ingen extra garanti, så om Ni skulle få problem med varan så är det till D-Link ni ska vända er för att nyttja garantin."

Vad är det som gäller här? Ska man få med ett kvitto, är det butiken som har garanti ansvaret, eller ska man vända sig direkt till d-link vid ev. problem?

MVh
Rickard

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Är säljaren en näringsidkare? D.v.s. är det t.ex. ett företag som säljer varan?

I så fall gäller tre års reklamationsrätt och du har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet, vilket kan ske genom att säljaren t.ex. reparerar/byter ut varan eller betalar pengarna åter m.m. Om köpet sker på distans så har du rätt till 14 dagars ångerrätt som du kan utnyttja oavsett om varan är hel eller inte vid leverans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Dec 2001

Hej, Japp, det står Företag om denna på tradera. Och där stog ju också att dom har skyldighet att följa konsumentköplagen. Så.. issue solved. Tack tack

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Varför stödja ett sådant "företag" där du, oberoende av vad som faktiskt gäller, tveklöst kommer få problem vid eventuellt strul?

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag tycker att du ska anmäla detta till Tradera. Företag som säljer saker är alltid bundna till Konsumentköplagen och i detta fallet även Distansköplagen i och med att du inte kan undersöka varan innan köpet.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av sebastian383:

Är säljaren en näringsidkare? D.v.s. är det t.ex. ett företag som säljer varan?

I så fall gäller tre års reklamationsrätt och du har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet, vilket kan ske genom att säljaren t.ex. reparerar/byter ut varan eller betalar pengarna åter m.m. Om köpet sker på distans så har du rätt till 14 dagars ångerrätt som du kan utnyttja oavsett om varan är hel eller inte vid leverans.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Dock så måste man inte lämna garanti som säljare & brukar man reklamationsrätten i ett fall där säljaren inte lämnar något garanti så är det du själv som måste bevisa felet, alternativt vända dig mot tillverkaren som ska ha en garantiperiod.

Men ja det låter lite suspekt med den säljaren, om det är ett företag som det står att det är & de inte vet hur garantin fungerar vidare mot tillverkare så kanske man ska hålla sig borta från ett köp.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tokyo
Registrerad
Mar 2014

Butiker kan neka garantiärenden om dom vill. Garanti och reklamation är inte samma sak.

Garanti står tillverkaren för och innebär att varan slutat fungera i förtid.

Reklamation sker mot säljaren och innebär att de sålt en trasig/felaktig vara.

Skrivet av giplet:

Jag tycker att du ska anmäla detta till Tradera. Företag som säljer saker är alltid bundna till Konsumentköplagen och i detta fallet även Distansköplagen i och med att du inte kan undersöka varan innan köpet.

Butiken har i sitt mail inte motsatt sig varken KKL eller DKL, jag vet inte var du fick det ifrån. De har bara konstaterat att de inte erbjuder egen garanti vilket är helt lagligt och relativt vanligt hos mindre återförsäljare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av thorsama:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Dock så måste man inte lämna garanti som säljare & brukar man reklamationsrätten så är det du själv som måste bevisa felet.

Men ja det låter lite suspekt med den säljare, om det är ett företag som det står att det är & de inte vet hur garantin fungerar vidare mot tillverkare så kanske man ska hålla sig borta från ett köp.

1. Jag har inte påstått att företaget måste lämna garanti, det jag skrev var att konsumenten enligt lag har 3 års reklamationsrätt.
2. Jag diskuterade aldrig vem som bär bevisbördan, men för att förtydliga det du skriver så gäller det att säljaren bär bevisbördan de första 6 månaderna och således måste bevisa att felet ej täcks av reklamationsrätten. Efter 6 månader är det mycket riktigt konsumenten som har bevisbördan.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av satoshi:

Butiken har i sitt mail inte motsatt sig varken KKL eller DKL, jag vet inte var du fick det ifrån. De har bara konstaterat att de inte erbjuder egen garanti vilket är helt lagligt och relativt vanligt hos mindre återförsäljare.

Du har iofs rätt i det att de inte uttryckligen skriver att de inte tänker acceptera en reklamation, men de hänvisar till tillverkargarantier.

Som försäljare kan du inte gömma dig bakom ifall kunden använder rätt ord för sin reklamation. Om en kund kommer in och säger att han vill lämna in en vara på garanti kan säljaren inte säga: "Nej, vi lämnar inga garantier." tills kunden säger det magiska ordet reklamera. Enligt konsumentköplagen måste du kommunicera med kunden på ett sätt som kunden förstår. Detta gäller alla typer av frågor, även rent affärsmässiga, något som tyvärr många säljer sviktar på.

I detta fallet kan man misstänka att kunden vill ha reda på ifall han har rätt att få varan reparerad om den går sönder. Det rätta svaret från säljaren borde vara något i still med: "Vi lämnar inga garantier, men vi följer Konsumentköplagen."

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Jul 2012

enl traderas regler gäller samma som du handlar från en webshop.
reklamationer, returer m,m
men säljer dom den som begagnad så är det ju begagnad handel,
dock äger dom den på företaget så måste dom ju skriva ut ett kvitto när du köper den.
där kan dom avtala bort garantin mot dom, men då ska ju priset vara därefter

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av j.nyberg:

enl traderas regler gäller samma som du handlar från en webshop.
reklamationer, returer m,m
men säljer dom den som begagnad så är det ju begagnad handel,
dock äger dom den på företaget så måste dom ju skriva ut ett kvitto när du köper den.
där kan dom avtala bort garantin mot dom, men då ska ju priset vara därefter

Det finns inga speciella regler för begagnathandel. Säljaren ska beskriva produktens egenskaper och köparen ska ha möjlighet att undersöka produkten före köp. Om säljaren inte har beskrivit ett fel eller en brist och den inte var uppenbar för köparen så är det ett fel som kan reklameras inom tre år. Det räcker inte att säga att produkten är begagnad och då ska man få räkna med vissa fel.

Garantier kan de lämna som de vill, men Konsumentköplagen kan man inte förhandla bort om man säljer till en privatperson.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!